Roest van fiets krijgen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Roest van fiets krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 17:42

Een aantal jaar geleden heb ik een mountainbike gekocht, supertrots toendertijd (was jaartje of 14 ofzo en zelf voor gespaard) altijd heel zuinig op geweest. Hij stond altijd binnen of in de garage en in de zomer ging ik er lekker hele stukken op fietsen altijd. 's Winters stond ie dan gewoon binnen. Nu hebben dus m'n ouders 'm een poosje terug in het kippenhok buiten gezet :\ En vandaag haal ik 'm er uit om 'm voor 't voorjaar goed op te poetsen zodat ik morgen weer lekker kan gaan fietsen en allllemaal roest :\ Ben ff compleet over de zeik gegaan :o M'n mooie fietsie, helemaal lelijk! Baal er zoooo ontzettend van! Altijd zo netjes en voorzichtig meegeweest en dan dit :( En het rottigste, het stuur is dus van ijzer zeg maar, en dat is helemaal verroest. Doet door die roestputjes en dat ruwe gewoon zeer aan m'n handen en het ziet er niet uit! Het frame is donkerblauw. Overlopend in lichtblauw. Zaten wat hele kleine krasjes in, maar zag je niks van en ook dat is helemaal gaan roesten en dus lelijke plekken, vooral op dat lichte blauw valt het ontzettend op.. Nu mijn, vraag, hoe krijg ik mijn fiets weer zo mooi mogelijk? Zijn er middeltjes voor om die roest weer weg te krijgen en die handgrepen van m'n stuur weer mooi glad en glanzend te krijgen?

Anoniem

Re: Roest van fiets krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:43

Vast wel, ik weet genoeg middeltjes maar heb je foto's hoe het eruit ziet?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:44

grove roest eraf halen met staalborstel/schuurspons.. en daarna chroom poets gebruiken (op het zilverkleurige dan)

maar écht hardnekkige roest zul je niet makkelijk wegkrijgen vrees ik, overspuiten? ;)
Laatst bijgewerkt door monicees op 21-02-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:45

COLAAAAAAAAAA =D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 17:49

@suleilitha: Heb nu geen foto's, kan ik nog wel proberen te maken.
Maar op het frame die krasjes zijn geroest met een kring van roest eromheen zeg maar. En op het stuur dat ijzer daar zitten van die 'puntjes' op en ook roest, is ook heel ruw, dus niet fijn om vast te houden :n

@Monicees: Maar dat was dus glad en glanzend dat stuur, als ik daar met een staalborstel overheen ga krijg je toch onwijze krassen? Het stuur zit trouwens ook 'vast' is niet verstelbaar enzo, dus weet ook niet of het er af kan?
Overspuiten wil ik eigenlijk niet, want hij was donkerblauw overlopend in lichtblauw en het merk enzo er op, heel gaaf :o

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:51

Wendy15 schreef:
@suleilitha: Heb nu geen foto's, kan ik nog wel proberen te maken.
Maar op het frame die krasjes zijn geroest met een kring van roest eromheen zeg maar. En op het stuur dat ijzer daar zitten van die 'puntjes' op en ook roest, is ook heel ruw, dus niet fijn om vast te houden :n

@Monicees: Maar dat was dus glad en glanzend dat stuur, als ik daar met een staalborstel overheen ga krijg je toch onwijze krassen? Het stuur zit trouwens ook 'vast' is niet verstelbaar enzo, dus weet ook niet of het er af kan?
Overspuiten wil ik eigenlijk niet, want hij was donkerblauw overlopend in lichtblauw en het merk enzo er op, heel gaaf :o

maar roest is niet iets wat ´erop´zit dus wat je zo weg kan poetsen, het is een veranderingsproces van het staal.....
Als het nog niet zo ernstig is moet je even proberen met een schuurpapiertje, maar denk niet dat de kleur weer terugkomt hoor!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:52

met wat vochtig zand, werkt prima.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:21

De metalen onderdelen van mijn oldtimer behandel ik altijd met staalwol type 00 en Valma Chrome & Laque polish. Zoals de naam doet vermoeden, zou deze polish ook geschikt zijn voor gelakte onderdelen. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit uit durven proberen, want de verweerde laklaag krijg je er toch niet mee terug. ;) Verder roesten voorkom ik met Vaseline.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 07:45

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken wat ik ermee kan :j M'n vader gaat er ook mee naar de fietsenmaker nog om te vragen wat er aan gedaan kan worden. Hoop dat ik 'm weer netjes krijg :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 07:54

Tegen roest doe je niks anders dan eerst grof schuren, daarna fijn schuren en dan in de grondverf.
Hierna in de lak.

Al die 'wonder'middeltjes helpen echt niet hoor :n