Heb ik nog ergens recht op qua toeslagen en geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Heb ik nog ergens recht op qua toeslagen en geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:22

Ik woon dus niet meer thuis en werk nu fulltime (altans nu even een dipje ivm te weinig diensten op werk) maar in ieder geval was mijn salaris ongeveer 800 euro per maand (ja is heel weinig ik weet het)
Nu ga ik dus binnekort weer naar school, 4 dagen werken 1 dag school.. dus ik krijg geen studiefinanciering ofzo.. ik ga maar 500 euro verdienen.. ik moet huur betalen en m'n auto (en die is noodzakelijk voor school&werk)

Bestaan er nog iets van toeslagen o.i.d want ik moet wel schoolgeld betalen maar dat gaat zo niet echt,moet ook nog ergens van leven.. maar om nou niet een opleiding te doen vanwege het geld vind ik ook weer zonde..

LindyH

Re: Heb ik nog ergens recht op qua toeslagen en geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:25

Het je al huurtoeslag en zorgtoeslag?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

Ik heb geen idee qua toeslagen,
maar misschien kun je wel een lening afsluiten via de ib-groep? of kan dat ook niet als je maar 1 dag per week naar school gaat?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

Lenen bij de ib-groep is nogal duur. Ik zou eerst eens achter toeslagen aangaan, informeer eens bij de Belastingdienst of de gemeente, daar weten ze vast wel welke wegen je kunt bewandelen.
Wellicht tegemoetkoming in de studiekosten o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:31

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:31

Heb wel zorgtoeslag (50 euro)maar ik betaal maar 200 euro huur, ik zit op een klein kamertje.. maar toch 200 euro van 500 is best veel maar denk niet dat je daarvoor huurtoeslag krijgt.. en ib-groep kan niet omdat ik bbl ga doen..

[edit] ja ik ga ff kijken op die site.. thnx

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:33

Je hebt recht op huurtoeslag(mits je een half jaar een woning bezit/huurt) en zorgtoeslag.

Als je bij de belasting je aangifte moet doen volgend jaar dan moet je je studiekosten ook vermelden, dan krijg je een deel terug. Niet onbelangrijk ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:34

Ik heb ook vroeger een studie gedaan en daarbij geleerd. 2 dagen opleiding en 3 dagen werken. Ik had geen recht op studiefinanciering en toen ik bv vroeg om huursubsidie en dergelijke werd ik echt als poep behandeld. Ze zeiden keihard dat het mijn eigen keuze was dat ik parttime wilde werken en dat ik daarom nergens recht op had.
Wel kon ik de studiekosten opvoeren bij mij belastingaangifte. Alles kosten die ik maakte voor de studie heb ik bijgehouden. Van postzegel tot kilometervergoeding en schoolgeld.
Laat je niet tegenhouden door je lage inkomen nu hoor. Ooit verdien je het dubbel en dwars terug.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:35

Huurtoeslag zou ik toch proberen als ik jou was, in ieder geval informeren of je hier recht op hebt. Bij huurtoeslag wordt naar je inkomen gekeken en naar de lasten die je vervolgens hebt. Als je niet boven je stand woont (lijkt me hier niet het geval) heb je recht op huurtoeslag. Je huur beslaat een behoorlijk deel van je inkomen dus ik zou in ieder geval een poging wagen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:37

Kun je geen aanvullende uitkering krijgen of zo.. of bestaat dat niet meer..?

en als dat niet kan kun je zelfs aanvullende bijstand krijgen dacht ik.. aangevuld tot minimumloon.
ik zou het eens navragen bij het cwi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:39

Volgens mij betaal je bij huurtoeslag de 1e 210 euro zelf. Daarboven krijg je toeslag afhankelijk van je leefsituatie en inkomen.
Heb je geen recht op studiefinanciering?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:43

Alet74 schreef:
Lenen bij de ib-groep is nogal duur. Ik zou eerst eens achter toeslagen aangaan, informeer eens bij de Belastingdienst of de gemeente, daar weten ze vast wel welke wegen je kunt bewandelen.
Wellicht tegemoetkoming in de studiekosten o.i.d.

Er is geen lening zo goedkoop qua rente en makkelijk af te lossen als die van de IB...
Zonder gelijk voor het maximale te gaan is het wel de beste manier om tijdens het studeren enige financiele armslag te hebben.
Van alleen toeslagen krijg je niet voldoende brood op de plank als je 4 dagen studeert....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:44

Voor huurtoeslag moet je sowieso een woning of eigen voordeur hebben, met een kamer kom je sowieso niet in aanmerking. Ik kwam zelfs met een studio (45m2) met eigen keuken en badkamer en balkon, maar gedeeld trappenhuis, niet in aanmerking.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:46

Nouks schreef:
Voor huurtoeslag moet je sowieso een woning of eigen voordeur hebben, met een kamer kom je sowieso niet in aanmerking. Ik kwam zelfs met een studio (45m2) met eigen keuken en badkamer en balkon, maar gedeeld trappenhuis, niet in aanmerking.

Klopt, je kunt normaliter geen huurtoeslag krijgen voor een studentenkamer.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:45

tjady schreef:
Ik heb ook vroeger een studie gedaan en daarbij geleerd. 2 dagen opleiding en 3 dagen werken. Ik had geen recht op studiefinanciering en toen ik bv vroeg om huursubsidie en dergelijke werd ik echt als poep behandeld. Ze zeiden keihard dat het mijn eigen keuze was dat ik parttime wilde werken en dat ik daarom nergens recht op had.
Wel kon ik de studiekosten opvoeren bij mij belastingaangifte. Alles kosten die ik maakte voor de studie heb ik bijgehouden. Van postzegel tot kilometervergoeding en schoolgeld.
Laat je niet tegenhouden door je lage inkomen nu hoor. Ooit verdien je het dubbel en dwars terug.

Dan heb jij iemand met geen kennis en een slecht humeur gehad! :Y)
Toen ik nog in 6VWO zat kreeg ik gewoon volledig zorgtoeslag. Geen huur omdat ik bij mijn ouders woon. Nu ik werk (verdien zo'n €800,- p/m, 4 dagen in de week) krijg ik ook nog zorgtoeslag. Mijn weiziging in mijn inkomen is nog niet verwerkt dus ik krijg nu nog volle zorgtoeslag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:49

[LZP] > [STW]

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:14

OoappeloO schreef:
tjady schreef:

Dan heb jij iemand met geen kennis en een slecht humeur gehad! :Y)
Toen ik nog in 6VWO zat kreeg ik gewoon volledig zorgtoeslag. Geen huur omdat ik bij mijn ouders woon. Nu ik werk (verdien zo'n €800,- p/m, 4 dagen in de week) krijg ik ook nog zorgtoeslag. Mijn weiziging in mijn inkomen is nog niet verwerkt dus ik krijg nu nog volle zorgtoeslag.

Oeps wat voel ik mij opeens oud. :o Toen bestond er nog geen zorgtoeslag. :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:01

Ik blijf het uitbuiting vinden. 19 jarige een baantje aanbieden om te leren voor 4 euro per uur. Walgelijke praktijken.

Maar het is zo dat bijna alle instanties er vanuit gaan dat je tot je 21ste financieel word bijgestaan door je ouders. Is dit niet zo dan kun je wel wat hulp krijgen. Maar voor de precieze details zou ik de ib groep maar even bellen.

Trouwens niet vergeten elk jaar je belastingformulieren in te vullen. Je krijgt vaak bakken met geld terug.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:30

OoappeloO schreef:

Die hou je wel hoor. Ik heb even een proefberekening gemaakt, en bij 18000 per jaar (dus 1500/maand) krijg je nog 57 euro per maand. Dat is hetzelfde bedrag dat je met 12000 krijgt, dus dat zal het maximum wel zijn. Huurtoeslag begint op een bepaald moment wel vrij rap te zakken.

Silvaantje, ik vind jouw loon echt ronduit schandalig. Echt, zeker aangezien het in de richting is waar je een opleiding voor gaat doen en het dus geen ongeschoold werk zal zijn. Als je nou nog tomaten stond te plukken, okay, maar voor geschoold werk vind ik het echt schandalig. Is die 500 euro bruto of netto? Laat in elk geval loonheffingskorting toepassen, als je dat nog niet doet.

Als je moet lenen, zou ik dat inderdaad ook bij de IBG doen als het enigszins kan. Het voordeel daarvan is namelijk dat je ook niet zomaar in het BKR komt te staan, wat wel gebeurt als je elders leent. En dat gaat tegen je werken als je bijv een creditcard wilt of een hypotheek wilt afsluiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:31