Het broertje van mijn ex stond bij mij ingeschreven, omdat hij ergens iets onderhuurde.
Opzich geen probleem verder.
Hij is begin december verhuisd naar een eigen koophuis en heeft zich daar half december ook netjes ingeschreven.
In juli 2008 heeft hij ergens een parkeerboete gehad; helaas niet betaald, en de 2 aanmaningen ook niet. (Slordig maar neemt ie ook gewoon zijn schuld in.)
Laatste aanmaning kwam eind december (van de CJIB) en hij stond toen dus al niet meer bij mij ingeschreven maar aanmaning kwam wel naar mij. Netjes aan hem gegeven, maar door zijn nieuwe huis en voor werk naar buitenland heeft ie hem niet betaald/vergeten.
Nu kreeg ik gister dus een deurwaarder op de stoep. Ik was niet thuis dus de brief lag op de mat.
De orginele kosten zijn 112,50 (dat is incl. alle verhogingen van het CJIB), en voor de deurwaarder kwam daar nog eens ruim 130 euro bij.
Ik ben verbaasd dat ze nu bij mij voor de deur staan aangezien hij hier al sinds half december niet meer staat ingeschreven.
Nou vraag ik me af of een deurwaarder niet, als deel van zijn werk en de kosten, bij de gemeente had moeten nakijken wat zijn adres was?
Hij heeft uiteraard toen ik hem gister belde de 112,50 naar het CJIB meteen betaald, maar ik vraag me af of hij de deurwaarderskosten moet voldoen (wou hij wel, maar ik zei dat ik dat eerst even na ging zoeken).
Hij heeft immers geen dwangbevel ontvangen, en volgens mij zijn die kosten die een deurwaarder in rekening brengt ook voor werk; namelijk het controleren van het adres.
Ik heb op internet gezocht en zie de tarieven voor deurwaarders wel, maar nergens waar ze precies op zijn gebaseerd.
Lijkt mij dat als de deurwaarder zijn werk niet goed heeft gedaan, maar daar wel de kosten voor in rekening brengt, hij ze ook niet hoeft te voldoen (is nogal een bedrag).
Ik lees op internet wel dat de kosten niet rechtsgeldig zijn als hij kan aantonen tijdig een adreswijziging te hebben doorgegeven en het bij de gemeente gemeld te hebben.
Registratie van auto en je adres gaat automatisch als je je bij de gemeente inschrijft dus opzich heeft hij zo zijn adreswijziging doorgegeven. ook is is gewoon bij de gemeente ingeschreven...maar wat is "tijdig"?
Hij staat daar nu bijna 3 maanden ingeschreven.
In de brief van de deurwaarder staat dat ze de vorgering eind januari van het CJIB hebben ontvangen....
Kortom; is er onder de kosten uit te komen? aangezien ze bij mij voor de deur stonden?
En moet ik nu het incassobureau bellen om te vertellen dat ie hier niet woont? (opzich natuurlijk wel handig, maar hij woont hier niet dus mij kunnen ze weinig maken lijkt me, en als ze een keer bij hem op de stoep staan en hij kan aantonen dat hij de vordering al een tijd geleden betaald heeft, staat ie volgens mij sterker als wanneer ze er morgen staan?)
Officieel heeft hij natuurlijk geen dwangbevel (of hoe het dan ook heet) ontvangen en volgens mij ben ik niet verplicht om hem op de hoogte te stellen (voor het zelfde geld hebben we ruzie, of zou ik niet weten waar hij woont).
Kunnen de kosten dan oplopen? hum moeten toch als onderdeel van hun werk de adresgegevens controleren? En dan vind ik 3 maanden wel erg veel om op het verkeerde adres te belanden.
Help?