Werken met overleden mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Werken met overleden mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:18

Misschien gek hoor ik loop dr al een hele poos mee rond maar het leek me een beetje een vreemde vraag, maar zijn er hier mensen die werken met overleden mensen? denk hierbij aan het werken in een crematorium
Wat moet je daar voor werkzaamheden doen enz?

in 2001 ben ik binnen 6 maand 4 mensen verloren (vader 2 oma's en 1 opa) sind die tijd ben ik heel erg geintresseerd in de dood en het lijkt me heel (kom niet op het woord) om dit soort werk te mogen kunnen doen het opbaren van mensen enz
maar ik weet dus niet presies wat voor werkzaamheden je daar kunt doen

Klinkt allemaal een beetje vaag zo maar het boeit me zo ongelovelijk de dood

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Werken met overleden mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:20

Kun je niet informeren bij een begravenisondernemer? Denk dat zij je precies kunnen vertellen wat het werk inhoud.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:22

Bij een begravenis ondernemer regel je de begravenis met de familie en je legt de overleden persoon af.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:23

Een kennis bij ons op de manege werkt als .. (naam kwijt, lijken opmaken voor begravenis enz).
Hij vertelde laatst dat het heel erg dankbaar werk is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:24

Sorry, ik begrijp je ergens wel, kan je iets doen voor de overledenen, en ze met respect mooi maken en opbaren.

Maar mijn hobby is het niet hoor, ik vind het hartstikke griezelig.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:26

Een baan bij een uitvaartondernemer
Uitvaartverzorger

De uitvaartverzorger gaat na de melding van overlijden naar de familie om de uitvaart te bespreken. Een luisterend oor een dienstverlenende instelling zijn van essentieel belang maar het zakelijke deel mag de uitvaartverzorger zeker niet uit het oog verliezen. Met de opdrachtgever van de uitvaart zal de uitvaartverzorger tot een uitvaart komen die aan alle wensen en financiële mogelijkheden van de opdrachtgever/familie voldoet. Na het gesprek zal de uitvaartverzorger het drukwerk verzorgen; de adressering; de kist bestellen, met het rouwcentrum de rouwbezoeken afspreken; de afspraken maken met de kerk, de documenten verzorgen; de rouwauto en de volgauto's bestellen; de afspraken met de begraafplaats of het crematorium vastleggen en de muziek en plechtigheid doornemen; de consumpties en de bloemen bestellen.

De uitvaartverzorger zal zelfstandig en efficiënt moeten kunnen werken. Tijdens het werken onder spanning of tijdsdruk zal de uitvaartverzorger rustig blijven en kan improviseren als dit noodzakelijk is. Het is duidelijk dat de uitvaartverzorger goede contactuele eigenschappen heeft, communicatief is en accuraat kan werken en waar nodig, discretie in acht neemt. De uitvaartverzorger moet om kunnen gaan met emotionele situaties.

De uitvaartverzorger zal de werkzaamheden tijdens de dag, avond en de weekenden moeten verrichten. Dit gaat vaak volgens een rooster. (Stichting Vakopleiding Uitvaartverzorging,

Uitvaartleider
De uitvaartleider leidt de uitvaart die de uitvaartverzorger heeft geregeld. In overleg wordt de uitvaart overgedragen aan de uitvaartleider. Ook de uitvaartleider is dienstverlenend en kan onder spanning en tijdsdruk werken. Heeft improvisatietalent daar waar het nodig is. Is representatief en ziet er verzorgd uit. De uitvaartleider zal de uitvaart volgens de afspraken die de uitvaartverzorger heeft gemaakt met de familie/opdrachtgever ten uitvoer brengen. Hij zal de familie begeleiden naar het crematorium/de begraafplaats en zal de afscheidsdienst leiden. Indien de familie dit wenst een toespraak houden. Hij zal het condoleren in gang zetten en na afloop zorgen dat het condoleance register wordt overhandigd en de familie huiswaarts kan keren. Hij bewaakt het tijdschema tijdens de gehele uitvaart.

Rouwkamermedewerker/ster
De rouwkamermedewerker/ster is een zelfstandig, rustig werkende medewerkster in het rouwcentrum. Zij/hij heeft een dienstverlenend karakter en heeft gevoel voor service. Zij zorgt ervoor dat de overledene klaar staat in de rouwkamer voor het rouwbezoek, brengt eventueel correcties aan de kleding of het uiterlijk, heeft de zorg voor de bloemen en onderhoudt de contacten met de bloemisten. Hij/zij ontvangt en begeleidt de nabestaanden tijdens het rouwbezoek bij afwezigheid van de uitvaartverzorger/leider. Verzorgt de koffie tijdens het rouwbezoek. Hij/zij zorgt ervoor dat het rouwcentrum tip top in orde is. De rouwkamermedewerker/ster is representatief en ziet er verzorgd uit. Heeft goede communicatieve vaardigheden, toont initiatief en is accuraat en moet om kunnen gaan met emotionele situaties. De rouwkamermedewerker/ster moet flexibel inzetbaar zijn in de avonden en weekenden.

Verzorger overledene/mortuarium medewerker
Verzorger overledene of mortuariummedewerker is degene die de overledene verzorgt, dat wil zeggen de overledene wast, kleedt, de ogen sluit, het haar en de nagels verzorgt, het gezicht verzorgt, de sieraden aan of af doet en de overledene in de kist legt. Indien de familie dit wenst zal de verzorger een lichte make-up aan brengen bij de overledene. De verzorger zorgt er voor dat de overledene zo wordt verzorgd en opgebaard zoals de familie dit wenst.

Dit komt van http://www.uitvaartinfotheek.nl

Heb je hier wat aan ?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:28

meissielief schreef:
Bij een begravenis ondernemer regel je de begravenis met de familie en je legt de overleden persoon af.

Openbaren van iemand kan een begravenisondernemer dacht ik ook doen dat werd bij mijn broers begravenis ook gedaan.
Dit samen met een medewerkster van de woonvorm waar mijn broer woonde en overleed.
Maar ik denk dat ts idd anders bedoelt dan dat ik bedoelde.
Je kan via een begravenis ondernemer wel informeren bij personen in kwestie die opbaringen van overleden personen doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:30

super bedankt Sunshine

Rouwkamermedewerker/ster

dit bedoelde ik echt in het crematorium zelf zeg maar..
en het verbranden van mensen lijkt me erg dankbaar (kennis van me heeft dit ook een tijdje gedaan) ik vind de dood echt iets wat me aantrekt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:31

klinkt een beetje stom zoals ik het hierboven gepost heb maar ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:35

gelukkig ligt daar je interesse TS. er zijn niet veel mensen die dit werk willen doen, maar die mensen zijn wel nodig. hard nodig, want ook ik ben 1 van de velen die met een warm gevoel terugkijkt op de contacten met de begrafenisondernemer.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:39

het lijkt me echt schitterend ik weet niet hoe ik het zou moeten omschrijven maar toen ik in het crematorium kwam bij mijn vader gaf het me een gerust gevoel ik wilde presies weten hoe alles zat en hoe alles ging

wil graag nog eens bij een crematorium achter de schermen kijken

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:24

ts; waarom benader je de uitvaartmaatschappij niet die jullie begeleid heeft bij het afscheid nemen van je vader? de contacten zijn er al en misschien kunnen zij je verder helpen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:50

ja daar ga ik het ook proberen het crematorium zit iets van 5 minuten fietsen vanaf mijn huis, ik rij er ook regelmatig langs met mijn pony (niet over begraafplaats zelf uiteraard) maar in die buurt daar is een doorgaande weg

ik zal morgen eens heenbellen en vragen hoe of wat

Heel erg bedankt voor jullie adviezen en tips

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:55

Even heel vervelend misschien, maar het schijnt zeer moeilijk (cq onmogelijk) te zijn om in die wereld werk te kunnen vinden. Dat zijn nagenoeg allemaal familiebedrijven waar je niet tussen komt.

Ik ken iemand die heeft een client en die wilde dolgraag in de uitvaartwereld werken, ze kon nergens terecht omdat het allemaal familiebedrijven zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:59

Weet niet hoe oud je bent maar kwa studentenwerk is er veel in te vinden. Bij ons in belgie toch, misschien kan je zo een voorproefje krijgen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:02

moonfish13 schreef:
Even heel vervelend misschien, maar het schijnt zeer moeilijk (cq onmogelijk) te zijn om in die wereld werk te kunnen vinden. Dat zijn nagenoeg allemaal familiebedrijven waar je niet tussen komt.

Ik ken iemand die heeft een client en die wilde dolgraag in de uitvaartwereld werken, ze kon nergens terecht omdat het allemaal familiebedrijven zijn.

Mij lijkt juist dat hier ontzettend veel werk voor is, omdat bijna niemand dit werk wil doen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:13

Hmm is echt wel het laatste beroep dat ik persoonlijk zou willen. Doch lijkt het mij enigzins dankbaar werk.
Kan mij nog wel de uitvaardleidster van mijn oma nog wel herinneren(was 16).Wat was dat een lief mens. Ik was lichterlijk hysterisch. Was mijn 1e crematie en had nog nooit een dode gezien. Heb weinig familie en dit was mijn enige grootouder die ik heb gekend.
In het rouwcentrum durfde ik echt niet te kijken. En de die l.ul van het rouwcentrum was echt heel gemeen. Dus durfde ik helemaal niet meer. Nou in het crematorium is die vrouw wel een uur met mij bezig geweest zo lief! Uit eindelijk oma nog wel gezien.

Maar mensen afleggen lijkt mij nog minder.
Naast mijn oom en tante woont een man die mensen die overleden zijn van huis of uit het ziekenhuis ophaald en ze dan aflegd en aankleed enz.
Toen mijn tante(dus zijn buurvrouw) was overleden in het ziekenhuis ging hij er 's avond heen. Iedereen was vergeten hem ervan op de hoogte te stellen dat het mijn tante was, en geen bijzondere achternaam waaraan te herkennen. Dus toen hij 's avonds mijn tante ging uitpakken was hij zicht bijna een rolberoerte geschrokken. Zo zielig.
Lijkt mij echt verschrikkelijk om mee te maken.

Maar goed erg offtopic.

Vind het erg dapper dat je in dit beroep wil treden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:14

_Micha_ schreef:
moonfish13 schreef:

Mij lijkt juist dat hier ontzettend veel werk voor is, omdat bijna niemand dit werk wil doen.

Dat dacht ik dus ook, blijkbaar dus niet.
Ze hebben sirieus gezocht naar bedrijven, maar je komt er niet tussen omdat het familiebedrijven zijn is mij verteld.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook geen naar werk hoor ts.
Niets fijner als je een geliefde bent verloren dat alles naar iemands laatste wens gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:31

SecretLIN schreef:
Klinkt allemaal een beetje vaag zo maar het boeit me zo ongelovelijk de dood

Nee kan me wel voorstellen dat het je zou kunnen gaan fascineren door wat jij mee heb gemaakt zeg!
Toen mijn moeder overleden was heb ik ook uitgebreid egsproken met de uitvaartondernemen, ben zelfs bij hem thuis geweest en heb de oren van zijn hoofd gevraagd....
Echt verschrikkelijk boeiend wat hij vertelde, ik was ook kind aan huis bij een taxibedrijf die lijken kisten vervoerden, ze stonden daar ook opgestald (Wel zonder lijk hoor ;))

Ik ben benieuwd welke richting je zal kiezen!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:45

benangelique schreef:
gelukkig ligt daar je interesse TS. er zijn niet veel mensen die dit werk willen doen, maar die mensen zijn wel nodig. hard nodig, want ook ik ben 1 van de velen die met een warm gevoel terugkijkt op de contacten met de begrafenisondernemer.

Helemaal mee eens, gelukkig zijn er mensen als jij TS, die in deze wereld zouden willen werken en echt interesse voor het vak heeft. Vaak vinden mensen het raar/griezelig werk, maar het lijkt mij juist heel dankbaar werk. Je kunt zoveel betekenen voor mensen die net een dierbare zijn verloren, heel mooi dat jij hierin zou willen werken :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:38

moonfish13 schreef:

Ik geloof je meteen hoor, maar ik wil bij zoiets als Yarden aan het werk of gewoon bij het crematorium zelf zijn dit ook allemaal familiebedrijven?
kennis van me is zo van de dierenambulance bij het crematorium qua werk terrecht gekomen alleen kon zij het absoluut niet aan.. ze moest mensen in de oven plaatsen enz

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:43

ik ben toen ik net 17 was mijn vader verloren hij was net (1 maandje) 46 jaar geworden.
volgende dag telefoon mijn oma was overleden (moeder van mijn vader) had 2 crematies achterelkaar

waar mijn oma opgebaard lag (in Assen) kon je gewoon heen wanneer je wou dus ook snachts je kreeg een sleutel van haar kamer dit vond ik echt zo mooi..

maandje erna is mijn opa overleden (moeders kant) en daar ongeveer 2 maand na mijn andere oma (moeders kant)
sinds die tijd ben ik er echt enorm mee bezig

Mis mijn vader iedere dag!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:51

Dat weet ik allemaal niet precies, dit is wat ik weet.
Maar ik wil gewoon dat je het weet dat die kans er dik in zit.

Mensen in de ovens plaatsen lijkt me niet een leuk idee.
Geen idee hoe dat gaat, maar ook daar zijn mensen voor nodig.

Pff, dat is hard gegaan bij jou!
Ik hoop voor je dat het je lukt!

Bij het regelen van de crematie van mijn opa hadden we een begravenisondernemer die zo dyslectisch was als een deur. :D
Hij moest dus ook de tekst van de rouwkaart maken met ons, of we nog goed wilde checken op spellingsfouten. Hij haalde van alles door elkaar ook aan cijfers. :D
Nou ja, hij kent zijn beperkingen en het was een hele aardige man.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:54

lijkt me vreselijk ts om zo snel achter elkaar dierbaren te verliezen, hoe kan het dat je oma zo snel achter je vader is overleden? ik vindt het knap dat jij dit werk wil doen, toen opa overleden is vorig jaar waren de mensen van het rouwcentrum die daar werkten echt heel kil dat vondt ik verschrikkelijk, de mensen die met opa bezig zijn geweest waren gelukkig wel lief, ik heb niet durfen kijken, en soms heb ik daar spijt van. ik weet niet of ik had moeten kijken of niet ;(

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:41

Mijn vader heeft een hartinfarc gehad en 2 maand erna een herseninfarct (toen lag hij met zware hoofdpijn in het ziekenhuis) dag erna is mijn oma overleden hartstilstand (ze had de rouwkaart van mijn vader in haar hand) dus zo geschrokken ze kon het niet bevatten.
Mijn andere opa kwakkelde wat met zijn gezondheid en kreeg opeens een acuute longontsteking (ook in het ziekenhuis) en mijn andere oma had longkanker..

T zit echt in de familie mijn opa van vaders kant is maar 56 geworden (ook overleden aan een herseninfarct hij heeft ook een hartinfarct gehad) mijn tante zus van mijn vader heeft ook al een herseninfarct gehad (zij leeft nog wel)

Bij mijn moeder haar kant van de familie zijn meerdere mensen die kanker hebben..

Ik zie niet op tegen de dood en heb zelfs een voorgevoel dat ik niet oud zal worden (gek genoeg zij mijn vader dit ook altijd al vanaf dat hij jong was) soms als ik hele erge hoofdpijn heb dan denk ik weleens wat zal dr nu gaan gebeuren...