Vraag over scheikunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Vraag over scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:57

Momenteel ben ik bezig met het leren voor m'n herkansing van het schoolexamen scheikunde (ik zit in 6VWO), dit gaat over redox- en zuur-basereacties. Nu stuit ik echter op een probleem en ik kan het niet in mijn boek of op internet vinden. :+

Wat is in de notatie van de formule van een zuur het verschil tussen verdund en onverdund?

Ik heb namelijk hier wel oefenopgaven maar geen antwoorden, dus weet niet of ik het goed doe.
Een reactievergelijking die je moet geven (over zuur-base reacties gaat) is die van de reactie tussen natronloog & verdund fosforzuur.
Nu weet ik dat natronloog = Na+ (aq) + OH- (aq) (plus en min even hoog zien)
En fosforzuur is H3PO4 (aq) (getallen laag zien)
OH- en H3PO4 kunnen reageren, dan geeft fosforzuur z'n H+jes af aan OH- zodat je H2O krijgt, en aangezien OH- een hele sterke base is, kunnen alle H'tjes afgestaan worden tot je PO4 3- en 3 H2O krijgt.
Maar zit er nog verschil in deze reactie en de reactie van natronloog en verdund fosforzuur?

Hoop dat iemand 't mij duidelijk uit kan leggen! :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:14

Ik even google afgespeurd voor je. Het is voor mij net iets te lang geleden dat ik met zekerheid antwoord kan geven :D
Misschien heb je iets aan de volgende links:

http://www.scholieren.com/werkstukken/25367
Naar beneden scrollen tot je bij 9.2 komt.

http://www.scholieren.com/werkstukken/12469

Uit een oude oefentoets voor een Havo examen:
Citaat:
Geef de vergelijking van de reactie tussen verdund fosforzuur en natronloog. Vermeld ook de tribune-ionen.

Toetstip 7: Let bij reactievergelijkingen van zuur-base reacties (en eigenlijk altijd) goed op de notaties. Een zuivere stof noteer je met behulp van de molecuulformule (bij moleculaire stoffen, bijv. NH3) of de verhoudingsformule (bij vaste zouten, bijv. Zn(OH)2). Een oplossing noteer je met behulp van de molecuulformule (bij moleculaire stoffen, bijv. NH3 (aq)) of met de notatie van de losse ionen (bij opgeloste zouten, bijv. Zn2+ (aq) + 2OH- (aq)).

Er staat helaas geen antwoord bij, maar misschien heb je iets aan de tip.

Iemand met hetzelfde probleem:
http://www.collegenet.nl/phpbb/viewtopic.php?p=197189

Verdere informatie:
Citaat:
Fosforzuur is een zwak zuur en ioniseert volgens het evenwicht:
H3PO4 H+ + H2PO4-

Citaat:
Fosforzuur, H3PO4, ioniseert in eerste instantie volgens het evenwicht:
H3PO4 H2PO4- + H+
In een fosforzuuroplossing komt dus het negatieve H2PO4- ion voor.
Het H2PO4- ion kan ook een H+ ion afstaan, er ontstaat dan HPO42-. Ook dit ion kan nog een H+ ion afstaan, waarbij PO43- ontstaat.
In een oplossing van fosforzuur komen dus voor H3PO4, H+, H2PO4-, HPO42- en PO43-.

Citaat:
De notatie van een verdund of geconcentreerd zuur is hetzelfde als een opgelost zuur.

Staat er trouwens niet een voorbeeld in je BINAS, of wordt die tegenwoordig niet meer gebruikt?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 08:30

Dankje!
Ik denk dat ik er inmiddels uit ben, hoewel ik er nog niet helemaal zeker van ben. Aangezien de concentratie verdund is, zal fosforzuur met water reageren:

H3PO4 + 3H2O > PO4 3- + 3H3O+
In deze oplossing is de concentratie H3O+ veel hoger dan PO4 3-, omdat deze verdund is; H3O+ zal dus met het loog gaan reageren en weer water vormen;
OH- + H3O + > 2H2O
Dénk ik. :=

We gebruiken BINAS trouwens gewoon hoor! Maar daar stond alleen fosforzuur in als H3PO4, er staat niets over verdunnen. :')

Edit: Na nog veel meer speurwerk in m'n boek vind ik het volgende voorbeeld:
Citaat:
Voorbeeld 1
Reageert verdund salpeterzuur met ammonia?

Stap 1: Salpeterzuur is HNO3 en is een sterk zuur, ammonia is een oplossing van de zwakke base NH3.
Stap 2: verdund salpeterzuur: H3O+ (aq) en NO3 - (aq)
ammonia: NH3 (aq)
Stap 3: het zuur kan 1 H+ afstaan en de base kan 1 H+ opnemen.
Stap 4: De reactie die verloopt, geven we als volgt weer:
H3O+ (aq) + NH3 (aq) > H2O (l) + NH4 + (aq)

Hieruit maak ik op dat wat ik hierboven zeg, klopt, en het H3O+ van de verdunde oplossing dus reageert met het toegevoegde loog i.p.v. fosforzuur zelf met loog. :D

MandyR

Re: Vraag over scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:48

Dat voorbeeld kan je alleen gebruiken als fosforzuur ook een sterk zuur is, dat weet ik even niet meer. Pfff, scheikundeles is te lang geleden en doe er ook niets meer mee. Ik word oud :D
Maar, anders denk ik ook dat jou reactie klopt. En anders even aan je leraar vragen, daar krijgen ze voor betaald.

Chann

Re: Vraag over scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:23

't Probleem is dat ik mijn herkansing vanochtend al had en ik dit probleem gister pas tegenkwam in de oefenopgaven. Had dus geen kans meer om lerares te spreken. O:)
Gelukkig heb ik niets in de herkansing over verdund fosforzuur gehad, dus daar kan ik niet de fout mee in zijn gegaan!
De herkansing ging trouwens niet heel goed, maar beter dan de vorige keer, volgens mij is het wel een voldoende dus ik ben aardig tevreden. :)