Paarden opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Paarden opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:24

Hoi,

het is misschien heel erg vroeg voor mij( ik zit in de 2de klas), maar ik ben zo nu en dan aan
het rondzoeken voor een vervolgopleiding, voor na het voortgezet opleiding.
Het liefst zou ik de paardenbranche in gaan, iets met verzorging, of rijtechnisch (dan zou het wel western worden)
Nu ben ik benieuwd welke scholen er allemaal zijn, het liefst zo dicht mogelijk bij huis :) (ik woon in Roosendaal)

Er zit alleen een maar aan.
Ik doe nu Tweetalig VWO, dus mijn Engels is dan op een heel hoog niveau, als ik eenmaal klaar ben, maar
bij de opleiding die ik zoek is het meestal MBO of HBO. Dat is toch lager? Het liefst zou ik dan gewoon een HBO-opleiding doen, maar zou dat niet zonde zijn?

En ik zag dat Van Larenstein in eht Engels lesgeeft, nou, zoiets is voor ij dus geen probleem, omdat ik zowiezo al in het engels les krijg.

Alvast bedankt,

Jennifer

_Tara_

Re: Paarden opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:31

MBO en HBO is inderdaad lager dan WO (universiteit). Maar dat maakt helemaal niks uit. Persoonlijk zou ik dan wel gaan voor HBO aangezien MBO voor iemand die van 't VWO komt wel erg laag is.
Als jij echt heel graag een opleiding met paarden wil doen, en die opleiding is er alleen op HBO niveau, dan is dat zeker niet zonde :D Je kunt toch liever iets doen wat je leuk vindt, maar dan een niveau lager, dan iets doen wat je niet leuk vindt maar wel op "jouw" niveau is ;)
Daarbij zijn er vast en zeker meer VWO'ers die HBO gaan doen ipv WO.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:49

oke, dankjewel :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:52

Ik ben HBO diermanagement gaan doen na mijn TVWO opleiding. Helemaal niet zonde hoor :)

Wel zou ik je MBO afraden, omdat je daar gewoon de uitdaging in mist. Zeker omdat je tvwo doet, zal dat allemaal wat simpel zijn. En dat is wel zonde van je capaciteiten :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 15:56

hee, eindelijk een (ex-)tvwo-er op bokt:D
Oke, dus HBO zou gewoon kunnen? Is dat dan ook wat makkelijker, of merk je er neit zo heel veel van?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:23

Het verschil tussen HBO en WO is dat HBO wat praktijkgerichter is, je vaak meer uren op school zit en aan projecten moet werken, en WO wat theoretischer is, meer op onderzoek gericht, vaak minder lesuren en veel zelfstudie.

Qua niveau zal de WO stof wel wat pittiger zijn.
Ik kwam echt heel makkelijk door mijn HBO stof heen, haalde goede cijfers (7-9, soms zelfs een 10!) en hoefde niet zo heel veel moeite te doen. Het niveau zelf was goed te doen, alleen soms was het veel werk, omdat we veel projectopdrachten hadden :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:59

Oke, mooi zo, ik houd niet zo van theorie:)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:26

Let A.U.B heel erg op eens aan gebonnen kan je niet terug.

1. Paardenopleiding duurt onwijs lang.
2. Als je klaar bent is het al moeilijk ergens baan te krijgen.

Het beste reden om paarden opleiding te doen wanneer je jonge paarden in kan rijden of paarden door kan rijden.
Of vooral als je goed les kan geven.

Dan moet je als de sodemier snel de paarden opleiding doen.

Als je nu alleen nog maar op je eige paard en denk erdoor om je paardenopleiding te doen dan raad ik het je echt af.

Zwaar werk en niet echt veel te verdiennen op de stal tenzij je de onderste reden heb.
De 2 redenen ik heb gepost leer je niet op school dat leer je in de jaren heen van lessen lessen en lessen en het hebben van eige paard.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:00

OKe, heel erg bedankt. ja mij lijkt het wel leuk om instructice of iets in die richting te worden..

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:16

Paardenhouderij HBO is misschien wel iets?
www.stoashogeschool.nl daar staan een pagina met paardenhouderij.
Je kan hier mee het onderwijs en het bedrijfsleven in. Paardgericht dan wel. Je krijgt ook praktijkweken enzo. Maar het is niet dat je bij deze opleiding veel rijles krijgt en je dus beter leert rijden (op niveau bedoel ik dan). Maar het is wel paardgericht en je kan met deze opleiding wél een goedbetaalde baan vinden.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 19:24

Oh, dat is misschien wel interessant!
Ik denk dat ik niet echt de top ga halen met rijden, dus dat maakt me niet heel erg uit.
Heel erg bedankt!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:41

paarden opleidingen waarbij je echt rijd enzo zijn altijd MBO.
er zijn wel HBO paardenopleidingen voor management bijvoorbeeld, maar dan bevat het vooral veel economie en weinig paard.

Ik heb havo gedaan en mocht dus ook naar het HBO maar na 2x een HBO opleiding niet te hebben afgerond omdat ik toch echt mijn paard niet meer kon rijden wegens tijdgebrek heb ik de stap genomen om een MBO opleiding te doen.

tot nu toe hebben alle afgestudeerde studenten wel een baan gevonden in de paardenwereld bijv. bij het bedrijf waar ze stage liepen. maar als paardrijden niet echt je bedoeling is is zo'n HBO opleiding hippisch nogwat wel wat voor jou ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:45

Als je de rest van je leven wilt rondkomen van 1100 euro in de maand met een werkweek van gemiddelt 50 uur moet je een paardenopleiding doen.

Maar als ik jou nivo zie denk ik eerder aan Dierenarts worden, ook niet makkelijk maar wel een beter betaalde baan, die langer vol te houden is en veel meer afwisseling geeft. Je kunt je daarbij eventueel gaan specialiceren in paarden als je dat dan nog steeds leuk vind.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:13

Je ziet heel veel meiden van jou leeftijd die graag de paarden ingaan. Zoals cowgirl al aangeeft is het meestal keihard werken en weinig verdienen. Als je fysieke problemen krijgt dan ben je nergens met een paardenopleiding.
Bovendien denk ik dat de meeste paardenopleidingen in de paardenwereld niet zo'n hoge status hebben, als je genoeg ervaring en kunde hebt kom je zonder paardendiploma ook wel aan de slag, heb je die kunde niet kom je met een paardendiploma nergens.

Ik zeg zeker niet dat mbo of hbo doen zonde is, maar ik zou er toch eens goed over nadenken. Is er geen andere studie die je interesseert maar meer zekerheid biedt voor de toekomst? Je zou er dan voor kunnen kiezen om een studie te gaan doen ondertussen meer ervaring op doen met paarden. Dus veel verschillende paarden rijden en bijvoorbeeld ORUN cursussen. Evt weekenden of zomers een baantje op een stal zoeken.

Denk er ook eens goed over na, wat wil je precies in de paarden? Instructrice (kan heel goed met ORUN, heb je geen fulltime opleiding voor nodig), paarden rijden, stalmedewerker of een eigen bedrijf (vaak moeilijk om op te starten, je hebt startkapitaal nodig en dat wordt meestal niet door een bank verleend)?

Ik wil je dus niet af raden om de paarden in te gaan (ik denk dat je passie volgen heel belangrijk is), maar denk er goed over na op welke manier je dat wil doen en wil je dat ook blijven doen in de verdere toekomst. Bovendien ben je nu nog erg jong, dus denk er niet te veel over na, het komt vanzelf wel. Ik wilde ook altijd graag in de paarden werken, maar heb eerst mijn gymnasium afgemaakt. Ik dacht, ook al ga ik mbo doen, een goede basis kan altijd van pas komen. Inmiddels studeer ik toch op WO niveau en ben ik blij dat ik ben doorgegaan.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:57

Cowgirl schreef:
Als je de rest van je leven wilt rondkomen van 1100 euro in de maand met een werkweek van gemiddelt 50 uur moet je een paardenopleiding doen.

Maar als ik jou nivo zie denk ik eerder aan Dierenarts worden, ook niet makkelijk maar wel een beter betaalde baan, die langer vol te houden is en veel meer afwisseling geeft. Je kunt je daarbij eventueel gaan specialiceren in paarden als je dat dan nog steeds leuk vind.

Overig kom je in contact met ander paarden eigenaren(resssen) en je komt van stal tot stal en daarnaast zal je een hoop leren dat een groot voordeel kan leveren voor je eige paard als je Dierenarts bent.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:01

_Tara_ schreef:
Daarbij zijn er vast en zeker meer VWO'ers die HBO gaan doen ipv WO.

Dat zeker, dat jij een VWO diploma hebt, wil nog niet zeggen dat jij uit het juiste hout gesneden bent om een WO opleiding te volgen. Er zijn echt genoeg VWO-ers die een HBO opleiding zijn gaan volgen en dat is absoluut niet zonde.
Zo ook ondergetekende, en met die HBO opleiding had ik ook al genoeg moeite (ik heb een goed stel hersenen, maar leren/studeren is niet mijn ding ;)).

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:55

Oke, ook jullie allemaal bedankt :D, ja ik hoor soms wel van mensen dat het idd afzien is in de paardenwereld, dus soms denk ik wel eens erover wat ik dan zou willen worden, maar dan kan ik niks bedenken... maarja, volgend jaar moet ik een profiel kiezen, en dan zal ik wel zien wat ik doe:)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:04

Als ik jou was, zou ik N&G kiezen. Ik begrijp ongeveer dat je toch wel de kant van de paarden/dieren op wil. En dat kan je het beste met N&G. Als je dan toch nog iets van management erbij wil doen zou ik economie erbij kiezen :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:05

Ehm... En wat is N&G? :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

Natuur en gezondheid ;)

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:29

Je kunt toch ook zeggen, ga met iets anders doen voor werk, en dan daarnaast een instructrice opleiding en dat doe je dan naast je andere werk..

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:06

I_L_horses schreef:
En ik zag dat Van Larenstein in eht Engels lesgeeft, nou, zoiets is voor ij dus geen probleem, omdat ik zowiezo al in het engels les krijg.

Het van Hall geeft grotendeels les in het Nederlands, sommige vakken krijg je in het Engels en soms wordt er zelfs Duits gesproken (er zijn veel duitse studenten op het van Hall). Er is één (paarden)opleiding die helemaal in het Engels is, namelijk Equine, Leisure and Sports. Die opleiding kun je alleen in Wageningen volgen. De nederlandse variant heet Paard & Management en wordt in Leeuwarden gegeven. Maar zoals ik eerst al zei, ook bij de nederlandse opleiding wordt soms Engels gesproken.

Meer informatie? http://www.vanhall-larenstein.nl

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:52

Oke, ik had ook op de site van van Hall gekeken, en daar was ook een stukje van de site, over Western, in het Engels.
@ Festerbeau: Ja, over zoiets heb ik ook al nagedacht ja.. Ben dus aan het tobben over wat voor opleiding ik dan zal volgen... :=

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:58

Ik zit precies in het zelfde schuitje als jij.
Zit ook in de 2e t vwo en wil ook graag een beroep met paarden doen, dus ik houd dit topic even goed in de gaten.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:53

Hier in Emmen heb je de opleiding HBO Horse business management. Dit betekent dat je de eerste 2 jaar commerciele economie volgt en de laatste 2 jaar paardgerelateerde vakken volgt. Ik doe deze opleiding ook en vind het een leuke opleiding. Je moet wel rekening houden met de economische kant, dit ligt niet iedereen. www.stenden.nl