Bemiddelingskosten makelaar.... :x

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bemiddelingskosten makelaar.... :x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:05

Mijn vriend en ik gingen kijken bij een huisje, wat ons aangeboden werd door degenen die het nu huren. Het is van een makelaar, en daar moet je dan borg aan betalen. 2x de huur. Nou is dat al een ehh riant bedrag om zo op te hoesten, maar dan komen de bemiddelingskosten er bij (welke bemiddeling?) ook 1 maand huur!!! en dan nog een maand voor uit de huur betalen.
Kom je op een erg flink bedrag zeg maar met 3 nullen.
Is dat nou normaal, zo veel bemiddelingskosten, terwijl er niets is bemiddeld? Ik dacht namelijk dat dat alleen was als JIJ de makelaar opdracht geeft om een huis voor JOu te zoeken..............

iemand?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:08

Als de verhurende partij het aangeboden heeft aan een makelaar neem ik aan dat ze het niet zomaar kunnen omzeilen door zelf het huis aan te bieden aan iemand. Het lijkt mij dat de verhurende partij die bemiddelingskosten zelf moet betalen en niet jij. Of het op een akkoordje moeten gooien met de makelaar, ik mag aannemen dat er iets van een overeenkomst getekend is waarin staat wat er gebeurd als het zonder tussenkomst van de makelaar verhuurd wordt.

Het zijn iig kosten voor de verhuurder, of eigenlijk: voor de partij die de makelaar inschakeld, dus als jij dat niet gedaan hebt, dan hoef jij die bemiddelingskosten niet te betalen.

2 maanden huur als borg is vrij gebruikelijk (hoewel het idd veel is).

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:08

Borg is normaal, meestal indd 2x huur. Krijgje dan terug als je het huisje weer verlaat.
Voor de rest geen verstand van, maar ik denk dat die kosten erbij komen omdat het dus van die makelaar is.
Is wel erg duur ja ineens 4 maand huur dus uit je mouw schudden.

@sylvia, geloof dat het pand van een makelaar is ;)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:10

Ik ben ook net gaan huren, via een immo bureau.
Daar was het ook 2 maanden borg (die overigens op een spaarrekening op mijn naam gekomen is, zodra ik hier weg ga, en alles in goede staat achter laat, krijg je het geld terug, inclusief de intresten).
Een maand vooruit betalen moest ik ook doen, en de bemiddelingskosten waren een halve maand huur...
Daarbij nog eens klein beschrijf/administratieve kosten van bijna 200€...

Dus hier is het ook zo.... Allemaal kosten die je wel niet zou hoeven te maken als je van een particulier huurt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:11

Oh ja, niet goed gelezen... Excuus. :o Maar goed, het lijkt mij nog steeds dat die kosten voor de verkopende/verhurende partij zijn en niet voor de nieuwe huurder, tenzij, zoals TS ook al zegt, de makelaar voor hen op zoek geweest is en dit pand heeft 'gevonden'.

pinuts

Re: Bemiddelingskosten makelaar.... :x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:12

ja dat is normaal. Ik moest voor een kamer de eerste maand 1300 euro betalen als ik dat wou huren via een makelaar..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:13

Ja maar het loopt via de makelaar dus dan betaal je imo gewoon die kosten... Hij is de eigenaar van het pand, dus hij bemiddelt sowieso.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:14

Hoe ik het begrijp, huren deze mensen het nu via een makelaar, bieden ze het zelf aan omdat ze onder hun contract uit willen (bvb zelf een huis gekocht ofzo). Iedereen die komt kijken en uiteindelijk beslist om het pand te huren, moet dan ook via de makelaar gaan en de bemiddelingskosten betalen vrees ik.
Zo is het ook gegaan bij mn eerste appartementje.

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:15

Ik heb geen idee of je normaal bemiddelingskosten betaald bij een huurwoning, maar 2 maanden huur als borg en de huur vooruit betalen is heel normaal.
Het enige dat het je dus kost is 1 maand huur als bemiddelingskosten.
Als jullie beide het huis erg leuk vinden, het is goed onderhouden en de huur is normaal, zou ik die bemiddelingskosten gewoon betalen.
Er komen wel meer huizen te huur als je de berichten mag geloven, maar als ik hoor wat er aan huurprijzen gevraagd wordt, wordt je daar ook niet vrolijk van |(,

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:18

De makelaar mag idd bemiddelingskosten berekenen ook al doet hij niks. het pand is hoogstwaarschijnlijk van hem dus het is maar net 'wat een gek er voor geeft'. Met een beetje woningnood kunnen dat soort bedragen dus flink oplopen, helaas :s

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:19

In ons geval werkte de makelaar voor een particuliere huurder, wij betaalde een deel van de makelaarskosten in de vorm van een maand huur. Wij hebben het huis dan ook gevonden via de site van de makelaar en die heeft ons ook rondgeleid etc. Daarbij is het normaal dat je een maand vooruit betaald een maand borg.

Het is veel geld, maar helaas hoort dat bij het huren via een particulier ipv via een woningbouwvereniging.

Ga eens na of het via een particulier verhuurt wordt of niet. In dat geval zou ik niet akkoord gaan met de bemiddelingskosten omdat de makelaar niets heeft bemiddeld. Ongeacht of de aanbieders onder de huur uit willen komen of niet (wat mij overigens raar lijkt daar je altijd een opzegtermijn hebt van een maand, kan nooit zomaar vast zitten aan een huis). Hooguit wat administratiekosten betalen omdat ze het contract opstellen en wellicht controleren of je genoeg verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:21

Nee het is zo'n leuk huisje maar zo'n bedrag haal je niet zomaar ergens vandaan, misschien als ik op mn 16e het nut van sparen in had gezien.. :')
De huurprijs is heel redelijk en wij kunnen dat makkelijk betalen. maar die som vooraf pfff..
en dan zegt die makelaar doodleuk: oh kan je dat niet effe lenen dan?

ja tuurlijk, zal het eens aan de buren vragen...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:22

sta je niet ingeschreven dan? dan is het sowieso al wat goedkoper die huisjes etc..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:24

Poeh, ik vind 2 maanden borg en 1 maand huur bemiddelingskosten erg veel. Een beetje huis kost tegenwoordig 900 euro aan huur. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo even 3600 euro uit hun mouw schudden.

TS, is het een huis dat je graag wilt hebben? Dan zou ik kijken of je het allemaal zwart op wit kan krijgen en zoek alles goed uit.

Vraag anders eens aan een andere makelaar hoe hun zulke dingen regelen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:24

Herkenbaar, gelukkig hadden wij geld achter de hand toen we besloten particulier te gaan huren, maar moest toch even slikken bij het bedrag van vier cijfers voor de komma toen ik de pinpas door het apparaatje haalde bij de makelaar.. Overigens heb ik er nooit spijt van gehad, particulier huren is in ons geval beter geregeld dan via de woninbouwvereniging. We zitten nu in een hele nette wijk in Rotterdam waar je geen sociale huur kan vinden.

Lenen zou ik niet doen, kan je beter een huis kopen bij wijze van spreken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:28

Nee ik sta niet ingeschreven.. als het van een makelaar gaat heeft de gemeente Veenendaal er ook niets mee van doen en dan lijkt dat mij geen invloed er op te hebben?
Het nare is, die borg die krijg je gwoon weer terug (nou ja dat is niet naar) dus eigenlijk is het dom dat je dan vanwege zo iets misschien het financieel niet kunt redden. Terwijl je het geld gewoon weer terugkrijgt..

maarja we zien het wel, hebben nog het e.a aan overleg en berekenen te doen :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:29

Nee dat bedoel ik niet ;) Ik bedoel dat alsje het via patrimonium (of hoe het tegenwoordig heet) doet je sowieso goedkoper uitbent. Mja als je nog niet staat ingeschreven heeft dat ook geen nut, ben je pas over paar jr aan de beurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:30

Mistic schreef:
Poeh, ik vind 2 maanden borg en 1 maand huur bemiddelingskosten erg veel. Een beetje huis kost tegenwoordig 900 euro aan huur. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo even 3600 euro uit hun mouw schudden.

TS, is het een huis dat je graag wilt hebben? Dan zou ik kijken of je het allemaal zwart op wit kan krijgen en zoek alles goed uit.

Vraag anders eens aan een andere makelaar hoe hun zulke dingen regelen.

we willen het heel graag ja, is precies wat voor ons (je kan terugkruipen uit de kroeg _O-)

maar ja, als het niet kan dan kan het gewoon niet :) en dan wachten we het even af :) maargoed eerst de boel maar eens na rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:30

Oh nee dat word hem sowieso niet. Ken mensen die al 4 of 5 jaar ingeschreven staan.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:31

Nou ik sta vanaf me 18e ingeschreven en als ik reageer krijg ik zo een huisje/flatje :j Voorheen moest je elk half jr reageren en ben toen al vele malen 2de 3de etc geworden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:34

Het is inderdaad normaal om twee maanden borg en 1 maand bemiddeling te betalen. Behalve bij een woningbouwvereniging, dan heb je meestal alleen de borg die je moet betalen. De huur is bij een makelaar sowieso meestal hoger.

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:48

Mistic schreef:
Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo even 3600 euro uit hun mouw schudden.

Misschien niet, maar als je wilt gaan huren (ik neem aan dat TS nu nog thuis woont), dan zijn dit echt niet de grootste kosten waar ze rekening mee moet houden.
Je hebt ook meubels, gordijnen, wasmachine, potten/pannen etc etc etc nodig, tenzij je het volledig gemeubileerd kunt huren. Ook al begin je met 2e hands of gekregen meubels, dan nog blijft het een flink bedrag qua aanschaf van alle benodigdheden.

TS, misschien kun je het bedrag aan borg zolang lenen van je ouders en dat ze dat terugkrijgen zodra jullie het terugkrijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:00

Ik heb helaas ook weleens een woning gehuurd met een kale huur van 1250. Wij moesten 1 maand huur betalen, een maand borg en bemiddelingskosten van 890 euro. Vond het ook nogal hoog allemaal.

Ik vind het vreemd dat ze in jullie geval 2 maanden borg vragen. Dat vind ik erg veel, ook aangezien de overige kosten al zo hoog zijn. Misschien is hier iets voor te regelen met de verhuurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:02

beetjegek schreef:
Mistic schreef:
Ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo even 3600 euro uit hun mouw schudden.

Misschien niet, maar als je wilt gaan huren (ik neem aan dat TS nu nog thuis woont), dan zijn dit echt niet de grootste kosten waar ze rekening mee moet houden.
Je hebt ook meubels, gordijnen, wasmachine, potten/pannen etc etc etc nodig, tenzij je het volledig gemeubileerd kunt huren. Ook al begin je met 2e hands of gekregen meubels, dan nog blijft het een flink bedrag qua aanschaf van alle benodigdheden.

TS, misschien kun je het bedrag aan borg zolang lenen van je ouders en dat ze dat terugkrijgen zodra jullie het terugkrijgen.

we hebben echt al een heeele boel.... gelukkig :D
mijn ouders kunnen dat op het moment ook niet missen. dat is het lastige, over 2 maand kan ik het makkelijk betalen. Dan hebben we 2 paarden verkocht, vakantie geld en bonus. Maar dan is t huisje al weg :)

nou ja, ik heb in ieder geval antwoord op mijn vraag of dit normaal is, daar ging het om. Een huisje komt vanzelf wel :)
En NIET bij een makelaar haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:02

Nuage schreef:
Ik heb helaas ook weleens een woning gehuurd met een kale huur van 1250. Wij moesten 1 maand huur betalen, een maand borg en bemiddelingskosten van 890 euro. Vond het ook nogal hoog allemaal.

Ik vind het vreemd dat ze in jullie geval 2 maanden borg vragen. Dat vind ik erg veel, ook aangezien de overige kosten al zo hoog zijn. Misschien is hier iets voor te regelen met de verhuurder.

nee dat kan dus niet, ze zoeken dan wel iemand die wel alles in 1 keer kan betalen :)