Ongelovelijke onduidelijkheid op school!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Ongelovelijke onduidelijkheid op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:01

Ahhhh, ik zit me echt rot te ergeren aan mn opleiding.. Ze gaan zo slordig om met roosters, tentamens, regels, herkansingen, inlevermomenten ed.

Wanneer je je punten van je P niet haalt binnen 2 jaar, moet je de opleiding verlaten.. Vorige week was er een her voor een vak wat veel mensen niet hebben gehaald, kortom: de klas is bijna gehalveerd! Nu mag de ene wel door met de opleiding, de ander niet, eentje moet zelfs stoppen omdat ze de her niet gemaakt heeft terwijl ze niet eens wist dat ze een her had ed.

Roosters staan soms pas 2 dagen van te voren online, als blackboard het doet.. Cijfers worden op 4 verschillende manieren gecommuniceerd en soms krijg je op 2 manieren, 2 cijfers voor 1 tentame..

Niemand weet wanneer wat is, hoe het werkt, hoe je dingen moet regelen ed. dit kost je gewoon SP! Is dit bij iedere opleiding zo!?

verootjoo

Re: Ongelovelijke onduidelijkheid op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:03

welkom in de wereld van het hbo/wo :) *\o/*

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:11

Jep, zo gaat het er overal aan toe geloof ik..
Rooster veranderen om de minuut, cijfers worden niet door gegeven, etc. Erg vermoeiend allemaal :\

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:12

ja heel vermoeiend!! Ze begrijpen niet dat sommige mensen ook nog een leven naast blackboard hebben :( Ik heb geen tijd om iedere dag alles te checken en na te lopen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:37

Klinkt allemaal bekend ja, zit ook op het HBO en op het gebied van cijfers/punten/roosters/boekenlijsten etc etc is het gewoon een zooitje. Ook ongeloofelijk om te zien dat elke jaar dezelfde dingen weer fout gaan...
Ach je raakt er aan gewend om overal zelf achteraan te hollen en álles dubbel te chacken ohgv je cijfers en punten.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:39

Romyv schreef:
ja heel vermoeiend!! Ze begrijpen niet dat sommige mensen ook nog een leven naast blackboard hebben :( Ik heb geen tijd om iedere dag alles te checken en na te lopen!

Tja, het is maar net hoe belangrijk je je opleiding vindt denk ik dan...

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:41

Voorzover ik te horen krijg van iedereen is het op elk HBO zo... helaas.

Dat van die P is trouwens niet zo raar hoor, de regels zijn gewoon zo dat je er twee jaar over mag doen en anders eraf moet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:42

Ouwe schreef:
Romyv schreef:

Tja, het is maar net hoe belangrijk je je opleiding vindt denk ik dan...

Ben ik het ook wel weer mee eens, ik check sowieso maandag tm vrijdag 1 a 2 keer mn mail en cijfers. Hoort ook wel een beetje bij je eigen inzet en motivatie voor de opleiding.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:43

ben ik niet mee eens.. Ik vind dat de opleiding gewoon zijn zaken op orde moet hebben!!

Duidelijke regels, continiuteit over cijfers ed. Het is gewoon slecht georganiseerd, heeft er niets mee te maken of je wel of niet je opleiding belnagirjk vind!

Daarbij: Ik betaal alles zelf! Als ik het nie tbelangirjk zou vinden, hou ik dat geld wel in mn zak en zou ik er allang mee gestopt zijn toch!?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:44

Je zegt dat je geen tijd hebt om elke dag blackboard te checken, daar was mijn reactie op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:38

Als er zoveel onduidelijkheden zijn, waarom stap je dan niet naar de examencommissie en leg je het hele verhaal uit hoe en wat? Niet geschoten is altijd mis en als het klopt wat jij beschrijft dan sta je in je recht om een verklaring te eisen dacht ik?

Overigens zijn mijn docenten wel zo sociaal om bepaalde mededelingen via email te doen, alleen blijft het wel belangrijk dat je BB in de gaten houdt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:31

Als er een opleidingscommissie of studentenraad is kun je eerst daarheen, en anders inderdaad naar de examencommissie. Iedereen die van de opleiding af zou moeten kan ook bezwaar indienen bij de examencommissie: die is gerechtigd om een afwijkende Bindend Studie-Advies uit te brengen. Als je goed kunt onderbouwen dat er niet voldoende gelegenheid is geweest om het tentamen te halen, moet dat best kunnen.

Daarnaast: probeer zoveel mogelijk mensen te vinden en onderneem actie. Kaart het aan, probeer er iets mee te doen. Schakel ook studieadviseurs of mentoren in waar dat kan, schrijf uiteindelijk een brief naar de opleidingsdirecteur etc.
Vaak blijven dit soort dingen voortduren omdat mensen wel onderling klagen, maar er verder niks aan doen. Als je als student aantoont dat je wilt werken en echt je best wilt doen, maar door de onduidelijkheid in de problemen komt, is er vaak genoeg wel over te praten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:07

Je kan inderdaad via studentenoverleg of de examencommissie een klacht indienen, maar het ligt ook wel een beetje bij jezelf.

Zelf moet ik naar zo'n 200 studenten communiceren, en dan werk ik nog bij een kleine opleiding. Ik werk ook via elektronische leeromgevingen en algemene emails, kan niet 200 man achter de vodden zitten. Daarnaast zijn zeker 7 van de 10 studenten ook niet echt goed georganiseerd en doen geen enkele moeite om zelf ergens achter te komen. Ik kan 10x vertellen hoe iets werkt, maar de helft luistert niet. Zo werkt het gewoon niet, je moet overal bovenop zitten, ook als student, maar ook in het leven na school. Voor niets gaat de zon op, en het is ieder voor zich.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:53

Ik vind dat het niet nodig zou moeten zijn om elke dag Blackboard te checken. Natuurlijk kun je dan de pech hebben dat je eens voor niks op de uni staat omdat een docent ziek is, maar dat overleef je wel. Echt belangrijke dingen moeten langer dan een dag van tevoren doorgegeven worden. Natuurlijk moet je niet twee keer per maand op Blackboard gaan neuzen, maar twee keer per week zou toch voldoende moeten zijn. Natuurlijk moet je het zelf ook goed in de gaten houden, maar elke dag moeten gaan checken of je de dag erop niet toevallig een her hebt, dat is natuurlijk overdreven.

Bij mijn studie was het altijd prima geregeld, dus het kán wel. Je kon je in een bepaalde periode inschrijven voor cursussen, en ten tijde van de inschrijving was het rooster daarvan ook al bekend. Dat moest natuurlijk ook wel, want anders zou je je inschrijven voor overlappende cursussen. Bij de cursusinfo stond ook al hoe er getoetst ging worden (tentamen, werkstuk, presentatie, etc.). Zo'n twee tot drie weken voor aanvang van het blok waren ook de zalen bekend, en ruim een week van tevoren (uiterlijk) kreeg je een brief met daarin nog wat extra info over de cursus en een lijst van boeken die je diende aan te schaffen en of je alvast iets moest voorbereiden voor het eerste college. Cijfers werden in Osiris ingevoerd én de lijsten werden uitgeprint opgehangen bij het secretariaat van de opleiding. De datum en tijd van een tentamen werd in de bijbehorende cursus bekendgemaakt, en vaak was dan ook de datum van het hertentamen al bekend.

Zo kan het dus ook, en ik vind dat je als student best mag verwachten dat je minimaal twee weken van tevoren ergens kunt vinden waar en wanneer je tentamen hebt, dat op het moment dat jij je cursussen moet kiezen de roosters al bekend zijn, en dat cijfers op één centraal punt terug te vinden zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:09

Ik ga helemaal met Nimue mee. Zo heel af en toe zijn er last-minute wijzigingen en dat is geen probleem, maar het meeste moet gewoon goed in orde en op tijd geregeld zijn, en dat kan ook best.
Bij mijn studie was dat ook gewoon goed geregeld, en als er iets mis ging (fouten zijn menselijk tenslotte) dan was er ook prima te praten over een oplossing. Zo kan het dus ook.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:01

Ik verwacht niet vanuit de opleiding dat ze mij achter de vodde aan zitten, maar ik vind het heeeeel slecht dat wij aan een 1ste jaars moeten gaan vragen wat hun tentamen rooster is om te kijken welke herkansingen wij hebben.. Ik weet dus gewoon NIET wie er in het eerste jaars zitten..

Het gaat erom dat ze informatie of niet of iedere keer op een andere plek bekent maken.. Als zij zeggen: de cijfers staan ALTIJD op BB, goed! Maar nu is het zo dat de cijfers de ene keer in de mail staan, de andere keer in je studentenmail, de andere keer bij course documents, dan weer bij files, dan weer bij cijfers, dan staan ze in de kast, dan hangen ze boven de printer, dan liggen ze bij het clusterbureau.. Dat kan gewoon niet!!!!