Op kamers, ja of nee? Wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Op kamers, ja of nee? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:40

Hee lieve Bokkers,
Ik zit een beetje te twijfelen of ik op kamers moet gaan of niet. Dit jaar doe ik eindexamen Havo en ik heb me al ingeschreven voor de opleiding Modemanagement, ben al aangenomen ook. :) Deze school is met de auto vanaf mijn woonplaats maar ongeveer 20 minuutjes rijden, ik kan makkelijk thuis blijven wonen zou je dus denken. Het probleem is dat de verbinding tussen mijn woonplaats en de plaats waarin de school ligt ontzettend slecht is. Dit zou dan de reis ongeveer zijn:
- 10 minuten naar de tram lopen + 25 minuten in de tram of 30 minuten met de bus (halte bijna voor mijn deur)
- 10 minuten met de trein
- 20 minuten met de bus
- 10 minuten lopen
Bij elkaar ben ik dus minstens 1 uur en 10 minuten aan het reizen, zowel heen als terug. Er zijn verschillende woongelegenheden voor studenten vlakbij de school en er is bijna altijd wel plaats. Stel dat ik daar ga wonen, dan verhuist mijn pony mee, want vlakbij is ook een pensionstal waar ik al mensen ken. Dus dat is geen probleem.
Waar ik het meest mee zit, is mijn vriendje. We wonen in dezelfde woonplaats, zijn binnen een kwartiertje bij elkaar en kunnen elkaar dus vaak zien. Als ik bij mijn school ga wonen wordt dat een heel stuk minder en daar zie ik best wel op tegen. Mijn vriend heeft wel een rijbewijs, maar geen auto. Hij mag af en toe wel de auto van zijn ouders lenen, daarmee komt hij nu ook wel eens naar mij. Maar dat is ook maar 1 keer in de 2/3 weken, omdat zijn ouders bijna altijd 's avonds de auto nodig hebben. Dat zou dus betekenen dat hij telkens als hij naar mij toe komt dezelfde reis moet maken als ik hierboven beschreven heb (wel iets korter voor hem, ongeveer een uur) en dat vind ik een beetje l*llig voor hem. Hetzelfde geldt voor mij als ik naar hem ga. We zien elkaar altijd 's avonds, meestal van half 8 tot half 11. Als je die reistijd eraf trekt, zou er dus nog maar een uur overblijven en dat vind ik wel erg kort.
Ik zou het wel erg leuk vinden om daar te gaan wonen, maar ik wil ook mijn vriend 'normaal' kunnen blijven zien. Hij zit trouwens in het tweede jaar van de universiteit en is speciaal voor mij thuis blijven wonen, omdat hij me dan gewoon vaak zou kunnen blijven zien. Als ik nu wel weg ga, is dat ook een beetje l*llig. :o
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zouden jullie wel op kamers gaan? Ben benieuwd naar jullie meningen en alvast bedankt!

Groetjes Michelle

Noeps

Re: Op kamers, ja of nee? Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:45

Ik zou de kosten van op kamers gaan op een rijtje zetten en dan kijken of je het kan betalen. Zo ja, zou ik op kamers gaan :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:46

ik zit nog op de middelbare, en mijn school is ruim 20 min. met de auto.
met de bus 30 min, maar: de bus gaat maar 1 keer per uur, en ik ben altijd net te laat om mn bus te halen...
dus per week zit ik nog iets van 4 uur op school omdat ik wacht op mn bus.
en smorgens wordt ik gebracht door mn moeder...soms zou ik wel uit huis willen, maarja het is te duur!(in vergelijking met de reistijd vooral)
en als ik het zo hoor zou ik ook gewoon thuis blijven wonen...
(ik weet niet wanneer je 18 wordt/je rijbewijs hebt)
maar dan is het ook nog altijd een optie om dan zelf met de auto te gaan...dat is al gauw goedkoper dan uit huis gaan.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:51

ik ben echt blij dat ik op kamers zit, heb het zo naar mij zin hier. ik raad het ook altijd aan om lekker als je het wilt op kamers ta gaan wonen.
jij kan ook altijd makkelijk even naar huis toe als je zou willen. (je reis tijd valt op zich wel mee)
ik zou inderdaat de kosten op een rijdje zetten.
ik vind het vind het ook altijd wel fijn dat ik hier mijn eigen ding kan doen en met wie dan ook kan afspreken en gewoon lekker vrij ben en niet een ouder die toe kijkt wie je nu weer over de vloer hebt of hoe laat je thuis komt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:56

Alles op een rijtje gaan zetten, alle voor en nadelen van op kamers gaan, en alle voor en nadelen om thuis te blijven, en lange reistijd te moeten hebben.
Ik ben ook elke dag als het mee zit ( dus geen vertragingen waardoor je je overstap mist bv) 1 uur en een kwartier/half uur onderweg, in die tijd kan je nog beetje leren, en dat hoef je dan niet meer thuis te doen, scheelt tijd :)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:57

siskeh schreef:
en als ik het zo hoor zou ik ook gewoon thuis blijven wonen...
(ik weet niet wanneer je 18 wordt/je rijbewijs hebt)
maar dan is het ook nog altijd een optie om dan zelf met de auto te gaan...dat is al gauw goedkoper dan uit huis gaan.

Ik word ik augustus 2010 pas 18 helaas.. Ben nu 16. ;) Dus voordat ik een auto heb, zit ik halverwege het tweede jaar van mijn opleiding. Ik denk dat ik het in het begin maar even ga aankijken hoe het reizen bevalt, misschien dat ik inderdaad wacht met daar wonen totdat ik een auto heb.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:04

tja op jezelf wonen is ook wel een beetje "uit" om het zo maar te zeggen!
(ik zit nu in 5 havo, 32 lln. en dr willen maar 3 uit huis!)
de andere hebben de reistijd er toch wel voor over!
zelf wil ik wel uit huis eventueel, ik wil mogelijk in wageningen gaan studeren, en vanuit waar ik nu woon is dat dik 1,5 uur met de auto, dus tja ik heb geen keus!
maar financieel is het wel een stuk zwaarder!( maar ik ben dan 19 of 20)
trouwens als het 20 minuten met de auto is, hoeveel zou het dan met een scooter/45km wagentje?(sommige gekken zouden het miss. nog op de fiets doen...)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:07

ik vind niet dat je zo moet blijven plakken aan je vriendje.. Sorry dat ik het zo zeg, maar je beperkt elkaar nu gigantisch. Wat wil je dan? Vanuit huis gaan samenwonen? En ik vind dat jullie elkaar veel zien hoor, elke avond.. Maargoed dat vind ik..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:53

Als je alleen om je vriendje thuis wil blijven wonen vind ik dat geen goede reden. Je bent nog jong en je hebt nu de kans om op eigen benen te komen staan.

Zelf woon ik wel thuis, dit omdat ik hier mijn werk heb, mijn vriendinnen wonen en omdat ik hier bij verenigingen zit wat allemaal door de week is. Bovendien heb ik een eigen autootje en heb ik een goede verbinding en zijn de kosten van op jezelf gaan behoorlijk hoog. Daar tegenover staat wel dat ik de keuze heb gemaakt om in mijn derde studiejaar voor een half jaar naar het buitenland te gaan om ervaringen op te doen :) (ik reis ongeveer even lang als jij)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:58

Net als wat A-lette zegt, als je het alleen om je vriendje doet zou ik het dan weer niet doen. Ik ging zelf op kamers omdat ik anders 2 uur aan het reizen was en ik heb het zooooo naar mijn zin gehad, ik had echt niet anders gewild. Je wordt zelfstandig, leert met geld omgaan en het is gewoon een geweldige ervaring.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:01

tja, als je het voor je reistijd doet kan ik het me voorstellen alhoewel ik een uur nog mee vind vallen hoor. Ik heb momenteel klasgenoten die 1,5 tot 2 uur reistijd hebben.

Persoonlijk zou ik het niet trekken, ik heb ook voor mezelf de keus gemaakt om volgend jaar het huis uit te gaan, niet op kamers, gewoon een huis huren in een dorp, half uurtje met de trein. (ipv ruim 2 uur met bussen). Scheelt een hoop geld en je krijgt veel mee ruimte :)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:06

Ik zou ook gewoon lekker op kamers gaan :)

Ik bedoel als je er klaar voor bent, waarom niet? Van te voren even alles goed op een rijtje zetten.
Je vriendje kan toch blijven slapen? Mijnes blijft nu ook vaak slapen en vind het heerlijk.
Ik zou gewoon de eerste maand het even aankijken hoe het bevalt, misschien hoef je ook maar
drie keer per week naar college!

Mij bevalt het echt goed, woon nu een maand op mezelf,
net als jij na het halen van mijn havo diploma eerst even 2 maandjes aangekeken en woon nu lekker op mezelf.
(ben net 17)

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:09

Ik ga ook in Wageningen studeren. Ik woon in Winterswijk en voor mij is het in totaal ook 2 uur reizen met de trein en bus(zonder uitloop). Ben ook van plan om op kamers te gaan, want 4 uur reizen per dag is toch wel érg veel.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:10

En mijn vriendje moet maar daar heen komen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:16

Even ander puntje dan geld en op kamers.

Wat dacht je van deze.

Weegt de extra reistijd (ook als je daar woont heb je reistijd) op tegen het feit dat je zelf je boodschappen moet doen,
je eten moet koken de was moet draaien en ophangen etc???

(dat vergeet altijd iedereen, thuiswonen heeft ook zijn voordelen, doorgaans worden er boodschappen gedaan en
met wat mazzel staat je eten klaar als je thuiskomt. Dat is ook heel efficient)

Overigens heb ik ook op kamers gewoon hoor en dat beviel prima. (had wel aanzienlijk langere reistijd)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:18

Nog even over de kosten: Als je op het HBO zit is er niks zo goedkoop als thuis wonen. Op het HBO krijg je al vrij snel OVkaart en zoals Sjolvir al zegt moet je ook voor de leefkosten zelf opdraaien. (denk ook aan gas/water/electriciteit. Kleding wassen, enzovoorts)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:45

ik vind het punt van a_lette en sjolver hierboven ook belangrijk!
het is hartstikke leuk om op kamers te gaan, maar wel stervensduur, en het kost veel tijd!
zelf heb ik zoiets van als het gewoon niet anders kan dan is het zo, maar anders zou ik gewoon thuisblijven!

overigens is het ook zo dat je meestal het laatste jaar bezig bent met je eigen project(of hoe je dat ook mag noemen) dus dan hoef je eigenlijk ook niet in de buurt van school te zijn!

en dan nog, ik vind 16 nog best wel jong om helemaal op eigen benen te gaan staan! ik weet niet hoe afhankelijk je van je ouders bent( kook je zelf, was en stijk je je eigen kleren, doe je alles aan je kamer, en je paarden zelf?)
er is helemaal niets mis mee om nog even op je ouders te teren om het zo maar te zeggen!( klinkt zo een beetje cru ik weet het!)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:17

Heb je wel een dergelijk rooster dat je iedere dag op en neer moet reizen? Studenten hier zitten bijvoorbeeld maar 3 dagen op school (wel van 9 tot 5) maar het scheelt wel. En weeg inderdaad af of het alles zelf doen (van koken tot stofzuigen) op weegt tegen de reistijd (anderhalf uur valt nog wel mee, vanaf 3 uur wordt het wel erg veel op een dag..)

En hoe dichtbij kan je een kamer krijgen? In de tijd dat ik Rotterdam door moet met het OV is bijna even lang qua tijd als met de trein vanaf Rotterdam Centraal naar Leiden :)

Zelf zou ik de keus niet af laten hangen van of je dichtbij je vriendje woont of niet, je kan nog heel je leven naast hem op de bank zitten als je dat zou willen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:50

In mijn klas zitten genoeg studenten die ook ruim een uur moeten reizen.

Ik zou inderdaad eens gaan onderzoeken naar een rooster van je school, een kostenplaatje.

School zou ik ook belangrijker vinden als vriendje.
Het op kamers gaan is belangrijker als je vriendje. ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:18

Nou, ik zie dat ik het met de meeste hier niet eens ben! :D

Ik herken me heel goed in jouw situatie, want zit zelf in een soortgelijke toestand :j Ik woon in Deventer en studeer in Nijmegen..Reistijd (enkele reis): 15 min bus, ongeveer een uur met de trein en dan nog 10 min met de bus..Ongeveer net zoveel als jij dus..

Ik heb er echter bewust voor gekozen om thuis te blijven wonen, grotendeels ook voor mijn vriend, maar ook om een aantal andere redenen die ik even voor je op een rijtje zal zetten ;)
1. Ten eerste heb ik thuis werk wat ik erg leuk vind, wat goed betaalt en wat prima te combineren is met mijn studie..Ik acht de kans erg klein dat ik in Nijmegen nog zo'n (vergelikbaar) baantje zal vinden!
2. Ik heb hier mijn sport en ik kan af en toe naar de paardjes, dat wil ik ook niet opgeven
3. Ik heb het thuis prima, mijn ouders leggen me geen strobreed in de weg en ik hoef niks te betalen, dus het is echt veel een veel goedkoper..Bovendien (laten we eerlijk zijn) is het gewoon ook super fijn dat er een bordje eten op je staat te wachten als je na een lange dag thuis komt! ;)
4. Zoals ik al zei woont mijn vriend in Deventer en echt 5 min van me vandaan..Ik ben er dan ook helemaal "aan gewend" om hem elke dag te zien en ik wil dat helemaal niet opgeven! Heb hiervoor een relatie gehad met een jongen de niet in mijn woonplaats woonde en het is echt niks voor mij :n Sommige mensen zullen je misschien raar aankijken of vinden dat je doet alsof je al getrouwd bent, maar jij moet doen waar jij je prettig bij voelt en als jij graag thuis wilt blijven voor je vriend, moet je dat lekker doen! :)

Voor mij is thuisblijven nu gewoon dus het fijnst, maar er kleven bijvoorbeeld ook een aantal nadelen aan..Zo merk ik dat studiegenootjes toch wel redelijk zeurderig worden als ik met bijv stappen weer eens eerder weg moet omdat ik bijv. de laatste trein moet halen o.i.d. Als je echter regelt dat je bij iemand anders kan blijven slapen, is dat natuurlijk zo opgelost :j
Verder kost het reizen gewoon wel veel tijd en het is ook best vermoeiend, maar je kunt je tijd ook nuttig besteden! Ik lees meestal wat in de trein, of ik bereid een college voor, hartstikke handig! :j

Ik denk dat je voor jezelf gewoon even de voor- en nadelen goed op een rijtje moet zetten en ik zou op en neer reizen gewoon een tijdje proberen! Zo kun je kijken of het bevalt en zo niet dan kun je altijd nog op kamers gaan, toch?
Succes met je dilemma!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:22

Ik weet trouwens niet waar je op kamers wilt, maar verdiep je eens in de prijzen en vooral in je oppervlaktes die je er voor krijgt ;) Ik weet in Nijmegen genoeg kamers waar je een vermogen voor betaalt (300 in de maand is gemiddeld) en waar ik persoonlijk nog niet dood gevonden zou willen worden :+ De keuze tussen een gratis schoon huis en een duur klein studentenkamertje was bij mij snel gemaakt! ;)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:28

Toen ik een HBO opleiding ging doen heb ik het eerste half jaar ook thuis gewoond (dat was dik ander half uur reizen met het Ov) het is te doen, als je je er maar op in stelt; boekje, kopje thee mee en lekker zitten.

Aan de andere kant is op kamers gaan gewoon heel erg leuk, je eigen plek hebben, je eigen ding doen en gewoon student zijn. Als je het kunt betalen zou ik zeker op kamers gaan, en deze beslissing ook zeker niet laten afhangen van je vriend. Je kunt elkaar in het weekeind zien, en door de weeks naar elkaar toe treinen. Nogmaals ik zou het wel weten :Y).

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:29

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je in Doorn naar school gaat straks :+ .
Als het geld geen probleem is zou ik toch overwegen in dit geval om op kamers te gaan aangezien ik uit ervaring weet dat de reistijd daarheen in de spits vele malen langer uitpakt. De 50 is altijd te laat, staat in de file, wat een drama is dat. Ik ken veel mensen die niet in Doorn wilden wonen maar naar utrecht uitweken (grote stad uitgaan etc) maar na 3 maanden naar Doorn verhuisden ivbm de drama verbinding! Zelfs vanaf driebergen-zeist station is het een rot stuk. Daarnaast, als je elke dag dus laat thuis bent + meer dan een uur reistijd en daarna nog je huiswerk moet doen zie je je vriend ook veel minder.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:44

@ pinuts: Ik zie hem niet elke dag, zo'n 4 keer per week. Wat ik gewoon jammer zou vinden is dat we niet zomaar bij elkaar langs kunnen gaan, het is nu gewoon heel makkelijk, omdat we binnen een kwartiertje bij elkaar zijn. Ik heb het er wel eens met hem over gehad tussen neus en lippen door. Het was geen serieus gesprek, maar er kwam wel uit naar voren dat hij het niet leuk zou vinden als ik weg zou gaan. Maar ik ga er nog wel eens goed met hem over praten en misschien dat we er samen uit kunnen komen.

@ Elmira: Ik ga het sowieso eerst aankijken, misschien dat ik zoals jij zegt maar drie keer per week naar school moet. Dan is het een beetje onnodig om op kamers te gaan, ook al lijkt het me wel heel leuk. Mijn vriend kan idd wel blijven slapen, ligt eraan hoelaat hij naar school moet. Maar hij is vanaf mijn huis dan zo bij de universiteit. :)

@ Sjolvir: Dat is ook een belangrijk punt idd. Eten koken enzo doe ik wel eens, maar dat zijn eigenlijk alleen maar hele simpele dingen zoals spaghetti enzo. :o De was doe ik eigenlijk nooit. Dat zal ik dus nog moeten leren voordat ik op kamers ga. Sowieso vraag ik het me af of ik wel echt klaar ben om op mezelf te gaan, niet alleen op huishoudelijk gebied, maar ook 'sociaal'. Ik vind het fijn om lekker bij mijn ouders en de dieren thuis te zijn. Ik heb het heel fijn thuis, dus het is niet zo dat ik echt de drang heb om weg te gaan. Het lijkt me wel leuk om lekker een eigen plekje te hebben en zelf boodschappen te doen enzo.

@ A_lette (en anderen): Geld is voor mij geen probleem, mijn ouders zijn bereid het te financieren. Ze moedigen me ook aan om op kamers te gaan wonen, omdat het volgens hun gewoon een superervaring is.

@ Corelli: We hebben idd iets soortgelijks! Vooral in wat je zegt over je vriend herken ik me helemaal, ik ben er ook aan gewend om mijn vriend vaak te zien. Het is gewoon een fijn gevoel om hem dichtbij je te hebben en dat je er in principe elk moment van de dag heen kan. Veel mensen zeggen tegen me dat ik mijn keuze niet moet laten beinvloeden door mijn vriend, maar een relatie is toch een belangrijk onderdeel van je leven. Als het nou geen serieuze relatie zou zijn, was het anders geweest, maar ik heb toch een relatie van al bijna 3 jaar en dat vind ik heel wat voor mijn leeftijd. ;)

@ ladymagic: Klopt, het is idd in Doorn! Ik heb idd van veel mensen gehoord dat de verbinding heel slecht is. Ik sprak tijdens de open dag van de school een tweedejaars studente die net zoals mij uit Nieuwegein komt. Zij heeft een halfjaar op en neer gereisd en is daarna toch in Doorn gaan wonen, omdat het volgens haar gewoon niet te doen is. Maar zit jij zelfs ook op het TMO dan? :)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:58

Ik geef je ouders en enkele die hierboven reageerden gelijk; op kamers is gewoon hartstikke leuk! Ik had die jaren nooit willen missen. Dus ik zou het je zeker aanraden. En dat het duurder is en meer tijd kost om op jezelf te wonen, ach, dat geldt voor iedereen en 'wij' studenten op kamers redden het toch allemaal, dus jij ook.
(De verbinding naar Doorn is trouwens inderdaad slecht en voor je vriendje maakt het naar de Uni niet zoveel uit of ie nou uit Doorn of Nieuwegein moet komen. Ik zou in ieder geval niet voor hem thuis blijven wonen, jullie situatie is nu toch anders dan 2 jaar geleden? Misschien gaat hij ook wel op kamers als jij ook gaat)