Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:26

Ik hoor hier steeds vaker in mijn omgeving dat mensen ernstig ziek zijn en daardoor een uitkering aanvragen, omdat ze door de weeks te ziek zijn om te werken. Maar als je ze dan spreekt in het weekend dan krijg je terug dat ze tot diep in de nachten gefeest hebben. Om vervolgens door de weeks weer ziek op bed te liggen en handje op houden bij de overheid en het zelfs presteren om een zware revalidatieprogramma te volgen.
Ik heb voor zulke mensen eigenlijk totaal geen respect. Ik snap ook niet dat ouders het goed vinden als hun dochter in de weekenden zich helemaal klem zuipt en allerlei feesten afstruind en nachten niet thuis komen, maar ondertussen niet meer naar school gaan of werken en een uitkering aan te vragen.
Hoe staan jullie tegenover zulke mensen? Ben ik nu echt zo'n zeikerd dat ik voor zulke mensen geen respect kan opbrengen?

rebati

Re: Uitkering aanvragen en weekenden feesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:28

Nou nee,daar kan ik ook echt geen respect voor opbrengen. Dat is gewoon te lui om iets uit de voeren door de week.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:30

Respect dat is het laatste wat dit soort mensen van mij kunnen krijgen, een schop onder hun kont komt eerder in de buurt :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:32

Daar heb ik ook geen goed woord voor, net zoals de mensen met uitkering die dan lekker bijbeunen waarbij ze nog meer verdienen. Ik heb niks tegen bijbeunen als je daarnaast gewoon een baan hebt.

Maar school/werkziek daar kan ik niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:32

Het ligt nogal aan de situatie. Ik vind dat je van een afstand hier moeilijk/niet over kan oordelen. Er kan bij een uitkering ook sprake zijn van psychische redenen waarom er (tijdelijk) niet gewerkt kan worden. Moeten die mensen dan maar hele dagen alleen thuis zitten omdat ze ook niet kunnen werken? Leuke dingen doen kan juist bijdragen aan een sneller herstel.

Aangezien jij spreekt over een revalidatie programma zal het hier wellicht om een lichamelijk probleem gaan, maar zelfs dan vind ik dat je niet mag oordelen voor je daadwerkelijk alle ins en outs weet. Er zijn heus mensen die misbruik maken van een uitkering, maar daarentegen zijn er veel meer mensen die het echt nodig hebben en dat ook absoluut niet ideaal vinden.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:33

Daar heb ik maar een woord voor. SCHANDALIG.

Voor zulke mensen kan ik echt geen respect opbrengen. Zij verzieken het voor de rest van de mensen die wel normaal kunnen werken. Ik ken iemand die dus echt ziek is en eigenlijk echt totaal niet kan werken. Ze kan niet lang zitten, niet lang staan en niet lang liggen en moet dit dus steeds afwisselen. Het leven is voor haar gewoonweg afschuwelijk geworden. Nu is ze dus ook bezig om afgekeurd te worden want het gaat echt niet meer. Wat denken jullie dat ze zeggen bij de betreffende instanties? Jawel, mevrouw u stelt zich aan en wil gewoon niet werken. Zou je ze niet. En dat heeft ze dus te danken aan personen die TS beschrijft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:35

Misschien een idee voor die mensen om dan achter de bar of elders in het nachtleven te gaan werken?
Sommige mensen functioneren gewoon niet goed als ze vroeg op moeten staan.... Prima, maar geen reden om een uitkering aan te vragen imo.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:48

Liezel1 schreef:
Misschien een idee voor die mensen om dan achter de bar of elders in het nachtleven te gaan werken?
Sommige mensen functioneren gewoon niet goed als ze vroeg op moeten staan.... Prima, maar geen reden om een uitkering aan te vragen imo.

Mee eens, het kan natuurlijk dat je moeite hebt vroeg te functioneren. Maar aangepast werk moet toch voor bijna iedereen wel mogelijk zijn, zeker als je in het weekend ook kan feesten ed.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:17

En toch moet je niet oordelen zonder dat je de situatie weet.

Mijn vriend is eind 2007 geopereerd aan een dubbele hernia in zijn rug. Hij mocht 4 maanden verplicht niet meer werken van zijn chirurg én van de arbeidsgeneesheer.
De eerste maand was natuurlijk grotendeels revalideren enzo, maar tegen de 3de maand kon hij eigenlijk weer alles doen, ook af en toe uitgaan (niet elk weekend uiteraard, maar soms eens).
Voor de 'buitenwereld' kan het lijken alsof hij hele dagen niks doet (een uitkering ontvangt) en in het weekend uitgaat, terwijl hij in werkelijkheid niet kon wachten om weer aan het werk te mogen gaan.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 01-03-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:20

BraveSpots, daar heb je gelijk in...
Ik dacht dat de TS het erover had die mensen die fysiek niets mankeren en elk weekend uitgaan, een uitkering aanvragen...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:47

tja vind het wel moeilijk om er iets over te zeggen, een vriendin zit thuis met een burnout maar kan idd wel drie keer in het weekend stappen maar werken lukt niet...

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:47

Dat is een ander verhaal. Dat meisje waar ik het voornamelijk over heb heeft zelf toegegeven liever in de weekenden uit te gaan dan dat ze naar school gaat of gaat werken. Ze wilt namelijk alleen maar leuke dingen doen in het leven en niet werken of naar school. Verder is er niets psychisch aan de hand, gewoon puur lichamelijk. Alleen door de weeks dan.. Het is iets anders als je niet mag werken wegens iets.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:56

Altijd is kortjakje ziek.

Nee geen goede woorden voor. En dan heb ik het niet over mensen die tijdelijk ziek zijn. Maar over mensen die bijna wekelijks echt vol op feesten tot in de morgen en dan zeggen, ik heb een ziekte en kan niet werken want dat is te vermoeiend. Als je kunt feesten tot in de morgen, kun je door de weeks ook werken. Misschien dat je dan te moe bent om ook nog daarbij te feesten, maar dat is dan maar jammer.
Het erge is dat dit soort lui het voor elkaar krijgen om een uitkering te krijgen en mensen die zich letterlijk kapot werken en eigenlijk daar te ziek voor zijn geen uitkering krijgen. Dat zijn geen klagers van zichzelf en daarom de dupe.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:00

ik ken zoveel mensen die wel uitgaan maar verder niets doen. Die zijn depressief verklaard, maar die wel elke dag leuke dingen doen. Daar krijg ik ook wel mijn bedenkingen bij.. maargoed, meestal heb ik zoiets van.. tis jouwn leven, je ziet vanzelf wel wat je hier mee bereikt hebt.. en tsjah ik vind t eig toch lastig oordelen vanaf een afstand..

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:02

Helaas zijn er genoeg van deze mensen, en die verpesten het voor de mensen die helaas noodgedwongen een uitkering hebben.....

Mijn vriend heeft hersenbeschadiging opgelopen, revalideert 3 dagen per week en mag de komende tijd zeker niet aan het werk. Door mensen die er misbruik van maken wordt mijn vriend met argwaan behandeld, op een "daar heb je er weer zo één" manier. Alsof hersenletsel nog niet erg genoeg is, wordt je door de uitkeringsinstantie ook nog eens behandeld als een soort van crimineel, omdat anderen er misbruik van maken.

Mijn vriend gaat trouwens wel uit. Dit is echter wel maar zo'n één keer per maand en een paar uurtjes, omdat langer niet vol te houden is. Het thuiszitten maakt hem gek, hij wil heel graag weer aan het werk maar helaas....

Geen goed woord over voor mensen die er misbruik van maken en daardoor het beeld dat er is over mensen die de uitkering nodig hebben negatief beinvloeden !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:04

Tsja dat is lastig. Er zijn meer dan genoeg ziektebeelden waardoor je niet kunt functioneren op het werk, maar wel kunt uitgaan, naar je paard kunt, noem maar op.

Er zijn ook meer dan genoeg ziektebeelden met hele 'goede' dagen en hele 'slechte' dagen .

Over het algemeen zijn alle regels en wetten omtrent ziekteverzuim erg aangescherpt dus de kans dat er misbruik van gemaakt wordt is een stuk kleiner aan het worden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:04

Inderdaad Sjaap, dat is wat ik ook bedoelde met mijn laatste zin. Jouw vriend wordt er op aan gekeken. Niet echt eerlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:05

Maar altijd je goede dagen in het weekend hebben is erg knap. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:06

Maar als die mensen zo graag willen werken, maar dat nog niet mogen, mogen ze dan wel flink op stap? :o? Kunnen ze dan doordeweeks niet ergens vrijwillig iets gaan doen, lijkt me dat ze daar dan ook toe in staat moeten zijn en doen ze tenminste nog iets nuttgs voor hun geld.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:11

Ik denk dat het er wel aan ligt wat iemand dan heeft..Een vriend van mij (helaas inmiddels overleden) had een hersentumor en ontving daarom een wajong uitkering..ook hij ging in het weekend weleens naar de kroeg tot diep in de nacht..en bij hem was het echt niet zo dat ie niet wou werken :n

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:17

Wel eens of elk weekend? Groot verschil.
Ik ken dus ook iemand die niet werkt. Gaat 3 dagen weg in het weekend. In de zomer gaat ze grote meer daagse parties/evenementen af waar ze de hele dag in touw is. En dan door de week is ze moe. Wie is er dan niet moe vraag ik me af na zo'n weekend?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:21

Als de situatie echt zo is als jij omschrijft dan heb ik daar ook totaal geen respect voor. Ik heb zelf altijd gewerkt voor mijn centjes en dat geeft me ook een goed gevoel. Maar een verhaal heeft wel altijd twee kanten en die andere kant moet je misschien ook weten om een eerlijk oordeel te kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:22

Er wordt schandalig weinig stilgestaan bij hoe geweldig het is dat je überhaupt de kans krijgt om naar school te gaan en te werken.
Ik krijg echt kots neigingen van dit soort volk, zo intens ondankbaar, zo blind voor wat ze wél hebben. :n

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:23

Nouja het idd wel verschillend of je weleens gaat of ieder weekend helemaal tot het gaatje gaat..maar vergeet niet dat er altijd ook een 2e kant aan het verhaal zit! Eerder zou ik ook roepen 'belachelijk!' maar daar ben ik toch iets voorzichtiger in geworden :j

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:24

ik denk dat het verschilt van persoon tot persoon.
Ik zelf ben chronisch ziek en momenteel zwanger en ook ik heb een uitkering.
Ja, er zijn mensen die de kantjes eraf lopen en in het weekend opstap gaan..
Ik zelf ga nooit op stap..