kip in overschotel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

kip in overschotel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:54

omdat we eens wat anders willen proberen wat moet ik doen met kip voor de oven schotel... eerst uurtje koken? of word het wel gaar in de oven?

wendietjuhhh

Re: kip in overschotel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:27

ik doe altijd met gewone kip een uur in de oven. en dan wordt het wel gaar dus ik denk dat in een ovenschotel de kip ook wel met een uur gaar is hoor

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:12

Ik doe altijd de kip gewoon in de oven :-)

Wat wij meestal doen is kippenbouten, drumsticks, tv-sticks of wat dan ook gewoon in een ovenschaal leggen, zonder deksel. Op 200 graden en dan ergens met 45 minuten/ 1 uur is het gewoon gaar :-)

Als je een hele kip neemt dan kun je die bestrooien met zout en peper (goed inwrijven), dan de buikholte vullen met een citroen waar je met een vork wat gaatjes in hebt geprikt. Zorg ervoor dat de poten en de vleugels goed tegen het lichaam aangebonden zijn zodat de citroensmaak daar ook goed in trekt.

Dan leg je hem eerst een half uurtje op zn buik in de ovenschaal (oven 200 graden). Daarna keer je de kip om zodat de buik boven ligt en laat je hem ook nog een half uur/drie kwartier zo in de oven liggen.

Als de kip gaar is even met aansnijden letten op de citroen, je zult niet de eerste zijn die een straal heet citroensap ergens heen ziet gaan :D :D

Algemeen voordeel van kip uit de oven vind ik dat je verder geen vet nodig hebt, kip is vet genoeg van zichzelf. Daarnaast heb je er eigenlijk verder ook geen omkijken naar :-).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:13

Ik doe ongeveer hetzelfde als Apple. Soms koop ik weleens een kip in een braadzak, dat werkt ook prima.
Maar ik vraag me eigenlijk af of je dit wel bedoelt, je hebt het over een ovenschotel. Bedoel je hele kip(delen), of bedoel je dat je stukken/stukjes kip wilt mengen met iets anders? :)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:49

Kip word makkelijk gaar in de oven, ik doe meestal kipfilet met rode wijnsaus.
Had toevallig van de kerst nog 2 kant en klare potjes staan met die saus maar t is ook zelf goed te maken.

* helft van het potje over de bodem van de ovenschaal
* uitje snipperen en daar ook de helft over de bodem heen verdelen
* bv 3 stukken (rauwe)kipfilet in katenspek wikkelen en in de saus leggen.
* rest van de uitjes en saus erover.

Tijdens het braden af en toe de saus over de kip heen doen dan trekt het er wat meer in.
40/45 min in de oven op zo'n 200 graden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:58

uiteindelijk heb ik het even in de marinade gedaan en even gebakken op de een of andere manier durfde ik het er niet rouw in te doen :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:00

Wil je een ovenschotel maken met stukjes kip erin? Dan zou ik eerst de kip even aanbakken en daarna met bv. groenten & aardappelpuree in de oven. De rest van de ingrediënten een uur in de oven doen om de kip gaar te krijgen lijkt me niet geslaagd. En je andere ingrediënten op nog rauw vlees leggen zou ik ook niet graag doen, ondanks dat het daarna wel weer gaar wordt in de oven..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

ik heb de kip met kerst eerst lekker voorgebraden in de pan en toen daarna nog een poosje in de oven voor een knapperig korstje

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:42

Je kan het gewoon rauw er in doen hoor.
Als je twijfelt gewoon een kip in braadzak kopen of een kipovenschotel die al zo is verpakt in de supermarkt. Kan niet mis gaan.

Ik heb een tijd lang kip verkocht aan supermarkten. Op de site van dat bedrijf staan wel wat tips en recepten voor dit soort dingen:
http://www.nijlandkip.nl

Handig lijstje van die site zijn de hygiëne regels. Daar staat ook de bereidingstijd per deel van de kip in en kan je ook zien dat het niet uit maakt of je het bv stooft in de oven of braad qua tijd.