Huisje kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Huisje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:32

Bij deze had ik even een vraag:

Ik en mijn vriend zijn aan het fantaseren om hoe dat zou zitten als we een huisje zouden kopen ;)
Maar dan vroegen we ons opeens af: hoe dat te betalen?

Mijn vriend werkt, heeft dus een vaste baan en ik studeer nog.(Ik krijg wel een maandelijks bedrag van mijn ouders). Hoe zou dat dan in elkaar zitten? Het is wel België, weet niet of de regels hier anders zijn?

Weet iemand dat?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:35

Gewoon even langs je bank of een hypotheker

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:36

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk wel dat dit zo'n beetje de meest rampzalige periode is om een huis te kopen (geld lenen), of er alleen al aan te denken. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:38

Nou dankzij de recessie hebben wij een heel leuk huis kunnen kopen. Alleen heeft mijn lief een baan die niet staat of valt met deze economie

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:42

MarcoBorsato schreef:

Dus toch? En, kan je zelf ook al een beetje zitten uitrekenen tot wat je budget is of ligt dat zelf bij de bank? En, zou mijn 'inkomen' dan ook tellen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:44

Armaris schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dus toch? En, kan je zelf ook al een beetje zitten uitrekenen tot wat je budget is of ligt dat zelf bij de bank? En, zou mijn 'inkomen' dan ook tellen?

Nou dat weet ik niet... Want wij gaan een samenlevingscontract aan, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ik zou niet weten hoe dat is als je niets op papier hebt staan samen zeg maar...

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:44

Het is juist een hele goede tijd om te kopen, maar een ramp om te verkopen. :)
Ik zou even langs de bank gaan, die kunnen je verder helpen Monica.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:46

Blinnii schreef:

Het enige wat vervelend is, is dat banken minder snel een hypotheek durft te geven. Als beginnend koper kan dat in je nadeel werken, maar ik zou het allicht proberen. Er wordt nu veel moois voor weinig verkocht

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:46

Blinnii schreef:

Ok, dan zal ik dat eventjes doen :) Kan een samenlevingscontract ook met de bank besproken worden of is de notaris daarvoor echt het beste?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:47

Armaris schreef:
Blinnii schreef:

Ok, dan zal ik dat eventjes doen :) Kan een samenlevingscontract ook met de bank besproken worden of is de notaris daarvoor echt het beste?

Notaris denk ik... Jeetje... Dat weet ik niet eens := Wij kregen het advies iig van de bank

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:51

MarcoBorsato schreef:
Het enige wat vervelend is, is dat banken minder snel een hypotheek durft te geven

Dat bedoelde ik idd. Huizenprijzen zijn misschien wel aantrekkelijk maar je moet ook aan geld zien te komen en ik denk dat banken nu wel (veel) moeilijker doen.

Maar toch proberen natuurlijk, succes! ;)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 03:36

Inderdaad juist een geweldige tijd om een leuk huisje op de kop te tikken!

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je het bedrag dat je van je ouders krijgt mee kan rekenen; je kan eigenlijk niet bewijzen dat je dit bedrag voor een bepaalde tijd zal blijven ontvangen. Maar het is altijd het proberen waard! Sowieso kan je alles opzij zetten (als je dat nog niet doet) zodat je over een paar maanden een mooie aanbetaling kan doen. Hier (VS) vinden ze het fijn als je minimaal 20% gelijk kunt overdragen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:24

Nou ja dan mag het nu dan wel een goeie tijd mogen wezen om mooie huizen te kunnen kopen ivm de prijsdaling ... Maar om aan hypotheek te komen is nogal een hamvraag ... Twee mensen die we kennen dacht de ene dat ie wel over de 2 ton bijna 3 ton kon lenen, en dus die gok namen ze en bleven ze dat soort huizen bekijken maar ook bezichtigen, en wat bleek nou die ene ie zit nog ruim onder de 2 ton wat ie mag en ken lenen, daarbij is alleen enkel zijn inkomen gebasseerd en op uitgerekend ivm de ander totaal geen inkomsten krijgt ...

Ach ja ... Wij zijn blij dat we alles juist net op tijd hadden vorig huis binnen een maand verkocht en net voor deze vreselijke tijd, en ook net voor deze vreselijke tijd nieuw huis gekocht voor weinig :D

EllyC

Re: Huisje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:31

Bepaal eerst zelf je budget dat je wilt/kunt uitgeven aan je huis.
Trek hier vanaf een reservering voor het onderhoud van je huis (je kunt ook bv je teruggaaf van de belasting reserveren. Of dit voldoende is hangt af van de onderhoudstoestand van je woning).
Op internet zijn verschillende programma's te vinden om de hoogte van je hypotheek te berekenen.
Vaak zie je dat de adviseurs je een aflossingvrije hypotheek aanbieden. Mijn stelling is altijd, probeer af te lossen tot ongeveer 80% van de waarde van je woning.

Indien je een appartement koopt kijk dan goed naar de boekhouding van de vereniging van eigenaars.

Mizoan

Re: Huisje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:36

Mijn ouders kregen ook minder dan verwacht voor een nieuwe hypotheek plus negatief koopadvies vanwege de recessie dus hebben het niet gedaan, maar goed die moesten natuurlijk wel een huis verkopen...... Praten met je bank, hypotheker geeft een vrij duidelijk beeld wat de mogelijkheden zijn.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:21

Als ik het goed begrijp heb jij dus nog geen vast inkomen gezien je nog studeert? Is het dan wel al een goed idee om te gaan samenwonen?Ik zou eerst je studie afwerken en dan een leuke en vaste baan zoeken. Zonder een vast contract dat je moet voorleggen aan de bank krijg je geen lening!Je vriend zal idd wel kunnen gaan lenen, hoeveel is afhankelijk van zijn netto inkomen. :) Maar jij zal dus op gebied van een lening niet worden meegerekend ook al krijg je geld van je ouders.Daar houd de bank geen rekening mee jammer genoeg.

Ik snap je best hoor, wilde dit ook al heel graag toen ik en mijn vriend nog studeerde ;) .Odanks hij toen al deeltijds zelfstandige was als student verdiende hij best al een aardige cent, maar zelfs dan is het vrijwel onhaalbaar om dan al te gaan kopen/bouwen/samenwonen.Ondertussen hebben zowel hij als ik een vaste job en zijn we rustig aan het kijken en horen welke mogelijkheden er opstaan qua leningen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:23

_Moonwalker_ schreef:
Als ik het goed begrijp heb jij dus nog geen vast inkomen gezien je nog studeert? Is het dan wel al een goed idee om te gaan samenwonen?Ik zou eerst je studie afwerken en dan een leuke en vaste baan zoeken. Zonder een vast contract dat je moet voorleggen aan de bank krijg je geen lening!Je vriend zal idd wel kunnen gaan lenen, hoeveel is afhankelijk van zijn netto inkomen. :) Maar jij zal dus op gebied van een lening niet worden meegerekend ook al krijg je geld van je ouders.Daar houd de bank geen rekening mee jammer genoeg.

Ik snap je best hoor, wilde dit ook al heel graag toen ik en mijn vriend nog studeerde ;) .Odanks hij toen al deeltijds zelfstandige was als student verdiende hij best al een aardige cent, maar zelfs dan is het vrijwel onhaalbaar om dan al te gaan kopen/bouwen/samenwonen.Ondertussen hebben zowel hij als ik een vaste job en zijn we rustig aan het kijken en horen welke mogelijkheden er opstaan qua leningen.

We wonen al samen hoor :) Waarom we daarover aan het nadenken zijn ga ik je even pb'en :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:26

Als student wordt je idd niet meegerekend met de hypotheek. Die zal volledig op het inkomen van je vriend berekend worden.

Ik zou als ik jullie was eens naar een paar verschillende banken en hypothekers gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn en waar jullie je het beste bij voelen. (wellicht tegen elkaar 'op laten bieden'?!) Dan kan je vergelijken.

Samenlevingscontract moet je bij de notaris laten opmaken. (kost je hier in Nl een vermogen, maar kan je wel terugvragen)

Veel succes en vooral veel plezier bij de huizenjacht!