Kan dit zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:31

Ik wil er niet al te uitgebreid op ingaan, maar ik wil toch even van jullie weten of dit zomaar kan. Ik ben (was) werkzaam in een woonzorgcentrum als leerling verzorgende, zit in m'n laatste jaar. Sinds ongeveer 3 maanden zit ik thuis in de ziektewet, ik heb heel erge faalangst en mede daardoor ben ik zwaar depressief geworden. In overleg met mijn praktijkbegeleider is mijn opleiding tijdelijk stop gezet ivm mijn ziekte. Mijn kontrakt loopt tot 1 juli dit jaar, dus voor die tijd zou ik de opleiding af moeten ronden.
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen, samen met mijn psych, dat ik het niet meer ga redden dit jaar. Dus wilde ik iets anders gaan zoeken en evt. later mijn opleiding afronden als ik beter in mijn vel zit. Dit wilde ik van de week bespreken op mijn werk, maar heb ik dus nog niet gedaan.
Nu kreeg ik gisteren een brief thuis, dat mijn kontrakt per 1 maart wordt ontbonden omdat ik mij niet hou aan de afspraken van de opleiding. Het is hun plicht om mij op te leiden, en daar voldoe ik nu niet aan.
Met andere woorden, ik zit zonder baan vanaf 1 maart. Terwijl ik ziek thuis zit, ik heb nu geen kans om rustig op te gaan bouwen met werk. In de CAO kan ik hier niet echt duidelijk iets over terug vinden en ik ben (helaas) geen lid van de vakbond. Maar ik heb het gevoel dat ik gen***d wordt. Weet iemand hier hoe het zit en wat ik het beste kan doen?
Ik heb me trouwens gelijk ingeschreven bij de UWV en ga daar komende week heen, maandag of dinsdag kan ik ook gelijk naar school om alle certificaten op te halen die ik wel gehaald heb. En ik ga proberen om zo snel mogelijk als helpende aan de slag te gaan, ik denk dat dat de enige mogeliijkheid is omdat ik nog geen diplama heb voor verzorgende......

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:37

Je moet de FNV vakbond even bellen.

Volgens mij mogen ze je niet zo maar onslaan, je kan aantonen hoe of wat.
Laatst bijgewerkt door Vrouw2014 op 20-02-09 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:37

Ja dat kan. Als je een contract hebt voor bepaalde tijd kan deze beëindigd worden als je in de ziektewet zit.

ikkemetwikke

Re: Kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:24

ik dnek ook dat dit wel mag in jouw geval.
het gaat hier om een leer-werksituatie.
waaarschijnlijk staat er ook wel iets over in je contract,over je opleiding etc.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:28

CD28 schreef:
Ja dat kan. Als je een contract hebt voor bepaalde tijd kan deze beëindigd worden als je in de ziektewet zit.

Maar toch niet eerder dan 1 juli? Volgens mij is een stage overeenkomst een arbeidscontract die niet zonder meer opgezegd kan worden, maar ik weet niet wat er in je contract staat. Maar als het om een normaal arbeidscontract gaat kan je contract niet opgezegd worden tijdens ziekte (ontslagverbod). Wel mag je contract dus gewoon "aflopen".

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:30

Idd ik denk dat in dit geval je werkgever sterker staat.

Bij een normale baan is het zo dat ze je niet mogen ontslaan als je ziek bent.

Maar in dit geval hangt je baan samen met je opleiding,stop je je opleiding, dan heeft je werkgever reden om je te ontslaan, ziek of niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:31

Dat zal inderdaad, als je echt met je opleiding stopt zal je contract ook aflopen :j

Wat staat er in je contract?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:33

Ik weet dat ze mijn contract niet hoeven te verlengen, maar hij loopt pas per 1 juli af. Ik ga zo mijn contract nog eens goed na lezen wat er precies in staat over de opleiding. Ik ben gewoon in loondienst, dus het is geen stage. Het bedrijf betaald ook voor mijn studie.
Mijn studie is niet echt gestopt, maar tijdelijk stop gezet ivm mijn ziekte. Dit is iom mijn praktijkbegeleider gegaan, zij is van het bedrijf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:35

Als bedrijf ook je studie betaald, dan hebben ze nog meer recht van spreken ...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:36

Ontbinden mag alleen binnen de proeftijd. Het enige wat ze kunnen doen is je contract niet meer verlengen per 1 juli.

Anders bezwaar tekenen, laat het ze maar aanvragen bij de kantonrechter.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:37

CD28 schreef:

Tussentijds? Bij mijn weten is het namelijk zo dat ze je niet mogen ontslaan als je in de zietewet zit. Uiteraard kunnen ze ervoor kiezen jou geen nieuw contract aan te bieden wanneer je huidige contract afloopt (in deze dus 1 juli), maar volgens mij kunnen ze niet voor die tijd van je af.

Heb je trouwens al contact gehad met je praktijkbegeleider nadat je dit bericht hebt gekregen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:38

Heb je een BBL-overeenkomst? Of ben je gewoon in dienst genomen en ben je daarna die studie begonnen? (ik probeer even de situatie precies helder te krijgen?)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:47

Ik heb een BBL overeenkomst. Mijn Praktijkbegeleider is er volgende week pas weer.
In mijn contract staat wel dat ik verplicht ben om de opleiding te volgen, maar er staat niets over ziekte.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:48

Feit dat je verplicht bent om de opleiding te volgen zegt genoeg over het ontbinden.
Dat je dan ziek bent maakt niets uit, je voldoet niet aan de scholingsplicht.
Maar je hebt wel recht op een ww uitkering via de uwv.
Wel zorgen dat je ontslagbrief goed bewaard, die heb je nodig voor je uitkering.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:50

Maar tóch vraag ik me af of het wel ontbonden mag worden en moeten ze het gewoon aanvragen bij de kantonrechter of wachten tot je contract afloopt. Misschien even een rechtswinkel bellen? Kun je vrijblijvend advies krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:54

Kwestie van het contract goed nalezen. Ik vermoed dat daar echt wel wat instaat over de koppeling tussen studie en het werk. De ziekte staat daar dan compleet buiten. Geen studie is dan ook geen werk.
Ik ben bang voor je dat de werkgever gelijk heeft.

Edit: sorry zie dat ik spuit Elf ben. Crossmonster geeft dit ook al aan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:59

Het is een grote instelling, dus ik ga ervan uit dat ze wel weten wat ze kunnen maken en wat niet. Maar het voelt zo oneerlijk....
Ik ga komende week naar de UWV, en dan zal ik het bij hun nog voorleggen. Zij zullen vaker met dit soort dingen te maken hebben denk ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:59

Een werkgever mag een werknemer niet ontslaan bij een contract .
Maar dit is geen normaal contract maar een BBL-contract, ik denk dat dat erg veel uitmaakt.

En idd gewoon ff met UWV overleggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:05

Ah oke, ik had het over een normaal contract, BBL zegt me helemaal niets :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:05

TinkerTreas schreef:
Het is een grote instelling, dus ik ga ervan uit dat ze wel weten wat ze kunnen maken en wat niet. Maar het voelt zo oneerlijk....
Ik ga komende week naar de UWV, en dan zal ik het bij hun nog voorleggen. Zij zullen vaker met dit soort dingen te maken hebben denk ik.

tje.. oneerlijk...
Aan de andere kant: hoe eerlijk is het als jij elke maand wél je salaris zou ontvangen omdat je in de ziektewet zit, maar níet voldoet aan jouw gedeelte van het contract, namelijk je studie volgen.
Ik denk dat je dit van de andere kant moet bekijken. Jij volgt de studie niet meer die je werkgever betaalt. Daarbovenop zit je ook nog in de ziektewet en is het niet duidelijk wanneer je weer aan de slag kan. Je bent gewoon vreselijk duur voor die instelling op dit moment. Zij doen die investering in jou, die zich terug zal vertalen in een contract waarbij je waarschijnlijk een x aantal jaren bij dezelfde instelling zal moeten worden. Maw, ze betalen jouw opleiding, je salaris en geven je uitzicht op een min of meer vast contract ivm het betalen van de opleiding. Als dit dan allemaal niet door blijkt te gaan kan ik me voorstellen dat ze de kosten zoveel mogelijk willen terugdringen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:17

Liezel1 schreef:
TinkerTreas schreef:

tje.. oneerlijk...
Aan de andere kant: hoe eerlijk is het als jij elke maand wél je salaris zou ontvangen omdat je in de ziektewet zit, maar níet voldoet aan jouw gedeelte van het contract, namelijk je studie volgen.
Ik denk dat je dit van de andere kant moet bekijken. Jij volgt de studie niet meer die je werkgever betaalt. Daarbovenop zit je ook nog in de ziektewet en is het niet duidelijk wanneer je weer aan de slag kan. Je bent gewoon vreselijk duur voor die instelling op dit moment. Zij doen die investering in jou, die zich terug zal vertalen in een contract waarbij je waarschijnlijk een x aantal jaren bij dezelfde instelling zal moeten worden. Maw, ze betalen jouw opleiding, je salaris en geven je uitzicht op een min of meer vast contract ivm het betalen van de opleiding. Als dit dan allemaal niet door blijkt te gaan kan ik me voorstellen dat ze de kosten zoveel mogelijk willen terugdringen.

Een van de dingen die in het contract opgenomen zijn is dat ik het lesgeld terug moet betalen als ik de opleiding om een of andere reden niet afmaak. Dus ip zijn ze alleen de kosten van mijn salaris "kwijt", dit geld voor iedere werknemer die ziek is. En dat zijn er op het moment heeeel veel (goh, hoe zou dat komen.... te weinig personeel, te hoge werkdruk). En ze nemen allemaal ongediplomeerde goedkope krachten aan (ik ben ook goedkoop omdat ik nog geen diploma heb, maar ik mocht wel vrijwel alles zelfstandig omdat ik bijna alles al heb afgerond van m'n opleiding).
Ik snap hun standpunt heel goed, ik ging er al niet van uit dat m'n contract verlengd ging worden. Tenslotte ben ik al 3 maanden ziek, zo'n risico zou ik ook niet willen nemen.
Daarom schreef ik ook het VOELT zo oneerlijk. Ik heb dit echt niet aan zien komen, niet in gesprekken helemaal niets...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:20

Ik vind het vreemd dat ze je er zo maar uit mogen sturen ondanks dat je een contract hebt. Wat ikb egrijp is, is dat je studie tijdelijk stopgezet is. Je pakt hem dus straks wel weer op? Dan snap ik helemaal niet waarom dan ze dan opeens je eruit gooien. Opd it moment voldoe je er niet aan nee, maar straks weer wel. Ik vind het best krom en raar, je moet nu het lesgeld terug gaan betalen. Want je hebt de opleiding niet afgemaakt. Maar als je straks weer begint met de opleiding dan moet je daar egwoon weer evt. opnieuw "soliciteren"?

Ik heb hier geen ervaring mee, ook neit veel verstand van.. Ik zeg gewoon hoe ik het nu zie.. Snap wel heel goed dat dit heel oneerlijk aanvoelt :\

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:58

Moeilijke zaak.. Ze mogen je niet in ontslaan wanneer je in de ziektewet zit, maar hoeven niet je contract te verlengen.. Waarschijnljik staat er in jou overeenkomst dat wanneer zij kunnen aantonen dat jij niet je opleiding gaat kunnen afronden in de aangegeven periode ze jou overeenkomst eenzijdig mogen ontbinden (dit staat namelijk vaker in dit soort overeenkomsten..) Ik zou je contract er op na slaan, anders even langsgaan voor nadere toelichting en uiterste geval idd naar je vakbond ofzo..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:10

[LZP] > [STW]