Vraag studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Vraag studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:53

Hoi!
Ik woon in België en heb een belgisch paspoort, toch wil ik na mijn zes jaar middelbaar (over anderhalf jaar dus) mijn verdere opleiding in Nederland doen. In België doe ik de richting TSO-Handel en heb dit lessenpakket:

Godsdienst 2
Nederlands 4
Frans 4
Engels 3
Duits 2
Wiskunde 3 (vorig jaar nog 4 uur)
Esthetica : /(volgend jaar 1 uur)
Geschiedenis 1
Aardrijkskunde 1
Natuurwetenschappen 1 (chemie, fysica en biologie tesamen)
Bedrijfseconomie 11 (Informatica, boekhouden, economie)
Lichamelijke opvoeding/sport 2
Totaal 34 uur per week

(Op het einde van mijn 6 jaar krijg ik het diploma bedrijfsbeheer naast mijn gewone diploma.)

Dit zou vergelijkbaar zijn met Havo, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Nou doe ik iets economisch, maar eigenlijk zou ik toch een andere richting opwillen. Zo wil ik zeer graag tandarts, mondhygiënist of tandartsassistente worden. Het liefst van al, tandarts natuurlijk. Doch staat er bij tandarts: vooropleiding vwo. Ik denk dat ik te weinig chemie, fysica en biologie heb gehad en niet voldoe aan richting vwo. Hoe kan ik toch aan die opleiding beginnen?
Kan iemand mij meer uitleg geven over het onderwijssysteem in Nederland? Is het mogelijk om aan die opleiding te beginnen? Moet ik eerst nog iets anders doen voordat ik eraan kan beginnen?

WillemYntJee

Re: Vraag studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:02

Je zou aan het volwassenenonderwijs in 1 jaar je VWO diploma kunnen halen denk k. Maar dat weet k niet zeker hoor!
Met deze vakken zou je denk k nu nog geen tandheelkunde kunnen studeren, helemaal al je zelf zegt dat het ongeveer havo niveau is. Misschien kan je een keer bellen naar het ministerie van Onderwijs, cultuur en Wetenschappen in Nederland? Lijkt me dat die je wel wat meer kunnen vertellen. De IB-Groep zou k voorlopig nog even niet bellen, want daar wordt je toch niet wijzer van ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:12

WillemYntJee schreef:
Je zou aan het volwassenenonderwijs in 1 jaar je VWO diploma kunnen halen denk k. Maar dat weet k niet zeker hoor!
Met deze vakken zou je denk k nu nog geen tandheelkunde kunnen studeren, helemaal al je zelf zegt dat het ongeveer havo niveau is. Misschien kan je een keer bellen naar het ministerie van Onderwijs, cultuur en Wetenschappen in Nederland? Lijkt me dat die je wel wat meer kunnen vertellen. De IB-Groep zou k voorlopig nog even niet bellen, want daar wordt je toch niet wijzer van ;)

Het probleem is dat ik gewoon niet weet of het weldegelijk havo is ;) In ieder geval wordt verwacht dat je vanuit onze richting een hbo-opleiding( hoge school heet dat in België) gaat volgen, universiteit ligt niet voor de hand maar kan met deze richting ook (in België). Volwassenenonderwijs voor een jaar is een optie. Zou ik ook niet gewoon de maanden vóór de opleiding de vakken die ik niet voldoende heb gehad kunnen bijstuderen. Mondhygiënist is een hbo-opleiding van 4 jaar trouwens dat vanuit havo dus gaat.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:14

Mondhygienist ken k ja, vriendin van me gaat dat misschien doen :) Maar k heb geen idee of dat kan met jouw diploma meid. Het lijkt me op zich niet helemaal onmogelijk, want er zijn ook zat mensen met een NLs diploma die in Belgie gaan studeren. Weet je al waar je wil gaan studeren? Dan kan je misschien die universiteit of hoge school even bellen om te vragen hoe of wat.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:21

WillemYntJee schreef:
Mondhygienist ken k ja, vriendin van me gaat dat misschien doen :) Maar k heb geen idee of dat kan met jouw diploma meid. Het lijkt me op zich niet helemaal onmogelijk, want er zijn ook zat mensen met een NLs diploma die in Belgie gaan studeren. Weet je al waar je wil gaan studeren? Dan kan je misschien die universiteit of hoge school even bellen om te vragen hoe of wat.

Nee, dat weet ik nog niet. Wél ben ik ervan overtuigd dat ik 1 van die drie opleidingen wil doen en het allerliefst in Nederland.
In België is het ook ofwel ben je Tandarts, ofwel ben je assistente. Niet iets ertussen. Ik wacht even af of hier mensen er iets meer over weten. Zoniet, ga ik het even op school vragen (via CLB, die leerlingen met dat soort zaken helpt), daarna kan ik eventueel eens rondvragen en bellen bij de nederlandse hoge scholen en universiteiten. Weet wel dat er 2 in Amsterdam, 1 in Groningen en 1 Nijmegen is/zijn. Een school uitkiezen zal er pas inzitten als ik zeker weet dat ik weldegelijk kán studeren in Nederland. Ik zit in de vijfde, dus heb nog eventjes de tijd ;)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:25

Van TSO naar de universiteit overstappen is sowieso iets dat niet zo veel gebeurt.
En TSO is inderdaad vergelijkbaar met Havo (als is dat maar 5 jaar studeren en bij ons is het altijd 6). In Nederland is het -dacht ik- ook redelijk normaal dat je na Havo HBO (= Hoger beroepsonderwijs) gaat doen, wat bij ons vergelijkbaar is met Hogeschool. Maar als je tandarts wilt studeren, moet je naar de universiteit gaan.. En zoals ik al zei, van TSO naar universiteit overstappen is niet zo vanzelfsprekend. Je gaat iig nog moeten bijstuderen en een flink tandje moeten bijsteken.

Voor tandartsassistente kan je gewoon nadat je je TSO diploma hebt, een zevende jaar doen, waarin je dan kan afstuderen als tandartsassistente.

Voor mondhygiëniste kan je gewoon HBO doen, dus ik denk dat je daar met je TSO diploma gewoon in kan gaan studeren.

Ik heb even het internet hiervoor geraadpleegd en gekoppeld aan de kennis die ik heb over de onderwijssystemen. Hopelijk ben je hier wat mee geholpen? :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:49

fiekhe schreef:
Van TSO naar de universiteit overstappen is sowieso iets dat niet zo veel gebeurt.
En TSO is inderdaad vergelijkbaar met Havo (als is dat maar 5 jaar studeren en bij ons is het altijd 6). In Nederland is het -dacht ik- ook redelijk normaal dat je na Havo HBO (= Hoger beroepsonderwijs) gaat doen, wat bij ons vergelijkbaar is met Hogeschool. Maar als je tandarts wilt studeren, moet je naar de universiteit gaan.. En zoals ik al zei, van TSO naar universiteit overstappen is niet zo vanzelfsprekend. Je gaat iig nog moeten bijstuderen en een flink tandje moeten bijsteken.

Voor tandartsassistente kan je gewoon nadat je je TSO diploma hebt, een zevende jaar doen, waarin je dan kan afstuderen als tandartsassistente.

Voor mondhygiëniste kan je gewoon HBO doen, dus ik denk dat je daar met je TSO diploma gewoon in kan gaan studeren.

Ik heb even het internet hiervoor geraadpleegd en gekoppeld aan de kennis die ik heb over de onderwijssystemen. Hopelijk ben je hier wat mee geholpen? :)

Dankjewel voor de uitleg! Ik weet dat het inderdaad niet zo vanzelfsprekend is om van TSO naar universitair te gaan. Wel, is dit een richting waar ik ten volle voor zou gaan. Als ik dat kan bereiken door flink bij te studeren, wil ik dat wel graag proberen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:16

In Groningen kun je de opleiding Mondzorgkunde doen. Ze zitten samen met Tandheelkunde in 1 gebouw. Ik keek net even op de website van de Hanze Hogeschool en je kunt naar de International Student Office mailen om je diploma te laten waarderen. Dan weet je dus of je toegelaten kunt worden. Hier de link:
http://www.hanze.nl/home/Schools/Academ ... rheden.htm

Succes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:18

miccamaaike schreef:
In Groningen kun je de opleiding Mondzorgkunde doen. Ze zitten samen met Tandheelkunde in 1 gebouw. Ik keek net even op de website van de Hanze Hogeschool en je kunt naar de International Student Office mailen om je diploma te laten waarderen. Dan weet je dus of je toegelaten kunt worden. Hier de link:
http://www.hanze.nl/home/Schools/Academ ... rheden.htm

Succes!

Ik ga vlug even kijken! Bedankt alvast!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:54

Na wat rond te kijken op internet heb ik dus iets ontdekt.
Bij tandarts doe je eerst 3 bachelorjaren en dan drie masterjaren.
Bij mondhygiënist gewoon 4 jaren. Na de opleiding mondhygiënist kun je met een schakeljaar beginnen aan de drie masteropleidingen voor tandarts.
Het zijn inderdaad 8 jaren en niet de gebruikelijke zes jaren. Maar dan heb je dat diploma wel.
Zelfs heb je in je havo-pakket geen voldoende scheikunde, natuurkunde,... gehad. Toch kun je de opleiding mh doen.
Bij tandarts is vwo vereist en het liefst nog met natuurkunde, scheikunde,... erbij.
Dus zo kan ik het ook doen ...
Heb het er met mijn moeder ( een tijdje geleden ook al) over gehad. Zij vind het ok, maar redelijk duur voor een gescheiden moeder.
Dus mijn vader moet akkoord zijn dat hij een deel betaald. Zo niet, moet ik zelf een deel aanvullen. Ofwel een lening ofwel geld al sparen van mijn bijbaantje.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:03

Dat kan inderdaad ook! Je kunt ook met de propedeuse beginnen aan tandheelkunde alleen vragen ze dan wel natuurkunde, scheikunde, biologie en ik geloof ook wiskunde op vwo niveau. Dat is dus wel vrij lastig denk ik. Via zo'n schakelprogramma lijkt mij dan de handigste optie!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:06

In Nederland is er zeker geen ingangsexamen voor tandarts?

Ik denk trouwens als je echt gemotiveerd bent, dat iemand van TSO een universitaire richting wel aan kan, maar het is te zien welke. Ken iemand die in mijn jaar zit (rechten) en die heeft BSO gedaan en is erg gemotiveerd en kan het volgens mij wel aan.
Natuurlijk is rechten een heel andere richting en vraagt geen voorafgaande kennis. Tandarts is een heel zware richting en je moet echt wel goed in wetenschappen zijn om deze richting aan te kunnen. Zou dus zeker bijlessen nemen, want zelfs iemand uit wetenschappen-wiskunde met 8u wiskunde kan heel veel problemen hebben met de wetenschappen op universitair niveau. (ken genoeg mensen die ermee sukkelen ook al haalden ze grote onderscheiding in het middelbaar)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:21

Ik zou contact opnemen met een universiteit waar je de opleiding tandheelkunde kan volgen. Zij kunnen jou precies vertellen wat de toelatingseisen zijn voor iemand uit België. Er zit volgens mij wel een loting op deze opleiding.

Op de site hieronder kan je de toelatingseisen zien voor de studie tandheelkunde aan de Radboud universiteit in Nijmegen. Als het goed is zou dit hetzelfde moeten zijn als bij de andere tandheelkunde opleidingen in Nederland. Contact met de universiteit mbt toelatingseisen is toch echt de eerste stap.
http://www.umcn.nl/student/afdelingen/t ... tingseisen

Je kan in Nederland wel een toelatingsexamen doen, maar alleen wanneer je 21 jaar of ouder bent.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:25

Ik doe de opleiding Tandheelkunde in A'dam. Ben nu eerstejaars. Normaal gesproken kon je ook op de opleiding komen via de dcentrale selectie, maar ik geloof dat ze deze nu gaan afschaffen.

Je zou ook mogen pb-en!!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:14

miccamaaike schreef:
Dat kan inderdaad ook! Je kunt ook met de propedeuse beginnen aan tandheelkunde alleen vragen ze dan wel natuurkunde, scheikunde, biologie en ik geloof ook wiskunde op vwo niveau. Dat is dus wel vrij lastig denk ik. Via zo'n schakelprogramma lijkt mij dan de handigste optie!

Ja, hier gaat mijn voorkeur naartoe. In de opleiding mondhygiënist krijg ik een goede voorbereiding. Stel dat ik niet meer verder wil naar tandarts, heb ik mijn diploma van mh wel. Wil ik wel verder, dan heb ik een zeer goede basis om te beginnen aan mijn drie masterjaren.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:15

Falona schreef:
Ik zou contact opnemen met een universiteit waar je de opleiding tandheelkunde kan volgen. Zij kunnen jou precies vertellen wat de toelatingseisen zijn voor iemand uit België. Er zit volgens mij wel een loting op deze opleiding.

Op de site hieronder kan je de toelatingseisen zien voor de studie tandheelkunde aan de Radboud universiteit in Nijmegen. Als het goed is zou dit hetzelfde moeten zijn als bij de andere tandheelkunde opleidingen in Nederland. Contact met de universiteit mbt toelatingseisen is toch echt de eerste stap.
http://www.umcn.nl/student/afdelingen/t ... tingseisen

Je kan in Nederland wel een toelatingsexamen doen, maar alleen wanneer je 21 jaar of ouder bent.

Je moet in ieder geval zo vroeg mogelijk inschrijven. ( ik dacht om loting te vermijden) Mijn moeder staat volledig achter mij, met mijn vader moet ik nog goed overleggen. Ik ga ook nog met school praten daarover zodat ik mij tijdig kan inschrijven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:24

Bij de loting is het helaas niet, eerste komt eerst maalt. Maar je moet wel voor een bepaalde datum inschrijven om mee te kunnen loten.

Volgens mij is het bij tandheelkunde hetzelfde als bij geneeskunde. Je kan wel een universiteit van voorkeur aangeven, maar je kan net zo goed ingeloot worden bij een van de andere universiteiten. Informeer daar dus ook eens goed naar en pin je niet teveel vast op één specifieke universiteit.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:40

Falona schreef:
Bij de loting is het helaas niet, eerste komt eerst maalt. Maar je moet wel voor een bepaalde datum inschrijven om mee te kunnen loten.

Volgens mij is het bij tandheelkunde hetzelfde als bij geneeskunde. Je kan wel een universiteit van voorkeur aangeven, maar je kan net zo goed ingeloot worden bij een van de andere universiteiten. Informeer daar dus ook eens goed naar en pin je niet teveel vast op één specifieke universiteit.

Is er ook loting bij mondhygiënist?
Nee, ik probeer dat niet te doen maar als het in Nijmegen is moet ik niet op kamers en ergens anders wel. Voor mij is dat geen punt maar wel voor mijn ouders. ;)