Hoe lang bak ik wilde gans?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1971

Hoe lang bak ik wilde gans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:34

Hallo kookfanaten,

Meestal lees ik mee, maar nu heb ik toch wel een prangende vraag voor de ervaringsdeskundigen onder jullie :D

Ik heb pas wilde gans gekregen. Het was al ingevroren en ik zie geen bot.
Het is dus of borstfilet of dijfilet.
Dat het een wilde gans is, is duidelijk aangezien de "gift" van een jager is.

Ik heb al wel een stuk of drie recepten gevonden waar ik mee kan experimenteren, dus dat gaat wel lukken. Echter ... hoe lang moet ik die gans braden?

Ik zit zelf te denken aan ongeveer een half uurtje, maar ik zou er compleet naast kunnen zitten.

Help!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:26

volgens mij mag die best rosé aan de binnenkant blijven maar hoelang weet ik eigenlijk ook niet.... :+
(ik snij altijd een stukje in zodat ik kan spieken)

Equimotion

Re: Hoe lang bak ik wilde gans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:30

Hangt helemaal af van de dikte en je bereidingswijze. Zo'n filetje is redelijk snel gaar en het moet ook niet te droog worden.

Kun je niet gewoon een vleesthermometer gebruiken om te kijken wanneer het gaar is?

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:48

Ik denk dat je het prima kunt bereiden als eendenborstfilet.
Afhankelijk van de grootte van je filet een aantal minuten per kant bakken en vooral het langste op de velkant. Je hoeft dan ook geen olie of boter in de pan te gebruiken, het vet smelt vanzelf.
Je kunt het ook aan beide kanten goed dichtschroeien (velkant weer langer) en dan in de oven laten doorgaren.
Exacte tijd weet ik niet, maar googlen op eendenborstfilet geeft vast veel meer resultaten en volgens mij kun je dat ook prima aanhouden voor gans. :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:53

Zit er veel vet aan? In dat geval eerst heel langzaam aan de vetkant (vet even insnijden) opwarmen zodat dit zoveel mogelijk wegsmelt.