Vraag over tarieven bussen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Vraag over tarieven bussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:59

Ik moet nu regelmatig van Berkum in Zwolle naar Hattem, een plaatsje verderop.

Ik moet eerst met de bus naar het station van Zwolle, dit is een Connexxion bus. Daar stap ik over op een Vegolia (ofzo) bus... Dus een ander bedrijf...
Nu vroeg ik me af... Als je in de bus stapt, betaal je altijd 1 strip en daarna 1 strip per zone. Maar ik betaal 2 strippen van Berkum naar het station, en 3 voor de rit naar Hattem.

Maar ik kan toch ook in Berkum zeggen dat ik naar Hattem moet? Dan betaal ik maar 1 keer een 'instapstrip', maar de chauffeur van vandaag snapte er niets van, en op internet kan ik het ook niet vinden...

_Noraly

Re: Vraag over tarieven bussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:05

maar je kunt toch die 1 euro kaartjes halen in de bussen daar?
opzich moet het wel kunnen, maar omdat ze van andere bedrijven zijn (toch?) kunnen ze er moeilijk over doen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:06

Als het goed is moet dit kunnen ja, staat ook op de achterkant van je strippenkaart ;)

Maar ik vergeet dit zelf ook altijd en betaal dus altijd 2 instapstrippen met opstappen...

(ben overigens blij dat ze hierin Brabant dagkaartjes hebben voor een paar euro)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:07

Inderdaad, dat vroeg ik me af, omdat het dus van een ander bedrijf is, of het dan ook kon...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:07

als je 1 keer laat stempelen voor de hele rit, moet je gewoon in alle vervoersmiddelen kunnen hoor :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:08

Hier hebben we ook dagkaartjes voor een euro, maar dat geld alleen voor de connexxion bus tot het station. Die ander doet er niet aan, dus dan betaal ik nog steeds 3 strippen op dat stuk. Betaal er nu 5, terwijl het met 4 moet kunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:08

Ok, dan ga ik dat de volgende keer proberen! Bedankt! :D

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:09

in breda gaat dat wel. is veolia. als ik naar een dorpje buiten af moet dan laat ik meteen tot daar stempelen. dus als je weet dat je op deze manier 5 strippen kwijt bent dan zeg je gewoon 4 strippen stempelen voor hattum

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:09

mmh, ja das wel een moeilijke, maar je betaalt overal toch met dezelfde strippenkaart, dus het moet wel kunnen

ik zou gewoon met een stalen gezicht zeggen: naar hattem. en dan als hij iets zegt over overstappen, gewoon zeggen ja weet ik

misschien helpt het? of gewoon zeggen dat je hiermee een strip wilt besparen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:11

ach, ik reis zovaak zwart... :o van rotterdam naar papendrecht met mn abbo, kan eigenlijk niet maar gewoon zeggen met een allerliefste gezicht "maar dat kon toch?" en dan zeggen ze loop maar door :P

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:12

Of je zegt gewoon tegen de bestuurder hoeveel strippen je wilt hebben :)
Maar dan moet je wel even uitzoeken door hoeveel zones je heen gaat en op hoeveel strippen dat inderdaad neer komt :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:14

Inderdaad.

Pak net mijn strippenkaart en ik zie dat de chauffeur ook verkeerd gestempeld heeft en een strip te weinig heeft gedaan op de terugweg :P . Dus toch niet teveel betaald op de terugweg. Op de heenweg wel...

MAar dat heb ik gecompenseerd eerder deze week door met de OV van mijn zus te gaan :P *schaam*

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:35

hahahaha, soms moet je je gewoon dom voordoen hoor :+

laatst ook was ik vergeten kaartje te halen in de trein (het was weekend) ik liet mijn gewone ov zien en ze liepen door.
Ik heb ook wel eens een week lang mijn 2007 ov er per ongeluk voor gehad, en toch wel 4 x gecontroleerd.

Kun je niet een ov-strippen kaart halen dan als je de ov van je zus hebt? Met een ov-strippen kaart controleren ze bijna nooit je ov, en wel dan hoef je hem als het ware alleen vluchtig te laten zien

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:40

Kun je als je naar hattem gaat niet een na 9 minder kaartje kopen? Weet niet of dat goedkoper is maar in de veolia bussen hebben ze dit wel. Weet alleen niet of het alleen gelderland is waar dit in geld. Volgens mij worden ze op apeldoorn - zwolle (294s) wel gebruikt. Of de 90s waar jij mee reist dat ook heeft, geen idee, ik ontwijk die bus altijd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:20

je kunt gewoon zeggen dat je naar hattem moet hoor ;) Overstappen kan ook met verschillende busbedrijven. Is ook niks 'zwartrijden' aan, maar gewoon volledig legaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:22

Je betaalt nu 5 strippen terwijl je er eigenlijk 4 nodig hebt? Dan kun je toch gewoon in de eerste bus zeggen dat je 4 strippen wilt en dan laat je in de volgende bus je strippenkaart zien en zeg je dat je aan het overstappen bent?

Geen centje pijn :-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:05

Dat ga ik morgen idd doen :) . Scheelt op een dag toch 2 strippen, en dat zijn dus 10 strippen in de week. Dus dat merk je ook wel in de portemonnee.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:51

Kan je dan niet beter een abbo'tje nemen? Als je dagelijks moet reizen is dat aanzienlijk goedkoper.
Misschien het informeren eens waard :) Je kan dan een week, maand of jaarkaart kopen (moet je wel een stamkaart laten aanmaken, is gratis).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:55

Die 1 euro kaartjes gelden niet in de Veolia bussen. Je kunt inderdaad bij berkum zeggen dat je naar hattem moet. Ga je met de lijn 90 of 95? Dit scheelt namelijk wel eens een strip namelijk!

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:22

Apple schreef:
Je betaalt nu 5 strippen terwijl je er eigenlijk 4 nodig hebt? Dan kun je toch gewoon in de eerste bus zeggen dat je 4 strippen wilt en dan laat je in de volgende bus je strippenkaart zien en zeg je dat je aan het overstappen bent?

Geen centje pijn :-)

Ja dat kan toch gewoon?
Snap het probleem niet, of begrijp ik het verkeerd :?
Overstappen kan toch gewoon, de buschauffeur snapt je toch gewoon als je zegt moet naar Hattem, ook al gaat zijn bus daar niet heen?
Of anders vraag je in de volgende bus of de chauffeur kan 'bijstempelen', dat kan ook nog meen ik me te herinneren.
Als je tijd zeg maar nog geldig is maar je hebt meer strippen nodig stempelen ze gewoon alleen de zones :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:32

Zoals hierboven al gezegd is, gewoon als je instapt zeggen: "4 strippen" en dan bij het overstappen je kaart laten zien en zeggen: "overstappen."
Toen je in de metro in Rotterdam nog met strippenkaart kon betalen, stempelde ik in Rotterdam in 1x 9 strippen af en in Spijkenisse stapte ik dan over van metro (RET) naar bus (Connexxion) en dan zei ik tegen de buschauffeur ook dat het om overstappen ging.
Of andersom, ik liet in Brielle de buschauffeur in 1x 9 strippen afstempelen en kon dan zo overstappen op de metro.

Die extra strip is voor het reizen binnen de startzone, maar die heb je dus al betaald.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:50

_Skess_ schreef:
Die 1 euro kaartjes gelden niet in de Veolia bussen. Je kunt inderdaad bij berkum zeggen dat je naar hattem moet. Ga je met de lijn 90 of 95? Dit scheelt namelijk wel eens een strip namelijk!

Ik ga met de 97. Die stopt vlakbij het bedrijf waar ik moet zijn.

Een abbo is niet echt handig, als het mooi weer is ga ik nl met de brommer, en ik rijd soms ook wel eens met iemand mee, en dan is een abbo weer minder voordelig. Maar ik heb nu idd gewoon gezegd dat ik 4 strippen wilde, en dat kon natuurlijk gewoon. Was er eerder niet zeker van omdat het dus om twee verschillende bedrijven ging, maar dat was geen probleem.

Dacht nl dat het niet kon, omdat een chauffeur op de dag dat ik dit poste, zei dat ik niet zo naar Berkum kon, maar ik denk dat hij niet doorhad dat ik gewoon wilde overstappen en wel wist dat die bus niet naar Berkum ging :) .