Leuk vraagje voor de bokkers. In een gesprek werd mij gevraagd het verschil uit te leggen tussen klantvriendelijk en klantgericht. Ik had niet heel veel tijd om erover na te denken, dus ik dacht ik begin bij klantvriendelijk en dan zie ik wel. Mijn idee van klantvriendelijk is een klant netjes te woord staan, begrip hebben, zorgen dat je weet waar je zelf over praat, eigenlijk dus zorgen dat jij je klant netjes helpt zodat hij tevreden weggaat (mijn omschrijving was iets uitgebreider, maar ik weet niet meer precies wat ik ervan gebakken heb). Toen moest klantgericht nog..... uhm... oeps? Ik wist het niet meer! Maar ik zou denken dat je dan ervoor zorgt dat je als organisatie zorgt dat je op de hoogte bent van de wensen van je klant en daar ook op inspeelt/gebruik van maakt, dat je weet waar je klant het over heeft en dat je weet waar je op in moet spelen om je produkt te verkopen. Eigenlijk vind ik beide begrippen ook erg dicht bij elkaar liggen en heel die vraag toch flauwekul, het gaat erom wat je doet met je klant, niet of je het theoretische verschil weet. Volgens de beste man waar ik mee zat te praten is klantgericht hetgeen wat ik als klantvriendelijk zie. Klantvriendelijk is volgens hem de klant iets weten te verkopen, met een mooi praatje erbij, liefst duurder dan hij van plan was en hem daarmee tevreden lachend de deur uit laten gaan met het idee dat hij iets fantastisch gekocht heeft. Nu ben ik eens benieuwd wat jullie bokkers vinden wat het verschil is! (en dan zonder in de Van Dale e.d. te gaan kijken, het gaat erom wat jullie zelf denken!).
Klantvriendelijk vind ik inderdaad de omgang met de klant in de winkel. En klantgericht is voor mij meer in hoeverre je je aanbod aanpast aan de klant. Kort gezegd
Idd.. klantvriendelijkheid is de omgang met je relaties en klantgerichtheid is wat je ze kan bieden..
chocobroodje
Geplaatst: 16-02-09 16:20
klantgericht denk je meer mee met de klant en wat ze nodig hebben. klantvriendelijk heeft met de simpele omgamg te maken (netjes, aardig, vriendelijk)
Bergje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-09 16:22
Leuk om te lezen! Ik vond eigenlijk dat hij nogal een rare gedachte had bij "klantvriendelijk".
Boktpony
Geplaatst: 16-02-09 16:23
Klantvriendelijk vind ik als je gewoon vriendelijk je klant netjes te woord staat. Klantgericht vind ik de echte verkoop. Dat je per persoon bekijkt wat je ze kan verkopen om het zo maar te zeggen.
Rebel_Jits
Geplaatst: 18-02-09 10:08
Van Dale zegt: klant·vrien·de·lijk bn, bw rekening houdend met, inspelend op de wensen vd klant
Klantvriendelijk is voor mij algemeen. Iemand die beleefd en aansprekend met de klanten omgaat, mensen helpt waar hij kan en een extra dienst wil doen voor de klanten.
Klantgericht is voor mij: je eigen presence, handelen en het aanbod wat je doet aanpassen naar die specifieke klant. Dus jezelf kunnen aanpassen aan de verschillende wensen van klanten en dat kunnen lezen voor je ze benadert.
Bergje
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-09 21:28
Urielle, die "klantgericht" van jou is wel heel mooi omschreven! Eigenlijk best frustrerend om te lezen dat ik dus zelf wel degelijk in de goede richting zat te denken. Na enig zoeken op internet kwam ik zijn letterlijke citaat tegen in een of ander artikeltje voor/van managers. Ook wel lachwekkend eigenlijk!
Klantvriendelijkheid heeft meer te maken met hoe je personeel de klant behandeld (wat hierboven al vaak gezegd is)
Klantgerichtheid is heel simpel gezegd marketing. Bijvoorbeeld het assortiment zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de wensen van de klant.
RZDLover
Geplaatst: 18-02-09 22:21
Heb ivm mijn werk hier dagelijks mee te maken en dit topic zet me dan ook aan het denken Klantvriendelijkheid is voor mij de manier waarop je, je naar een klant toe gedraagt. Taalgebruik, behulpzaamheid etc.
Klantgerichtheid gaat meer over de taken die je uitvoert en in hoeverre die in het teken van de klant staan (in mijn geval zijn dat al mijn taken). Ik denk dat de mate waarin je klantgericht werkt weer veel bepaald voor de mate waarin je zelf klantvriendelijk bent.
Ik ben ook van mening dat het nauw met elkaar samenhangt.