Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Die mensen die dat soort dingen zeggen hebben meestal het grootste probleem met zichzelf. Gewoon langs je heen laten gaan.
Dat helpt nou ook weer niet echt! 

pinuts schreef:mensen proberen aardig te zijn, proberen te helpen. Ik heb een ziekte, en heb vanalles al geprobeerd, en dan zeggen mensen: waarom probeer je dit niet? Dan ben je er zo vanaf.. Word ik soms zo moe van.. Maar ik weet dat ze het goed bedoelen, dus ik bedank vriendelijk en erger me er niet aan..

Rock schreef:Maar ik krijg wel de indruk dat mensen situaties vaak alleen kunnen bekijken vanuit hun eigen beleving en hun eigen referentiekader, in plaats van zich te verplaatsen in de situatie van degene waarom het op dat moment gaat.

Nathalie schreef:Tja ik ken het....
Ik heb wat psychische problemen en ben onder behandeling voor een alcohol verslaving...
Heb geen vrienden meer en daarbij ook nog eens een sociale fobie.
Mensen bedoelen het goed, maar het is soms zo irritant...
Hoevaak ik wel niet hoor 'Ga een keer stappen, maak je zo nieuwe vrienden!' Tja sorry, maar ik probeer niet meer te drinken (overigens al 3 mnd clean) en ja naar een discotheek gaan helpt mij daar niet echt bij. Daarbij is het moeilijk voor iemand die altijd dronk bij nieuwe contacten maken, nog moeilijker om zonder te drinken met nieuwe mensen te praten....
Ga op dansles, ja heel leuk, maar durf niet. Ga dit en dat doen, allemaal goed bedoelt maar ik heb er niks aan.
Gelukkig sta ik op de wachtlijst bij de GGZ om hieraan te gaan werken, maar vechtend tegen trek, vriendloos en geen kans zien om nieuwe vrienden te maken, maakt mijn leven er niet echt leuker op. En met zulke opmerkingen al helemaal niet, ik vergelijk mezelf nl makkelijk met anderen, waardoor ik me dus veel minder ga voelen en mezelf stom en dom vind...
Maarja je raad het wel, ik durf óók niet tegen die mensen te zeggen dat ik niks aan die opmerkingen heb... Wat ikkd an zeg is ohja goed idee, zal ik eens doen.Dat helpt nou ook weer niet echt!
Mas schreef:Rock schreef:Maar ik krijg wel de indruk dat mensen situaties vaak alleen kunnen bekijken vanuit hun eigen beleving en hun eigen referentiekader, in plaats van zich te verplaatsen in de situatie van degene waarom het op dat moment gaat.
Dat ben ik wel met je eens ja
Mensen denken vaak 'wat in mijn situatie werkt/geldt dat werkt voor een ander ook zo'.
mareen schreef:Wat bedoel je met het stukje over dat buitenlanders zich niet moeten bemoeien met bepaalde zaken als ik vragen mag?
Kan me er eerlijk gezegd ook niet echt aan ergeren. Denk dat iedereen wel eens denkt als ze een persoon met duidelijk overgewicht ziet lopen met een frietje in de hand, dat die mensen dan ook niet zo moeten zeuren over hun overgewicht als ze dat soort eten eten.
Er stond buitenstaanders 

Rock schreef:Klopt! Als ik studeer bijvoorbeeld, dan móet ik muziek of iets dergelijks op hebben. In stilte raak ik steeds afgeleid... Maar als iemand zegt dat hij zich slecht kan concentreren roep ik ook niet meteen; "Oh, moet je muziek opzetten!"
Ik zou dan eerder zeggen "misschien kan je eens proberen om..." of "je zou eens kunnen kijken of..."
Zelf vind ik dat nogal een verschil... Het verschil tussen 'kijk eens of deze tip werkt' en 'zo, hier heb je je oplossing, nu niet meer zeuren!'
mareen schreef:Haha wat raar. Heb het stuk echt 3x gelezen en vond het al zo'n rare opmerking.Mijn excuses. Heb nogal weinig geslapen de afgelopen weken. Gebruik dat maar als excuus
.
Is niet erg hoor... Ik ben zelf ook een beetje duf, dus ik dacht echt: Shiiiit heb ik dát geschreven! Zo bedoelde ik het niet! 
BraveSpots schreef:Nathalie schreef:Tja ik ken het....
Ik heb wat psychische problemen en ben onder behandeling voor een alcohol verslaving...
Heb geen vrienden meer en daarbij ook nog eens een sociale fobie.
Mensen bedoelen het goed, maar het is soms zo irritant...
Hoevaak ik wel niet hoor 'Ga een keer stappen, maak je zo nieuwe vrienden!' Tja sorry, maar ik probeer niet meer te drinken (overigens al 3 mnd clean) en ja naar een discotheek gaan helpt mij daar niet echt bij. Daarbij is het moeilijk voor iemand die altijd dronk bij nieuwe contacten maken, nog moeilijker om zonder te drinken met nieuwe mensen te praten....
Ga op dansles, ja heel leuk, maar durf niet. Ga dit en dat doen, allemaal goed bedoelt maar ik heb er niks aan.
Gelukkig sta ik op de wachtlijst bij de GGZ om hieraan te gaan werken, maar vechtend tegen trek, vriendloos en geen kans zien om nieuwe vrienden te maken, maakt mijn leven er niet echt leuker op. En met zulke opmerkingen al helemaal niet, ik vergelijk mezelf nl makkelijk met anderen, waardoor ik me dus veel minder ga voelen en mezelf stom en dom vind...
Maarja je raad het wel, ik durf óók niet tegen die mensen te zeggen dat ik niks aan die opmerkingen heb... Wat ikkd an zeg is ohja goed idee, zal ik eens doen.Dat helpt nou ook weer niet echt!
Je kan het ook positief bekijken hoor, mensen proberen op die manier hun medeleven te tonen en proberen te helpen. Tuurlijk zijn vele goedbedoelde adviezen niks waard, maar ze bedoelen het teminste goed.