verzoek aan de kenners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

verzoek aan de kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:06

ik hoop dat het hier mag staan. het gaat over voeding namelijk...

Omdat ik merk dat er veel onduidelijkheden zijn onder paardeneigenaars over voeding wil ik een overzicht maken over alles wat in een voer zit, waar het goed/slecht voor is, en in welke mate het in je voer moet zitten.

ik heb dit nu gedaan en staat op www.stalloos.tk en dan onder het kopje voeding.

zouden jullie willen kijken of er foutjes in staan of dat jullie aanvullingen hebben?

ik weet dat nog niet alle dingen er op staan, maar dat zal ook snel komen :)

bedankt alvast.

foutjes mogen hier in het topic, of via contactformulier op de site, of via pb :)

Caballos

Re: verzoek aan de kenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:38

Das een goed idee!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:43

Netje gedaan zeg! Er is een dokter die ook onderzoek heeft gedaan naar diverse verschillende voeren (basis brok en supplementen en dergelijke) zijn naam is John Kohnke. Er erg interessant, je kan op internet het een en ander over vinden en misschien ook extra's voor je website.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:44

Wat ook een interessant boek is, en duidelijk voor iedereen om te begrijpen.
Paard en voer van dr Andrea Ellis.
bijna overal wel verkrijgbaar.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:49

RAS "ruw as" ??? dan bestaat er ook geschuurd as?? ( :+ )
RAS staat voor Ruw Anorganische Stof
Leuk initiatief maar er ontbreekt nu nog info over jodium, lood, zwavel, etc. En ik denk dat de tabellen behoorlijk verouderd zijn: in de nieuwe tabellen komt VEP niet meer voor. Daarnaast hanteerd men nu 'arbeidsklassen' type 1 t/m 4; om die redenen zijn de nieuwste gegevens bijgeschaafd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:43

ik heb het idd uit een oud tabellenboekje van de veevoeding. het ook les er in gehad op school. ruw as noemde de leraar altijd, maar kan ook best zijn dat ie de as als afkorting bbedoelde...

thnx voor de aanvulling ;)

ik weet welke nog ontbreken. staan al wel op mijn comp, maar moet t even toevoegen enzo...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:48

Heb vorige week ook neg les gehad over de voeding en de basis voor een rantsoenberekening te doen en daar hadden ze het toch ook nog over VEP en VREP. Misschien moet je ook iets schrijven over de soorten voer: enkelvoudig of samengesteld, een opsomming en de voor en nadelen. Want ik denk niet dat iedereen het etiket van z'n krachtvoer gaat lezen om de exacte samenstelling te lezen.
opmerking: zetmeel valt ook onder de familie van de suikers, nl. de snel fermenterende <-> lignine/houtstof en cellulose vnl aanwezig in stengelig hooi

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:56

daar is al genoeg over te vinden op internet. ik wil echt terug naar de basis t liefste. zodat mensen hun eigen voer kunnen beoordelen zegmaar.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:18

petitparis schreef:
Heb vorige week ook neg les gehad over de voeding en de basis voor een rantsoenberekening te doen en daar hadden ze het toch ook nog over VEP en VREP.

Dan hebben ze nog oude schoolboeken. Heel jammer, heb zelf veel te maken met stagaires en moet hen ook steeds weer corrigeren omdat ze op school veel oude info maar ook verkeerde, achterhaalde info krijgen.... Kunnen zij niets aan doen, fout ligt bij het onderwijs.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:26

Nee geen schoolboeken, een presentatie door een dierenarts met een paardenvoederbedrijf. Hij heeft wel vermeld dat jullie in nederland naar een nieuw "systeem/eenheid" zijn overgestapt.:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:55

Verplaatst van VS naar LN.