Je kent me niet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je kent me niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:15

Regelmatig verbaas ik me erover hoe makkelijk sommige mensen denken.
Alsof dat wat voor hen geldt meteen voor iederéén geldt.
Alsof zij de wijsheid in pacht hebben...

Zoals die mevrouw van de NS die bij een ernstige storing zei:
"Als ik u was, zou ik gewoon hier in Deventer blijven!"

Nee hoor, als ze ons was zou ze óók in die trein zijn gestapt, want we wilden en móesten naar huis!

Of mensen die zeggen "je moet gewoon een abonnement nemen op de sportschool!" tegen iemand die nauwelijks geld heeft om af en toe eens nieuwe kleren te kopen.

"Vind je het gek dat je zo dik bent als je in de snackbar staat te vreten?" Aldus een broodmager iemand die een grote patat mét, een hamburger, twee kroketten en een kaassoufflé naar binnen staat te werken, tegen iemand die inderdaad meer dan gemiddeld weegt, en voor het eerst in twee maanden weer eens staat te genieten van een klein patatje.

"Wordt lid van een voetbalclub, dan heb je zo wat vrienden!" tegen iemand met een sociale fobie waarvoor het hele idéé van contact met mensen al ontzettend beangstigend is...

Dit slaat absoluut niet allemaal op mij, maar ik heb ook wel eens met dat soort dingen te maken. Niet alleen via bokt of elders op internet, maar sowieso. Mensen hebben vaak zo makkelijk praten als zij zelf niet ergens problemen mee hebben!

Je gaat je bijna plaatsvervangend schamen voor de mensen waarbij de dingen niet altijd zo makkelijk lopen als ze zouden willen, je gaat haast het idee krijgen dat dat abnormaal is...

Vjestagirl

Re: Je kent me niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:17

Mensen denken er altijd zo ontzettend makkelijk over. Ik heb zelf ietsjes overgewicht (vind ik zelf, mijn BMI vind van niet) en ik sport mezelf dus helemaal gek. En dan nog zeggen dat ik niet voldoende beweeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:19

Niet zo aan ergeren. ;) Die mensen die dat soort dingen zeggen hebben meestal het grootste probleem met zichzelf. Gewoon langs je heen laten gaan. :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:19

Dit komt denk ik vooral omdat je jezelf bijvoorbeeld niet kunt voorstellen hoe 't is om een sociale fobie te hebben. Al is de opmerking: wordt lid van een voetbalclub dan ook niet zo heel erg slim als je een beetje nadenkt. Mensen denken inderdaad soms te makkelijk, of denken misschien dat iemand zich aanstelt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:21

Overigens, iedereen oordeelt over elkaar, ook jij TS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:23

BraveSpots schreef:
Overigens, iedereen oordeelt over elkaar, ook jij TS...

Het zal wel eens gebeuren, maar ik probeer daar wel voor te waken, en ik kijk mensen ook niet vreemd aan op het moment dat ze dan zeggen dat het zo makkelijk niet is...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:25

Tja ik ken het....
Ik heb wat psychische problemen en ben onder behandeling voor een alcohol verslaving...
Heb geen vrienden meer en daarbij ook nog eens een sociale fobie.
Mensen bedoelen het goed, maar het is soms zo irritant...
Hoevaak ik wel niet hoor 'Ga een keer stappen, maak je zo nieuwe vrienden!' Tja sorry, maar ik probeer niet meer te drinken (overigens al 3 mnd clean) en ja naar een discotheek gaan helpt mij daar niet echt bij. Daarbij is het moeilijk voor iemand die altijd dronk bij nieuwe contacten maken, nog moeilijker om zonder te drinken met nieuwe mensen te praten....
Ga op dansles, ja heel leuk, maar durf niet. Ga dit en dat doen, allemaal goed bedoelt maar ik heb er niks aan.
Gelukkig sta ik op de wachtlijst bij de GGZ om hieraan te gaan werken, maar vechtend tegen trek, vriendloos en geen kans zien om nieuwe vrienden te maken, maakt mijn leven er niet echt leuker op. En met zulke opmerkingen al helemaal niet, ik vergelijk mezelf nl makkelijk met anderen, waardoor ik me dus veel minder ga voelen en mezelf stom en dom vind...
Maarja je raad het wel, ik durf óók niet tegen die mensen te zeggen dat ik niks aan die opmerkingen heb... Wat ikkd an zeg is ohja goed idee, zal ik eens doen. :n Dat helpt nou ook weer niet echt!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:25

mensen proberen aardig te zijn, proberen te helpen. Ik heb een ziekte, en heb vanalles al geprobeerd, en dan zeggen mensen: waarom probeer je dit niet? Dan ben je er zo vanaf.. Word ik soms zo moe van.. Maar ik weet dat ze het goed bedoelen, dus ik bedank vriendelijk en erger me er niet aan..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:26

Ik ben het eens met Bravespot
Bovendien als je je omdat soort dingen druk moet gaan maken of bij elke opmerking die je maakt moet gaan na denken of je er niet iemand mee kwetst dan kun je erg weinig meer zeggen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:31

Kwetsen is een groot woord... Ideeën aandragen is natuurlijk heel prettig. Maar sommige tips heb je gewoon niks aan als je met een probleem zit, en sommige dingen moet je je als buitenstaander (vind ik) ook niet mee bemoeien. Maar o wee als je daar wat van zegt... :?

Zo heeft mijn dochter van 2,5 vaak de neiging plotseling aan mijn arm te gaan hangen als ze m'n hand vast heeft. Zo plotseling dat ik er ontzettende last van mijn schouder van krijg... Na drie keer geef ik haar de waarschuwing: gooi je jezelf nog een keer neer, dan laat ik je los en dan val je op de grond.

Ze gooit zichzelf neer en ik laat onmiddellijk los. Ze valt, heeft écht niet veel pijn (want daar let ik uiteraard op) en dan krijg je opmerkingen van mensen dat dat toch wel ontzéttend zielig is, dat je je kind zomaar laat vallen.

Ik kan dan alleen maar zeer sarcastisch reageren dat ik inderdaad echt een ongelooflijke rotmoeder ben en dat ik héle zielige kinderen heb :j

Kom op, loop zelf eens een eindje met mijn peuter aan je hand, durf te wedden dat je er eerder klaar mee bent dan ik!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:33

pinuts schreef:
mensen proberen aardig te zijn, proberen te helpen. Ik heb een ziekte, en heb vanalles al geprobeerd, en dan zeggen mensen: waarom probeer je dit niet? Dan ben je er zo vanaf.. Word ik soms zo moe van.. Maar ik weet dat ze het goed bedoelen, dus ik bedank vriendelijk en erger me er niet aan..

Idd hier ga ik in mee.
Mensen proberen gewoon te helpen.
Kan me er niet druk om maken hoor :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:35

Tja de beste stuurlui staan aan wal en mensen bemoeien zich graag overal mee, al is het in de meeste gevallen wel goed bedoeld. Soms kunnen ook goedbedoelde opmerkingen hard aankomen en dat is heel vervelend natuurlijk. Het beste negeer je zulke opmerkingen, mensen blijven mensen en dit soort dingen hou je altijd wel. Al is het natuurlijk naar als zo'n opmerking je kwetst of boos maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:38

Het is overigens iets dat ik me ineens bedacht hoor, het is niet zo dat ik de hele dag gefrustreerd en onbegrepen rondloop :D

Maar ik krijg wel de indruk dat mensen situaties vaak alleen kunnen bekijken vanuit hun eigen beleving en hun eigen referentiekader, in plaats van zich te verplaatsen in de situatie van degene waarom het op dat moment gaat.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:40

Rock schreef:
Maar ik krijg wel de indruk dat mensen situaties vaak alleen kunnen bekijken vanuit hun eigen beleving en hun eigen referentiekader, in plaats van zich te verplaatsen in de situatie van degene waarom het op dat moment gaat.

Dat ben ik wel met je eens ja :j
Mensen denken vaak 'wat in mijn situatie werkt/geldt dat werkt voor een ander ook zo'.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:41

Ik kan me eerder ergeren aan irritante buren of slechte chauffeurs in het verkeer :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:46

Nathalie schreef:
Tja ik ken het....
Ik heb wat psychische problemen en ben onder behandeling voor een alcohol verslaving...
Hoevaak ik wel niet hoor 'Ga een keer stappen, maak je zo nieuwe vrienden!' Tja sorry, maar ik probeer niet meer te drinken (overigens al 3 mnd clean) en ja naar een discotheek gaan helpt mij daar niet echt bij. Daarbij is het moeilijk voor iemand die altijd dronk bij nieuwe contacten maken, nog moeilijker om zonder te drinken met nieuwe mensen te praten....
Ga op dansles, ja heel leuk, maar durf niet. Ga dit en dat doen, allemaal goed bedoelt maar ik heb er niks aan.
Gelukkig sta ik op de wachtlijst bij de GGZ om hieraan te gaan werken, maar vechtend tegen trek, vriendloos en geen kans zien om nieuwe vrienden te maken, maakt mijn leven er niet echt leuker op. En met zulke opmerkingen al helemaal niet, ik vergelijk mezelf nl makkelijk met anderen, waardoor ik me dus veel minder ga voelen en mezelf stom en dom vind...
Maarja je raad het wel, ik durf óók niet tegen die mensen te zeggen dat ik niks aan die opmerkingen heb... Wat ikkd an zeg is ohja goed idee, zal ik eens doen. :n Dat helpt nou ook weer niet echt!

Je kan het ook positief bekijken hoor, mensen proberen op die manier hun medeleven te tonen en proberen te helpen. Tuurlijk zijn vele goedbedoelde adviezen niks waard, maar ze bedoelen het teminste goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:48

Mas schreef:
Rock schreef:

Dat ben ik wel met je eens ja :j
Mensen denken vaak 'wat in mijn situatie werkt/geldt dat werkt voor een ander ook zo'.

Klopt! Als ik studeer bijvoorbeeld, dan móet ik muziek of iets dergelijks op hebben. In stilte raak ik steeds afgeleid... Maar als iemand zegt dat hij zich slecht kan concentreren roep ik ook niet meteen; "Oh, moet je muziek opzetten!"

Ik zou dan eerder zeggen "misschien kan je eens proberen om..." of "je zou eens kunnen kijken of..."

Zelf vind ik dat nogal een verschil... Het verschil tussen 'kijk eens of deze tip werkt' en 'zo, hier heb je je oplossing, nu niet meer zeuren!'

:')

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:49

Wat bedoel je met het stukje over dat buitenlanders zich niet moeten bemoeien met bepaalde zaken als ik vragen mag?

Kan me er eerlijk gezegd ook niet echt aan ergeren. Denk dat iedereen wel eens denkt als ze een persoon met duidelijk overgewicht ziet lopen met een frietje in de hand, dat die mensen dan ook niet zo moeten zeuren over hun overgewicht als ze dat soort eten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:51

mareen schreef:
Wat bedoel je met het stukje over dat buitenlanders zich niet moeten bemoeien met bepaalde zaken als ik vragen mag?

Kan me er eerlijk gezegd ook niet echt aan ergeren. Denk dat iedereen wel eens denkt als ze een persoon met duidelijk overgewicht ziet lopen met een frietje in de hand, dat die mensen dan ook niet zo moeten zeuren over hun overgewicht als ze dat soort eten eten.

:') Er stond buitenstaanders :')
Ik schrok al helemaal dat ik zoiets opgeschreven zou hebben :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:51

nou ja, je mag dan maar hopen dat ze het goed bedoelen :+
ken genoeg opmerkingen die absoluut niet goed bedoelt zijn ,

maar mezelf er aan irriteren? neuh
ik ben er erg makkelijk in , als er ene opmerking gemaakt word die geen pas heeft, vraag ik gewoon waar diegene zich mee bemoeit of geef een antwoord waarmee de persoon met de bek vol tanden staat

denk hierbij aan het voorbeeld
" goh, wanneer word het bij jullie tijd voor een baby"
mijn antwoord
"ik ben vermindert vruchtbaar"
mensen hebben daar geen reet mee te maken dus krijgen van mij ook gewoon een heel eerlijk, doch bot antwoord...meestal word er iets gemompelt en de persoon weet niet hoe snel hij/zij zich uit de voeten moet maken

ja mensen oordelen/veroordelen heel snel
en ze hebben het idee dat hun mening ten alle tijden verkondigt moet worden , prima
maar val mij er niet mee lastig, als ik wil weten wat je denkt en hoe je over iets denkt, dan vraag ik het wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:53

Rock schreef:
Klopt! Als ik studeer bijvoorbeeld, dan móet ik muziek of iets dergelijks op hebben. In stilte raak ik steeds afgeleid... Maar als iemand zegt dat hij zich slecht kan concentreren roep ik ook niet meteen; "Oh, moet je muziek opzetten!"

Ik zou dan eerder zeggen "misschien kan je eens proberen om..." of "je zou eens kunnen kijken of..."

Zelf vind ik dat nogal een verschil... Het verschil tussen 'kijk eens of deze tip werkt' en 'zo, hier heb je je oplossing, nu niet meer zeuren!'

:')

Rock, je doet hier precies hetzelfde, alleen geef je dan niet de suggestie van muziek maar een andere.

Mensen die zich ergens mee bemoeien hebben de neiging om te helpen, te bemoederen, te behoeden. Eigenlijk best fijn dat er mensen zijn die nog die moeite nemen ook al zijn de suggesties soms en misschien wel vaak een schot in open doel.

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:54

Haha wat raar. Heb het stuk echt 3x gelezen en vond het al zo'n rare opmerking. :D Mijn excuses. Heb nogal weinig geslapen de afgelopen weken. Gebruik dat maar als excuus :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:57

Ik geef puur aan hoe ik het zou zeggen hoor... Ik ben zelf niet van de 'hardere bewoordingen' juist omdat ik het zelf opvat als 'hardere bewoordingen'. Dat bedoelde ik niet als suggestie hoe een ander het moet doen, maar zo kan je het inderdaad wel lezen zie ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:58

mareen schreef:
Haha wat raar. Heb het stuk echt 3x gelezen en vond het al zo'n rare opmerking. :D Mijn excuses. Heb nogal weinig geslapen de afgelopen weken. Gebruik dat maar als excuus :P.

:D Is niet erg hoor... Ik ben zelf ook een beetje duf, dus ik dacht echt: Shiiiit heb ik dát geschreven! Zo bedoelde ik het niet! :oo

Maar het viel gelukkig mee _O-

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:00

BraveSpots schreef:
Nathalie schreef:
Tja ik ken het....

Je kan het ook positief bekijken hoor, mensen proberen op die manier hun medeleven te tonen en proberen te helpen. Tuurlijk zijn vele goedbedoelde adviezen niks waard, maar ze bedoelen het teminste goed.

Tuurlijk ik zeg toch het is wel goedbedoelt. Maar één keer is wel genoeg. In mijn ogen kun je je medeleven ook tonen door te vragen hoe het gaat. Of te zeggen 'Misschien kun je eens proberen om toch een keer te gaan stappen' ipv 'Je moet gaan stappen! Zo kom ik ook aan nieuwe vrienden!'

En bij zon opmerking als de laatste, kan ik dagen/weken gaan zitten doormalen van 'Diegene kan het wel, waarom ik dan niet? zie je wel ik ben gewoon stom' of ga zo maar door....