Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 13:24

Gewoon nieuwsgierig.

Wij betalen hier per kilo en per leging. En leeg je m niet moet je nog abbonement betalen hier :+

Maar er gaan heel wat kilo's in. Ik heb ik totaal groencontainer + gewone kliko 800 kilo afval gehad :o

Ik scheidt het afval wel heel netjes, oud papier, en groenafval gaat netjes in de groene bak.

Ik moet wel zeggen dat ik van de katten natuurlijk veel kilo's heb ivm grit.
Maar ben benieuwd naar jullie kilo's :)

Jokonootje

Re: Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:25

wij betalen niet per leging of per kilo gelukkig...
dus zou ook echt niet weten hoeveel kilo afval we hebben....

Mag ik vragen wat je dan betaald op jaarbasis?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:46

Wij betalen godzijdank ook niet obv gewicht. Onze achterbuurman heeft er nl een handje van om 's nachts met een bolderkar de duobakken van andere mensen vol te laden... :x

Op zich hebben wij niet zo heel veel afval, meestal een halve duobak. Vooral verpakkingen en dat soort spul. Ik heb ook 2 katten, maar daar gaan echt geen kilo's grit de bak in. Een zak is 16 kilo en daar krijg ik een bak of 3 van vol; het gaat over het algemeen makkelijk een maand mee en meestal doe ik er nog wel iets langer mee...

Geen idee hoeveel het afval in totaal weegt, maar ik geloof niet dat wij heel veel meer dan 300 - 400 kilo afval hebben op een jaar.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:04

Ik zou het niet weten, want we betalen hier niet per kilo. Iedere twee weken wordt de grijze bak geleegd (een grote) en de andere weken de groene (een smallere). Maar hoeveel daarin gaat... Het zal nu wel wat minder worden, nu de kleinste uit de luiers is, maar het was wel altijd iedere week een volle kliko.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:08

Wij betalen gelukkig ook niet per kilo. Wij hebben een soort van ondergrondse container in de straat waar iedereen zijn vuilnis in gooit. Deze wordt 2x per week geleegd.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:34

geen mogelijkheid om je gft afval te composteren in je eigen tuin?
En misschien een goed idee om te kijken hoeveel verpakking je eigenlijk weggooit.. Bijv, geen groente kopen met plastic verpakking (gaat nu wel erg moeilijk). Plastic tasjes hergebruiken. e.d

Er stond pas in een artikel in Quest over afval. In nederland gooien wij gemiddeld 540 (ongeveer) kg weg per persoon. In amerika is dat 740kg (ong) weg per persoon. Dat vind ik eigenlijk wel heel erg veel.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:41

Aan kilo's weet ik het niet maar wij heben 1 container in de 4 weken ongeveer (grijze bak van 240 liter geloof ik)
Ik stamp hem wel altijd aan (alle lucht er uit ;) )
Wij zijn met 3 personen.
In het komende jaar ga ik proberen nog minder weg te gooien omdat we nu overal containerbakken hebben staan van de gemeente waar je al je plastic in kunt gooien, papier en drinkensverpakkingen hield ik al appart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:44

Geen idee, wij betalen niet per kilo.

Maar hoe gaat dat dan Crossmonster?
Mijn overbuurman heeft namelijk echt elke 2 weken (als de grijze bak buiten gaat) vuilniszakken vol die hij nog bij anderen in de container erbij propt... Hoe is dat bij jou "beveiligd" dan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:03

Gezin van 5 personen waarvan 3 kinderen. We composteren erg veel (zelsf gebruikte theezakjes), scheiden plastic, glas, blik, oud papier, schillen etc.

150 kilo groenafval en ongeveer 400 kilo in de grijze container. Best netjes toch? :)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:33

Sonja schreef:
Mijn overbuurman heeft namelijk echt elke 2 weken (als de grijze bak buiten gaat) vuilniszakken vol die hij nog bij anderen in de container erbij propt... Hoe is dat bij jou "beveiligd" dan?

Daar ben ik wel benieuwd naar ja... Ik heb me dat zelf ook al eens af zitten vragen, aangezien hier ook wel eens geruchten rond zijn gegaan dat het straks afrekenen per kilo werd. En gezien onze achterbuurman dit ook doet...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:37

Wij betalen hier idd ook per kilo, per lichting en ook nog eens dat abbo.Dan wil je wel heel bewust omgaan met je afval ja.

Geloof dat wij de laatste keer iets van zo'n goeie 500 kilo hadden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:50

Hier zetten we nog zakken aan de weg. Waar ik eerst woonde hadden we per dorp een container. Mensen verbranden veel gewoon in de tuin, of in de haard. Het hele container gebeuren is vrij nieuw.
Ik heb niet zoveel afval. Flessen, metaal, plastic, papier en batterijen gaan naar de bakken daarvoor. Plastic tasjes gebruik ik in pedaalemmers, maar ik neem er niet teveel mee naar huis, ik heb nl altijd een stoffen tas mee die opgerold haast geen ruimte in neemt.
Ik heb 1 vuilniszak per twee weken, soms niet eens. Dus hooguit 26 zakken per jaar, geen idee hoeveel kilo dat is, maar het zal niet zoveel zijn.
Ik betaal zelf niks, maar het kan zijn dat de verhuurder van het huis wat betaald.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:29

Lusitana schreef:
Hier zetten we nog zakken aan de weg. Waar ik eerst woonde hadden we per dorp een container. Mensen verbranden veel gewoon in de tuin, of in de haard. Het hele container gebeuren is vrij nieuw.
Ik heb niet zoveel afval. Flessen, metaal, plastic, papier en batterijen gaan naar de bakken daarvoor. Plastic tasjes gebruik ik in pedaalemmers, maar ik neem er niet teveel mee naar huis, ik heb nl altijd een stoffen tas mee die opgerold haast geen ruimte in neemt.
Ik heb 1 vuilniszak per twee weken, soms niet eens. Dus hooguit 26 zakken per jaar, geen idee hoeveel kilo dat is, maar het zal niet zoveel zijn.
Ik betaal zelf niks, maar het kan zijn dat de verhuurder van het huis wat betaald.

wow 1 vuilniszak per 2 weken?
wij hebben hier gemiddeld 1x in de 3 dagen een nieuwe vuilniszak..
gewoon een normale maat huisvuilnisbak hebben we trouwens.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:33

Ik denk dat het misschien ligt aan dat lustania veel recyclet en ook misschien alleen woont?
Of misschien omdat ze in portugal minder verpakte groenten verkopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:44

Ik woon alleen, dat even voorop gesteld, met een papagaai, hond en twee katten (die niet op een bak gaan)

Alle verpakkingen zijn recyclebaar... ik kook afgepast, dus alles gaat op. Wat er overblijft is rauw afsnijsel, schillen, doppen, dat eigenlijk nog op een composthoop kan...
Als ik die had (idee, komt er wellicht nog), had ik geen vuilniszakken meer nodig, geloof ik. Nou ja, voor die keer dat er een lampje het niet meer doet of serviesgoed kapot gaat en af en toe een kurk (daar is hier nog geen container voor in de buurt, maar ze worden wel hier en daar recycled) en oude kleding ofzo.
Ik vraag me af wat jullie dan allemaal weggooien/niet recyclen?

Groenten zijn niet voorverpakt, maar neem ik wel vaak in een zakje mee. Maar die zakken gaan dus in de "plastic" bak.

Ik eet geen fastfood, magnetron- of kant en klare oven maaltijden enzo. Dan houdt je vieze bakjes over. Ik bereid maaltijden zelf van verse ingrediënten. Dat maakt een heleboel uit.
Ik heb weinig op voorraad en hoef dus ook nooit wat weg te gooien dat over de datum of bedorven is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:04

Sylvia schreef:
Sonja schreef:

Daar ben ik wel benieuwd naar ja... Ik heb me dat zelf ook al eens af zitten vragen, aangezien hier ook wel eens geruchten rond zijn gegaan dat het straks afrekenen per kilo werd. En gezien onze achterbuurman dit ook doet...

Je kan volgens mij een speciaal slot kopen voor je container, die wel open gaat als de container op de kop gaat, maar als hij gewoon staat heb je een sleutel nodig om 'm open te krijgen. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:52

Idd die sloten worden hier veel gebruikt.

Ik zet de kliko ook maar eens in de maand aan de weg, en de groene 5 keer per jaar stond er in de rekening :D

Ik heb dan gemiddeld wel veel afval :o

Maar ik heb dan ook 9 katten, ik ben erg zuinig met de grid, ik gebruik catsan, die gaat een week mee, dagelijks drollen scheppen, en na ruim een week de bak volledig legen.De bakken boven worden minder gebruikt en leeg ik dus ook minder vaak.

Maar ik denk dat dat m de meeste kilo's zijn.
Want verder heb ik geen overdreven zwaar afval.
Keukenafval gaat altijd naar de paarden en schapen namelijk.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:05

Ook als je geen composthoop hebt maar wel een tuin hoef je je GFT afval niet in een afvalzak weg te gooien.
Op aanraden van een vriend gooi ik mijn GFT afval gewoon los op plekjes waar ik niet veel kom, de buitenbeestjes eten dat binnen no-time op, je zult verbaasd staan over hoe snel dat verdwenen is.
Alleen eierschillen duren wat langer maar die verdwijnen uiteindelijk ook.
Kan me alleen voorstellen dat als je een heel gestyleerde tuin hebt je daar niet zo op zit te wachten, maar het lijkt me dat je normaal gesproken in iedere tuin wel plekjes onder/achter bosjes en struikjes zou moeten hebben waar je het kwijt kunt.
Minder afval en goed voor de buitenbeesten en je aarde, zou iedereen aan willen raden dat toch tenminste een keertje als expiriment te proberen.
Ik heb tegenwoordig een grote saladeschaal in de keuken staan die ik zo nu en dan buiten leeggooi, ik vind het echt ideaal.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:06

Wat ik in de groenbak gooi, dat gooi ik niet in mijn tuin, want dat is voornamelijk kattenpoep :+

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:50

geen idee, maar gaan hier wel zeunig om.

glas in de glasbak, kranten apart.. wij betalennammelijk per zak (speciaale zaken die je kan kopen met gemeentenaam erop)
maar sins kort hebben we ook plestic zakken waar al plestic in moet.. zo maar dat scheelt in je vuilnis zak:) nadeel is dat ie zo zwaar word van al gritt.

@crossmonster heb jij die witte grote korrels catsan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 08:24

Ja ik heb die witte grote korrels.
Ik heb veel merken geprobeerd, deze is verreweg het meest zuinig hier, en je ruikt helemaal niks.
Ik heb veel andere soorten gebruikt, bij houtkorrels scheten ze naast de bak :') Vonden ze maar niets.

Overigens scheidt ik glas ook uit uiteraard.

Ik heb ff opgezocht wat ik kwijt ben , maar ik ben 235 euro per jaar kwijt aan afval . Hier zijn ze daar echt heel duur in.
Belachelijke is dat je, ookal zou je de bak niet legen, je toch lidmaatschap moet betalen :+
In ons vorige huis hadden we een enorme tuin en dus een mesthoop , groenbak werd nooit geleegd, maar we moesten er wel voor dokken. De bak opzeggen mocht ook niet. Beetje belachelijk maar ja ...zo zijn gemeentes...

Doordat we zoveel moeten betalen scheidt ik natuurlijk alles al netjes uit.
Maar wat de gemeente zo wel in de hand werkt, is dat heel veel mensen bij ons in het bos hun tuinafval dumpen...
en ook hebben we veel zwerfafval... gek he .... :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:30

bij ons komt de gemeente elke week langs. Wij hebben van die duobakken, helft groen afval en helft ander afval.
Doordat wij buitenaf wonen en geen (snoei)tuin hebben hebben wij het gft altijd een bodem maar de andere kant (mede door de verpakking van het paarden voer) eigenlijk altijd vol. Wij ons betaal je per leging. Dus je betaald net zo veel voor een half gevulde duobak als een volle. Zit hij te vol (deksel net niet dicht) dan laten zij de container vaak al staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 08:35

Belachelijk zeg ...

Hier laten ze ze ook staan als je de bak niet met de handvaten naar de weg zet ....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:51

Daar zijn ze hier echt heel gemakkelijk in. Zelfs als de klep niet meer dicht kan legen ze 'm. Door de desbetreffende achterburen staan er heel vaak kleppen open en ik heb nog nooit een bak met een rode kaart oid gezien. Het enige dat ze niet meenemen zijn losse vuilniszakken. Ik heb de zakken van de achterburen er wel eens uitgehaald en gewoon los ernaast gezet toen ik 't toevallig zag, die bleven dus mooi staan en hij kwam het weer braaf ophalen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:31

Maar goed, je ziet wat je krijgt met die betalingen. Mensen gaan niet minder afval produceren (nou ja, sommigen wel) maar klappen de boel bij de buren in de container. Geloof niet dat het DE oplossing is.