zusje zwanger, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nieziej

zusje zwanger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:45

hallo,
mijn zusje van 17 is 10 weken zwanger en het is de bedoeling dat ze met haar baby strax hier in huis weer komt wonen. ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. er is zoveel gebeurt hier rondom mijn zusje en ze weet altijd alle aandacht te krijgen. laatste tijd sinds ze weg is is het weer gezellig in huis en doet mijn andere zusje van 11 het weer goed op school.
in deze situatie vergeet mijn moeder mij en mijn jongste zusje alles draai weer om mijn nu dus zwangere zusje.
hoe moet het strax als ze hier weer woont?
hoe gaat het dan met mijn kleine zusje en haar school als ze snachts wakker word gehouden door de baby?
we hebben geen plek of kamer vrij en hierdoor heb ik het idee dat ik weg moet omdat ik wel voor mezelf kan zorgen.
(ik ben 20 en op zoek naar een huis met mn vriend maar die heb je niet zomaar)
als ik dat tegen mn moeder zeg zegt ze van ja het is niet anders. ik kan hier niet mee omgaan. ik ben bang dat de ruzies weer terugkomen met een jankende baby ertussenin.
ik ben gek op baby's dus begrijp me niet verkeerd...
ik kan het er gewoon niet bij hebben. ik studeer en werk en heb mn paardje en een eigen huisje heb je niet zomaar... gelukkig heb ik een lieve vriend die met mij samen wil wonen en die me steunt maar ik heb het idee dat hij mij niet begrijpt.
ik weet gewoon niet wat ik met de situatie aanmoet... stel ik me aan?

het is een heel verhaal maar moet het gewoon ff kwijt;)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:47

Ik snap dat je 't even niet meer weet.
Is je zusje ongewenst zwanger?

Misschien kun je gewoon af en toe tegen je moeder opmerkingen maken die erop duiden dat jij er niet blij mee bent.
Waar woont je zusje nu? woont ze op zichzelf?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:48

Jeetje, wat lastig..
Ik kan je opzich heel goed begrijpen ( hier loopt ook niet alles op rolletjes.. ) Hoop dat je snel een huisje heb!!!!
maar waar woontje zusje nu dan?
Maar 17 en zwanger.. Pff zou er niet aan moeten denken!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:49

Ik denk dat het verstandig is om samen met je moeder en je zwangere zusje om de tafel te gaan (misschien niet direct, laat eerst het nieuws van het zwanger zijn even bezinken), en te bepraten wat iedereen zijn verwachtingen zijn.
Ook kun je dan aangeven waar je zelf mee zit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:49

ik denk dat je moeder hier ook niet op zat te wachten en nu moet dealen met de situatie zoals die zich aandient, leuk of niet leuk. handelen moet!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:51

Zo dat is best nog wel jong 17. Studeert je zusje nog of werkt ze al fulltime? En waarom zal ze weer thuis willen komen wonen dan, heeft haar vriend haar gedumpt nadat ie te horen kreeg dat ze zwanger is??

Vind dat je ouders nog gewoon verantwoordelijk voor je zusje zijn ivm ze nog GEEN 18 is. En dat je ouders met je zusje om de tafel moeten gaan zitten en alles te bespreken, kan ze een kind nu al een stabiele leef-omgeving bieden en is ze van plan er 100% voor te zorgen dmv te gaan werken en minder uitgaan ect??

Allemaal dingen die besproken moeten worden...

annika_s

Re: zusje zwanger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:53

Pff lastig dit... Is ze ongewenst zwanger? Of geplant? En waarom moet ze teerug in huis? Ik denk zoals hierboven al genoemd is eens een heel goed gesprek aangaan

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:53

Heeft je zusje geen vriend? Of was het een jongen die de benen heeft genomen nadat hij het gehoord heeft? En weet hij het eigenlijk wel? Allemaal vragen haha.. Mijn advies is om gewoon rustig met je moeder hierover te praten. Het is leuk dat jij het huis uit moet, maar vind dit niet geheel eerlijk. Maar hoe ziet jou moeder dit dan? Want zolang jij nog geen huis hebt kan je ook niet weg. En denk dat ze je moeilijk op straat kan zetten.. Succes iig en mn pb-box staat open..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:56

Ik zal er alleen met jou moeder over gaan praten in eerste instantie. Dit zodat jij weet wat jou moeder ervan vind en zij weet wat jij ervan vind. Zonder dat je trammelant krijgt met je zus. Als je niet praten wilt, kun je het in briefvorm proberen. Gewoon er goed bijzeggen waarom je schrijft. Bijv. duidelijk blijven ivm emotie's of een andere reden natuurlijk. Daarbij kan je ook vragen om antwoord in schriftelijk vorm, of dat ze met jou komt praten. Sucses ermee. Lijkt me lastig.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:56

benangelique schreef:
ik denk dat je moeder hier ook niet op zat te wachten en nu moet dealen met de situatie zoals die zich aandient, leuk of niet leuk. handelen moet!

Inderdaad... ik snap best dat je het niet leuk vind... maar je reactie is ook niet helemaal eerlijk...
Ik raad je aan een gesprek met je zusje en moeder te hebben, desnoods met je huisarts of een maatschappelijkwerkster erbij...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:57

Ik begrijp dat het moeilijk voor je is.. maar ik heb ook wel een beetje van "en ik dan"
Ik neem aan dat je zusje niet gepland zwanger is geworden, en ik vind het eervol datje aan je jongere zusje denkt. Maar het is ook geen optie om je zusje op straat te laten staan. Het is zwaarder voor haar dan je misschien denkt.
En daarnaast, ze moet nog 7 maanden, dus hebben jullie 7 maanden om aan het idee te wennen, en misschien eens open tegen elkaar te zijn, want ik proef een beetje een jaloerse ondertoon
Probeer jezelf eens te verplaatsen in je zusje, en voor je het weet heb je een eigen huisje, kijk ook eens bij particuliere verhuurders, daar heb je dezelfde rechten en plichten als bij een woningbouw.
Succes.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:59

De situatie is zoals ie is, daar moet iedereen maar het beste van maken. Het is zaak dat je met zijn allen om de tafel gaat zitten om je angsten, gevoelens, enz uit te spreken. Jij zit niet alleen in over jezelf, maar het hele gezin: je zusjes, je moeder. Zelfs al ga je binnenkort op jezelf. Bespreek dit. En projecteer het niet teveel op je 17 jarige zus, want een gezin bestaat uit gezinsleden en draait echt niet alleen maar om 1 iemand, leg daar dan zelf ook niet het zwaartepunt, zelfs als je het gevoel hebt dat bijv je moeder dat wel doet of het betreffende zusje alle aandacht naar zich toetrekt. Tegengas heeft dan geen zin, dat leidt alleen maar tot conflicten en het lijkt me zaak dat er een 'oplossing' komt waar alle partijen mee kunnen leven binnen het gezin.

Denk dat ook zeker aangekaart mag worden dat een 17 jarige zeker zelf enige verantwoording en verantwoordelijkheid over het ongeboren kind mag gaan dragen. Je moeder mag en kan hier niet volledig voor gaan opdraaien. Die meid is er zelf nl net zo goed bij, en heeft daarmee niet andere gezinsleden 'te pakken'. Maak dit bespreekbaar! Een gezin bestaat uit meerdere personen, en het moet niet maar 1 iemand naar de zin worden gemaakt.

Succes.
Zou in eerste instantie met je moeder bespreken en aangeven dat het je intentie is het met alle gezinsleden te bespreken, met zijn allen om de tafel uiteindelijk om een werkbare en voor iederen acceptabele situatie te scheppen. Wees open naar elkaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:11

Goed van je ouders dat ze haar zo opvangen petje af voor ze
Ik was 11 toen mijn zus zwanger weet thuis kwam wonen, nooit een dag last van gehad, geweldig vond ik het en jonge mensen slapen toch overal doorheen...
Heb mijn kamer met zus gedeeld en baby kreeg mijn kamertje..waar een wil is..
Zie het zonnig in, je krijgt een neefje of nichtje om van te genieten ga dat dus ook doen..

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:15

het probleem is... mijn zusje is niet ongewenst zwanger.. en ze wil het zelf houden wat ik me wel kan voorstellen dan...
ze woont nu in een soor begeleid wonen maar ze kan hier niet blijven als ze strax een baby heeft maar dan kan ze wel ergens anders heen maar het is mijn moeders idee om haar in huis te nemen... haar vriend is nog wel bij haar maar hij heeft nog een ander meisje van 15 zwanger gemaakt en haar wel in de steek gelaten dus ik ben wel bang dat hij hetzelfde doet... hij heeft zelf ook de nodige problemen zoals zelfmoordverhalen enzo...
mijn zusje studeerde nog maar daar is ze mee gestopt zodra ze wist dat ze zwanger is al moet ze wel verder leren nu uurlijk... ze werkt ook niet is ze nooit al te goed ingeweest;)
met mijn jongere zusje ging het een hele ijd slecht op school. sinds mijn andere zusje uit huis is doet ze het heel goed maar ik ben bang dat ze weer terugvalt... ik wil haar ook gewoon op kunnen vangen als dat nodig is, waar ik wel bang voor ben...

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:16

mijn vader laat het in dit geval helemaal afweten... hij woont in belgie en wij in groningen dus is ook niet echt naast de deur tuurlijk;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:19

Lastige situatie, maar dan vooral voor je zus en voor je moeder denk ik.
Wat betreft het slapen: koop oordopjes ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:25

Hmm.. lekkere jongen dan! Hoelang hebben ze al wat dat ze tot zo'n besluit gekomen zijn? Snap dat je moeder haar in huis wilt nemen, maar vind niet dat dit ten koste van haar mede gezinsleden mag gaan. Hoe denkt jou zusje over dit alles? Een baby is geen speelgoed, je kan het niet zo even wegdoen. Ze is 17, wilt ze niet uitgaan? Hoe denkt ze over haar verdere leven? Met een kind word alles moeilijk. Wilt ze voor altijd bij je moeder blijven wonen? Want als ze niet werkt en geen opleiding afmaakt kan ze vrij weinig straks. M'n beste vriendin heeft een vriendin en die is 20 en heeft een kindje van 19maanden. Zij gaat uit e.d. Maar dumpt haar kind echt overal. Heeft verkeerde vrienden en haar vriend is al helemaal niks. Hij heeft naast haar nog 3 andere vriendinnen en ze pikt dit ook allemaal. Zij woont wel op zichzelf maar krijgt een uitkering e.d hoop voor je zusje dat ze nog gaat nadenken. Want een kind krijgen is iets heel anders dan een kind opvoeden en een warm en goed huis geven.Jij en je jongere zusje iig veel sterkte in deze moeilijke tijd. Hoop voor je dat alles goed komt

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:31

dank jullie wel trouwens allemaal voor de reacties en tips!!
ze zijn nu 5 maanden bij elkaar ongeveer...
ik snap ook wel dat mijn zusje ergens heen moet.
maar iedereen vergeet in dit geval mij en mijn jongste zusje... klinkt misschien egoistisch...
ik wil ook echt het beste voor de baby en mn zusje tuurlijk!!
en mn moeder heeft het er ook zwaar mee
ik weet niet hoe mijn zusje dit wil doen ik denk dat ze niet beseft wat het kost en de verantwoordelijkheid enzo al krijgt ze hier wel gesprekken over.
een vriendin van haar van 19 heeft ook een baby van een jaar ik denk dat ze bij haar had gezien van wat leuk en lief dat wil ik ook!
dank je wel sunrise19
het komt vast wel goed als ik maar optijd een huisje vind haha

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:35

Mss kun je contact opnemen met maatschappelijk werk of de VBOK of de instelling waar je zusje bij zit?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:38

Lastige situatie..

Kan je niet zodra jij je eigen huisje hebt, je kleine zusje er ook laten slapen/wonen?
Mits het in de buurt is van jou ouderlijk huis natuurlijk :)

Lastige situatie, vind het onverantwoordelijk dat ze nu al een babytje wil, maar goed.
Vind het heel knap van je moeder dat ze dit wilt doen :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:40

wat een nare situatie! kan je niet gewoon samen met de zus in questie er over spreken, of haar anders een brief schrijven waarin je jou kant van het verhaal uitlegd? zo''n brief werkt meestal wel wat aangezien je dan precies de juiste woorden kan kiezen en niet te beschuldigend klinkt.. En je moeder ook vertellen wat jij er over denkt en dat je je ongerust maakt over je jongere zusje

in ieder geval succes!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:43

Lastige situatie zeg.
Kan je niet gewoon met zijn allen keer om de tafel zitten en praten?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:43

Ik zou proberen eens een uitgebreid gesprek met je moeder te hebben, over wat de plannen precies zijn. Hoeveel kamers hebben jullie in huis, wie slaapt waar, hoe zit ht met de vriend van je zusje, komt die er ook bij wonen?

En wie is wanneer verantwoordelijk voor de baby. Gaat je zusje er fulltime voor zorgen, of gaat de zorg grotendeels op je moeder terecht komen?

Ik snap dat je je zorgen maakt om je zusje, dat zou ik ook aankaarten. Dat het net beter met haar gaat, hoe je moeder dit ziet in de toekomst.

Succes!!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:44

ik zou toch echt met je moeder en zusje om tafel gaan. een kindje krijgen is niet niks, het lijkt leuker dan het in werkelijkheid is.

dat je moeder haar in huis neemt had ik ook gedaan, het is en blijft wel je eigen vlees en bloed en ook al maken je kinderen in jou ogen verkeerde keuzes van ze houden doe je altijd!
ik snap dat het voor jou en je zusje ook niet makkelijk is, maar het leven is niet alleen maar roze geur en maneschijn

Anoniem

Re: zusje zwanger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:49

Pff lastig. Begrijp ik het goed dat je zwangere zusje begeleid woont? Hoe dat dan?
En gewenst zwanger, dat kan. Maar helaas wel de zoveelste die niet weet wat en hoe en die het allemaal 'leuk' lijkt. Klinkt een beetje als een impulsieve zwangerschap. Jammer.. Wat die vriend betreft, denk ook niet dat hij lang bij haar blijft, dit kan nog wel eens lastig worden. Heel veel succes! Ik denk dat je er maar mee moet dealen hoe moeilijk het ook is..