Recept: Dipsausje & Mayonaise

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Recept: Dipsausje & Mayonaise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:21

Mayonaise kun je zelf maken:

Splits 2 eieren, waarvan je alleen het eigeel nodig hebt.
Doe het eigeel in een vrij grote, stevige bak. Voeg wat peper en zout toe.
Doe hierbij een lekker scheutje citroensap (max. 1 eetlepel) en een klein scheutje azijn (iets meer dan een theelepel).
Even goed mengen.
Eventueel kun je nog een schepje mosterd toevoegen, maar als je dat écht niet lust kun je het ook weglaten.

Schenk 250ml olie (zonnebloem olie, of voor olijfonaise gebruik je olijfolie) in een schenk kannetje.

Zet nu het mengsel van het eigeel, peper/zout, citroensap, azijn en mosterd stevig op het aanrecht en pak een garde.
Voeg nu een heel klein scheutje olie toe aan je eigeel mengsel, terwijl je met de garde stevig blijft kloppen/roeren.
PAS OP: voeg nooit snel olie toe, want dan zal het gaan schiften (dan mengt het niet).

Naar mate je de olie erbij doet, zal de mayonaise steeds dikker en ook romiger worden.
En op het eind kun je wat sneller olie toevoegen dan in het begin. Maar blijf goed roeren.

Als alle olie erbij zit, is je mayonaise klaar.
Proef eventjes... Mis je wat smaak? Voeg dan naar smaak wat meer zout, peper, citroensap of mosterd toe.

Schep de mayonaise in een glazen potje of een tube. Zodat je het afgesloten kunt bewaren.
Het is ongeveer een week houdbaar, in de koelkast. Tenzij de eieren eerder over de datum zijn. Dan moet je de datum van de eieren aanhouden.

Wat kun je er nog meer mee?

Nadat je de mayonaise hebt gemaakt, kun je die weer gebruiken om bijvoorbeeld een eigen dipsaus te maken of een smakelijke variatie op aardappel salade mee te maken.

Een dipsausje kun je heel eenvoudig maken door er bijvoorbeeld een scheutje Thaise Chili saus aan toe te voegen (1/4 chili saus, 3/4 mayonaise).
Die combinatie is ook erg lekker om door je aardappel salade heen te roeren.
En het is heerlijk om je chili-mayonaise als dressing op een wrap met gehakt, tomaat en maïs te gebruiken!

Wil je een lekkere sla dressing? Dan kun je wat magere yoghurt door de mayonaise roeren.
Wil je kruidenboter met nét wat meer smaak? Roer er wat van de mayionaise doorheen.

Zo kun je eindeloos combineren door verschillende ingrediënten toe te voegen.
Eet smakelijk!

madeliefw

Re: Recept: Dipsausje & Mayonaise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:39

lekker ik ga het onthouden!

denk ook aan aioli! (Knoflook erdoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:05

Ja, dat is inderdaad ook een lekkere smaak. :j
Ik kan alleen zelf helaas niet tegen knoflook (allergisch), vandaar dat ik daar niet eens opgekomen was ;)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:42

Om de mayonaise meer smaak te geven kun je ook wat worcestersauce toevoegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:07

Of fijngeknipte verse bieslook, ook heel lekker!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:27

een supertopic, ik ga dit dus gauw zelf maken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:30

Haha, super! Mijn man was vandaag gaan winkelen en er was geen mayonaise meer. Ipv naar een andere winkel te rijden om een pot ga ik nu gewoon zelf mayo maken. :9
Bedankt!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:20

Nog een variatie voor dipsaus:
2 eetlepels mayo
1 eetlepel yoghurt
kerrie, zout en peper naar smaak toevoegen :9