Ik nou te makkelijk of ouders te moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Ik nou te makkelijk of ouders te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:31

Heej,,

We zijn bezig de zolder opruimen, ik heb daar heel veel spullen van mij gedropt. Waarvan ik zo iets had, jah doe er niks meer mee, maar weggooien mag ook (nog) niet.. Dus huppa ik plante het wel op zolder neer. We hebben een mega grote zolder.. En hij staat gewoon helemaal vol. Uiteraard met rommel, maar ook dierbare dingen of spullen voor vakantie/kerst/pasen/sinterklaas etc. Dus eigenlijk een combi van van alles..

Nou goed, wij zijn dat nu dus aan het uitzoeken. Wat niet even in 2 daagies is gebeurt, maar je minstens toch echt wel een week voor nodig hebt.. (minstens hè). Nou krijg ik dus heel wat spullen die ik daar toen der tijd neer gelegd heb terug van zoek maar uit. M'n ouders zeggen telkens weer, wil je dit niet bewaren (bv. een pen die het nog wel doet maar onder het stof zit verfvlekken erop (was vroeger nog al crea bea, kun je zelfs aan m'n vloer nog zien :P ) en vind ik er alles behalve 'schoon' uitzien). Ik zo, dat vieze ding kun je toch beter gewoon weggooien? (en wat is een pen nou :+ ) Zo zijn er ook meer dingen, bv. aantekeningen die je op school hebt gemaakt. Schriften gooi ik neit weg, maar losse blaadjes bv. weer wel.. Of speelgoed waar je echt niks meer mee doet, kraaltjes etc.

Hun hebben overal wel een reden voor waarom je het zou kunnen bewaren of "later voor je eigen kinderen", sommig speelgoed bewaar ik wel hoor. Dat vind ik gewoon zonde om weg te doen, en m'n ouders willen zelf ook speelgoed van ons (m'n broertje en ik) bewaren voor "als we opa en oma worden" :+

En wij krijgen maar te horen, jullie gooien veel te snel dingen weg en jullie gooien te veel weg!!
Maar ik heb zo iets je kunt toch niet alles bewaren :+ ? Het is gewoon niet normaal hoeveel we bewaren, we hebben echt een grote zolder en daar kun je alleen nog je kont in keren (terwijl je er makkelijk een binnenspeeltuin zou kunnen maken bij wijze van ;) )

Ben ik nou te makkelijk met weggooien of m'n ouders te moeilijk :+ ?

lovey_ou

Re: Ik nou te makkelijk of ouders te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:34

hier soms ook hoor de ene keer gooit ze gewoon alles weg de volgende keer kom ik opeens iets tegen waarvan ik zei dat het wegkon :+

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:36

Ik gooi zo goed als alles weg, scheelt in het opruimen :+ Alleen foto's etc en leuke dingen van vroeger (tekeningen, sommige agenda's) wil ik nog wel bewaren. Evenals de dingen die later nog nut kunnen hebben zoals speelgoed. maar schriften van de middelbare school gooi ik allemaal weg. Ook dingen die ik tegenkom waarvan ik niet meer wist dat ik het had gooi ik weg, ik heb het niet gemist, dus heb ik het ook niet nodig toch?

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:38

Pfff, ik ben inderdaad ook niet zo bewaarderig. Ik heb altijd iets van: Als ik het al een jaar niet heb gebruikt, gooi ik het weg. Dan ga ik het heus niet meer missen hoor :n

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:38

Hup gewoon wegflikkeren die zooi! Je torst je hele leven al veel troep mee en het blijft gewoon steeds aangroeien...dus beetje ruimen kan echt geen kwaad. Misschien moet je criteria stellen zoals:
1) Ga ik het dit jaar nog gebruiken?
2) Heeft het emotionele waarde?
3) Kan ik er iemand anders blij mee maken?

enz..

Maargoed, mijn schoomoeder is bijvoorbeeld de grootste jager-verzamelaar die er op aarde rondloopt wat er laatst in resulteerde dat ze de garage niet meer inkon (deur kon nog net open...maar daar was ook alles mee gezegd...lopen ...no way!)
Ze heeft nu al twee keer 10 zakken kleding weggebracht!!! En nog al een hoop troep naar het grof vuil.

Dus wees jij maar makkelijk!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:40

ik had het een paar jaar geleden heel erg, dat ik alles bewaarde.. met de gedachte: dat gebruik ik ooit nog wel een keer..

Maar nu gooi ik ook veel sneller dingen weg! heb zo laatst mn kast eens opgeruimd, en bv kleren waarvan ik dacht; oow, dat draag ik nog wel eens, heb ik nu weggegooid omdat ik het gewoon niet draag..

ik heb nu zo iets; waarom zou je allerlei prullaria bewaren als je er toch niks meer mee doet?!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:40

Ik heb samen met mijn man in de kerstvakantie de zolder aan gepakt.
We hebben besloten veel weg te gooien en dat is ook gebeurd.
De box en andere bruikbare kinderspullen hebben we naar de kringloopwinkel gebracht (en ja mijn moeder vond ook dat ik die moest bewaren voor later.....).
Maar dan koop ik wel weer wat nieuws of 2de hands tegen die tijd.
Als ik de spullen van mijn moeder zie die ze heeft bewaard voor later (oude box en kinderstoel ed) hebben we nooit gebruikt (toch te oud en vies). Ook alle andere spullen die al die tijd bewaard waren onder het mom van : "je weet nooit wanneer je het nodig hebt" zijn weggedaan.
Buiten de spullen die we weg hebben gegeven, hadden we nog bijna 300 kilo wat naar de stort is gebracht.

Nu nog de slaapkamers van de kinderen uitmesten... maar dat is net zo veel werk ben ik bang voor.....

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:41

hihi, komt me heeel bekend voor!
Mijn ouders zijn precies zo, alles willen ze bewaren!
Gaat bij ons ook allemaal op de grote zolder :+
nou veel plezier ermee, ik hoef daar niet te wonen en ik ga het ook niet uitzoeken als hun daar weg willen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:41

als er echt een emotionele waarde aan zit, tjah.. Maar dingen die je langer dan een jaar niet gemist heb zal je echt niet gelijk weer nodig hebben toch!? In het ergste geval koop je het weer.. Zie ook het probleem niet al ben ik zelf ook wel makkelijk van het bewaren ;)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:44

Denk dat iedere ouder zo is. :D
Mijn moeder is ook zo.. die wil alles bewaren.. terwijl ik alles het liefst weggooi. :)

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:46

Bij mij is het nou net anders om.. Mijn ouders hebben zo iets van Joh gooi het toch weg!

En ik daarin tegen bewaar letterlijk ALLES _O-

Maar ik neem aan dat je ouders willen opruimen.. Dan lijkt het me ook logisch dat jij alles wat jij wilt weggooien weg mag gooien toch :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:49

Ja precies, en dingen die ik op zolder heb geplant dat was toen ik een jaar of 13/14 was :D *toen ben ik m'n kamer gaan uitmesten, heel veel is naar zolder gegaan haha* En ben nu 17, dus heb gewoon van ja heel veel kan weg. Had 3 grote dozen met speelgoed erin, waarvan er nu 1 vol zit die ik bewaar. Kortom met de reden dat we 2 kleine kinderen in de familie hebben, en tekeningen kunnen nog gemaakt worden. Leuke familiespelletjes etc. (het e.e.a. is al eens van zolder afgehaald toen ze hier waren dus ja).

Maar idd ik heb ook gewoon zo iets van geen emotionele waarde? Langer als een jaar niet gebruikt? huppa weg ermee! :P

En ik koop liever dingen opnieuw, dan oude (vieze) dingen van zolder te gaan hergebruiken.. :=

@ Ireneee precies, en dat gebeurt ook wel maar ze vragen wel 3x of het echt weg mag en dat hun het eigenlijk heel erg zonde vinden :P
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 16-02-09 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:49

Ik ben op zich vrij weggooierig.
Maar ik vind het wel leuk om bepaalde spullen van vroeger nog te hebben. :) Ik zou als ik jou was niet TE veel weggooien omdat het later toch best leuk is om terug te zien.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:51

Iris82 schreef:
Ik ben op zich vrij weggooierig.
Maar ik vind het wel leuk om bepaalde spullen van vroeger nog te hebben. :) Ik zou als ik jou was niet TE veel weggooien omdat het later toch best leuk is om terug te zien.

Ja precies, zo hadden we van m'n vader nog een schriftje van school gevonden waar die vroeger verhaaltjes in moest schrijven en daar stond dan bij elk verhaaltje een tekening bij. Erg leuk en we hebben er smakelijk over gelachen :D Dat zijn gewoon echt de leuke dingen (ook al leuke ideeën opgedaan voor wanneer hij 50 wordt :P ) Maar zulk soort dingen gooi ik ook niet weg dat vind ik ook zonde.. Maar genoeg kan ook echt wel weg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:52

Mijn moeder is precies net zo. Heeft ook heel veel oud speelgoed van ons nog staan en o weee als je zegt dat het wel weg kan! :P
Gelukkig hebben ze een grote zolder ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:53

Wat je in ieder geval NOOIT weg moet gooien is oude schoolagenda's. Ik kan nu nog zo ontzettend met mijn vriendinnen lachen om de verhaaltjes die we daar voor elkaar in hebben geschreven.

Plaatjes van Josh Hartnett (Pearl Harbor) met allemaal "lekkerding" en "sexy" erbij geschreven, uiteraard rijkelijk geïllustreerd met hartjes.

En natuurlijk de diverse initialen J.L uit de 4e... van de hunks van school. En meer zaken in "geheimtaal".

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:54

ik ben ook niet heel bewaarderig en gooi snel iets weg..
heb er trouwens nog nooit spijt van gehad :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:58

Herkenbaar :D

Vorig jaar september ben ik verhuisd, van een grote boerderij naar een veel kleinere vrijstaande woning. En wat heb je met een boerderij, juist. Alle ruimte! In de jaren dat ik daar heb gewoond is er natuurlijk veel verzameld en uiteindelijk op zolder terecht gekomen. We zijn twee weken ( !! ) bezig geweest met sorteren wat wel en niet weg kon. En nog hebben we erg veel spullen hiermee heen genomen. Hoor mijn vader nog zeggen dat 'we niet zoveel weg moesten gooien want het kon nog wel van pas komen!' Over tig jaar zeker.. :')
En mijn eigen spullen... Het 'mooiste' speelgoed of de dingen waar ik nog leuke herinneringen aan heb zijn meegegaan, het overgrote deel staat nu op ons stukken kleinere zoldertje, heb nog 2 dozen met speelgoed :o Schooldingen als schriften en agenda's.. Tja, stonden wel grappige dingen in, alleen heb ik ze wel weg gedaan. Dit omdat wij vroeger een schrift hadden op school. Geweldig om terug te lezen over 'geheime' liefdes en acties van anderen die nodig besproken moesten worden enzovoorts :D
Maar ik denk dat ik over het algemeen wel redelijk goed kan opruimen :j Van het voorjaar maar even weer een grote voorjaarsschoonmaak op mijn slaapkamer houden :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:02

het is ook een beetje een generatiekloof; wij zijn meer van de weggooi generatie... bij mijn oma worden bv boterhamzakjes, van die kleine doorzichtige plastic zakjes, na gebruik gewassen, gedroogd en weer gebruikt. Op dat idee zouden wij nooooit komen. Wij nemen een flesje water mee en als het leeg is flikken we het weg, heel normaal voor ons.

Toen ik eindexamen heb gedaan en geslaagd ben heb ik alle middelbareschool troep weggegooid, opgeruimd staat netjes. M'n vader vond het maar niks. Die kan helemaal niks weggooien, m'n moeder ook slecht.
"Onze ouders" zijn meestal toch van de oorlogse/net-na-oorlogse generatie; toen was je blij met alles wat je had.
Eerlijk gezegd wil ik ook niet weten wat er allemaal uit dat inmense huis van mijn opa en oma gaat komen als die overlijden, dat word onze dood ook := Daar liggen nog staaaaaaaaaaaapels vooroorlogs beddegoed (kan ja altijd nog eens van paskomen; dat het al uit elkaar valt als je het aankijkt boeit blijkbaar niet 8)7 ) om nog maar te zwijgen over al dat servies, kleren, speelgoed, onderdelen uit dingen waarbij bv het apparaat kapot was maar dat onderdeel nog goed.

16 jaar geleden zijn wij hier komen wonen, toen is de deurbel aangesloten maar er was een stuk van ongeveer 20 cm snoer tekort. Dus heeft mijn opa er een stuk oud wasmachine-snoer tussengezet (ook bewaard, uiteraard.. kon ja nog eens van pas komen :P ) en twee jaar later was ineens de deurbel kapot... maar niemand kon wat vinden waar het aan kon liggen, bleek dat stuk wasmachine-snoer gewoon verrot :7
Dat zijn dan van die dingen... achteraf kan je erom lachen maar je vraagt je toch af waarom je zulke dingen bewaart, dus tegenwoordig zijn m'n ouders ook makkelijk en halen gewoon een stuk nieuw (datzelfde geldt voor spijkers/schroeven/etc), dat weten m'n opa en oma gelukkig niet :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:10

Mijn oude schoolagenda's heb ik wel weggedaan, ergens vind ik dat wel jammer, aan de andere kant denk ik niet dat ik ze ooit nog bekeken zou hebben. Schriften, oude schoolboeken: weg ermee.
Wel bewaard: oude leesboeken, speelgoed (mijn dochter nu erg blij met mijn playmobil). Brieven van penvriendinnen
Wat mijn man en ik nu al weggedaan/gegeven hebben: babykleding en -speelgoed, kleren die we niet meer dragen, dat soort zaken.
We zijn 2 jaar geleden verhuisd naar een iets kleiner huis en dat zijn altijd goede redenen om lekker op te ruimen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:03

2x perjaar zoek ik mn kleding uit en 2x per jaar houdt ik grote schoonmaak op mn kamer, alles wat ik dan tegen kom en niet heb gemist smijt ik weg. Ik ben niet zo moeilijk :+ heb overigens wel mn barbies en zo van vroeger bewaard en dingen van de basisschool, maar voor de rest heb ik alles aan werkschriften etc gewoon weggegooid.
Mijn vader kan ook slecht weggooien, toen we 5 jaar geleden zouden verhuizen kwam mam 6 jaargangen computertotaal tegen op zolder :+ Mam daarentegen gooit alles weg en de jaargangen lagen dus al snel bij het oudpapier hahahah

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:05

Gooiden mijn kinderen maar eens wat meer weg :D
Het is ook nooit goed hè? ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:08

Bij mij is het ook andersom :+
Familie wil alles weggooien en mijn hele zolder staat vol :o

Maar het is toch niet zo erg als je ouders het willen bewaren, in de weg staat het toch neit? ;)

Storm

Re: Ik nou te makkelijk of ouders te moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:41

Bij mij is het ook al andersom :)

Omdat vriendlief en ik nog niet samenwonen, staat mijn hele jeugdsentiment (incl. 4 jaargangen Penny) op de zolder bij mijn ouders. Zij willen dat ik alles weggooi, maar ik wil het bewaren.

Nu gaan mijn vriend en ik over 2 weken samenwonen... ik vrees dat ik alles nu zelf mag gaan bewaren, en dat is nogal wat aan dozen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:05

Mijn ouders zijn precies het tegenovergestelde..
Ik ben best makkelijk met weggooien, altijd geweest. Broertje niet, en als we dan moesten opruimen was het altijd; Joh, dat kan je toch best weggooien?
Maar verder.. Schoolagenda's van groep 6 en 7 heb ik weggegooid, die van groep 8 moet nog ergens liggen. Die van de eerste ligt hier in de kast; Die gaat niet meer weg. :P
Die van dit jaar wil ik ook bewaren. Daar word zòveel ingeplakt, geschreven, getekend.. Da's een half plakboek, met afentoe wat huiswerk dingen ertussen.
En schriften gooi ik wel gewoon weg. Kinderboeken, en films dus niet. Al mijn gemaakte werkstukken (wauw, 4.) Die heb ik nog. 1 van groep 6, groep 7, groep 8 en de eerste klas. Vind dat gewoon leuk om te terug te lezen. ^^

maar echt, wij hebben ook een grote zolder.. En daar kan je niet eens opkomen zo ongeveer. :')