Bijbel voor dummies...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Bijbel voor dummies...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:34

Ik merk dat ik toch best wel een probleem heb...

Ik ben in september begonnen met een studie Nederlands en ik vind het echt super leuk. Ik merk alleen dat ik steeds tegen het probleem aanloop dat ik geen enkele kennis van de bijbel heb. In veel gedichten staan verwijzingen naar de Bijbel, die ik er dus niet uithaal en compleet over het hoofd zie omdat ik echt niks weet van het geloof. Ik vind het erg vervelend, temeer omdat het eigenlijk een stuk algemene ontwikkeling is dat ik mis.
Ik wil er graag voor zorgen dat ik meer te weten kom over de bijbelverhalen en ben op zoek naar een boek waar ik de grote lijnen in kan vinden. Het is absoluut niet de bedoeling me te gaan bekeren, of iets in die geest, maar ik wil mijn algemene ontwikkeling graag bijspijkeren, en zorgen dat ik de verwijzingen in gedichten en teksten kan gaan begrijpen.
Aangezien ik het niet zie zitten om de hele bijbel door te lezen wil ik een boek dat mij op weg kan helpen.

Ik ben zelf al wat gaan zoeken en ben drie boeken tegengekomen die me wel wat lijken. Voor ik er een aanschaf wil ik het zowiezo in de boekwinkel gaan bekijken, maar misschien heeft iemand hier nog een goede tip!

De boeken die ik zelf al gevonden had zijn de volgende:

De Bijbel voor Dummies
De Bijbel gaat open (Mary Batchelor)
Er was eens een God (Jan Blokker)

Is er iemand die een van deze boeken kent en hem me aan- of af kan raden? Of heeft iemand misschien een hele andere tip?

sans6

Re: Bijbel voor dummies...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:36

Kinderbijbel :j Dat is gewoon de bijbel maar dan in makkelijke taal geschreven

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:36

Wat je ook kan doen is de kinderbijbel lezen :) Zoals verwacht bij een kinderboek is deze heel helder geschreven, maar komt alles erin terug.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:38

Ik heb zo even geen tip voor je, maar ik wil alleen even zeggen dat ik het top van je vind dat je de moeite wilt nemen! :j
Succes ermee :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:39

Ik heb de kinderbijbel op de school waar ik werk (schaam, schaam, ik werk ook nog eens op een Katholieke school, maar dat gaat niet veel verder dan het bordje op de deur) en daar lees ik elke week uit voor. Toch vind ik dit nog niet voldoende.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:44

Waarom niet? Wat mis je? Als je een kinderbijbel voor wat oudere kinderen hebt, is die meestal aardig volledig namelijk.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:52

Mmm, vind het lastig om aan te geven wat ik mis, maar aangezien ik de kinderbijbel al een keer heb voorgelezen en de verwijzingen nog niet snap, heb ik het idee dat ik nog iets anders zal moeten lezen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:25

Nou ja, de bijbel is niet een boek dat 1 keer leest en dan doorhebt. Tenslotte is het een boek van een paarduizend pagina's, dat niet helemaal voor niets zoveel invloed op onze cultuur heeft. Ik bedoel: er staat /veel/ in. Ik ken de boeken die je noemde niet, maar met name de dummie-gidsen weten best goed de informatie op een eenvoudige manier weer te geven dus als startpunt is het vast interessant.
Ik zou het verder niet weten. Het zijn ook dingen die moeten ontstaan. De eerste keer lees je over veel details heen. Dan pik je een aantal referenties op (en dat kan overal zijn, zo zijn The Simpsons een uitgelezen bron van allerlei verwijzingen, en je moet echt enorm belezen moet zijn om die allemaal te kunnen snappen). Maar daardoor herken je de verhalen een volgende keer weer beter, en komen er weer wat dingen bij die ineens beginnen te leven.

Je kunt ook wel wat films kijken, van serieuze films (prince of Egypt bv) tot parodierende (Jesus Christ Superstar, Life of Brian). Joseph and his amazing technicolored dreamcoat hangt een beetje tussen parodie en het verhaal zelf in.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:19

Bedankt voor je duidelijke uitleg, shadow0! Ik begrijp wel dat het niet een kwestie van even doorlezen is, zal zeker eens naar de films gaan kijken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:41

De Dummyboeken vind ik meestal erg onvolledig en onduidelijk gestructureerd, hoewel ik de Bijbel voor Dummies niet in handen heb gehad. Ik denk dat je met de Kinderbijbel al goed op weg bent. Er bestaan ook boeken, een soort encyclopedieën, over symboliek, en ook met name Bijbelse symboliek. Misschien dat zoiets de moeite waard is voor je studie?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:43

Als je studeert aan de Uni van Utrecht (zie dat je in Soest woont) kan je het vak Who's who in de Bijbel volgen in het 4de blok. Na dat vak snap je alle verwijzingen prima. Is echt een bijspijkervak voor mensen die talen of taal en cultuur wetenschappen doen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:06

peanutbutter schreef:
Als je studeert aan de Uni van Utrecht (zie dat je in Soest woont) kan je het vak Who's who in de Bijbel volgen in het 4de blok. Na dat vak snap je alle verwijzingen prima. Is echt een bijspijkervak voor mensen die talen of taal en cultuur wetenschappen doen.

Ik studeer inderdaad aan de Universiteit van Utrecht. Het lijkt me wel een heel goed idee om dat vak te volgen, wist helemaal niet dat dat aangeboden werd! Het enige probleem is dat het dan wel in de avonduren moet zijn aangezien ik in deeltijd studeer omdat ik gewoon een fulltime baan heb. Ik ga er eens achteraan!

In ieder geval erg bedankt voor de tip!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:24

Je hoeft ook niet de hele bijbel te lezen om de grote lijnen (en de belangrijkste personen / gebeurtenissen) te herkennen en onthouden. "Grote lijnen" is sowieso al een lastig begrip, omdat de bijbel een verzameling boeken is, door verschillende mensen op verschillende tijden geschreven. Die boeken zijn heel verschillend, sommigen zijn verzamelingen van religieuze regels, anderen vertellen verhalen. Ik heb "Who is who" ook gevolgd, maar 'in mijn tijd' was dat nog gecombineerd met mythologie, we hebben toen in ongeveer 5 weken bijna de hele bijbel gelezen.
Ik heb nog een overzicht ergens liggen, welke boeken verhalen bevatten en welke wetten (met andere woorden, naar welke boeken meestal verwezen wordt en welke niet).
Ik kan wel kijken of ik dat overzicht nog kan vinden?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:33

Dat zou wel super zijn Traiectum, zou het graag van je willen lezen!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:49

't is een overzicht hè ;) , dus geen samenvatting, maar als je daar de verhalen uitkiest en leest ben je net zolang bezig als dat je een boek over de bijbel leest (en dan weet je minder, want je kent het origineel niet). Ik heb zelf trouwens gemerkt dat je steeds 'gevoeliger' wordt voor bijbelse verwijzingen als je er op gaat letten.

Ik duik m'n aantekeningen in, daar ligt 'ie *ergens* tussen :=

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:01

Het is een deeltijdvak wat altijd in de avonduren wordt gegeven. De deeltijd en voltijd zit gewoon bijelkaar. Geloof dat het vollege altijd rond een uur of 19.00 s'avonds begint. Je kan altijd bijschrijven voor dat vak weet ik. Even mailtje sturen naar de docent.
http://www2.let.uu.nl/cursuskrant/
Kijk bij de bachelor opleidingen en dan bij studie geschiedenis in blok 4. Daar staat hij tussen.

Who's Who is niet meer gecombineerd met mythologie, maar gewoon opgedeeld in aparte vakken. Ook dat is een heel nuttig vak om te volgen overigens!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:21

Ik heb het gevonden, maar zie helaas dat het op dezelfde avonden is dat ik al colleges heb, beetje jammer!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:54

Ach vak wordt ieder jaar gegeven :P
Ik heb al voor mn studie mythologie en bijbel vakken gehad maar doe deze er toch mooi bij. Zijn toch weer studiepunten. Het zijn ook echt meer bijvakken die je vaak nog in je 3de jaar doet voor extra punten (tenminste bij mij) of als je echt bijspijkerhulp nodig hebt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:38

Er is eventueel een serie te krijgen waar de meeste bijbelverhalen in worden nagespeeld en best leuk is om naar te kijken. De serie heet: " de rode draad" vond het toen best leuk om naar te kijken ;) en heb er best veel van geleerd