Vriendje wordt zo gepest op z'n werk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vriendje wordt zo gepest op z'n werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:12

En ik word er echt gek van!

Wij hebben dit weekend een camionette mogen gebruiken van zijn werk om hooi te gaan halen. Allemaal leuk en wel. Na gebruik hebben we dat ding volledig uitgekeerd met de bezem, naar de carwash geweest om te wassen en er €25 diesel ingedaan.

Nu krijgt hij vandaag mega op z'n donder omdat er nog wat hooi vanachter lag! Terwijl dat ding gebruikt wordt om autodelen te vervoeren, dus ik snap het probleem niet? We hebben het zo goed als het kon uitgekeerd maar zoals elke auto kruipt het wel eens waar je het niet goed ziet of waar het nadien nog vantussenuit komt.

Het is niet de eerste keer dat ze op zijn kop zitten. Er wordt regelmatig wel eens wat uit zijn kar gepikt zodat mijn vriend het moet opnieuw bestellen en dat kost de baas geld, hij heeft een foto van mij aan z'n kar met materiaal hangen, die verdwijnt ook regelmatig. Ze zitten regelmatig te roddelen over hem, net alsof hij een freak is. Kortom, hij zit daar niet graag meer.

Telkens als hij iets goed doet zegt men er nooit iets over, maar o wee als het wat minder goed gedaan word, dan is hij de pispaal!

Mijn vriend is er nu 22 en staat niet zo stevig in zijn schoenen door zijn verleden (scheiding ouders, vader die misbruik maakte en hem sloeg en kleineerde) en dat merk je!

Elke keer dat ze hem pesten kruipt hij weer in zijn schulp en het kost me enorm veel moeite om dat er terug uit te krijgen, waarom laten ze hem niet met rust... Op zijn baas moeten we niet rekenen, want die trekt het hem niet aan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:16

Jezus wat een l*llo's daar zeg! Even drastisch maar kan je vriend misschien geen andere baan zoeken en overnieuw beginnen. Dat is voor hem misschien fijner aangezien je aangeeft dat zijn baas er niks mee doet? Zo zal hij neem ik aan niet graag naar zijn werk gaan, en zit jij met een vent die constant in zijn schulp kruipt..

Of hij moet een keer hard optreden na collega's en zorgen dat ze wel een beetje meer respect voor hem op mogen brengen!

Erg lastige situatie!

Mi_Amore

Re: Vriendje wordt zo gepest op z'n werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:18

Hij is al 2x veranderd van werk om net dezelfde reden. Ik heb zoiets van 'zo kan het niet blijven duren'. Het is ook een lastige stiel. Hij is carrossier en wie daar geen echte vent is (lees: boeren, zuipen, blote vrouwenblaadjes lezen) is geen echte vent maar een seut.

Laat mij nu net een vent hebben die elke vrouw wilt: meehelpen in het huishouden, romantisch, luisterend oor, aanhankelijk.

Ik heb al zin om zelf eens een hartig woordje met z'n baas te gaan spreken, maar denk dat het hem niet echt gaat helpen....

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:19

Pff je zou toch denken dat mensen op die leefdtijd was volwassener waren.

Nja ik zou toch eens een poging doen om met die baas te praten.
Verder weet ik het eigelijk ook niet.. lastig!

Heel veel succes ermee!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:20

Heel erg naar dit, en wat kinderachtig van zijn collega's zeg! Ook heel slecht dat zijn baas zich er niets van aan trekt en het allemaal maar laat gebeuren, als leidinggevende hoor je dit soort spanningen toch op te lossen.
Als echt niets helpt dan zou ik als ik hem was ook op zoek gaan naar iets anders. Je brengt toch aardig wat tijd door op je werk en als je het er dan zo slecht naar je zin hebt is dat niet leuk natuurlijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:22

denk idd dat jij beter niet daar kan komen, want dan is het hek helemala van de dam. dan gaan ze hem daar mee pesten. als hij echt zoveel problemen heeft met zijn verleden nog, is het dan geen idee dat hij in therapie gaat? want wat je zlef zegt: dit gaat ook niet langer dan...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:26

Lastige situatie.
Maar je geeft aan dat je vriend om die zelfde reden al 2x van werkgever is veranderd.
Zegt dit ook niet heel veel over je vriend?
Is niet aanvallen bedoeld en misschien zit er wel helemaal naast.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:29

Jeetje zeg wat een hufters gewoon en wat vreselijk kinderachtig. :=
En dan die baas die zich er niets van aantrekt.. Wat ben je dan voor baas zeg bah bah.
Ik kan niks anders bedenken dan dat hij een andere baan zou kunnen zoeken maar dat heeft hij al gedaan 2 keer zei je om dezelfde reden dus dat word ook vervelend.. Wat een klotesituatie zeg.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:32

Werkgever 1 was zijn vader... Hij werd gepest en gekleineerd door z'n eigen vader.

Werkgever 2 was uiteindelijk een goede vriend van zijn vader. Dus dat heeft ook niet lang geduurd omdat zijn collega's van alles te horen kreeg van zijn vader... Dus weer gepest.

Werkgever nummer 3 heeft eerst moeten aanhoren dat mijn vriend een dief en een ho*renloper is, allemaal opdat hij toch niet zou worden aangenomen. Nu is hij wel aangenomen geweest twee jaar terug en het pesten is terug gekomen in golfjes. Omdat zijn baas dat allemaal verteld heeft aan die collega's.

Ik denk persoonlijk niet dat het aan hem ligt maar echt aan zijn collega's, want als hij bij mij of vrienden van ons is is hij volledig zichzelf. Enkel op zijn werk is hij iets terughoudener en daar maken ze zo'n misbruik van.

Dank u schoonpapa _/-\o_

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:33

Ik lees nu dat je vriend al 2x veranderd is van baan en ik denk dat dit idd iets zegt over hem zelf. Niet dat het zijn schuld is dat hij gepest wordt natuurlijk, maar wellicht heeft hij idd nog één en ander te verwerken.
Is het geen idee om wat rustiger aan te doen qua werk (wellicht even iets tijdelijk in een andere sector gaan doen) zodat hij wat tijd voor zichzelf heeft.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:33

Jeetje zeg, inderdaad "Dank u schoonpapa" . Sorry dat ik het zeg maar wat onwijs flauw van die vent zeg echt waar! :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:36

Ja LisaLuna, ik zie die kerel ook liever tussen de wielen van een vrachtwagen dan wat anders. Je moest eens weten wat die kerel al gedaan heeft op 3 jaar tijd...

@Mas: het is dat hij dit werk al doet sinds z'n 15de, iets anders kent en kan hij gewoon niet. Het enige dat we nog kunnen doen is zien dat hij direct ergens een contract kan tekenen en in stilzwijgen op zijn huidig werk vertrekken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:40

chipieke schreef:
@Mas: het is dat hij dit werk al doet sinds z'n 15de, iets anders kent en kan hij gewoon niet. Het enige dat we nog kunnen doen is zien dat hij direct ergens een contract kan tekenen en in stilzwijgen op zijn huidig werk vertrekken.

Ik snap best dat het moeilijk is als je het al zo lang doet. Maar wat je niet kent kun je wel leren en je vriend is nog zo jong...
Zijn er geen andere sectoren waarin hij interesse heeft? Desnoods gaat hij een jaartje in een winkel of iets werken (ik roep maar ff wat) totdat hij iets heeft gevonden waar hij helemaal voor wil gaan :)
Want werken op deze manier is niet leuk natuurlijk, zeker niet als het ook al niet helpt om van baan te wisselen...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:41

Herkenbare situatie. Helaas kan dit zenuwslopend zijn en tot depressie oplopen. Heb het niet zelf mee gemaakt, maar wel van dichtbij...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:06

22 is jong genoeg om iets anders te gaan doen miss is het toch een idee om maar eens na te gaan waar verder zijn interesses liggen.
en miss is het ook een idee om eens met iemand te gaan praten, want als je onzeker bent of niet lekker in je vel zit dan straal je dat vaak ook uit en maken anderen daar weer misbruik van, al zou je zeggen dat dit alleen bij kinderen gebeurt (niveau van zijn collega's :D )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:50

Sluit me aan bij Mas, je vriend moet misschien nog wel 40 jaar werken, dan kan hij dat toch beter ergens doen waar hij het naar zijn zin heeft. Tenslotte leef je niet om te werken!
Kan hij niet omgeschoold worden of een cursus in het een en ander volgen? (een sector met wat zachtaardiger mensen misschien)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:03

Het lijkt me ook een goed plan om op zoek te gaan naar ander werk. Maar daarnaast denk ik ook dat het goed is als je vriend eens aan zichzelf gaat 'werken'. Want als dit al de 3e keer is dat hij om zo'n reden van werkplek moet veranderen, kan het geen kwaad om eens bewust naar je eigen gedrag te kijken.

Ik bedoel natuulijk helemaal niet dat het z'n eigen schuld is. Maar misschien kan hij wel een training of cursus doen waardoor hij wat assertiever wordt, of wat steviger in z'n schoenen komt te staan. En niet meer zo'n makkelijk slachtoffer voor pesterijen is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:15

Anoeska schreef:
Ik bedoel natuulijk helemaal niet dat het z'n eigen schuld is. Maar misschien kan hij wel een training of cursus doen waardoor hij wat assertiever wordt, of wat steviger in z'n schoenen komt te staan. En niet meer zo'n makkelijk slachtoffer voor pesterijen is.

Dit wilde ik net gaan typen... Een cursus assertiviteit is wel een idee. Ook nadat de cursus is geweest nog begleiding erbij wellicht.

Overigens een baan zoeken wat meer bij zijn aard past en wellicht omscholen is niet zo'n heel gek idee hoor. Ten slotte is hij pás 22 jaar...

Ik ben eigenlijk boekhouder, maar zit nu alweer een jaar in de expeditie (transport/logistiek) en ben mij intussen aan het omscholen in die richting ;)
Voorheen wist ik niet eens wat expeditie was, per toeval kwam ik bij dit bedrijf terecht en ik vind het superleuk! Jouw vriend misschien ook wel als hij eens rond gaat kijken in andere sectoren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:35

Wat een hufters bij zijn werk zeg.
Geen tips of iets dergelijks, maar heel veel succes en sterkte ermee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:03

Misschien kan een bedrijfsarts iets voor hem betekenen? Als dit langer doorgaat kan het zijn dat hij ziek uitvalt, daar is niemand bij gebaat, toch? Daar kan hij gewoon terecht voor een vertrouwelijk gesprek. Althans, in NL dan he.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:29

Ik zou idd zeggen werken aan zelfvertrouwen en assertiviteit. Mijn vriend is ook van het soort romantisch, vrouwvriendelijk etc en hij werkt in de bouw, waar 'dat halfzachte gezemel' niet op prijs wordt gesteld (al zijn het toch echt ruwe bolsters met blanke pit want recht in je gezicht durven ze je echt niet zo aan te spreken als ze willen doen geloven). Mijn vriend had ook nooit geleerd van zich af te bijten, was onzeker en heeft moeite uit zijn woorden te komen. Daar valt aan te werken: hij kan een cursus doen en ook vanuit de thuissituatie valt er goed aan te werken.

Het is echt geen schande geen meeloper te zijn met domme praat en afbeeldingen van blote vrouwen (wat cliché overigens, zijn die mannen niet wat creatiever?)

Zijn functioneren (hoe je het ook wendt of keert, hij past momenteel niet in de groep, ongeacht wie daarvan de oorzaak is) zal hij moeten bespreken met idd bijv een bedrijfsarts of bedrijfspsycholoog die hem kan doorverwijzen en mogelijkheden kan aanreiken om hieraan te werken.

De rest van je leven slachtoffer blijven van je eigen verleden is niemand bij gebaat, jij niet en je vriend niet. Danku schoonpapa reikt ook maar zover: jouw vriend moet verder met zijn leven kunnen en er wat van kunnen maken. Je moet aanvatten met de brokstukken van je leven wat ermee aan te vatten is, en zo goed en zo kwaad als het kan er wat van maken. Ik weet er alles van.
Nog los van het verleden zijn er op deze wereld nu eenmaal nare persoonlijkheden die graag misbruik maken van mensen die wat minder sterk in hun schoenen staan door hen bijv te kleineren. Daar zal hij zich zelf tegen moeten gaan weren want van werk of werkplek blijven veranderen lijkt me geen oplossing. Hij zal zelf nu iets van zijn leven moeten maken, hij is nog jong genoeg en hij zal er echt bij gebaat zijn zijn verleden zoveel mogelijk te verwerken en los te laten.
Zover ik begrepen heb is vaderlief ook werkzaam in deze sector? Wellicht dat dit ook meespeelt: een andere carrière keuze is misschien niet zo'n gek idee, dan kan hij zijn vader op alle fronten proberen los te laten, zeg maar.

Ik denk dat een kleine nevenfactor ook de sector is waarin hij werkzaam is (cliché maar denk zeker dat er een kern van waarheid in zit) in andere sectoren gaat het er vaak toch net wat minder macho aan toe en is een man dus wat vrijer om wat moderner en minder holbewoner te zijn. :+ (nee, ik zeg daarmee niet dat elke automonteur een holbewoner is, figure of speech, hello. Is niet de bedoeling dat mensen nu over me heen gaan vallen hihihi).

Hij is ook nog jong genoeg om om te scholen, maar denk dat de eerste prioriteit is dat hij aan zichzelf gaat werken, zijn zelfvertrouwen, leren assertief te zijn, enz. Het vervelende is dat hij nu in een cirkel zit want de werksfeer bevordert zijn persoonlijke groei bepaald niet. Denk dat je vriend er goed aan zou doen dit met een bedrijfsarts/bedrijfspsycholoog te bespreken over wat nu de beste aanpak zal zijn. Het is zaak dat er nu iets constructiefs wordt ondernomen want het moge duidelijk zijn dat van werkplek en werkgever veranderen geen oplossing is.

In elk geval veel succes, voor jou en je vriend.
Leren je verleden los te laten en er wat van te maken is echt niet makkelijk (ook omdat het je op vele fronten blijft achtervolgen, probeer dat zoveel mogelijk in te dammen door bijv een heel andere carrière te kiezen dan hetgeen vaderlief najaagt), maar er is wat van het leven en je werkleven te maken, echt! Jullie kunnen het. :j