Zilver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Zilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:51

Hallo bokkers!

Ik vraag me nog steeds iets af.
Een maand of vier geleden kwam ik hier achter, het was een kleine week uit met mijn vriend. Nu dus ex hè? ;)
En ik droeg sinds kerst 2007 een zilveren armband, met mijn naam erop. Zo eentje die babies ook hebben.
Nu was die armband aan het eind van onze relatie wat dof aan het worden, naar mijn idee heel gewoon, ik had 'm al een tijdje om en dacht dat het ouderdom was. Het armbandje op de markt in Groningen gekocht, echt zilver, maar het zal wel een slechte kwaliteit zijn, zo dacht ik.
Afijn, toen het een week uit was met die jongen, liet ik mijn armband eens aan m'n moeder zien. Hij werd gewoon ZWART, zonder overdrijven, het was gewoon écht zwart. Hier en daar nog was grijs/zilver, maar over het algemeen zwart. Met uitzondering van het naamplaatje, wat gewoon wat dof was.
Nu zei m'n moeder dus dat zilver gevoelig is voor je stemming en gevoelens. Ik heb wat gegoogled, maar kon niet echt wat vinden.
Ik ben erg nieuwsgierig hiernaar, want ik heb nu een glanzende armband alsof het een nieuwe is.
Wat weten jullie hiervan? Hebben jullie die meegemaakt?

fjordjes

Re: Zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:54

Volgens mij komt dat gewoon door je huid, vet en huidcellen enzo. Bij mij wordt het zilver na verloop van tijd ook dof en zwart maar mijn stemming is redelijk stabiel.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:56

zwart worden van zilver is inderdaad normaal maar of dat te maken heeft met je gemoedstoestand heb ik nog nooit van gehoord.Zou wel apart zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:57

Mij lijkt het iig redelijk vreemd.
Maar ik weet er eigenlijk niets over.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:58

http://www.dutchjewel.com/onderhoud.html

Zilver is een metaal dat reageert met zijn omgeving en zwart oxideert.
Dit is een natuurlijke eigenschap, die niet kan worden verholpen.
Vroeger werd oxidatie verhinderd door op zilveren sieraden een laag nikkel of een laagje rhodium aan te brengen. Nikkel heeft de eigenschap dat het zeer hard is en het zilver heel goed afdekt zodat het niet met de omgeving kan reageren. Nikkel mag echter in Nederland niet meer gebruikt worden, omdat het door de huid opgenomen wordt en in sommige gevallen tot nikkelallergie kan leiden. Ter vervanging van de nikkellaag wordt nu een laagje fijnzilver of een laag rhodium aangebracht.
Deze metalen zijn echter iets poreuzer en dekken het zilver minder goed af. Rhodium is duur en zal daarom minder snel worden toegepast.
Zodra het dunne laagje weggesleten is zal het zilver weer in contact komen met de omgeving. Door transpiratie kan het zilver zwart worden.
Bij de meeste mensen gebeurt dat niet, maar een gering percentage van de bevolking heeft echter zo een agressieve transpiratie dat deze het zilver aantast en zwart doet verkleuren. Verschillende factoren kunnen de transpiratie beïnvloeden zoals het gebruik van geneesmiddelen, alcohol en bepaalde voedingsmiddelen. Ook parfum, deodorant, luchtverontreiniging, nabijheid van de zee, chloor, chemische middelen, schoonmaakmiddelen, enz. kunnen oxidatie van zilver veroorzaken.

Een mogelijke oplossing is de zwart geoxideerde sieraden opnieuw te polijsten en daarna te rhodineren. De kans is echter groot dat hetzelfde probleem zich na verloop van tijd opnieuw zal voordoen.
Het is belangrijk dat U op de hoogte bent van de oorzaak van zilveroxidatie zoals hierboven is beschreven. U weet dat er met de sieraden zelf niks mis is en dat de chemische reactie die bepaalde stoffen aangaan met zilver de verkleuring veroorzaakt. Helaas kan hier tegen niets gedaan worden.
Door het sieraad dagelijks te dragen zal het minder snel verkleuren. Zolang het niet opgeborgen wordt krijgt oxidatie minder kans en blijft het sieraad over het algemeen wit. Sieraden vervaardigd van goud kunnen in sommige gevallen ook bruine aanslag krijgen omdat daarin ook een deel zilver verwerkt is.
De mate van oxidatie bij gouden sieraden is afhankelijk van het gehalte goud. Een hoger gehalte bevat minder zilver, waardoor er minder oxide ontstaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:00

fjordjes; Dan zou het dus eigenlijk betekenen dat ik een paar dagen niet had gedoucht, of in ieder geval mijn polsen niet goed schoon had. Terwijl ik eigenlijk, zeker in die periode, dagelijks onder de douche stond. Ik denk niet dat dat het is.

Het lijkt mij ook vreemd, maar ik heb er eerder iets van gehoord. Ik kan me niet meer herinneren waar. Als je zilver niet op de huid draagt, wordt het ook dof. Terwijl je juist zou zeggen dat het dof wordt als je het op de huid draagt, door beschadiging. Nu is het naamplaatje ook wel beschadigd, en zitten er krassen, op, maar glanst dat plaatje wel heel erg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:03

Iris82; Het gekke is dat mijn armband nu weer ongelooflijk glanst. Het is dus niet aangetast door transpiratie en andere stoffen. Inmiddels draag ik de armband al 14 maanden onafgebroken, en is het dus 1 keer verkleurd, en teruggekleurd.
Ik heb ook geen geneesmiddelen gebruikt.

Daarom vind ik het idee van m'n moeder ook zeer aannemelijk, ik voel dingen snel aankomen, ik zat niet lekker in mijn vel. En sinds een maand of twee is mijn armband weer verschrikkelijk aan het glanzen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:09

andere dingen die reageren op gemoedstoestand reageren door zweet e.d.
en zilver kan daardoor ook beinvloed worden, en als je wilt dat dat wat verteld over je gemoedstoestand kan dat.
maar ik zou gewoon zeggen dat het komt door een chemische reactie...

overigens: als het sieraad eenmaal zwart is uitgeslagen kun je hem heel makkelijk weer oppoetsen meestal..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:10

Mijn zilveren sieraden worden na een tijdje ook dof en donker idd ook naar zwart toe. Even poetsen met één of ander en ze zijn weer netjes, alleen een doekje is vaak al genoeg :)
Ik douche ook af en toe met mijn zilveren sieraden, maar alsnog worden ze dan dof en zwart na een tijdje dragen hoor. Kan me niet voorstellen dat zilver op je stemming reageert, heb er nog nooit van gehoord in ieder geval en ik zou ook niet weten hoe dat dan te verklaren is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:14

Ik trek het vooralsnog in twijfel, omdat er meerdere stoffen zijn die op je gemoedstoestand reageren.

Ik hoefde het niet op te poetsen, dat werkte niet.

Zweten deed ik in die tijd ook niet, vooral omdat ik zielig zat te zijn :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:18

Janine1990 schreef:
Ik trek het vooralsnog in twijfel, omdat er meerdere stoffen zijn die op je gemoedstoestand reageren.

Ben ik wel benieuwd welke stoffen dat dan zijn. Ik heb weleens zo'n 'mood ring' gehad, maar die reageerde meer op
temperatuur als op stemming :P Ik geloof gewoon niet zo in het verhaal mbt zilver en stemmingen, lijkt me zeer
onaannemelijk dat dit op je stemming kan reageren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:20

Ik heb ook een mood-ring gehad, maar dat is het niet.
Het is iets anders, het is ook niet dat magneet.
Ik kan het me niet meer herinneren. Ik heb het wel geweten.
En omdat m'n moeder er zo van overtuigd was, ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe het nu zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:22

naja al zou het wel op je stemming reageren... dat betekend dat je lichaam een stofje uitscheid die reageerd met zilver..
ook is het zo dat het een bekende reactie is van zilver die je beschrijft

@ mas: ik dacht dat de moodring vooral op zweet reageerde...
maarja daar was ik niet zo'n fan van.. ik was altijd verliefd volgens dat ding...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:26

siskeh; Hangt er vast vanaf of je een goedkope (zo'n nepzilveren) of goede had ;)

Ik weet ook niet of het te maken heeft met een stofje, in dat geval zou het adrenaline kunnen zijn, maar dat komt niet echt naar buiten bij mijn weten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:42

waarom zou het adrenaline zijn?
als je zweet kun je heel verschillende stoffen uitscheiden!
in je zweet zitten verschillende afvalstoffen, dus het kan heel goed mogelijk zijn dat er iets inzit waar het mee reageerd...
overigens reageerd zilver ook als je het gewoon laat liggen en niet draagt...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:56

ik draag al járen zilveren armbanden (7 stuks) om mn linkerpols, ze glimmen nog altijd zoals het begin, en ik heb ze nooit af :n
zou ik dan altijd erg goed gehumeurd zijn? :D

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:01

haha xDramaQueen ik denk het wel :D

Ik had vroeger ook een zilveren armband.. Die werd op den duur ook zwart. Maar met poetsen en doen is hij toch weer zilver geworden.. Al geprobeerd om hem te ''poetsen'' schoonmaken :) ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:24

Ireneee; Zoals je hebt kunnen lezen, is de armband uit het niets weer gaan glimmen. Ik heb nooit hoeven poetsen, wel een poging gedaan, maar die liep op niets uit.
Ik heb me in die tijd ook ongelooflijk belabberd gevoeld, mijn levenslust was helemaal verdwenen.

xDramaQueen; Hahahaha! Dat zou mooi zijn! :P Ik weet dat het misschien wat vergezocht is, maar ik wéét dat er meer is aan dat verhaal en vroeg me dus af of bokt hier meer vanaf wist ;)

siskeh; Ik vond zweet niet erg aannemelijk, omdat ik in die tijd zo goed als niets deed, en al helemaal niet zweette.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:07

Ow oke! Nog nooit van gehoord, wel apart :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:08

Vandaar dat ik het ook behoorlijk aannemelijk vond. ;)
En ik weet dat ik er vaag zelf ooit ook nog wat van heb gehoord...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:15

Is wel erg apart, dus zou je armband weer op moeten "glanzen" wanneer je je goed voelt?
Wel fijn natuurlijk voor je dat je armband weer glanst, maar ik neem aan dat het zwart niet ineens zilver geworden is?

Ik neem aan dat je uit de moeilijke periode die je hebt gehad geklommen bent, super!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:21

Gebeurd mij ook wel eens.. Gooi het zwarte stuk dan in een bak met kokend water, aluminiumfolie en een beetje soda erop. binnen een minuut is hij weer zilver en glimmend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:27

Mowoah; Het zwart werd inderdaad niet zomaar weer zilver. Dat heeft lang geduurd. Na een week ongeveer trok het zwarte weer weg, en daarna heeft een een tijd "gewoon" zilver geleken. Dof, maar zilver. Alsof er veel beschadigingen op zaten. Maar nu glanst het weer volledig. Die moeilijke periode ligt allang achter me, haha. ;)

CalvinM; Ik merkte het op, omdat het met douchen niet wegging. Het leek alsof er heel fijn zwart zand tussen de schakels zat, het is zo'n fijne schakelarmband. Maar toen m'n moeder met dit verhaal kwam, heb ik het opgegeven. En ja, het werd zomaar weer glanzend..