Ik leef alleen nog maar voor anderen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ik leef alleen nog maar voor anderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:34

Ik moet het even van me afschrijven want ik heb er echt m'n buik vol van inmiddels.
Al een tijdje heb ik een aantal problemen geestelijk, ik ben heel erg onzeker, ik heb een soort trauma en ben depressief (wat een gevolg is van de eerste 2). Sinds een paar weken kom ik hiervoor bij een psycholoog. Ikzelf denk/pieker veel na over mijn problemen en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik alleen nog maar voor anderen leef en niet meer voor mezelf, of terwijl als het de ander maar goed uit komt ik plan al het andere er wel om heen.
Ik ben de hele dag nergens anders mee bezig als dingen plannen en rekening houden met andere mensen/dieren (ja ik doe het ook met mijn paard).
Als mijn werk mij belt om in te vallen zeg ik vrijwel altijd ja, tenzij ik echt niet kan. Als mijn vriend plotseling moet werken gooi ik mijn hele schema om zodat ik hem tevreden kan stellen door toch nog even naar hem toe te gaan (ookal was ik eerst wat anders van plan).
Ook moet ik van mezelf elke dag zoveel mogelijk tijd aan mijn paard besteden elke minuut die ik eerder weg ga, zodat ik even wat tijd voor mezelf heb voel ik me schuldig.
Bijvoorbeeld nu ook, ik ben vroeg naar m'n paard gegaan zodat ik vanmiddag naar mijn vriend kon omdat hij vanavond moet werken, nou belde hij mij net dat er iemand bij hem thuis komt om de computer opnieuw te installeren dus dat ik hem vanmiddag helemaal niet kan zien. Nou voel ik me weer schuldig naar mijn paard toe omdat ik nu lekker thuis zit en ik eigenlijk best nog wat extra tijd aan haar had kunnen spenderen..

Ik ben er dus wel van bewust dat ik de hele dag niks anders doe als andere mensen/dieren tevreden te stellen maar ik denk hierbij helemaal niet meer aan mezelf. En ik probeer soms ook wel aanmezelf te denken, maar zodra ik dat doe voel ik me dus ontzettend schuldig naar de gene waartegen ik nee heb gezegd o.i.d.

Sorry moest het even van me afschrijven...

Groetjes Hilde

Anoniem

Re: Ik leef alleen nog maar voor anderen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:35

misschien moet je eens leren "nee' te zeggen :) heb ik ook moeten leren en het bevalt me prima :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:36

Tsjaah nee zeggen opzich kan ik wel, het is alleen het schuld gevoel daarna wat me zo dwars zit en wat me tegen houd om het te zeggen :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:37

Heb je het hier ook over gehad met je psycholoog? Want zo te horen is het meer schuld gevoelens tegenover degene waar je nee tegen zegt dan dat je geen nee durft te zeggen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:38

Ja ik heb het er wel over, maar we hebben het nu eerst voornamelijk over de hoofdoorzaak hiervan, mijn onzekerheid..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:41

Misschien als je over die onzekerheid heen bent dat 't al een hele hoop scheelt. We kunnen wel vertellen dat 't niet erg is om nee te zeggen tegen iemand, dat 't juist heel erg belangrijk is om tijd voor jezelf te nemen. Maar zolang jij in je achterhoofd houdt dat 't wel erg is voor degene waar je nee tegen zegt helpt dat wat wij zeggen toch niet veel.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:41

ik herken je patroon wel. Maar je kunt ervoor kiezen hiermee te stoppen, je bent er al mee bezig. Je komt er nu achter hoe het allemaal zit, maar het wordt echt minder zwaar allemaal!

Zet m op!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:42

Dus, wat VivaLaVida zegt, toch gewoon dat nee volhouden.
Het leven gaat niet zoals jij het plant.
Ik raakte ook altijd teleurgesteld als iets niet op mijn manier ging. Of gooide alles overhoop als ik aan alles wilde voldoen.

Zoek iets waar JIJ voldoening in vindt, dan heb je immers ook iets om voor te leven. Neem tijd voor jezelf, doe dingen waar je zin in hebt, niet dingen die je schema zeggen.
Want wat ik uit jouw verhaal opmaak, is dat jij veel te veel een rijtje wilt afgaan. En daar ga je je echt niet beter door voelen. Laat alles los, wees je bewust van jezelf. Makkelijk gezegd, maar het is wel zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:46

feliciaa schreef:
Ja ik heb het er wel over, maar we hebben het nu eerst voornamelijk over de hoofdoorzaak hiervan, mijn onzekerheid..

Dat schuld gevoel had ik ook. Maar er is altijd wel iemand beledigd bij mij..wie ik ook afzeg :) op n gegeven moment dacht ik ja, jammer dan. Als het echt vrienden zijn worden ze er niet boos om of wel en praten er dan gewoon over met je hoe het beter kan :)

edit: ik ben trouwens absoluut niet onzeker... maar ik wil altijd dat iedereen om me heen blij en happy is :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:10

Dank jullie wel allemaal voor de reacties :)
Het is inmiddels al dik 3 maanden geleden dat ik om hulp heb gevraagd bij de huisarts omdat ik echt het gevoel had dat ik er zelf niet meer uit kon komen. Het duurde echter alleen een beetje lang voordat ik echt hulp kreeg door een aantal fouten van de ggz. Ik ben nu 3 keer bij mijn psycholoog geweest maar heb nog niet echt het idee dat er verbetering in zit. Ik heb af en toe juist het gevoel dat ik steeds sneller naar beneden glij en dat er echt snel wat moet veranderen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:12

3 keer is ook nog niet zo vaak lijkt me... Denk dat dat wel even tijd nodig heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:20

Rustig aan met die psycholoog, dat duurt even voor je daar wat van merkt. Die man heeft ook geen toverstokje. Je merkt er trouwens sneller wat van als je je open durft te stellen.
Ik lees wel dat je je bewust bent van wat je doet en wat je dwars zit, maar ik lees nog niet hoe dat dan zit met dat schuldgevoel. Ga samen met de psych op zoek naar waarom je dat hebt en wat jij nodig hebt om daar iets me te doen. En denk er aan, kleine stapjes. De vraag wat heb ik nodig om daar af te komen is veel te groot. Je zult eerder moeten beginnen met een voorbeeldje en hoe kun je je specifiek in die situatie iets beter ontspannen. Want het heeft alles te maken met ontspanning en verwachtingen.

Moet jij soms perfect zijn, ben je niet goed genoeg? Tel jij alleen maar mee op voorwaarde dat.... Mag jij er wel zijn? Nou zo ken ik nog wel wat vragen. Je zult de diepte in moeten, kies die weg met je psych, waar je het meest bang voor bent. Daal af naar de krochten van je ziel en wat daar leeft. Even flink zijn

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:20

Ik denk dat het belangrijk is dat je in gaat zien dat het niet altijd negatieve gevolgen gaat hebben als je aan jezelf denkt. En dat als het al eens negatieve gevolgen heeft, dat niet meteen het einde van de wereld is. Ik weet hoe je je voelt en dat het niet makkelijk is. En dat veranderen niet makkelijk is. Maar alleen door meer aan jezelf te denken en voor jezelf op te komen, krijg je meer zelfrespect. En hoe meer zelfrespect, hoe makkelijker je voor jezelf op kunt komen. Die schuldgevoelens mogen er zijn, maar laat ze niet je leven bepalen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:21

je begint nu echt te beseffen dat je altijd jezelf hebt achtergesteld. dat besef zal je nu een rotgevoel geven maar als je het een plekje kan geven wordt het 'makkelijker'.
veel mensen zeggen dat voor jezelf zorgen het aller belangrijkste is en ik denk dat jij dat niet zo ziet.
het is juist belangrijk om de mensen waar je van houdt ( dieren tellen ook mee ) tevree te stellen door dingen zo te plannen dat je elkaar ziet of aandacht kan besteden. maar dan kom je toch jezelf tegen ( zoals jij nu doet ) want je kan pas dingen voor andere mensen doen wanneer jij goed in je vel zit. dus begin aan je eigen ik te werken, dat is de basis.

ik hoop dat je ik een beetje geholpen hebt en probeer je eigen ik te vinden en wat jij belangrijk vind .... dan pas kan je verder ...

zet m op

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:24

Je kunt in je leven niet iedereen gelukkig maken.
Maar het belangrijkste is wel dat je je zelf gelukkig maakt en de moeite waard vind.
Dat kan niemand voor je doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:28

Ik krijg ook licht de indruk dat jij het jezelf heel erg moeilijk maakt. Ik herken bepaalde dingen van mezelf wel in jouw verhaal. Ik kan me ook heel erg druk maken om dingen. En dat zijn best redenen om in een depressie terecht te komen. Hierbij doel ik op je onzekerheid. In combinatie met een traumatische ervaring, kan dit echt naar uitpakken, zoals het bij jou doet.
Wat mij heel erg veel helpt, als ik me even rot voel, dan lees ik zinnen vol levenslust, kijk ik een feelgood-movie, daar put ik leven uit.
Problemen ga je veel over nadenken, daardoor kom je met nog meer vragen, die je zelf niet kunt beantwoorden, maar uit alle macht probeert. Op een gegeven moment zul je je realiseren dat je sommige vragen niet kunt beantwoorden, sommige problemen niet kunt oplossen. Het wordt pas beter, wanneer jij accepteert dat je sommige dingen nooit zult weten.
Als voorbeeld hierbij wil ik noemen het verbreken van mijn relatie. Mijn ex heeft indertijd onze relatie verbroken. We hebben twee weken goed en leuk contact gehad. Maar ik blééf met vragen zitten. Op een gegeven moment heb ik dat geaccepteerd, en pas toen kon ik doorgaan met wie ik was.

Als je niet goed in je vel zit, is acceptatie het laatste waar je aan zult denken.
Voor jou voelt het waarschijnlijk alsof je alleen maar voor anderen leeft, maar je hebt niet goed door dat je het zelf doet. Op het moment, want hier schrijf je duidelijk dat je weet waar je mee bezig bent. Sta eens wat vaker stil bij momenten waarop je je schema omgooid, om aan andermans eisen te voldoen. Je kunt niet iedereen happy maken, dat zal je nooit kunnen. Je moet jezelf gelukkig maken, want daar draait het uiteindelijk om!

En hier nog wat dingetjes, om moed uit te putten.

- Dance like nobody’s watching, sing like nobody’s listening and love like you’ve never been hurt.
- It’s not a day on the calendar. Not a birthday, not a new year. It’s an event, big or small, something that changes us. Ideally it gives us hope. A new way of living and looking at the world. Letting go of old habits, old memories… What’s important is that we never stop believing we can have a new beginning. But it’s also important to remember that amid all the crap… are a few things worth holding on to.
- Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain.
- One day your life will flash before your eyes. Make sure it’s worth watching.
- Just because today was a terrible day, doesn´t mean tomorrow might not be the best day of your entire life. You just have to wake up and get there.
- She was both wise and stupid. In the way that when life got hard, she didn’t work through her problems; she just danced in her underwear alone in her room, until they went away.

Hopelijk heb je er wat aan! :)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:32

Dit is een probleem wat je denk ik zelf in de hand hebt. Jij bent uiteindelijk degene die beslist. Niemand die jou dwingt tot dingen toch? Gewoon wat vaker aan jezelf denken, mag best. Jij mag een gewoon een dagje hebben dat je lekker doet waar jíj zin in hebt. Ik houd ook veel rekening met anderen, geen problemen mee, ik krijg er vaak ook veel voor terug. Maar als ik er een dag geen zin in heb, dan doe ik het ook niet, simpel (voor mij dan). Goed dat je het wél zelf door hebt, nu nog wat er mee doen! Tijd voor jezelf is echt niet zo gek ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:36

Dank jullie wel voor jullie tips allemaal :)
Ik voel me alweer een stukje beter gelukkig..

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:17

Heb je al eens aan een assertiviteitstraining gedacht? Dat kan je heel goed helpen om Nee te leren zeggen, om voor jezelf op te komen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:48

Dat heb ik al een keer gedaan zo'n 5 jaar geleden. Het heeft me toen wel heel goed geholpen, ik kwam beter voor mezelf op en ik kon beter nee zeggen. Nee zeggen kan ik opzich wel maar het zijn de schuld gevoelens daarna waardoor ik word tegen gehouden..

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:17

Waarom probeer je het niet eens opnieuw, nu je wat ouder bent? Wie weet werkt het weer zo goed ;) Het is niet een training om alleen maar Nee te leren zeggen, maar ook om die schuldgevoelens weg te krijgen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:39

Las laatst in de Viva nog een mooie zin: soms moet je nee zeggen tegen een ander, om ja te zeggen tegen jezelf.
Heb geduld, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:48

Ik kan me heel goed in jouw verhaal vinden. Ik zeg te snel ja, nee en amen op iemand zijn verhaal/vraag. Werk mezelf liever in de problemen als dat ik ergens op moet zeggen dat ik niet kan of niet wil. Dit heeft mij een aantal keren goed in de problemen geholpen, en ik weet nu ook dat ik niet verder kan. Heb een goed gesprek met mijn moeder en een vriendin gehad, en heb nu bepaalde situaties waarbij ik even niet over me heen moet laten lopen, wil deze het liefst uit de weg lopen, maar zie ook in dat ik daar niks mee opschiet. Dus ga het maar gewoon proberen..... :=

Jij veel succes in ieder geval!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:29

presies de dingen die jij omschrijft die heb ik dus ook!

Ik voel me al banketstaaf om de kleinste dingen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:11

Ik denk dat je al een heel eind bent door zelf te beseffen dat je leeft voor anderen en hier iets aan wil doen. Je hebt al hulp gezocht dus het komt vast wel goed. Ik leefde ook voor anderen, kon geen nee zeggen en als ik het iemand niet naar de zin kon maken dan voelde ik me schuldig. Maar ik heb geleerd dat nee zeggen helemaal niet erg is. Mensen begrijpen het best wel als je een keer nee zegt en er is niemand die me hierdoor minder aardig is gaan vinden! En voor mezelf heeft het een hele hoop rust gebracht. Het is nog niet altijd makkelijk om nee te zeggen, maar door het af en toe gewoon te doen en door te proberen je hier niet schuldig over te voelen gaat het steeds beter! Succes.