Kleding verkleinen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kleding verkleinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:40

Ik heb net een grote zak met kleding gehad van een meisje die ik verder niet ken (mijn moeder kwam er inneens mee aanzetten).
Hele leuke kleding allemaal, een probleem, het is allemaal nét te groot.
Vind het zonde om zulke kleding weg te gooien, gezien het wel mijn smaak kleding is.

Heb het nu op 95 graden aan het wassen gezet, maar zal dit werken?
En zijn er andere manieren?

magda_90

Re: Kleding verkleinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:42

Mijn ervaring met 95 graden wassen is dat het meestal niet evenredig krimpt :=

Zover het mogelijk is kan je het met de hand verstellen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:45

Juist niet te warm wassen maar verstellen inderdaad. Wat voor kleding is het en waar zijn ze te groot?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:48

A_lette schreef:
Juist niet te warm wassen maar verstellen inderdaad. Wat voor kleding is het en waar zijn ze te groot?

Voornamelijk broeken, zijn in het algemeen gewoon helaas net een maat te groot, wat jammer is gezien het best leuk spul is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:51

Broeken kan je in de taille wat versmallen. Ik weet niet wat voor een model het is maar in de lengte valt meestal ook wel wat te verstellen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:04

Als ze alleen om de taille te wijd zijn kun je ze inderdaad prima innemen. Let er wel op dat je erop let waar je ze inneemt en dat dit plekken zijn die niet gaan schuren tegen je huid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:11

Equidea schreef:
Heb het nu op 95 graden aan het wassen gezet, maar zal dit werken?
En zijn er andere manieren?

Had je dat niet beter kunnen vragen voordat je ze in de wasmachine stopte? ;)
Als je pech hebt heb je straks 3/4 broeken. :+

Innemen is een betere optie, met 1 maat verschil kan dat goed afhankelijk van de stof en het model van de broeken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:00

Dit heb ik met een heel leuk shirtje, stof is viscosa (95%)/ elastam (5%)

Kan ik dit laten krimpen door op 95 graden te wassen?? (het is volgens mij katoen, rekbaar, maar wat hier boven staat staat er dus op het labeltje)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:53

Ik zou het niet aanraden eigenlijk. Sowieso zou ik kleding niet laten 'krimpen' door te warm te wassen :n Komt de kwaliteit van de stof niet ten goede en het model kan er dan zelfs uitgaan.

(geloof mij, ik ben een expert in mijn kleding per ongeluk te laten krimpen :') Vis je het eruit, laat je het drogen en dan bedenk je je 'goh er zat toch model in dit ding? )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:55

En het werkt maar voor een tijdje, heb het geprobeerd met een jeans die toch wegging. Na een halve dag zakte hij terug op mijn kniien verder was er niks aan model of stof veranderd. Heb wel is een wollen trui gehad die perongeluk verkleint werd die kon mijn hondje aan daarna :+

Hopelijk valt het in te nemen en blijft het mooi in model.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-03-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:58

Nee joh, je moet niks krimpen met te heet wassen, dan gaat de boel uit model, van kleur en is het niet meer leuk.
't is niet eenvoudig om kleding te verkleinen. Eenvoudige broeken kun je in de taille innemen, te grote shirtjes en blousjes soms kun je ze ergens overheen dragen of een riem gebruiken maar het meeste zul je in je vakje jammer moeten stoppen. Het past namelijk gewoon niet....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:00

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de kleren nog enigzins draagbaar uit de was zijn gekomen. Te heet wassen is voor de meesten kleren funest, en niet alleen omdat ze dan gekrompen en te klein zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:10

Het helpt als je het in de droger doet, op de gewone stand, extra droog. Dan krimpt het iets, vooral spijkerbroeken en de pasvorm gaat niet verloren!

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:04

Mij is juist afgeraden op spijkerbroeken in de droger te doen. En dit al van meerdere verkopers gehoord.
Een droger zorgt er juist voor dat vezels van de broek eerst meer strak trekken met het drogen, maar van elke keer in de droger worden de vezels slapper en rekt de broek juist steeds meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:14

oester schreef:
Mij is juist afgeraden op spijkerbroeken in de droger te doen. En dit al van meerdere verkopers gehoord.
Een droger zorgt er juist voor dat vezels van de broek eerst meer strak trekken met het drogen, maar van elke keer in de droger worden de vezels slapper en rekt de broek juist steeds meer uit.

Dit wist ik niet, maar ik doe als een spijkerbroek wat te groot is hem ook maar 1x in de droger :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:06

Petite schreef:
Het helpt als je het in de droger doet, op de gewone stand, extra droog. Dan krimpt het iets, vooral spijkerbroeken en de pasvorm gaat niet verloren!

Dit werkt dus ook bij shirtjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:43

Marinke ook bij shirtjes, alleen dat doe ik nooit omdat ik lang ben, dan wordt het altijd net te kort. Maar als het jou te groot is zou ik dat doen ja :)

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:27

Petite schreef:
oester schreef:

Dit wist ik niet, maar ik doe als een spijkerbroek wat te groot is hem ook maar 1x in de droger :)

Ja mijn moeder gooide ze wel elke keer naar het wassen in de droger, merkte dat ze ook wel meer uitlubberde.. en ik maar denken dat ik steeds de verkeerde spijkerbroeken kocht. Maar nu heb ik er geen last meer van. :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:15

Nou, de kleding is dus weldelijk kleiner geworden en niet uit vorm gegaan.
op 95 graden gewassen en op 150 graden gedroogt.

Maar de kleding is lang geen maat kleiner geworden, hooguit 1/3 van een maat kleiner.
(heb een van die broeken aan, en de vorm blijft er wel gewoon in zitten).
Vind dat losse alleen zo vervelend, en om dat nou te laten vermaken voor een tas vol kleding word me denk ik ook weer te duur.

Ik denk dat ik op 1 broek uittest om nog een keer te wassen op 95 graden, 150 drogen, ben alleen bang dat dat dan misschien to much zal worden.