Kamer verhuren.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafrocky

Kamer verhuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:06

Ik heb hier een extra kamer over waar ik helemaal niks mee doe en
nu zat ik te denken om deze te gaan verhuren aan een student.

Het is een kamer in amsterdam van 4 bij 5,5 en aangezien er altijd
een tekort aan kamer is in amsterdam.

Maar nu heb ik geen idee wat voor regels daar aan vast zitten en
of je je ook ergens bij kan aansluiten. Als iemand hier wat info over
zou hebben of een goede site, ben ik erg benieuwd.

Lynn_Nikita

Re: Kamer verhuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:08

zou jij wel een prettig idee vinden om de douche en keuken te moeten delen met een vreemde?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:09

volgens mij kan dat gewoon zo via marktplaats..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:10

ik denk dat er een hoop regels aan vastzitten, zeker als je het huis zelf huurt, dan moet je allemaal dingen regelen qua onderhuur. Maar je kan het ook beetje illegaal doen en niks doorgeven maar als ze er ooit achter komen ben je wel de l*l.

misschien op google zoeken onder onderwerp 'pactulier verhuren' e.d.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:14

Zou inderdaad ook even googlen :j Zijn verschillende huurinstanties waar je wel terecht kunt.
Wel goed erover nadenken inderdaad. Je keuken en douche met iemand delen is ook niet alles.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:14

Huurhuis?
Goed uitzoeken of de woningbouw dit toestaat. :)
Verder nadenken of je het zelf wel ziet zitten. Zoals Lynn_Nikita zegt, je hebt áltijd een vreemde in huis. Zit bij jou in de woonkamer, gebruikt je keuken, gebruikt je wc en badkamer. Maakt misschien dingen vies, denkt anders over dingen dan jij, nodigt 4 avonden per week vrienden uit die veel herrie maken, maakt veel minder schoon dan jij graag zou zien.

Aan de andere kant, het is een leuke extra inkomstenbron, zeker als de kamer toch leegstaat, en als je het gezellig vindt heb je altijd aanspraak. :)

Maar jouw huis is niet 'jouw' huis meer, het is dan 'jullie' huis.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:16

Sowieso moet je er over nadenken of je huurder zich bij de gemeente mag inschrijven op jouw adres. Als dit niet mag ben je meteen een stuk minder populair (want geen uitwonende beurs voor je huurder) maar als het wel mag is het volgens mij lastiger om diegene eventueel weg te krijgen, dan moet je dus een goed contract hebben. Kijk eens op kamernet.nl. Daar staat veel info voor woningzoekenden, misschien ook wel voor aanbieders...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:19

Ik zou idd eerst goed nadenken, en je verdiepen in de regels. Huurders zijn in NL aan alle kanten beschermd en verhuurders helemaal niet. Je kan voor grote verrassingen komen te staan.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:36

Huurders bij een hospita zijn (iig de eerste periode) wel minder beschermd dan normale kamerhuurders, maar de details ben ik kwijt ;).

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:46

rommie schreef:
Sowieso moet je er over nadenken of je huurder zich bij de gemeente mag inschrijven op jouw adres. Als dit niet mag ben je meteen een stuk minder populair (want geen uitwonende beurs voor je huurder) maar als het wel mag is het volgens mij lastiger om diegene eventueel weg te krijgen, dan moet je dus een goed contract hebben. Kijk eens op kamernet.nl. Daar staat veel info voor woningzoekenden, misschien ook wel voor aanbieders...

Hier staat inderdaad al een stuk meer informatie op thanks!

Ben nog wel alle voor en tegens op een rijdje aan het zetten, vandaar dat ik ook opzoek was naar wat meer informatie.

Misser schreef:
Huurders bij een hospita zijn (iig de eerste periode) wel minder beschermd dan normale kamerhuurders, maar de details ben ik kwijt .
;).

Wat houd een hospita in???

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:49

Als je een kamer verhuurt in je eigen huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:10

Misser schreef:
Huurders bij een hospita zijn (iig de eerste periode) wel minder beschermd dan normale kamerhuurders, maar de details ben ik kwijt ;).

Ok. Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor, verhuur zelf geen kamer. Maar weet dat een kennis van mij destijds grote moeite had met een huurder uit zijn huis zetten, die de hele boel aan het molesteren was :\ Die werd aan alle kanten beschermd, en feitelijk had de verhuurder weinig te zeggen over zijn eigen huis.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:29

verootjoo schreef:
Ok. Ik weet ook niet precies hoe het zit hoor, verhuur zelf geen kamer. Maar weet dat een kennis van mij destijds grote moeite had met een huurder uit zijn huis zetten, die de hele boel aan het molesteren was Die werd aan alle kanten beschermd, en feitelijk had de verhuurder weinig te zeggen over zijn eigen huis.

Hmm, is toch wel iets dan om er wat beter over na te denken..... Ben nou een beetje de rechten en plichten aan het door nemen en een huurder heeft inderdaad wel heel veel bescherming. Ook alleen als er een kamer gehuurd word.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:15

Met een koopwoning hebt kan dat zonder problemen. Huur zit denk ik wat ingewikkelder in elkaar
als je bang bent voor meningsverschillen over het gebruik van het huis gewoon even een contractje opstellen waarin alles duidelijk staat
(met kameropzegging (van beide kanten) eventueel).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:19

'gewoon even een contractje opstellen' werkt niet zo makkelijk. Of ja, dat opstellen wel, maar als je huurder zich er niet aan houdt is het verdraaid moeilijk het contract te ontbinden. Je mag mensen niet zomaar uit je huis zetten :n

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:22

verootjoo schreef:
'gewoon even een contractje opstellen' werkt niet zo makkelijk. Of ja, dat opstellen wel, maar als je huurder zich er niet aan houdt is het verdraaid moeilijk het contract te ontbinden. Je mag mensen niet zomaar uit je huis zetten :n

maar als je helemaal geen contract hebt en het bevalt je niet, zet je hem toch gewoon het huis uit? Om het maar even cru te zeggen.
Dan heeft hij ook geen poot om op te staan? je hebt immers geen vast contract dat hij er mag (blijven) wonen?

Ik ben wel benieuwd. Gelukkig heb ik een hele lieve huisgenoot :D
Laatst bijgewerkt door Sarah_ op 04-03-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:24

Ook met een koopwoning mag je niet zomaar verhuren volgens mij :) Dat vind de bank volgens mij niet zo'n goed idee ivm je hypotheek (als jij het verhuurt en jij kan je hypotheek niet meer betalen dan zit de bank met een huurder in het pand wat ze dan niet kunnen verkopen).

Ook is dat volgens mij niet zo voordelig omdat je dan extra inkomsten haalt uit verhuur van je woning en dit moet aangeven bij de belasting.

Ik denk overigens dat niemand een huis gaat huren zonder contract, dan kan jij je namelijk ook niet inschrijven bij de burgelijke stand van de gemeente om in aanmerking te komen voor de uitwonenden beurs :)

Met hospita huur woon je meer soort van 'samen' met je verhuurder en er gelden andere regels. Je verhuurt 1 kamer, maar de rest deel je. Bij 'normale' kamerverhuur hebben de huurders vaak of het hele huis tot hun beschikking of een eigen badkamer/keuken etc.

Waarom niet even contact opnemen met een makelaar die hierin bemiddelt? Er zijn veel regeltjes en als je het niet goed doet en gepakt wordt ben je de l*l want de boetes voor onderverhuur zijn niet misselijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:25

Sarah_ schreef:
verootjoo schreef:

maar als je helemaal geen contract hebt en het bevalt je niet, zet je hem toch gewoon het huis uit? Om het maar even cru te zeggen.
Dan heeft hij ook geen poot om op te staan? je hebt immers geen vast contract dat hij er mag (blijven) wonen?

Ik ben wel benieuwd aangezien ik ook een kamer verhuur. Gelukkig heb ik een hele lieve huisgenoot :D

Nope, zo werkt het dus niet. Je mag mensen niet zomaar op straat zetten. Misschien pikt je huurder het, maar als hij stappen gaat ondernemen ben jíj de banketstaaf, en woont je huurder nog in het huis. Het is echt verdraaid moeilijk om huurders je huis uit te krijgen :\ Zij zijn aan alle kanten beschermd en de verhuurder niet.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:25

Ik zou er héél goed over na denken als ik jou was.
Mijn broer heeft ook ooit een 'vriendin' van hem uit medelijden een kamer verhuurd.. Zonder contract e.d. zij leefde van een uitkering en had niet veel te besteden.
Maar zodra mn broer naar zn werk was zat zij lekker te blowen, vriendjes te bellen met mn broer zn huistelefoon, zn koelkast leeg te vreten, zat het hele huis vol vage junkies en zaten ze overal aan met hun poten.

Echt vet asociaal gewoon..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:29

Op kamernet staan voorbeelden van contracten, en volgens mij ook een hoop regels. Let er ook op dat de huuropbrengsten als inkomsten voor jou gelden, dus dat je er gewoon belasting over moet betalen :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:33

Ja oke, maar je moet natuurlijk ook goed kijken wie je in huis neemt. Jullie doen net alsof je daar totaal geen zicht op hebt.
Je neemt natuurlijk niet jan alleman in je huis..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:52

@ mootjah
nee, jan en alleman niet, maar je kan mensen niet in hun kop kijken he, mensen komen vaak heel anders over dan dat ze in werkelijkheid zijn
en als jij heel netjes bent en de huurder een sloddervos, komt er ook vaak wrijving hoor

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:30

Al geef je de overeenkomst weet ik niet wat voor naam, als het voldoet aan de kenmerken van een huurovereenkomst van woonruimte is het ook onderhavig aan die regels.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

hmm, het kan ook goed gaan hoor! Ik heb ook weleens ergens tijdelijk gehuurd. Ik was erg netjes!
Ik zal iemand zoeken via je eigen netwerk, maar niet iemand waar je goed mee bevriend bent.
Huren zonder contract, daar heb je zelf ook weinig aan, maar in amsterdam vind je zo een huurder hoor!
Bedenk goed wat voor iemand je zoekt en zet een gerichte advertentie. BV op een prikbord op een hogeschool ofzo, als een student is wat je wat lijkt. (en misschien wel een student van verre die in het weekend naar haar vriend gaat in maastricht maar dat kan natuurlijk veranderen...)
Ik dacht dat als iemand een jaar-huurcontract heeft, je die persoon er na dat jaar wel uit kan zetten, maar langer dan een jaar niet meer.
Lastig, er is vast veel te vinden op internet.
Ik raad je aan om niet zomaar je huiskamer te gaan delen, die kamer is best groot! (voor amsterdamse begrippen dan)

succes!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:53

misschien een tip, er stond korte tijd geleden een topic van iemand in lzp die een kamer zocht in amsterdam. misschien kan je met haar een goede overeenkomst sluiten.