Elke nacht rare dromen, hoe kom ik hier vanaf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Elke nacht rare dromen, hoe kom ik hier vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:10

Hallo,

Ik droom nu al 2 weken lang elke nacht heel heftig en ik hoop dat hier wat aan te doen valt. Natuurlijk droomde ik wel eens maar nu is het echt elke nacht zo en de dromen zijn ook alles behalve leuk. Als voorbeeld de droom die 2 dagen geleden had;

Ik was met mijn vriend bij ons in de tuin en ineens komt er een man aan die mij wil pakken met een grote houten paal in zijn handen. Hij loopt naar me toe en wil me ermee slaan maar mijn vriend probeerde me te redden en begon op hem in te slaan, waarna die man mijn vriend knock out sloeg en achter mij aanging. Ik sleurde mijn bewusteloze vriend mee in zijn auto en stapte in en wilde wegrijden maar dat lukte niet (ik ben 17 en heb geen rijbewijs) en reed tegen ons tuinhek aan. Ik zag de man heel hard op mij af komen rennen en toen schrok ik wakker.

Nou afgelopen nacht droomde ik dit; Ik ging naar stal toe naar mijn paard en zag ineens allemaal nieuwe stallen en een binnenbak etc. Echt superluxe allemaal en er waren allemaal mensen want blijkbaar openden de eigenaren hun nieuwe stal. Nou hartstikke leuk er was dus een openingsfeest. Op een gegeven moment vertrok iedereen *het was ook al midden in de nacht* en bleef ik alleen over want ik wou nog even naar mijn paard. Komen er 2 criminelen het erf op lopen met een trailer, blijkbaar wilden die de boel leegroven. Ik ging mezelf constant verstoppen en op een gegeven moment pakte ik snel mijn fiets en fietste weg en die criminelen merkten me op en reden in de auto achter me aan. Daarna schrok ik weer wakker.. Maar wat nog raarder is.. Ik viel daarna dus weer in slaap en droomde weer dat ik op stal was maar dit keer met mijn vriendin en ik ging haar vertellen wat voor een rare droom ik had en waar de nieuwe stallen waren in mijn droom etc. Daarna volgde er een droom dat we gingen paardrijden daar op een gigantisch paard (ik ben 1,80 maar ik kon zijn schoft niet aanraken, zo groot :P) en daarna kwamen er nog wat mensen langs die ik al heel lang niet heb gezien of die ik maar vaagjes ken. Dat was de afgelopen nacht.

Elke ochtend word ik met een ontzettend naar gevoel wakker. Als ik wakker word heb ik echt een depressief gevoel omdat ik helemaal niet lekker slaap. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Heb op het moment helemaal geen zin meer om te gaan slapen..

Alvast bedankt voor reactie!

Karin

Re: Elke nacht rare dromen, hoe kom ik hier vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:11

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:21

Bedankt voor je tip! Helaas staat daar niet in hoe ik hier vanaf kan komen..

Deze 2 voorbeelden zijn alleen de afgelopen 2 nachten maar ik heb dit dus al 2 weken lang bijna elke nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:46

staat bij jou snacht de verwarming aan ? (dus de lucht in je kamer is warm) zo ja zet die snachts uit en zet je raam op een kiertje open. dan word het wel koud in je kamer maar veel mensen krijgen nachtmerrie's als de lucht in je kamer warm is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:48

Misschien eens proberen met raam open/dicht te slapen? Niet te veel doen meer voor je gaat slapen... Zit je niet misschien ergens mee, stress ofzo om iets? Daardoor kan je ook wel onrustig slapen denk ik...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:53

Dromen zijn een symboliek van het leven van alledag. Je hersenen verwerken s nachts wat je overdags meemaakt en uiten dit symbolisch door middel van dromen. Om ervan af te komen zul je de oorzaak aan moeten pakken, dan verdwijnen de dromen vanzelf.
Is er iets naars gebeurd de afgelopen tijd, of zit je zelf misschien ergens mee?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:57

Absoluut is warmte een van de oorzaken van nachtmerries.
Daarnaast zijn dromen het verwerken van dingen, soms op een heel abstrakte manier.
Op deze site droom uitleg die wat kan helpen dingen te begrijpen.
Verder kun je leren dromen te beïnvloeden, dus wat bewuster te dromen.
En je kunt voor het slapen gaan lezen. Dan zijn je hersens het laatst daar mee bezig, en dat kan ook helpen.
Rustige muziek luisteren voor het slapen gaan kan ook invloed hebben.
Overog herinneren we ons dromen alleen als we er in wakker worden. Dus blijkbaar wordt je gestoord in je droomslaap.
Gaat je wekker dan? Een paar minuten later zetten kan dan ook wel eens helpen.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:05

Het klinkt misschien heel raar maar probeer in je droom te denken ik ben de baas over wat ik droom!
IK had vroeger van die hele enge dromen en me moeder heeft het me zo geleerd!
Het werkt echt als ik bijvoorbeeld droom dat er een dier wordt mishandeld word ik wakker en val ik in slaap met een leuke droom!

een dromen vanger is ook een idee je moet er wel ingeloven anders heeft het geen zin...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:56

Wow dat is inderdaad erg raar. Ik denk dat je achter de oorzaak moet komen wáárom je daarover droomt.
Ik droom regelmatig over het einde van de wereld en dat ik de enige ben die wil vluchten en dat de rest doet alsof er niks aan de hand is.
Ik wil nog steeds weten wat dat betekent.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:07

Ik denk dat het heel moeilijk is uit te zoeken waarom je sommige dingen droomt. Misschien is dit gewoon tijdelijk. (Heb je onbewust stress? of problemen ofzo?) Het menselijk lichaam heeft een meganisme die dingen verwerkt die je overdag hebt meegemaakt, dit heet je droomslaap. Als je stress hebt dan krijg je deze droomslaap niet en gaat dat vaak over nachtmerries en verwerk je het dus op een vervelende manier.

(Deze informatie heb ik van mijn psygoloog gekregen, ze heeft mij een intervieuw meegegeven over iemand die dit heeft onderzocht)

Ik heb hier namelijk al maanden last van, alleen is er bij mij iets wat ik heb meegemaakt en nooit verwerkt.
Ik hoop iig voor je dat het snel ophoud want ik weet hoe vervelend het is. :Z

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:55

Red_Savage schreef:
Wow dat is inderdaad erg raar. Ik denk dat je achter de oorzaak moet komen wáárom je daarover droomt.
Ik droom regelmatig over het einde van de wereld en dat ik de enige ben die wil vluchten en dat de rest doet alsof er niks aan de hand is.
Ik wil nog steeds weten wat dat betekent.

Over het algemeen wijst paniek om het niet kunnen nemen van een beslissing of geen controle hebben over je leven, dus dat anderen dingen voor je beslissen waar je het in je hart niet mee eens bent.

Het kan dus zijn dat je het idee hebt dat je geleefd wordt, zelf niks te zeggen hebt of dat je bang bent een verkeerde beslissing te hebben genomen of te nemen. Maar daar kun je dus zelf het beste over oordelen, ik geef alleen maar aan hoe het in het algemeen is...
Over het algemeen komen dromen terug tot je de betekenis achterhaald hebt.

Persoonlijk heb ik daar bij enkele dromen jaren over gedaan!!!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:10

Hm dat is zeker iets om over na te denken, dankjewel. Het blijft apart...dromen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:31

Bedank voor de reacties!

Ik slaap altijd wel met mijn raam open want wil niet dat het te benauwd wordt in mijn kamer dus dat kan het probleem niet zijn.

Onbewuste stress kan het zeker door komen want ik ben ook al in therapie omdat ik de laatste tijd aldoor last heb van hyperventilatie. Maarja geen idee hoe ik van die stress afkom.. Denk dat het na mijn examens (zit in Havo5) wel over is maar als ik nog tot mei/juni moet wachten..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:51

Kan het zijn dat je voor het slapen gaan nog zit te denken aan dingen? Dan kun je simpelweg aanleren om tegen jezelf te zeggen dat je er morgen wel weer aan denkt en het gewoon van je afzetten. Desnoods maak je er een kleine notitie over zodat je weet dat je het de volgende dag niet vergeet (dit is om je geheugen voor de gek te houden)

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:24

Het lijkt me dat de beste aanpak is om de oorzaak aan te pakken. voor de rest zijn er al veel tips gegeven...mischien een dagboek bijhouden..(hoeft neit altijd voor hele verhalen) maar gewoon steekwoorden opschrijven van zaken die je op dat moment bezig houden. Ontspanningsoefeningen,...rustgevende muziek.

Je dromen zijn ook duidelijke stressdromen..
Het lijkt alsof ze je willen vertellen dat je ergens geen vat op hebt. Je probeert 'het' te ontlopen maar het blijft je achtervolgen.

succes in ieder geval.