verhuizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valine

verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:22

Hallo,

Over 2 weken ga ik verhuizen en heb daar een aantal dagen vrij voor genomen,
Nu weet ik dat je als je gaat verhuizen 1 of 2 dagen vrij "moet" krijgen van je werkgever. Ik werk nu nog voor een uitzendburo maar met een vaste aanstelling voor het bedrijf waar ik ben uitgezonden.

Wie weet bij wie ik moet zijn voorr die "gratis" vrije dag? Bij het uitzendburo of bij het bedrijf die mij heeft aangenomen?

Anoniem

Re: verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:28

Je kunt niet voor het uitzendbureau EN het bedrijf werken. Bij wie loopt je arbeidsovereenkomst?
Of je recht hebt op een verhuisdag (dat is namelijk geen standaardrecht) kun je nalezen in je CAO.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:32

Waarschijnlijk ben je via je uitzendbureau gedetacheerd. Gewoon even met je intercedent bellen die kan je het zo uitleggen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:43

als ik het uidzendburo bel,dan krijg ik te horen dat het niet kan terwijl in de cao staat dat gedetacheerde uitzendkrachten de zelfde rechten hebben als vaste werknemers in dat bedrijf (dus ook die vrije verhuisdag)

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:49

ik zou het idd even goed doorlezen, want een werkgever hoeft geen vrij te geven voor verhuizing hoor.

Dat is alleen het geval wanneer je verhuist in het voordeel van de werkgever. Dus als je dichterbij het werk gaat wonen, zodat je ook minder reistijd hebt.

Meestal wordt er voor de verhuizing niet met de werkgever overlegd en dan is hij ook niet verplicht om je hier vrij voor te geven.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:21

eeyore, ik ga dichter bij mijn werk wonen.

Ik ben begonnen bij dit bedrijf als tijdelijke uitzendkracht,van bijde kanten beviel dit goed en heeft het bedrijf mij een vast contract aangeboden. Ivm wettelijke bepalingen ben ik verplicht om nog 520 uur voor het uitzendburo te blijven werken voordat ik daadwerkelijk op contract kan komen bij het bedrijf waar ik nu werkzaam ben.
Nu ga ik dus verhuizen en wil graag die ene dag vrij krijgen. In de CAO staat ook dat ik recht heb op die vrije dag (max 1 per jaar) alleen het uitzendburo blijft volhouden dat ik nergens recht op heb. Eerdere vragen die ik aan het uitzendburo had werden vrij onbeschoft van tafel geschoven en ook nu werd de telefoon er weer opgegooid.

Vandaar mijn vraag op bokt....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:33

Maar die regel wat Eeyore aanhaalt met betrekking tot het verhuizen in het voordeel van de werkgever gaat alleen op als het op vérzoek van de werkgever is. Vaak heb je dan nl ook nog een soort verhuisbonus.

Als jij zelf toevallig dichter in de buurt gaat wonen gaat die regel niet op.

En het is idd niet standaard dat je er vrij voor krijgt. Ik heb toen ik 3,5 jaar terug naar Tilburg verhuisde ook alles in de weekenden en avonduren gedaan...

Waarom neem je niet gewoon die ene dag vrij, of plan je het in het weekend in? Scheelt een hoop frustratie lijkt me... Van beiden kanten. Een verstoorde werkrelatie wil je ook niet hebben.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:33

Ik werk op een Uitzendbureau, pak gelijk even de CAO voor Uitzendkrachten voor je erbij, kom hier zo op terug :)

Edit: Ik kan in de CAO voor Uitzendkrachten niets vinden over een verhuizingsregeling. Ik denk dat je daarvoor toch vakantiedagen zou moeten opnemen.
Maar ik zal het zo nog even navragen aan mijn collega. (Ik ben geen intercedent, maar ik ben administratief medewerker, vandaar dat ik het niet weet, niet dat je denkt dat ik een slechte intercedent ben ;) )

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:15

Klopt ik ben een jaar gedetacheerd geweest en ook kreeg ik geen *gratis verhuisdag* deze moest ik gewoon zelf opnemen en noteren.
Nadat ik in dienst bij mijn werkgever ben gekomen heb ik recht op 1 gratis verhuisdag en bij eventuele trouwdagen ect krijg ik ook gewoon *gratis vrij*.

Dus ben bang dat je gewoon een dag vrij moet nemen en dat je ook niet onderuit kan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:26

Trouwen en dat soort zaken is standaard dat je daar verlof voor krijgt. :)