hallo.. de laatste tijd denk ik steeds meer na over de dood. het komt ineens zo dichtbij, ons pleegkindje. mijn opa en oma worden oud, vrienden van mij.. weg, zomaar weg. in een korte tijd veel nagedacht, mijn ouders zijn bezig met het regelen van alle begrafeniszaken. ik kom moeilijk in slaap, bang om niet meer wakker te worden.. als ik slaap, droom ik over dat ik doodga, niemand me mist, heel beangstigend voor mij. of dat ruben overlijdt in zijn slaap, kom dus ook om het uur bij ruben kijken,.. ik ben in een korte tijd toch zo bang geworden.. maar hoe ik dat tegen ga.. of onderdruk,
ik wil je heel veel sterkte wensen in de nare tijd die je moet meemaken, maar misschien kun je erover praten met je ouders? ik begrijp heel goed dat je er bang voor bent maar erover praten met je ouders helpt..
Dat is een fase dat ik ook heb gehad, vooral toen mijn broer overleed. Het belangrijkste is er met iemand over te praten, deel het. Vertel je ouders, evt broers/zussen, vrienden, dat je er bang voor bent. Dan weten zij waarom je slecht slaapt en je anders kan gedragen dan normaal.
Mars
Geplaatst: 01-03-09 19:59
Jeetje meid, hjet is ook niet niks wat je allemaal meemaakt, logisch dat je dan na gaat denken over de dood. Is er iemand waarmee je hierover kan praten en waar je steun van krijgt? Het is vaak niet goed om met die gevoelens te blijven lopen.
Fury08
Geplaatst: 01-03-09 20:01
Ik heb het ook heel erg gehad, ohw wat heb ik huilend bij mijn ouders op schoot gezeten, dat ik bang was dat ze dood zullen gaan of ik dood zal gaan.
Helaas kunnen wij er niks tegen doen, en zal je moeten proberen er mee te leren leven, want je maakt me eigen alleen maar gek hiermee. (ik weet hoe je je voelt) Als het je tijd is, ga je.
Helaas zijn er ook minder prettige manieren om te overlijden, maar daar moet je niet proberen aan te denken.
Ik probeer iedere dag alles uit het leven te halen en vooral te GENIETEN! Ik probeer altijd iedereen te helpen. Zodat ik er een goed gevoel bij heb.
En als ik wegga, of ik heb mijn ouders aan de telefoon of mijn vriend, zeg ik altijd dat ik van ze hou. Stel dat er wat gebeurt als ik in de auto zit, of wat anders. Dan weten ze dat ik van ze hou.
En dat heeft mij een heel stuk geholpen.
Heel veel succes en sterkte ermee. En kom je er niet uit praat met je ouders, of ga naar de huisarts, die kan je ook helpen.
ik heb dit als sinds ik klein was(ik ben nu zelf nog maar 15) ik heb enorm enorm schrik van de dood, ik zou graag weten wat ik ertegen zou kunnen doen ma ik vrees dat er niet echt iets is..
Het enige dat je met je angst kan doen is erover praten. De angst word na verloop van tijd steeds wat minder en dan beïnvloed het je leven niet zodanig dat je de hele tijd bang bent om dood te gaan of dat iemand waar je van houd overlijd.
Tyrzavm
Geplaatst: 01-03-09 20:04
Ik heb dit ook erg op het moment . Dit komt door dat mij een filmpje is laten zien op youtube.com . Ik heb 2 dagen niet geslapen , en ben vreselijk bang !
SecretLIN
Geplaatst: 01-03-09 20:12
Passorapard schreef:
Ik heb dit ook erg op het moment . Dit komt door dat mij een filmpje is laten zien op youtube.com . Ik heb 2 dagen niet geslapen , en ben vreselijk bang !
er is helaas maar 1 ding zeker in het leven en dat is dat je ooit dood gaat. Ik ben er zelf heel erg bang voor geweest net zoals jij zelf. Maar je moet maar zo denken: Ik leef maar één keer en dan zal ik er ook van genieten.. En als het moment eenmaal zo ver is dan kun je ook terug kijken op een leven waar je geen spijt van hebt. En dat (zo vind ik het) al een stuk minder om ''te gaan''. Maar idd vooral praten erover helpt er.. In het begin durfde ik het niet want het was iets raars en schaamde me ervoor.
Maar het praten helpt wel. Alleen je lucht gewoon al een keer luchten helpt al heel erg .. En echt ik vond het ook zo en ik blijf het ''eng'' vinden want doodgaan is niet iets wat je elke maand zou willen doen.. Maar het gebeurd nou eenmaal en daar heb ik gewoon vrede mee ..
wat er met je gebeurt hoort allemaal bij Rouwverwerking. heel heftig, maar dat moet je niet onderdrukken. Probeer voor jezelf op papier te zetten hoe jij wilt dat jij begraven of gecremeerd wordt, welke muziek er moet worden gedraaid en hoe je belangrijke zaken wilt verdelen. probeer dit iedere 2 jaar bij te stellen. op die manier kan je het stukje van je eigen dood al beter loslaten.
ik ben trouwens zelf niet bang voor de dood, wel voor de manier waarop ik misschien dood ga.
babbii_lief
Geplaatst: 01-03-09 22:12
SecretLIN schreef:
Passorapard schreef:
TS, je kan er het beste veel over praten. Ik was vroeger zelf ook heel bang voor de dood, maar ik heb wel eens contact mety geesten, en weet dus dat er "meer"is. Dat maakt het voor mij minder eng.
Eleionomae
Geplaatst: 02-03-09 13:43
Sinds mijn vader een aantal jaren geleden bijna dood is gegaan, ben ik ook enorm bang voor de dood. Nouja niet zozeer voor de dood maar wel voor het verliezen van mn geliefden. Het enige wat helpt is praten praten praten.
Mars
Geplaatst: 02-03-09 13:50
Passorapard schreef:
Jeetje, ben ook wel benieuwd welk filmpje dat dan is. Moet wel heftig zijn als je er al 2 dagen niet van slaapt
Romyv
Geplaatst: 02-03-09 14:59
mijn vader zei altijd: een mens lijdt het meest onder de vrees die hij heeft..
Je bent bang voor iets waar je geen controlle over hebt, dat moet je accepteren. Het is iets natuurlijk, het overkomt ons vroeg of laat allemaal.. Geniet van de mooie dingen in het leven, zorg goed voor jezelf en wees gelukkig.. Zorg dat je iedere dag iets doet wat je wilt doen, dat je je droom leeft en werkt naar de dromen die je nu ngo niet hebt bereikt. Als je dan gaat slapen, zal je tevreden zijn met je leven en is je angst ook misschein wat minder..
Ik ben er eigenlijk niet bang voor. Nooit bang voor geweest ook. Ik ben erg nuchter met zulke dingen. Het gebeurd toch wel een keer en tegenhouden doe je het toch niet. Ik ga me niet druk maken over dingen die ik zelf niet in de hand heb. Daar is het leven te mooi voor. Ik ga mijn leven niet laten lijden in angst voor de dood.
Naar dat filmpje ben ik dus juist helemaaal niet benieuwd he.
Slaap ik ook niet meer!
En verder, inderdaad, een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest. Maar vaak verander je er toch niet veel aan, je doet wat je kunt en sommige dingen hou je niet tegen.
Ik hoor ook wel eens dingen waarvan ik denk: ja, dan was het dus gewoon je tijd, als het allemaal zó gaat... Dus ik geloof daar ook enigzins wel in. Geeft ook weer een bepaalde rust.
laatste tijd ook al ben ik jong begin ik er ook over te denken
eerst bij ons op school 2 meiden hun vaders overleden onze concierge overleden door ernstig ongeval goeie vriend van me overleden en nu van weekend een leraar die mij 2 examenvakken gaf zomaar ineens in de auto hart aanval gekregen is maar 60 jaar geworden ,
nu denk ik bij me zelf wie is de volgende, als zo veel gebeurt dit jaar
Tyrzavm
Geplaatst: 02-03-09 16:06
Piaffe_girl
jeetje dat is me wat zeg , gecondoleerd ..
De link :
http://www.youtube.com/watch?v=1S38AIj1sJ0 Let er wel even op dat het er NIET fijn uitziet , het gaat over een voetballer die zijn rug breekt tijdens een wedstrijd , gevolg : dood .