Als je geen problemen hebt, is dat je probleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als je geen problemen hebt, is dat je probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:57

Zal het even uitleggen :D

Vorige week, les op school.
En we kregen de opdracht om voor de volgende les minimaal 5 en maximaal 10 persoonlijke problemen op te schrijven... ( ja, sociale opleiding ;) )
Her en der klonk wat gezucht, maar men begon dapper te pennen. Except me :+
Waarop de docente dus zei 'En als je geen problemen hebt, is dat je probleem'

Ik vind dit toch behoorlijk kort door de bocht. Hoezo 'moet' je problemen hebben?
Ik heb ze gewoon niet. Is dat zo raar? Ik kan er gewoon niet bij dat je blijkbaar problemen moet hebben.
Kijk dat het wenselijk is voor haar lesopzet, oké... Maar dat wil niet zeggen dat iedereen echt problemen heeft :D

Ben wel benieuwd naar jullie mening over deze uitspraak :j

( ze is er trouwens vandaag niet op terug gekomen, wat ik best jammer vind. Had gerust haar visie op het geheel willen weten )

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:59

Zou je niet inplaats van je problemen, kunnen opschrijven waarom jij vind dat je geen problemen hebt? Wie weet kom je alsnog op iets, problemen hoeven immers niet groot te zijn. Maar dan heb je toch je best gedaan voor je opdracht, waarbij je goed onderbouwd hebt waarom je geen problemen hebt. Nuja..kijk maar :P

Welke opleiding doe je?

Colt

Re: Als je geen problemen hebt, is dat je probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:01

Als je geen problemen hebt is dat toch mooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:02

Bedankt voor het meedenken hoor LadyElmira :)
Maar, mijn probleem is dus blijkbaar dat ik geen problemen heb. Fine to me. Hoor het vanzelf wel als ze er wel op terug komt in de les.

Ik vroeg me meer af wat anderen van deze 'stelling' vinden, is het zo dat niemand vrij is van problemen? Ik kan het me niet voorstellen namelijk.

En doe deeltijd sph

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:03

kon ik dan maar met je ruilen :+ :+

denk dat iedereen wel problemen heeft, klein of groot of meerdere!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:08

Voor een deeltijd opleiding vind ik dat je docent erg kinderachtig reageert. Hoewel ik me kan voorstellen dat ze zich ergert als jij achterover leunt.
Het is toch hardstikke fijn dat je geen problemen hebt?
Als je docent er zo'n probleem :Y) van maakt, zou ik gewoon iets kleins verzinnen. :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:11

mijn probleem is dat: de huidige docenten binnen de deeltijd opleiding SPH hun lessen zodanig voorbereiden dat ze in het geval van een andere-dan geplande-gebeurtenis zich geen raad weten met de leerling

NehnaDagmar

Haha bekende opdracht als mwd'er.
Ik denk dat je het verkeerd ziet, een probleem hoeft niets iets groots te zijn he, het kan ook iets onbenulligs zijn maar waar je wel een beetje over denkt of piekert. Dan voel je je misschien wel banketstaaf omdat jij opschrijft of je die broek nou wel of niet gaat kopen en iemand anders heeft bv geen contact met zijn ouders, maar dat is voor jou een 'probleem'.
Ik denk dat dat is wat je docent bedoelde :)

liedje89

het probleem is dat ik een probleem moet verzinnen omdat ik geen problemen heb en mijn docent heeft daar een probleem mee.:p

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:15

Problemen vind ik een beetje een raar woord. Klinkt zo negatief.. Zelf noem ik het altijd verbeterpunten zodat je leerdoelen voor jezelf kan formuleren.

Er is altijd wel iets waar je beter in kan worden :D Kan je dat niet voorleggen aan je docent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:18

( het gaat mij trouwens niet om ideeën over de opdracht hoor, prima dat iedereen ideeën inbrengt, vind sommige ook wel hilarisch :D maar het gaat mij echt om de stelling zelf )

Broek wel of niet kopen, sorry maar dat is geen 'probleem' in mijn ogen. Da's een kwestie van keuzes maken / twijfelen...

En ja, ik vind het ook heel fijn dat ik geen problemen heb :D
Maar waarom is het blijkbaar belangrijk dat ik ze wel heb?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:19

Misschien is dat goed om eens aan je docent voor te leggen de volgende les...

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:19

denk ook dat het met angsten van je te maken heeft, waar ben je bang voor ens, en waar kan je niet tegen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:20

Omdat je docente er blijkbaar vanuit gaat dat niemand perfect is.. Vraag haar eens naar haar problemen zodat je ideeen op kan doen ;)

Ben benieuwd naar dat antwoord :D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:24

Naja.. Je hebt al 1 probleem: waarom moet je problemen hebben, en meent een 'docent op een deeltijd SPH' dat het onmogelijk is dat jij gewoonweg goed in je vel zit en geen problemen hebt.
Ze is geen psychiater die zich bezighoud met jouw zieleroerselen, maar iemand die je eens in de zoveel tijd in de les ziet..
Laatst bijgewerkt door AngeliqueB op 13-02-09 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:25

Nou ja, ik weet wel waarom zij het belangrijk vind waarom ik problemen moet hebben.
Het was voor training hulpverleningsgesprek.
En ze vinden dat als je zelf niet over je persoonlijke problemen kan praten, je ook niet met een cliënt over problemen kan praten.

En nee, het ging niet over verbeterpunten / leerdoelen :D
Het was echt 'persoonlijke problemen' en het ontbreken daarvan is dus blijkbaar een probleem.

edit: ja Angelique, dat is ook mijn probleem als we de oprdacht wellicht nog gaan bespreken :D als zij dat zo stelt, prima... dan is dat dus mijn probleem.

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:30

Ik denk dat iedereen problemen heeft, dit kunnen verschillende problemen zijn. Uiteenlopend van verdriet tot stress of weet ik wat. Ik denk dat als je denkt dat je geen problemen hebt dat je ze probeert te verbergen, voor jezelf, of voor anderen, en dát kan een probleem zijn. Want op een gegeven moment kom je op een punt dat je even niet meer zo zeker bent en dat je problemen ineens wél boven komen.

Geloof me, ik spreek uit ervaring ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:34

Thanx cctje, dit was de intentie van mijn topic ;)

Maar ik ben het niet helemaal met je eens.
Wel dat iedereen wel eens problemen heeft, grote of kleine ( en dat is ook weer multi-interpretabel natuurlijk ).
En ja, ik heb ze ook wel gehad.
Maar nu heb ik ze simpelweg niet

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:35

Iedereen heeft wel problemen, alleen er zijn ook mensen die sommige zaken niet zo snel problemen willen noemen, simpelweg omdat ze positief denken en nog enigzins gelukkig genoemd kunnen worden.

Er zijn ook mensen die ieder klein tegenslagje een "probleem" noemen, hangt echt van iemands denkwijze af of iemand problemen heeft of niet.

Maar uiteraard heeft iedereen zijn eigen sores , er is zowat niemand die nooit ergens mee zit. En het kan ook gebeuren dat je periodes in je leven hebt waarin er niks tot weinig aan de hand is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:36

Ik vind de definitie van probleem een beetje vaag.
Ik heb ook geen problemen met mijzelf of iemand in de wereld in mijn ogen. Als ik echt iets zou moeten bedenken wordt het iets als: Ik vind babies stom, of ik ben bang voor slangen of zo.
Maar ja, is dat een probleem? Zolang je niets met babies of slengen doet niet toch?
Ik zou het dus ook echt niet weten.

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:38

Ik denk dat het hier idd gaat om de interpretatie van problemen.
De één vindt een kleine tegenslag al een probleem en een ander slaat zich er zo doorheen en noemt het geen probleem.
Misschien wil de leraar erachter komen hoe men tegen problemen aan kijkt en of dat problematisch is, ja of nee.

Wat een onderwerp eigenlijk..... ben benieuwd hoe je leraar hierop gaat reageren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:40

de defenitie is miss. wel een beetje vaag...
maar bij mijn definitie van een probleem moet iedereen er wel een paar hebben...
dan nog is het een beetje kort door de bocht dat de leraar zegt dat , dat dan je probleem is...

defenitie van een probleem in mijn ogen is ook iets wat je graag aan jezelf zou willen veranderen... of betergezegt, waar je naar streeft...

denk dat je het beste kunt vergelijken met goede voornemens om het zo maar te zeggen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:41

Kanelly, ik vind een broek wel of niet kopen ook geen probleem. Maar ik denk dat je docent het woord probleem gewoon anders definieert en dan kan iedereen wel een 'probleem' bedenken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:51

Persoonlijk kan ik wel inkomen in de gedachte van jouw docent. Als je nooit tegenslag kent, hoe kun je dan ooit de positieve kanten van je leven op waarde schatten? Dat kun je al bijna een probleem noemen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:52

Je probleem is dat je een probleem hebt met deze huiswerk opdracht :D
Dat lijkt me wel een goede om aan te halen.