Ik heb mogelijk de leukste baan van de wereld, het heeft maar 1 nadeel en dat is mijn collega.
We werken met z'n 2. Behoorlijk veel werk. We hebben 2 kinderboerderijen. De verdeling was altijd, ik de dieren, de verkoop, weides en contacten, me collega het onderhoud en de publicaties, samen de evenementen, vrijwilligers en dagelijks verzorging. Halverwege vorig jaar ging mijn collega met verlof. Ik draaide 4 maanden alleen. Dat ging best, hoewel ik bijna dag en nacht aan het werk was. Ik was erg blij dat ze weer terug was. Alleen ging het van kwaad tot erger. Inmiddels is het zo dat ik de dieren, de verkoop, de weides, de contacten, de publicaties en vrijwilligers doe. Me collega alleen nog klein beetje onderhoud. Dagelijkse verzorging komt helemaal op mij neer.
Alles loopt en liep een beetje uit de hand. Ze ging steeds meer thuis werken of neemt vrij. Ze heeft een contract van 24 uur en werkt inmiddels nog maar maximaal 16 uur per week op de boerderij. Ik heb een contract van 32 uur maar werk inmiddels standaard zo'n 38 uur in de week maar soms ook 45 omdat het werk anders niet af is. Met haar praten werkt dus gewoon niet. Ze reageert heel overtrokken en begint soms te huilen als ik haar iets vraag. Of juist het omgekeerde en ze doet heel onverschillig. Onderhand weet ik niet meer wat ik met d'r aan moet. Vrijwilligers beklagen zich dus bij mij of weigeren nog langer met d'r samen te gaan.
Ander halve week geleden een goed gesprek gehad met iemand van het bestuur. Die vond dat ingrijpen een goed idee is. Ik moest een heel verhaal schrijven over hoe ze nu precies was en waar het fout ging. Alleen na ander halve week heeft ze er dus nog steeds niks mee gedaan.
Ik ben zelf de hele dag door moe omdat ik veel te hard werk en er zijn gewoon dingen die blijven liggen. Maak ook fouten die ik normaal niet zou maken.
Zijn er nog dingen die ik kan doen (dus over het hoofd zie) om uit deze situatie te komen?
Ik zou het nog eens aankaarten bij het bestuur. Duidelijk aangeven dat de situatie echt onwerkbaar is en het blijven volhouden tot er iets verbeterd. Zeker als je fouten gaat maken, dat lijkt me niet goed. Geef aan dat het echt zo niet verder kan, eventueel ook bij je collega.
Vergeet het er in te zetten Maartje. Het bestuur wil het nog even aanzien. Ze heeft een vast contract en ze was altijd heel betrouwbaar en willen haar meer tijd geven (langer dan de 4 maanden die we nu aanmodderen) om zich te herstellen van d'r verlof enzo.
Hm.. dat is lastiger. Hebben ze een termijn aangegeven waarin ze het willen aanzien? Misschien kun je daar anders eens om vragen. Als die termijn nog erg lang is, zou ik aangeven dat je het te lang vindt en dat je liever sneller veranderingen ziet. En dan nog maar eens aangeven dat het neit werkbaar is en dat je zo (misschien wel gevaarlijke) fouten maakt.
Maak een betere taakverdeling met je collega, zij zal wel móeten begrijpen dat het zo niet eerlijk verdeeld is. En hou je dan daarna ook echt aan je eigen taken en ga niet dingen van haar overnemen, omdat ze het bijvoorbeeld niet doet. Dan loopt dat maar in de soep, dat wordt dan ook door het bestuur opgemerkt.
Het zwaarste deel zit hem in de dagelijkse verzorging en de vrijwilligers. Ik kan niet zeggen ik ga de beesten niet voeren (terwijl me collega het zou doen). Dat vind ik gewoon wreed.
En me vrijwilligers willen gewoon niet eens meer met d'r praten.
pas je wel op met dit topic? iedereen kan het lezen en je herkennen! niet zo fijn misschien?
Houd je eigen grenzen in de gaten!
Charlie_P
Geplaatst: 07-03-09 15:28
Nee dat begrijp ik, dat soort dingen moeten natuurlijk gewoon doorgaan. Lastig...maar er moet natuurlijk wel iets gebeuren. Ik zou een vergadering eisen waar zowel je collega als het bestuur aanwezig is. Gooi het probleem daar op tafel en dan móet er gewoon een oplossing komen. Kun je ook gelijk horen wat zij te zeggen heeft (als het bestuur erbij zit). Duidelijke afspraken maken , waaraan consequenties zitten als die niet nagekomen worden.
Veulen84
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-09 15:34
Was de herkenning even vergeten inderdaad
Zal nog eens nadenken en een verzoek naar het bestuur sturen. Word hier beetje gek van.
Nimue
Geplaatst: 08-03-09 13:12
Ik zou er bij het bestuur op aandringen dat je met hen en je collega om de tafel gaat zitten. Zij kunnen haar wel tijd willen geven en dat is hartstikke netjes van ze, maar dat moet niet over jouw rug gebeuren. Ze moeten dan tijdelijk een extra ondersteunende kracht aannemen die haar taken deels kan overnemen, of een andere oplossing zoeken, maar het bij jou neerleggen vind ik wel erg makkelijk. Jij moet nu alle steekjes die zij laat vallen oprapen, maar dat is toch niet haalbaar?
Probeer met het bestuur (of iemand daarvan) samen met je collega de taken zwart op wit te zetten, en stel daarin ook duidelijk je grenzen. Er is niks mis mee eens iets van een ander over te nemen als die even niet kan, hartstikke goed juist. Maar het moet niet zo zijn dat jij stelselmatig dubbel werk doet en zij geen klap uitvoert, wat daar ook de reden van is. Als ze het werk niet meer aan kan is dat heel vervelend voor haar, maar het is niet de bedoeling dat jij dat gaat oplossen.