woning bezichtigen waar moet je op letten??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:35

Hallo mede bokkers :D

zoals jullie zien ga ik een koophuis bezichtigen..
om precies te zijn morgen om 12:15!!!!
ik ben best nerveus omdat het het 1ste huis is wat ik ga bezichtigen..
nu is mijn vraag waar moet je precies op letten als je een huis gaat bezichtigen???

het gaat om een appartenment met 3 kamers (voorheen 4) waar €75 pm aan een active VVE betaald moet worden..
ik heb de tip al gekregen dat ik moet vragen hoeveel er in de VVE-pot zit en hoe actief hij in werkelijkheid is!
ik vind het zo spannend allemaal :o
gelukkig ga ik niet alleen, me ouders en me zus gaan mee dus die houden me met beide benen op de grond..

wie heeft er nog een paar goede tips???


groetjes Wendy
Laatst bijgewerkt door Squit op 20-02-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:38

Gaat het om een huurwoning of een koopwoning, want dat maakt in mijn ogen nogal veel uit ;)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:39

VVE staat voor Vereniging Van Eigenaren, dus ik neem aan dat het om een koopwoning gaat. ;)

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:40

oww sorry het is een koopwoning

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:43

De makelaar weet precies waar je op moet letten

_likepink_
Berichten: 4820
Geregistreerd: 04-06-06

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:44

Een tip de verwarmin!of ie goed is aangelegt,bij ons is ie verkeerd aan gelegt waardoor we het echt ergggg koud hadden :=
Veel sucses nog!de makelaar moet alles weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:47

Karin schreef:
VVE staat voor Vereniging Van Eigenaren, dus ik neem aan dat het om een koopwoning gaat. ;)

Oeps, ik was VVE net aan het googelen :o

Bij een koopwoning zou ik erg goed letten op het onderhoud. Niet alleen binnen maar ook buiten, bijvoorbeeld de kozijnen. (onderhoud buiten (soms ook binnen) gebeurd bij een huurwoning in de meeste gevallen door de verhuurder vandaar dat ik het vroeg)
Ik zou ook kijken naar hoeveel werk er nog moet gebeuren voordat het naar je zin is (als dat moet tenminste) maak daar een begroting voor en houd die kosten in je hoofd, er kan aan "opknapwerk" nog behoorlijk veel geld komen bovenop de prijs van het huis.

Verder uiteraard letten op vochtplekken en andere gebreken. Je makelaar kan je verder uiteraard helpen, maar realiseer je dat hij zowel voor jou als de verkoper werkt. Wij hebben bij de koop van ons huis ook iemand van vereniging Eigen Huis meegehad, hij was geheel onafhankelijk en kijkt toch met andere ogen. Die man heeft een bouwkundige keuring gedaan waaruit ook nog wel wat dingen tevoorschijn kwamen (het is een nieuwbouwhuis).

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:48

Ho ho de aankopend makelaar werkt nimmer voor de verkopende partij! Dat mag zelfs wettelijk gezien niet eens brigitta

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:48

Idd een makelaar kan erg handig zijn.
Maar zou zelf pas de 2e keer een makelaar meenemen. (scheelt hem/haar een hoop tijd als je het huis niks vindt)
Meerjarenplan van de VVE en of er op korte termijn nog grote dingen gedaan moeten worden waarvoor een extra bijdrage gedaan moet worden.Bv het vervangen van kozijnen of werkzaamheden aan het dak. Zou zo vervelend zijn als dan ineens een extra bijdrage van een paar duizend erup betaald moet worden..

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:53

_likepink_ schreef:
Een tip de verwarmin!of ie goed is aangelegt,bij ons is ie verkeerd aan gelegt waardoor we het echt ergggg koud hadden :=
Veel sucses nog!de makelaar moet alles weten ;)


dan heb je toch echt een probleem als je verwarming niet goed is aangelegd :\

mijn oom die heeft daar verstand van die legt die dingen en leidingen aan enzo..
er zit cv en met een moederhaard uit 85..
dus die is wel oud maar als ik het huis wil kopen laat ik me oom dr even naar kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:53

Caira schreef:
Ho ho de aankopend makelaar werkt nimmer voor de verkopende partij! Dat mag zelfs wettelijk gezien niet eens [***]


He? Maar ons huis staat te koop bij makelaar A, als mensen dan ons huis willen zien laat makelaar A hun ook dat huis zien. Dan werken ze toch ook voor de verkoper?

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:56

kamsel schreef:
Idd een makelaar kan erg handig zijn.
Maar zou zelf pas de 2e keer een makelaar meenemen. (scheelt hem/haar een hoop tijd als je het huis niks vindt)
Meerjarenplan van de VVE en of er op korte termijn nog grote dingen gedaan moeten worden waarvoor een extra bijdrage gedaan moet worden.Bv het vervangen van kozijnen of werkzaamheden aan het dak. Zou zo vervelend zijn als dan ineens een extra bijdrage van een paar duizend erup betaald moet worden..


ja dat is een goede tip over de vve jarenplan..
toen ik vorige week zaterdag even overdag ging kijken zag ik dat er tegels uit de vloer waren voor de galerij..
ik sprak een bewoner en ze zei dat die binnen kort vervangen worden omdat er tegels stuk waren zou de hele vloer eruit gaan en nieuwe tegels ervoor terug komen dus actief is de VVE wel

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:58

als ik het huis ga kopen dan laat ik door iemand die bij me ouders hun camping staat een bouwkundigrapport opmaken..
dan zie je al snel de mankementjes aan het huis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:04

Hoe oud is de verwarming, zitten er ramen in met dubbele beglazing, hoe hoog zijn de stookkosten bij de vorige eigenaren geweest.
Heel belangrijk bij een appartement: wie woont er nog meer? Overlast van buren, een asociaal gezin in de buurt kan voor veel mensen de reden zijn om te verhuizen. En daar zullen ze zelf nooit voor uitkomen.
Dus vraag ook in de omgeving, vraag aan buren,
Hoe dichtbij zijn voorzieningen zoals supermarkt, bus, school? Kun je de auto een beetje kwijt? Is er ergens een kroeg in de buurt die overlast kan veroorzaken
Heb je een lift of zit er geen lift in?

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:10

Cassidy schreef:
Hoe oud is de verwarming, zitten er ramen in met dubbele beglazing, hoe hoog zijn de stookkosten bij de vorige eigenaren geweest.
Heel belangrijk bij een appartement: wie woont er nog meer? Overlast van buren, een asociaal gezin in de buurt kan voor veel mensen de reden zijn om te verhuizen. En daar zullen ze zelf nooit voor uitkomen.
Dus vraag ook in de omgeving, vraag aan buren,
Hoe dichtbij zijn voorzieningen zoals supermarkt, bus, school? Kun je de auto een beetje kwijt? Is er ergens een kroeg in de buurt die overlast kan veroorzaken
Heb je een lift of zit er geen lift in?


de moederhaard is uit 85..
het is niet helemaal met dubbele beglazing maar half..
de stookkosten ga ik idd even vragen dat is een goede tip!!!!!
er is wel een meter die de koste vast legt..
het is op de 1ste verdieping in totaal zijn het 4 verdiepingen het hele app. dus geen lift..
iedereen kan zo naar binnen het is geen gesloten appartement!
ik ben vorige week wezen kijken en het huis ernaast is verkocht onder voorbehoud..
dus weet ik niet wat er komt te wonen!!
ik heb op de brievenbussen gekeken en 99% NL..
er is een basisschool schuin tegenover..
maar het is heel rustig genoeg parkeerplaatsen..

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:21

Rijd in ieder geval op verschillende tijden van de dag (en nacht) een keer langs. Hangen er rare mensen rond? Gebeuren er spannende dingen in de bosjes? Kan je 's avonds nergens parkeren? Etc.

Kijk ook wat er onder het tapijt zit; het is een makkelijke manier om vlekken e.d. te verdoezelen.

Zit je dicht bij de lift? Stuur dan je familie even met de lift terwijl jij luistert of je het goed kan horen.

@brigitta -> Zo hoort het niet. Voor kopers is het veel verstandiger om met hun eigen makelaar langs te komen, zodat er geen conflict van interesses is. Als jouw makelaar ook de aankoop makelaar is worden jullie allebei te kort gedaan. Op die manier kan hij bijvoorbeeld nooit ervoor vechten om het huis voor zoveel mogelijk geld te verkopen, en tegelijkertijd ervoor vechten om het huis zo goedkoop mogelijk te krijgen voor de kopers.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:27

Guinevere, er is geen lift, en ze zit op de begane grond.

Moederhaard uit 85? Dat is oud!
Is het een centrale ketel in het appartement, of heb je er zelf eentje? Als je er zelf een hebt, reken er dan maar op dat hij snel vervangen moet worden.
En niet overal dubbel glas is ook niet meer van deze tijd.
Verder kijken naar de isolatie, hoe de keuken eruit ziet, badkamer enz.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:28

Squit schreef:
ik heb op de brievenbussen gekeken en 99% NL..

Dat zegt IMO vrij weinig over de kans op asociale gezinnen en overlast.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: woning bezichtigen waar moet je op letten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:32

En een basisschool schuin tegenover kan ook voor overlast zorgen. Druk verkeer op de momenten dat de kinderen gehaald en gebracht worden, hangjongeren op het speelterrein na schooltijd, vernielingen in de buurt, overlast aan vuilnis....

Ik zit in de buurt van een school, (middelbaar onderwijs) en ruik soms in het trappenhuis dat ze daar stiekem wiet hebben zitten roken.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:32

Okee ...

- Van welk bouwjaar is het complex ?
- Of er sprake is van erfpacht en zo ja, hoe het zit met de periodieke herziening van de canon ?
- Of de woning in een stadsvernieuwingsgebied ligt, of er sprake is van voorgenomen sloop of van andere factoren die de waarde sterk negatief kunnen beïnvloeden ?
- Of er een gemeentelijke aanschrijving i.v.m. achterstallig onderhoud op het pand rust, zodat binnen een bepaalde termijn vaak aanzienlijke kosten zijn te verwachten ?
- Of als er een huisvestingsvergunning nodig heeft, dit is het geval als de koopprijs minder bedraagt dan €192.000,-


En wat ook heel belangrijk is om te voorkomen voor onverwachte hoge kosten in de toekomst of zelfs over enkel jaar(en):

Een aankoopkeuring houdt in dat u een bouwkundige inschakelt die voor jou de staat van onderhoud van de woning in kaart brengt, aangeeft wat er direct, en wat er op langere termijn moet gebeuren. De bouwkundige geeft tevens een raming van de kosten van dat onderhoud. Een aankoopkeuring is eigenlijk onontbeerlijk voordat jij een woning of appartement koopt. Het belangrijkste pluspunt is dat de keuring voorkomt dat u een kat in de zak koopt. De resultaten van de keuring kunt u ook gebruiken bij de prijsonderhandelingen en je kunt bij de financiering rekening houden met direct noodzakelijk onderhoud. Je voorkomt dus financiële tegenvallers achteraf.

De 'Vereniging Eigen Huis' kan een aankoopkeuring verzorgen. Zo'n aankoopkeuring is nadrukkelijk geen taxatie, een bouwkundige spreekt dus geen oordeel uit over de waarde of de vraagprijs van de woning. Maar je kan ook bijv zelf een ´´eigen´´ bouwkundige erop aansturen.


Wil je heel veel succes wensen alvast morgen. ;)

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:33

@Guinevere
ik ben er met me moeder savonds na 9 uur geweest en rond gereden..
het is heel rustig en genoeg parkeerplek
er licht laminaat in het huis en onder het huis bergingsbox die bij het huis zit..


Karin schreef:
Squit schreef:
ik heb op de brievenbussen gekeken en 99% NL..

Dat zegt IMO vrij weinig over de kans op asociale gezinnen en overlast.

ja toen ik met die vrouw sprak zaterdag die er ook woont, die zegt dat de 1ste galerij de gezelligste is..
die zeggen altijd gedag enzo en de rest zegt niet veel..
maar ze staan vaak te babbelen als ze elkaar tegen komen maar komen niet bij elkaar over de vloer..
nou hoeft dat voor mij ook niet zo hoor :o

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:34

In goede staat van onderhoud verkerende 3- voorheen 4-kamer appartement, gelegen op de 1e woonlaag, v.v. CV-moederhaard en deels dubbele beglazing

Indeling:
algemene entree;
woning gelegen op de 1e woonlaag;
hal; v.v. vaste kast, meterkast met 4 groepen, aardlekschakelaar en dubbel tariefmeter;
toilet; betegeld tot aan het plafond en v.v. natuurlijke luchtafvoer;
woonkamer ca 4.51x3.93, v.v. moederhaard uit ’85, hardhouten kozijnen met dubbele beglazing en toog naar eetkamer;
eetkamer ca 3.09x3.16, v.v. openslaande deuren met enkel glas naar het balkon;
L-vormige keuken ca. 3.00x2.00, betegeld tot aan het plafond, plavuizenvloer, v.v. vaatwasmachine, gaskookplaat, afzuigkap, spoelbak, koelvriescombinatie uit ’08, originele kozijnen met deels dubbele beglazing en geiser uit ’85;
slaapkamer 1 ca. 4.34x2.42 v.v. vaste kastenwand, originele kozijnen met enkel glas en voorzetraam;
slaapkamer 2 ca. 3.36x2.00, v.v. 2 vaste kasten, structuurverf plafond en originele kozijnen met enkel glas en voorzetraam;
badkamer ca 2.50x1.80, v.v. douchecabine, verlaagd plafond met spotjes, wastafelmeubel en radiator;
bergingsbox in de onderbouw;

Bijzonderheden:
de electrische installatie omvat 4 groepen, aardlekschakelaar en dubbel tariefmeter; oplevering in overleg

Vaste lasten:
rioolrecht € 153,-- per jaar;
onroerende zaakbelasting €132,95 per jaar;
bijdrage VvE €68,33 per maand;
erfpacht €52,18 per jaar;

De Witte Garantiemakelaars kan u adviseren over uw energieleverancier op uw nieuwe adres.

Vraagprijs: € 114.000,-- k.k.

Soort appartement: Galerijflat met open portiek
Soort bouw: Bestaande bouw
Bouwjaar: 1958
Soort dak: Plat dak bedekt met bitumineuze dakbedekking
Isolatie: Dubbel glas en gedeeltelijk dubbel glas


is makkelijker denk ik ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:36

Squit schreef:
@Guinevere
ik ben er met me moeder savonds na 9 uur geweest en rond gereden..
het is heel rustig en genoeg parkeerplek


Ik zou nog eens overdag gaan kijken, en dan NIET in de schoolvakantie.

saariewaarie

Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:37

Bekijken in welke mate huis geïsoleerd is, of er geen vochtplekken of schimmels op de muren zijn. JE wil immers niet in een schimmelhuis wonen he ;)

Squit

Berichten: 1098
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:40

Cassidy ik kan niet in de schoolvakantie gaan kijken..
ik werk als perdagogisch medewerkster op een BSO (buitenschoolseopvang)..
dus de kinderen zijn er de heledag :D
ik ga zeker nog vaker langs dat is een hele goede tip!!