is er brood te verdienen met alleen lesgeven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

is er brood te verdienen met alleen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:54

Als dit verkeerd staat sorry dan mods ;)

Omdat ik een polsblessure heb kan ik niet meer fulltime met paarden werken.
Nou ja eigenlijk is het grootste probleem dat het uitmesten en opstrooien niet meer gaat, maar ik kan het maar niet accepteren dat ik mijn droom, het werken met paarden op moet geven.
Ik heb bijna 10 jaar op maneges gewerkt, en ik ben nog nooit zo happy geweest als in die tijd.
Nou vraag ik me af of het te doen is om bijvoorbeeld op een manege alleen les te geven en voor de paarden te zorgen etc. Eigenlijk alles behalve het stalwerk.
Het klinkt in mijn oren onhaalbaar, maar ik ben bij een arbeidsdeskundige geweest en vroeg mij uit te zoeken of dit mogelijk zou zijn.
Wat denken jullie en zijn er mensen hier die op zo'n manier iets doen. (ik heb mijn diploma "meedewerker paardenhouderij en paardensport nivo 4")
Ga dan natuurlijk ook de Orun doen.
Alle ideen en opties zijn welkom :)
Laatst bijgewerkt door Zonnebloem op 26-02-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Re: is er brood te verdienen met alleen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:11

Wat vervelend dat je een polsblessure hebt! :\

Ik denk inderdaad dat je je droom niet op hoeft te geven.. Het lijkt me verstandig om bij verschillende maneges/pensionstallen in je buurt te gaan informeren wat de mogelijkheden zijn. Het zal misschien wel zo zijn dat je het moet gaan combineren met een andere baan, die je dan voor bijvoorbeeld 2 dagen in de week zou doen. Verder kan ik je weinig verder helpen, ik ben geen manege-eigenaar dus ik zou niet weten hoe dat allemaal zit.

Succes ermee! :)

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:15

Ik heb een soortgelijk iets, door een breuk van mijn sleutelbeen en daarna een operatie kan ik geen stalwerk meer doen zoals uitmesten en vegen. Rijden wel. Er is echter geen stal die je aanneemt om alleen te rijden, stalwerk hoort er gewoon bij.
Ik wel gediplomeerd instructrice maar ben bang dat ik niet zoveel uren kan krijgen dat ik er rond van kan komen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:18

Mijn eerste reactie zou zijn dat ze iemand willen die ook alle klusjes (dus het mesten enz) kan doen, maar ik kan je inderdaad niet vertellen of dat dat echt zo zou zijn...
Maar mij is altijd verteld dat je nooit een dik belegde boterham met de paardensport kunt verdienen.....
Mag je wel veel rijden dan (ivm pols) ik kan me voorstellen dat je dat op een gegeven moment ook gaat overbelasten (ik ga er automatisch vanuit dat het chronish is :? ) Als het paard hangt in je handen, zich los wil trekken bijv. Tenminste als instructrice zit je zelf ook veel te paard denk ik?
Waarom doe je er (deeltijd) geen andere opleiding bij?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:24

Ik denk dat in lesgeven alleen niet genoeg te verdienen is. Maar ik ben zelf ooit (lang, lang geleden :+ ) ook werkzaam geweest op een stal, ik was daar dan wel groom maar hoefde dus niet uit te mesten. Daar hadden ze 2 kerels voor rondlopen die alleen dat deden. Er zijn dus wel stallen te vinden waar je alleen maar met paarden bezig bent. (dit was wel zwitserland, en ik heb geen idee of je richting buitenland wilt, maar het is dus te vinden.) Althans toen ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:24

obsession schreef:
Er is echter geen stal die je aanneemt om alleen te rijden, stalwerk hoort er gewoon bij.

Dat is niet helemaal waar. Er zijn, tenminste bij mij in de buurt genoeg bedrijven die de stallen machinaal doen. Ik weet niet in hoeverre opstrooien een probleem voor je pols kan zijn Ts en of stallen dit wel vragen van hun medewerkers? Zo vragen ze bij mij in de buurt een medewerker voor meerdere dagen in de week maar niet voor stalwerk!

Het zou toch wel heel naar zijn als je je droom helemaal aan je voorbij zou moeten laten gaan. Goed dat je de mogelijkheden bekijkt.

Ik denk dat je als instructeur niet veel zal verdienen, de meesten rijden daarnaast de paarden in-door en verkopen nog wel eens paarden.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:26

Het is wel mogelijk, maar erg hard werken.

Dan moet je de ORUN gaan doen en ZZPer worden, dan ben je eigen baas en kan je op verschillende stallen groeps en prive lessen geven. Daarnaast kan je kijken of je misschien ook iets met paarden in de theorie kan gaan doen, dus misschien cursussen gaan organiseren(paarden houden, verzorging enz..)

Rijk word je er niet van. En zoals andere al zeiden denk ik dat het geen verkeerd idee is om er een "gewoon" baantje voor 2 dagen bij te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:27

Knap dat je toch je droom wil doorzetten!
Ik zou als ik jou was gewoon eens wat stallen mailen/bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Mocht het niet kunnen dan kan je het misschien deeltijd doen? Dus deeltijd een "gewone" baan en deeltijd als instructeur. Ik zou dan wel snel je Orun gaan halen!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:50

ik heb ook ORUN gedaan en Paardenhouderij maar ik denk ook niet dat er genoeg werk is om volledig rond te komen met lesgeven. Wat je wel zou kunnen doen is wat privelesjes geven doe ik zelf ook, aan bv vriendinnen die gaan dan wel op mijn eigenpony ;) verder geef ik af en toe een lesje aan stalgenootjes maar je kan helaas niet rondkomen van les geven alleen. Je zou ook bv 3 avonden op een manege leskunnen geven en dan op de zaterdag of ander dagen overdag bv in een winkel te werken bv kledingwinkel. Ik raad je de Orun zeker aan :) maar mag ik vragen of je een eigen paard hebt? want de Orun basis kan iedereen doen. maar wil je al klasse 1 doen dan moet je L1 rijden voor klasse 2 M etc. als je al deze hebt afgerond. Je kunt bv ook nog eens de jury cursus gaan doen :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :) er zijn zoveel ideeen en dingen wat je kunt doen!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:53

Less schreef:
obsession schreef:
Er is echter geen stal die je aanneemt om alleen te rijden, stalwerk hoort er gewoon bij.

Dat is niet helemaal waar. Er zijn, tenminste bij mij in de buurt genoeg bedrijven die de stallen machinaal doen. Ik weet niet in hoeverre opstrooien een probleem voor je pols kan zijn Ts en of stallen dit wel vragen van hun medewerkers? Zo vragen ze bij mij in de buurt een medewerker voor meerdere dagen in de week maar niet voor stalwerk!

Het zou toch wel heel naar zijn als je je droom helemaal aan je voorbij zou moeten laten gaan. Goed dat je de mogelijkheden bekijkt.

Ik denk dat je als instructeur niet veel zal verdienen, de meesten rijden daarnaast de paarden in-door en verkopen nog wel eens paarden.

Oke er zijn wel stallen waar je geen stalwerk hoeft te doen, maar over het algemeen, en dan even in mijn geval is het bijna nooit zo dat je alleen kan rijden en geen stalwerk doet, bovendien zou ik me heel erg bezwaard voelen tegenover mijn collega's als ik alleen rijd en geen stalwerk doe, terwijl zij dat wel doen.
Met lesgeven is dit weer anders, maar dat was niet mijn functie, in het geval van TS zou het wel kunnen bijv op een manege als instructrice en wat privelessen erbij, evt ponyclubs of rijverenigingen, dat heb ik ook veel gedaan.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:04

beadankt voor alle ideen!!
Het is niet zo dat ik er echt van rond moet komen, het is natuurlijk mooi meegenomen, maar ik heb een rijke vent aan de haak geslagen (nou ja hij heeft een eigen bedrijf) en hij vind dat ik helemaal niet hoef te werken :D
Voor sommige misschien een droom, maar ik wil toch echt wel voor mezelf kunnen zorgen+ dat ik het zo ontzettend leuk vind om met paarden te werken dat wil ik echt niet opgeven.
Op de manege waar ik het laatst gewerkt heb ben ik nog zeer regelmatig te vinden om de jonge paarden zadelmak te maken\in of door te rijden en het paard wat van mij geweest is staat daar ook en daar mag ik ook nog altijd op rijden als ik wil.
Het is idd wel zo dat ik me heel erg bezwaard zou voelen als een ander wel uitmest en ik niet.
Op die laatste manege hielden ze er heel lief rekening mee en hoefde ik niet te mesten als het niet ging, maar dan voelde ik me zo l*llig.
Ik ga zeker eens wat bedrijven in de buurt bellen/mailen :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:08

Pfieuw dat scheelt toch wel (kan me tenminste voorstellen dat de druk om wat te vinden wat minder groot is dan)...heb jij het lekker makkelijk met zo'n man. :D
Succes met zoeken verder. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:09

Ik ben vanuit de wao gereintegreerd op een manege. Ik geef zo'n 13 uur per week les en doe daarnaast wat administratieve taken als de website, nieuwsbrief etc. Ook vind ik het leuk om cursussen en workshops te ontwikkelen en te geven.
Je kunt een werkgever voorstellen om op urenbasis te werken of met minimaal zoveel uur per week. Doe wat je kunt! Zeker op maneges ligt er vaak een gebied open op het gebied van cursussen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:05

Ik ben ervan overtuigd dat je niet je geld kan verdienen met alleen lesgeven. Daar is het te onzeker voor. De ene week zit je compleet vol, de andere week heb je niks. Dan is dat paard weer kreupel, dan heeft die geen tijd, dan is het weer te slecht, dan moet die weer zuinig aandoen, dan is het paard verkocht etc etc.
Heel onzekere sector en van het lesgeven alleen kan je gewoon niet leven, absoluut niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:32

Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb 13 vaste lesuren en daarnaast 2 vaste administratieuren. Het kan dus alleen nog maar méér worden door extra longelessen, kinderpartijtjes, feestjes, cursussen etc.. Nu is het wel zo dat ik voor een manege werk en niet voor mezelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:35

Ilja000 schreef:
Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb 13 vaste lesuren en daarnaast 2 vaste administratieuren. Het kan dus alleen nog maar méér worden door extra longelessen, kinderpartijtjes, feestjes, cursussen etc.. Nu is het wel zo dat ik voor een manege werk en niet voor mezelf.

Oke ik heb het over privelessen. Zodra je in loondienst bent bij een manege heb je een vast inkomen. Dat is heel wat anders.
Misschien heb ik de vraag van de TS dan verkeerd begrepen. Met alleen lessen geven voor jezelf en niet bij een ander in loondienst is niet te doen. Ook al heb je Deurne, Orun etc. Je bent teveel afhankelijk van andere onzekere factoren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:38

Ik begreep dat TS vooral op zoek is naar mogelijkheden. Ze geeft aan het naar haar zin gehad te hebben op maneges. Het is dus een mogelijkheid :) Voor jezelf lijkt het me inderdaad moeilijker.

Zonnebloem, je mag altijd per pm contact met me opnemen. Ik woon nog bij je ind e buurt ook en ken wat bedrijven in de buurt.

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:16

Bij mij op de pensionstal is een instructrice die les geeft voor 15 euro per uur. Zij is niet in dienst van de stal. Het is 'zwart' wat ze doet. Zij staat heel wat uren op een dag les te geven. Nou, dat tikt toch lekker aan volgens mij hoor. Zij is niet de enige die les geeft bij ons op stal. Er zijn tig mensen. Maar, zij is populair haha. Ik zie haar heel wat uren in de bak doorbrengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:34

Kun je nog wel poetsen, zadelen en longeren? Want ik heb als groom ook wel op stallen gewerkt waar het uitmesten en opstrooien niet voor mij was. Maar wel het vegen, voeren, poetsen, zadelen, longeren naast het rijden. Lesgeven op particuliere basis is bijna niet mogelijk als enige inkomsten, op de manege wel (maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk meer dan 4 a 5 uur lesgeven per dag aan beginners dodelijk saai vond worden en dat komt je lesgeven ook niet ten goede).

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:39

Tuurlijk kan je daar geld mee verdienen, zeker zodra je de ORUN gevolgd hebt. Denk aan privelessen aan huis, maar ook op maneges. Maneges zijn geregeld op zoek naar nieuw personeel, maar dan moet je manegelessen aan groepen kinderen wel leuk vinden natuurlijk ;)!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:38

Die gene van wie ik les heb, verdient brood door fulltime les te geven. Die werkt de hele dag, van maandag tot vrijdag, tot hoohuit 10 uur s'avonds. En op de zaterdag werkt ze tot 13.00 uur. Ze heeft zelf geen diploma's maar rijd zelf wel Z2 met haar paard. Dus het kan zeker wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:16

pubelia schreef:
Die gene van wie ik les heb, verdient brood door fulltime les te geven. Die werkt de hele dag, van maandag tot vrijdag, tot hoohuit 10 uur s'avonds. En op de zaterdag werkt ze tot 13.00 uur. Ze heeft zelf geen diploma's maar rijd zelf wel Z2 met haar paard. Dus het kan zeker wel.

En die doet geen handel erbij of pensionstalling of een andere parttime baan??
Alleen maar puur alleen priveles geven??

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:31

Urielle schreef:
Kun je nog wel poetsen, zadelen en longeren? Want ik heb als groom ook wel op stallen gewerkt waar het uitmesten en opstrooien niet voor mij was. Maar wel het vegen, voeren, poetsen, zadelen, longeren naast het rijden. Lesgeven op particuliere basis is bijna niet mogelijk als enige inkomsten, op de manege wel (maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk meer dan 4 a 5 uur lesgeven per dag aan beginners dodelijk saai vond worden en dat komt je lesgeven ook niet ten goede).

Poetsen, opzadelen en longeren voeren vegen etc lukt allemaal prima. (je word erg creatief met 1 hand trouwens :D )
Ik heb vaak les gegeven aan groepen, vind ik heerlijk om te doen, vooral de beginners, kan er echt van genieten om te zien hoe ze vooruit gaan, of een bang persoon over zijn angst heenhelpen.
Ik kan natuurlijk ook poets en opzadel lessen gaan geven aan de mensen en voor de gevorderden invlechten, hoe werkt het tuig etc.
Het is echt puur dat uitmesten en opstrooien wat niet meer gaat..
Ik had er gisteren nog ruzie over met mijn vriend, hij vind dat ik het niet moet doen, want als ik het wel doe dan ga ik toch weer meer doen dan mijn pols kan hebben, klim ik toch weer op moeilijke paarden (in zijn ogen zijn alle moeilijke paarden loeisterk 8-) )
Maar ik kan en wil het niet opgeven en stomweg zeggen, ja ik heb een blessure dus ik stop dr maar mee.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:05

pubelia schreef:

Zonder diploma's?? Dat is pas dom, als er iets gebeurd met een lesklant is zij verantwoordelijk en zonder diploma's dus niet verzekerd. Dan kan ze de rest van haar leven gaan betalen voor degene die letsel heeft!
En doet zij dit dan allemaal netjes op papier?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:34

obsession schreef:
pubelia schreef:

Zonder diploma's?? Dat is pas dom, als er iets gebeurd met een lesklant is zij verantwoordelijk en zonder diploma's dus niet verzekerd. Dan kan ze de rest van haar leven gaan betalen voor degene die letsel heeft!
En doet zij dit dan allemaal netjes op papier?

is dat zo? Ik denk dat diploma's niet vereist zijn; wel een aansprakelijkheidsverzekering.