nieuwe auto,nu al ellende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valine

nieuwe auto,nu al ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:18

Hallo...

Ik wil even mijn fustratie van me afschrijven.

Vorig jaar begon mijn trouwe Opel te hoesten en te proesten en werd het rustig aan tijd voor een ander karretje.
4 Weken geleden kreeg mijn collega een auto van de zaak en moest zijn eigen auto verkocht worden,of dat geen leuke auto voor mij was... Nou hoefde hij er niet de hoofdprijs voor te hebben en laat ik nou een zwak hebben voor Alfa Romeo's.... dus de beslissing was vrij snel genomen.
De auto heeft na die tijd ook niet meer op mijn werk gestaan omdat mijn collega met zijn nieuwe auto naar het werk kwam.
Ik heb hem meerdere malen gevraagd of de auto in orde was,en hij bevestigde dat omdat hij geen zin in gezeik had met een collega (als de auto wat zou mankeren zou hij 'm niet aan mij verkopen omdat we ook samen moeten werken) Dat klonk mij vrij logisch in de oren en omdat hij altijd zuinig is op zijn auto.

Ik heb een deel van het bedrag moeten lenen bij mijn ouders hiervoor omdat ik ook nog eens midden in een verhuizing zat was mijn budget niet zo heel hoog.

Nou goed,om een lang verhaal kort te maken, 3 weken geleden heb ik de auto van hem overgekocht om er een dag later achter te komen dat de radiateur lek was (is) ik heb hem dit gelijk na het weekend gemeld en kreeg een nogal flauwe reactie van 'm. (oh.. dat wist ik niet)
Ik kan dit gelukkig vrij goedkoop laten maken omdat mijn neef monteur is (betaal alleen onderdelen en geen uren). Na een week begon de auto behoorlijk herrie te maken en nu is vandaag gebleken dat de waterpomp wss stuk is en dus ook moet vervangen.
In de voorliggende periode is de zus van mijn collega ernstig ziek geworden en heeft een tijdje moeten vechten voor haar leven,dus vond ik het op dat moment niet gepast om over die auto te "zeuren". (collega kon wel gewoon 4 dagen carnavallen bleek later)

Nu ik deze week een aantal dagen vrij heb kon ik nu pas naar de garage om dus de oorzaak van die herrie te laten onderzoeken,ik heb hem hierover gesmst (hij zat in het ziekenhuis bij zijn zus) en weer wordt ik afgescheept met "oh,dat had ie bij mij niet hoor".
Nu zit ik dus met een bijna kapotte auto die ik nog maar 3 weken heb en een "verkoper" die er vrij laks over doet.

Ik weet dat ik de auto in goede trouw heb gekocht en zo heeft hij de auto ook aan mij verkocht (kan me niet voorstellen dat ie dit bewust verzwegen heeft).

Maar wat moet ik nu,kan ik de auto teruggeven en mijn geld terug eisen of moet hij een deel van de reparatie betalen....? Ik heb op dit moment de middelen niet om de auto te laten repareren (neef heeft voorlopig geen tijd). Wat zijn nu mijn rechten en plichten in dit heule lange verhaal???

Alvast bedankt voor het lezen..

PS: ik zit niet te wachten op reacties als: als je geen geld heb om een auto te onderhouden,moet je er ook niet in rijden oid.

Ragdollcat

Re: nieuwe auto,nu al ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:22

Als ik eerlijk mag zijn?, ik vind het een rotstreek, natuurlijk weet hij ervan, je hebt je door hem laten beetnemen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:24

moeten de auto's in Nederland niet sowieso gekeurd worden voor verkoop? In België is dit godzijdank verplicht!

En ja, ik vind het best een gigantische rotstreek! Staat er nergens in het contract dat de auto in orde is? Als de garagist kan zeggen dat dit al een langere tijd zo is kan de vorige eigenaar het betalen vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:25

Tja, een waterpomp is een onderdeel wat van de ene minuut op de andere kuren gaat krijgen. Ik denk niet dat je dit op je collega kunt gaan verhalen. De kans is groot dat de waterpomp bij hem geen kuren vertoonde.
Ben wel benieuwd naar de leeftijd van de auto en de kilometerstand, overigens.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:29

Wij hebben hetzelfde meegemaakt.
In november een andere auto gekocht, helemaal blij.
Al de eerste week ellende.
Uiteindelijk vier weken ellende gehad , veel nieuwe dingen vervangen en behoorlijke
uitgaven gehad.
De verkoper beloofde een deel van de kosten te vergoeden.
Tot op heden nog niks ontvangen :(

Ik ben bang dat je nergens recht op hebt.
Zo werkt dat in de auto handel.
En tjah...iemand doet zn auto niet voor niets weg.

Misschien kan je ook vragen om een deel van de kosten vergoedt te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:31

Ook in de autohandel heeft een koper onderzoeksplicht ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:33

Ik ken enkel zeggen dat in België de verkoper altijd naar de keuring hoort te gaan en dat de koper hier geen onderzoeksplicht heeft.

Is de auto gekeurd geweest?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:34

Je had misschien beter voordat je die auto kocht het aan je neef moeten laten nakijken op gebreken. Toen wij op zoek waren naar een auto zijn wij tijdens onze proefrit naar onze eigen garage geweest en hebben hem even na laten kijken op mankementen en die hebben wij toen gelijk bij de garage waar die auto vandaan kwam gemeld.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:35

het is wat suleilitha zegt; als koper heb je onderzoeksplicht. ook als je iets ter goeder trouw koopt. het is en blijft een naaistreek, maar ondertussen heb jij geen poot om op te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:37

Klopt als een bus, Kaatje. Verder is het altijd slim om inzage te vragen in de rekeningen kwa onderhoud en te vragen welke garage de auto heeft onderhouden en daar even naartoe te bellen...
Met onderzoeksplicht bedoel ik dus ook deze zaken en ik denk niet dat de eigenaar van de auto in kwestie bewust een auto verkocht heeft mét een lekke radiateur en een rammelende waterpomp.
TS, wat heb je eigenlijk voor deze auto neergeteld?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:41

De auto is in oktober '08 gekeurd zonder opmerkingen. Verder zit er een nieuw motorblok,distrubutieriem,benzinetank,uitlaat,remschijven en vering in (dit alles is in 2007 gebeurd,behalve de distibutieriem die is een half jaar geleden vervangen)
Het gaat hier om een Alfa Romeo 156 2.0 16V t-spark met 227000 gelopen maar met 125000 km op de "nieuwe" motor.
Ik heb van alle reapraties de bonnetjes in de auto liggen.

Dat van de waterpomp weet ik dat dat elk moment kan gebeuren,maar de radiateur was dus al lek en dit moest ie naar mijn idee gewoon hebben geweten.

Is het juridisch gezien mogelijk om een deel van de reparatiekosten op mijn collega te verhalen?
Laatst bijgewerkt door valine op 03-03-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:42

Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan, omdat je collega geen garage is en je de auto niet met garantie hebt gekocht.
Wat is het bouwjaar en wat heb je er voor neer moeten tellen?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:43

sul,je hebt pm

bouwjaar van de auto is 1998

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:48

suleilitha schreef:
Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan, omdat je collega geen garage is en je de auto niet met garantie hebt gekocht.

Presies, en het is je eigen verantwoording of je een auto door iemand na laat kijken (Die er verstand van heeft) of hem op zijn lieve mooie bruine of blauwe ogen vertrouwd. Puur civiel dus.
Vrees dat je een kat in de zak heb gekocht, doodzonde had helemaal nergens voor nodig geweest als je er iemand naar had laten kijken, doe je nu niets meer aan en is achteraf gepraat.
Wel een mooie naaistreek ben je lekker mee.

chipieke schreef:
Is de auto gekeurd geweest?

Hoop t wel voro dr, alleen haal je dara het probleem lekke radiateur en waterpomp niet mee weg dat is. niet interessant voor de APK.

Maar aan de andere kant, lekke radiateur, heb je echt nooit wat gemerkt?
An sich is dit allemaal wel te repareren hoor alleen gaat het je wel wat kosten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:02

Chiqa...
Een lekke radiateur merk je pas als je auto niet meer goed koelt of dat je kachel niet meer werkt zoals ie hoort te werken.
Toen ik een dag later (na aankoop) de motorklep open deed om koelvloeistof en olie te checken zag ik onder in de hoek de mooie groene prut van de lekkage zitten. Dat probleem is nu even tijdelijk opgelost en kost me als ik het laat maken ong €300,- en de waterpomp maken kost me rond de €400,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:33

valine schreef:
Chiqa...
Een lekke radiateur merk je pas als je auto niet meer goed koelt of dat je kachel niet meer werkt zoals ie hoort te werken.

Dat is niet waar, je kan het namelijk ook ruiken (Pannenkoeklucht) hoe je niet eens de kap voor open te doen.
Maar dan vraag twee heb je de kap pas na de koop open gedaan? Doe groene prut zal er namelijk al veel langer gezeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:36

Als je nou eens even wat sloperijen afbelt om een waterpomp en een radiateurtje, gelukkig is er genoeg sloopspul voor Alfa's te krijgen, scheelt dat je enorm veel geld. Dan even op zoek naar een "Interbeun BV" en je bent in totaal voor een slordige 300 euro klaar.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:06

Ik heb de kap wel al eerder open gehad,maar wist toen nog niet echt waar ik op moest letten :o? (stom natuurlijk)

Op zich zijn de onderdelen het probleem niet (radiateur €115,- en waterpomp €45,-. Het zijn de kosten in de garage die het zo duur maken,voor het vervangen van de waterpomp moet ook mijn distrubutieriem eraf en dan zijn ze zo rond de 4 uur bezig. Ben nu hieren daar aan het rond bellen of ik iemand kan vinden die nog een vrije zaterdag overheeft :o

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:26

Weet niet waar je vandaan komt?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:35

Vind het wel raar dat het bij jou ineens zo is en dat je collega (verkoper) er niets vanaf wist...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:43

Wat vervelend dat er nu ineens vanalles mis is met de auto. Ik vrees dat je collega je of flink belazerd heeft, of zelf al geen verstand van auto's had... Ik zal als ik jou was idd even naar de sloop gaan en daar goedkoop de onderdelen weg halen, is altijd goedkoper als nieuw. Alfa schijnt idd genoeg onderdelen voor te zijn. En verder even rondvragen naar een monteur die het savonds voor een kleinere prijs even voor je wil maken.

Ik heb zelf ook net een bod op een Alfa gedaan, een van 2003, ik hoop maar dat die zo goed blijft als hij nu is..

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:59

Tja,dat van de waterpomp kan ik begrijpen dat hij dat niet heeft kunnen voorzien (alhoewel,bij het vervangen van de distrubutieriem wordt vaak ook de waterpomp vervangen)
Dat van de radiateur begin ik nu ook hoelanger hoe vreemder te vinden,en omdat zijn schoonpaps monteur is (die heeft de auto gekeurd) vind ik het heel raar dat het niet is opgevallen,vooral omdat de auto niet goed koelt.
elke garage die ik opbel,daar komen de kosten allemaal op rond de €300,- ex BTW te liggen. En dan heb ik de radiateur nog niet meegeteld ;(

Kan wel janken nu...

@marius,ik woon in west Friesland (vlak bij Alkmaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:03

Andersom Valine, bij het vervangen van de waterpomp dient men de distributieriem te vervangen :D

Een iets te hoge temperatuur komt er niet uit bij de APK omdat een benzineauto niet lang genoeg loopt om te kunnen zien of hij voldoende koelt.
Valine, zorg dat je je collega zover krijgt dat die schoonpa de auto onder handen neemt, tenslotte wil je collega vast nog wel langer met jou door een deur en laat de reparatie niet voetstoots bij een garage uitvoeren want dat kost je het meeste.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:11

Ik weet niet hoe het bij een alfa zit, maar normaal wordt de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven, maar door een multiriem..
Het is een ander verhaal als de distributieriem toevallig ook vernieuwd moet worden, dat kan dan in 1 moeite door..

Ik zou dus nog eens ergens anders na vragen hoe dat zit voordat de garage je ook nog een oor aan n**it.. je hebt momenteel al kosten genoeg.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:21

@Sul,
De auto is in oktober gekeurd en hij heeft er tot 4 weken geleden zelf elke dag in gereden... ik ben zelf nogal traag van begrip (al zeg ik het zelf) maar bij mij viel het balletje gelijk de dag na aankoop dat ie wel erg snel warm werd als ik voor het stoplicht stond te wachten. Toen een kennis van mij onder de kap dook zag ie het gelijk,de radiateur is lek. (dat is nu wel tijdelijk verholpen maar het zal toch uiteindelijk vervangen moeten worden).

Wbt de waterpomp... sorry,ik dacht dus dat die dus gelijk met de distrubutieriem vervangen "moest"worden.

Mja,voorlopig ga ik nu maar overal op de fiets naar toe,en de betreffende collega neemt zijn telefoon niet op al ik 'm bel en belt ook niet terug dus ik zal tot vrijdag moeten wachten om hem te spreken (dan hoef ik pas weer te werken)