Wonen in wijken met slechte reputatie: do of don't?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Wonen in wijken met slechte reputatie: do of don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:35

Ik ben de afgelopen 2 weken erg fanatiek geweest met huizenjacht. Ik heb flink wat huizen gezien in diverse wijken. Wijken die als 'goed' bekend staan, als 'niks op aan te merken', maar ook als ronduit slecht. De makelaars (ook makelaars die er geen panden in de verkoop hebben) noemen 'het volksbuurten met een zeer diverse bewoning, waar ze zomers graag samen een biertje drinken'. Vrienden en kennissen noemen het simpelweg een achterbuurt. :D

Ik ben zelf vandaag voor de 2e keer in die wijk geweest, de makelaar raadde me aan om eens op zondagmiddag door de buurt te rijden. Dat ga ik sowieso nog doen, maar dat terzijde. Ik heb een half uurtje door de buurt heen gelopen en de mensen die ik tegen kwam (vooral allochtone vrouwen) zeiden me vriendelijk goede dag. Verder veel ouderen gezien en wat jongeren, vorige week woensdagmiddag, die me verder compleet links lieten liggen. En zolang het bier voor algeheel gebruik is... :D :')

Bottomline: wat ik er tot dusver van heb gezien heb ik 0,0 problemen met de buurt an sich.

Vooral het huis van de vorige week vond ik erg mooi. Vandaag ging wel. Er ligt nog een huis in diezelfde wijk waar ik op zich wel interesse in heb. Alleen... Het eerste huis staat al zeker een jaar te koop (niet leegstaand overigens). Eerst vanwege de prijs, nu vanwege de reputatie van de buurt. Het huis van vandaag staat nog niet zo lang te koop en een ander huis waarvan ik erg gecharmeerd was stond ook al ruim een jaar leeg. Dat huis is overigens vorige week onder voorbehoud verkocht.

Ik ben op zich niet op zoek naar iets 'om oud in te worden', de huizen waarnaar ik nu kijk zijn niet mijn droomhuizen. Grote kans dus dat ik met een jaar of 5 tot 10 weer vertrek.

Nu de hamvraag...

Wat zouden jullie doen? De reputatie van de buurt voor lief nemen als het huis voldoende aanspreekt? Of met het oog op de toekomst deze huizen niet nog een keer gaan bekijken?

Ik zit me nl echt af te vragen wat wijsheid is... Ik heb geen problemen met de buurt an sich - tot dusver, en ik vind het mooie, ruime huizen... Maar als ik het met een jaar of 5 tot 10 te koop ga zetten, wat dan...? Wil/moet ik het risico nemen dat ik 't niet verkocht krijg tzt?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:38

Zal sowieso keer in het weekend teruggaan en eventueel met een paar buurtbewoners praten.
Dan kan je er alsnog over beslissen.

Overigens kan je beter in een volksbuurt wonen als in een bekakte buurt ;)
Maar ja, dat zijn natuurlijk echte tegenovergestelde dingen.

Succes in ieder geval (en volg je hart) en bij twijfel niet oversteken zeggen ze. Maar zou gewoon nog keer teruggaan :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:39

ik zou in eerste instantie gewoon zeggen, kopen die handel..
voor jezelf is het geen probleem.. dus waarom niet.

maar dan later begin je over de waarde van het huis. dat is lastig, daar durf ik niets van te zeggen.

aan de andere kant weer.. je hebt een goede onderhandelingspositie met het huis wat al langer te koop stond.
ik vond dit eerst bij de huizenjacht ook vreemd.. die staat al zo lang te koop, dat zal wel niet deugen. maar ik zie het nu vooral als voordeel...

succes

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:41

Maar dat voordeel geef ik de toekomstige koper ook, en daar ben ik een beetje huiverig voor. Dat ik een goede onderhandelingspositie heb ben ik me volledig van bewust, als ik hier mee door ga en het huis door de 2e ronde komt dan ga ik ook laag inzetten.

Ik ben alleen niet zo'n gevoelsmens, gevoel zegt gewoon een 2e keer gaan kijken (en idd in het weekend een keer), verstand zegt dat ik me uit de voeten moet maken... Ik maak zelden keuzes op basis van mijn gevoel, dat heb ik in mijn hele leven pas 1 of 2 keer gedaan. Nou moet ik zeggen dat dat heel goed uitgepakt heeft en ook heel goed voelde, maar ik vind dit soort situaties waardeloos. Gewoon omdat het gevoel zo sterk aanwezig is zeg maar en dan raak ik in de war :')

Vandaar mijn vraag :D

Imre

Re: Wonen in wijken met slechte reputatie: do of don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:43

Vaak zijn het bepaalde straten waar het erger is dan in de rest van de buurt, maar waardoor de hele wijk een slechte naam krijgt. Dat een huis in zo'n buurt moeilijker te verkopen is zou ik absoluut in mijn hoofd houden voor de toekomst.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:44

daarnaast kun je er ook min of meer van uit gaan dat, als dit ECHT een van de slechte wijken is, er verbetering zal komen vanuit de overheid.
Mijn broer heeft jaren geleden een woning bij ons in een soortgelijke buurt gekocht, en de plaatselijke woningbouwvereniging heeft de laatste tijd veel blokken opgeknapt en er daardoor ook heel veel doorstroming geweest. In principe is het nogsteeds een 'gevarieerde' buurt inderdaad :D maar de huizenprijs is aanzienlijk gestegen :j
Het kan dus ook een kans zijn!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:46

ligt eraan hoe erg het is, me broer wilde naar kanaleneiland, en ook wederom niet voor altijd, ik ging mee en het was op de marshalllaan, de meneer die er toen in zat was allochtoon en wilde er met zijn kinderen weg vanwege de reputatie. ook zei hij dat ik er niet kon wonen als het voor mij bedoeld zou zijn, het was er voor mij als jong meisje veel te gevaarlijk. en idd toen we door de buurt reden was het dus ook echt gevaarlijk, daar wil je niet doorheen lopen.

Nu met dit huidige huis zitten we naast een flat, de buurt stond heel erg slecht bekend maar sinds ze er nieuwbouw zijn neer gaan zetten is het al veel beter. me stiefvader heeft toen ook wat buurtbewonders aangesproken en zo hebben we t besluit gemaakt het toch te doen, we zijn er savonds laat doorheen gereden ivm hangjongeren, de weekenden en afentoe doordeweeks. we wonen er nu sinds november en het valt echt heel erg mee, alleen is er vorige week wel geprobeerd in te breken in de andere poort, maar voor de rest niets... het is dus echt een tip om ook savonds laat er doorheen te rijden en te praten met de buurtbewoners :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:47

Lastig, maar uiteindelijk moet je doen wat jouw de beste keuze lijkt.
Je bent er al wezen rondlopen, de mensen groeten je gedag. Dan denk ik zo erg kan het toch niet zijn? Ik ben wel benieuwd als je er op zondag doorheen bent gereden.

Ik denk dat het iets is wat je uiteindelijk moet ervaren.
Zo woont een vriendin van mij in een buurt waar ik nooit zou wonen, ook kwam ik regelmatig in een andere buurt, ik vond het al doodeng om er met mijn auto doorheen te rijden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:48

Ik woon ook in een zogeheten probleembuurt. Het is er vaak wel spannend als mensen weer eens op straat gaan ruzien en relaties verbreken of als er weer ergens politie op de stoep staat om iemand op te halen :+

Ik zou als ik jou was even bij de gemeente en/of woningbouw informeren wat de plannen voor die buurt zijn.... veel gemeenten zijn bezig de slechte wijken met overwegend huurwoningen op te knappen en te renoveren.

edit, wat siliabol zegt dus ;)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:50

Overigens verschillen daar de meningen ook over, waar het precies begint. De makelaar van het huis van vorige week vond dat het eigenlijk een paar straten verderop begon. De makelaar van het huis dat onder voorbehoud verkocht was en dat een paar straten verderop lag, vond juist het begin waardeloos.

Nou moet ik wel zeggen dat er in de straat, haaks aan die van het huis van vorige week, een aantal panden van een belegger staan waarin Polen en Roemenen zitten. En aan de andere kant van dat huis ligt een Turkse Jongeren Vereniging/clubhuis/whatever. Vrienden en kennissen noemen overigens weer straten iets verder de wijk in...

Lastig allemaal :+

Silviabol, sterk punt...
Odetteke, thanks voor de tip! Dat is een hele goede! :j

Met nieuwbouw verbetert het idd vaak een heel eind... Mijn broertje heeft in een soortgelijke buurt als 'de mijne' een nieuwbouwwoning gekocht, die wijk stond vreselijk slecht bekend. Daar zijn ze nu allemaal nieuwbouw uit de grond aan het stampen.

Met buurtbewoners praten is op zich ook wel een goed idee... Als ik 't durf. :')

En wat inbreken betreft... Wij schijnen in de goede hoek van Noord te zitten, Noord heeft nl ook een vrij slechte reputatie, maar dat is echt aan de andere kant. Ik kan hier om half 4 's nachts zonder problemen over straat en dat vind ik het voornaamste. Vorige zomer hebben ze hier ook in de schuur in proberen te breken, dus zolang dat niet wekelijks is... :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:52

Ik woon in de buurt van een kampje, toen ik naar het huis ging kijken dacht ik "daar beginnen we niet aan". Maar het huis sprak ons aan en we wilden het proberen. Nu, zes jaar later kan ik zeggen dat ik nog nooit zo fijn heb gewoond. Hele aardige mensen en zo schoon! Deze mensen zijn wel extrovert, als het ze zint hoor je het, en als het ze niet zint hoor je het ook (in duidelijke taal :D )
Ook wonen er in mijn straat mensen van buitenlandse komaf, altijd goeiendag en hoeist... Prima dus. Ik wil niet meer weg!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:55

zie nu pas dat je in tilburg-noord woont.Heb zelf ook een tijdje aan de nieuwstraat gewoond vlakbij de grote alberheijn.
Op de websites van de woningbouwverenigingen staan meestal wel de plannen met bepaalde wijken en evt kan ik via mijn vriend (die zit in dat wereldje) misschien wat rondvragen...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:56

Ik woon in een echte 'volksbuurt' de rosmolenwijk in Zaandam lange tijd aangeschreven als de verschrikking van Zaandam. Ik woon daar aleen als vrijgezelle blonde meid, maar heb er zo vreselijk veel pelzier. Nu moet ik wel bekennen dat ik in een straat woon met bijna alleen maar mensen van Nl afkomst. Het zijn wel allemaal bouwvakkers en ik ben hier super veilig! Iedereen kent elkaar en iedereen helpt elkaar. Ik woon werkelijk waar in de leukste straat van NL.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:56

Even voor de goede orde, het feit dat er veel allochtonen wonen stoort me absoluut niet. Ik heb hier in de buurt meer last van de Nederlanders dan de allochtonen en met de buren 2 deuren verder, ook allochtonen, hebben we een heel goed contact. Hele vriendelijke mensen. Dus afkomst an sich vind ik zo spannend niet.

Polen en Roemenen word ik wel wat zenuwachtiger van, ik heb genoeg uit die hoek meegemaakt om te weten dat dat minder prettige buren zijn.

Silviabol, zal ik anders even de wijk(en) in kwestie via pb doorgeven? Dat zou wel super zijn, als je dat wilt doen!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:57

doe maar :j beloof niks maar kan eens proberen!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:00

Nu weet ik niet precies hoe ernstig het is in die buurt, maar ik zou het zelf niet doen. Wij zijn ook op zoek naar een nieuw huis en we hadden echt een heel mooi nieuwbouwhuis gevonden, maar toen we gingen kijken in welke wijk dat was, zijn we afgehaakt. Het huis is dan misschien mooi, maar ik wil wel een een buurt wonen waar ik ook 's avonds gewoon veilig over straat kan. Dat ik na het uitgaan op de fiets terug naar huis kan, of dat ik 's avonds de hond nog even naar buiten kan doen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:36

Het ligt er trouwens ook een beetje aan of je op korte termijn een kinderwens hebt ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:39

Ik weet niet of je daar tijd voor hebt, maar misschien is het ook een idee om 's avonds laat een keertje door de wijk te rijden. Dan kan je een beetje inschatten of het ook veilig is om in het donker door je nieuwe wijk te fietsen. Staan er veel mensen op straat, is er goed verlichting, moet je langs enge bosjes... enz.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:51

Ik heb ook een tijdje in een achterbuurt gewoont.. idd met het idee dat het niet voor altijd zou zijn maar hooguit voor een paar jaar. Overdag was er niks aan de hand en voelde ik me helemaal veilig. Alleen zodra het donker werd voelde ik me absoluut niet meer veilig :n Dat gevoel werd alleen maar versterkt toen een buurvrouw overvallen werd bij de lift en een pistool tegen haar hoofd kreeg gedrukt (ik was daar 5 minuutjes eerder, dan heb je wel even het gevoel 'dat had ik ook kunnen zijn')
Desondanks heb ik er een prima tijd gehad, je past je er ook een beetje op aan.. zo ging ik na een avondje stappen altijd met de taxi naar huis en vroeg aan de chauffeur altijd of hij wilde wachten tot ik binnen was :=

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:53

Ik ben verhuisd naar een wijk die in mijn hoofd niet je van het was. Om het zo maar even te zeggen.
Ja de wijk ziet er niet op en top uit, een hele hoop schotelantennes en bijna alles is huur. In eerste instantie zou ik er nooit over denken om hier een woning te kopen. Maar ik heb er één aangeboden gekregen, een aanbod wat ik eigenlijk niet af kon slaan, en ik vind het juist geweldig.
Iedereen praat tegen elkaar en helpt elkaar. Dit is heel anders als dat ik gewend ben maar het bevalt me wel. Als ik met de hond ga wandelen ben ik altijd langer weg dan geplant omdat iemand me aanspreekt. Ook hier wonen wat polen maar daar heb ik absoluut geen last van, behalve degene die hier 2 deuren evrder wonen, die hebben een hond die de hele dag jankt en blaft. :+ Maar voor de rest van de mensen absoluut geen last.
Eigenlijk vind ik deze wijk zo fijn, dat ik hier nooit meer weg wil. Wel is de locatie wel erg goed hier, tegen het bos, dicht bij het centrum, speeltuinen in de buurt, supermarkt & basischool, en ook een buurthuis... Daar ben ik nooit te vinden, maar veel mensen uit de straat wel. :j
Nu is dit niet echt een hele probleemwijk maar wel een beetje een achterstandswijk. Wel zijn ze hier ook veel aan het renoveren en ipv te verhuren worden veel woningen verkocht na de renovatie. Ook hebben ze hier achter een hele nieuwbouwwijk gebouwt en dat scheelt ook wel een hoop. Voordat ik met deze wijk te maken kreeg zou ik hier niet met de fiets komen als het donker is, maar nu merk ik dat er gewoon echt geen enkel probleem is hier!!
Ja de mensen zijn 'anders' als ik gewend ben, ze zijn veel buiten, praten met elkaar, weten veel van elkaar.... Maar opzich is dat ook wel een goed iets!

Nu is het natuurlijk wel zo dat mijn wijk niet echt gevaarlijk is.... In een wijk zoals Thirsa beschrijft, dan zou ik er ook niet zo snel voor kiezen om daar wat te kopen. :n

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:57

Vooral met een lekker buiten temperatuurtje kom je er wel achter hoe het zit. Herrie maken tot midden in de nacht terwijl jij wilt slapen. De politie die niet voor niets er regelmatig door heen rijdt. Mee genieten van de relatie problemen van de buren omdat die gewoon buiten uitgevochten worden. En de korte lontje die elkaar om het minste op de bek timmeren. En de invallen over wiet nog maar even daarbuiten gelaten. :)

Mijn plek is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:59

Een volksbuurt hoeft niet slecht te zijn hoor :). Zelf woon ik in een mooi klein en gezellig wijkje in het Centrum van Amsterdam, vlakbij Oost, wat wat minder fraai bekend staat. Als je door Oost loopt om je van alles en nog wat tegen en het valt mij op dat men daar beleefder is dan in het ogenschijnlijk o zo chique Zuid. De winkeliers in Oost zijn aardiger en hebben veel meer interesse in hun klanten dan in de luxe wijken. In de buurtrestaurantjes en -cafés kom je allerlei mensen tegen in de meesten steekt wel een boeiend verhaal. Het stukje Oost waar ik het dichtste bij woon is ooit betiteld als gevaarlijkste buurt van Amsterdam, maar zolang je niks met de bendes te maken hebt, hoef je er niet veel van te merken.

Ga gewoon de sfeer proeven en vraag inderdaad na wat de plannen zijn met de wijk. Probeer van de woning waar je naartoe wilt erachter te komen hoe de buren daar zijn en of er sprake is van overlast van elkaar etc. Zonder stigmatiserend te willen zijn, het is helaas wel zo dat sommige bevolkingsgroepen het niet zo nauw nemen met andermans rust en dat kan je eigen woonplezier best verpesten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:00

kazary schreef:
Vooral met een lekker buiten temperatuurtje kom je er wel achter hoe het zit. Herrie maken tot midden in de nacht terwijl jij wilt slapen. De politie die niet voor niets er regelmatig door heen rijdt. Mee genieten van de relatie problemen van de buren omdat die gewoon buiten uitgevochten worden. En de korte lontje die elkaar om het minste op de bek timmeren. En de invallen over wiet nog maar even daarbuiten gelaten. :)

Mijn plek is het niet.

Ik woon nu op zo'n plek, en gelukkig hebben we een huis gekocht in een andere buurt. Ik trek het heel slecht.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:06

Ik zeg don't... Heb als kind (7-12 jaar) in zo'n wijk gewoont en durfde op een gegeven moment niet meer alleen de straat op, omdat ik meerder malen klappen heb opgelopen omdat ik toevallig langsliep... Natuurlijk verschilt het per buurt, maar goed. Door deze ervaring zeg ik steevast nee. :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:15

Ik zou het niet doen, maargoed, ook dat is persoonlijk. Ik woon sowieso samen met mijn vriend (en ben zelf ook mannelijk :D), acceptatie van alles buiten het gemiddelde is gewoonweg niet aanwezig in dergelijke buurten.

Daarnaast kan iedereen in die buurten wel vriendelijk zijn, maar wat als je nou een keer wél een meningsverschil hebt? Ik werk bij een woningbouwvereniging en krijg dus dagelijks te maken met overlast en vooral de probleemwijken zijn ook niet voor niets probleemwijken. Huizen zijn moeilijk verkoopbaar en het is heel moeilijk om een wijk met een slechte reputatie weer op te bouwen naar een wijk zonder reputatie, of gewoon een goede :)

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar vraag je ook af waarom dat huis al een jaar te koop staat. Mooi als je het voor een zacht prijsje kunt kopen, maar minder mooi als je het over 5 jaar wilt verkopen en het ook dan aan de straatstenen niet kwijt raakt.

Je kunt inderdaad op een zondagmiddag nog eens rondrijden en op een avond, maar het is toch knap balen als het net die ene middag of avond rustig is en op het moment dat jij er woont, je tot andere conclusies komt. En wat kazary al zegt, als de temperatuur er straks weer naar is, zit je helemaal met de gebakken peren.

Staan er goedkope huurhuizen in de buurt? Klinkt generaliserend, maar hoe goedkoper de huur, hoe goedkoper het volk en hoe meer overlast jij ervan hebt.

Wijzelf hebben een huis gekocht in Assen, niet meteen een asociale stad, maar ook deze stad kent zijn 'mindere' en zelfs 'slechte' wijken. Wij hebben daar ook wijselijk geen huis gekocht :D We wonen nu in 1 van de duurdere wijken, kost wat, maar dan heb je ook wat. We wonen in een heerlijke buurt! Leuke mensen, schone straten, geen overlast 's nachts, geen hangjongeren.

Was er niets leuks te koop in de wat betere wijken dan?

Oh, en ik heb 18 jaar in 1 van de gevaarlijkste wijken in R'dam gewoond, dus ik weet waar ik het over heb ;)