Voel me soms net een slaaf op stage?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Voel me soms net een slaaf op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:54

Hoi!

tjaa misschien is het erg overdreven, maar ik loop stage. heb 1 collega en een baas. Als mijn baas er niet is voel ik me soms net een slaafje. Mijn collega (21) werkt er een week langer dan mij.
* Ze vraagt mij om haar printje uit de printer te halen en te geven
* ze vraagt mij dossiers voor haar te pakken
* zodra ze klaar is met het dossier mag ik ze weer terug leggen (en dat terwijl het 4 stappen lopen is)
* ze vraagt of ik even de tip ex uit de kast wil pakken
* ze vraagt mij om het raam open te doen terwijl zij er naast zit!! blijkbaar geen zin om het sleuteltje te pakken.
en zo zijn er nog wel een paar dingen op te noemen.

voor de duidelijkheid, ik wil die dossiers echt wel pakken en terugleggen, maar laat mij ook het werk doen.
Overdrijf ik :o ?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:58

Is zij ook stagiare of een volledige werknemer...
Ik zou er hoe dan ook even met je baas over praten. Zeker wanneer die collega het alleen maar doet wanneer jou baas er niet is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:59

ik heb voris jaar ook 1 week stage gelopen op een manege hier in de buurt, daar liepen ook nog een paar meiden uit deurne (en tja, ik zit nog maar op de middelbare school.. ) dus als de stage begeleider er niet was, mochten we van hun vegen, uitmesten oid.. en zij lekker de leuke werkjes doen dan he ;)

dit jaar moet ik 2 weken en ga ik ergens anders (wel bij een stal) hoop dat ik daar leukere dingen mag doen, want anders leer ik er toch ook niks van :P

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:02

nee helemaal niet! Kan je het niet tegen je collega zeggen ?
Gewoon rustig en op een vriendelijke manier vertellen dat je hier niet zo van gediend ben, en niet als een ''slaaf'' behandeld wilt worden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:02

Frouk schreef:
Is zij ook stagiare of een volledige werknemer...
Ik zou er hoe dan ook even met je baas over praten. Zeker wanneer die collega het alleen maar doet wanneer jou baas er niet is.

zij is volledige werknemer. En ik wil het niet via me baas doen.
Mijn baas is al een keer naar mij toegekomen dat hij met haar heeft gepraat en dat hij niet wilt dat ik slaaf van haar ben. Dus hij weet er wel van.
Dus zit erover te denken om het etgen haar te zeggen maar dat vind ik wel moeilijk.
Ik vind k klusjes niet erg, maar laat me dan het hele werk doen en laat mij niet dingen pakken omdat je zelf te lui bent om 4 stappen te zetten.

Maartje_M

Re: Voel me soms net een slaaf op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:05

Ik zou het toch tegen haar zeggen en het ook gewoon niet meer doen. Zeker als je baas er al van weet en aangeeft dat hij niet wil dat jij haar slaaf bent. Als je er niets van zegt, zal ze je als loopmeisje blijven gebruiken. Ik weet dat het moeilijk is, maar ik denk dat je de situatie voor jezelf een heel stuk plezieriger maakt.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:13

Allemaal veenendaalers met problemen :P

Ik zou ff op een rustig momentje met haar gaan zitten en het dan zeggen. Niet je zin beginnen met "Jij.." maar begin met "Ik heb het gevoel dat.." en uitleggen dat t je niet lekker zit, maar je het eerst met haar wou bespreken.

Gaat ze dan dwarsliggen, dan kun je alsnog naar je baas stappen..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:15

Pfff ik vind het zelf ook moeilijk. Ik ben zelf 25 en hebben nu ook stagiaires. Deze zijn soms niet veel jonger als wat ik ben. Vaak krijgt ze dan opbergwerk en ik voel me best bezwaard om dat te geven. Nadeel is echter dat het werk wat ik zelf doe niet zo makkelijk uit te leggen is en het simpelweg teveel tijd kost om het aan te leren en dan ook nog te controleren (pff zijn vaak fouten gemaakt met uitnodigingen echt niet normaal).
Ik gebruik ze echter zeker niet als slaaf, ik ga niet 1 dossiers geven en zeg dan berg deze even voor me op. Wel soms een hele stapel wat naar het archief moet. Maar zoiets vind ik echt simpel als je zelf ergens dichtbij zit om dan een ander te vragen om dat te pakken. Ongeacht of die iemand een stagiaire is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:16

Eens met dwaallicht, dat is een goede manier om dit aan te pakken, het gedrag benoemen en je eigen gevoel niet aanvallen op de persoon. Kom je er met haar niet uit kun je het altijd nog met je baas overleggen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:17

Zeg gewoon eens nee, en wijs haar er op dat ze bijv. zelf naast het raam zit.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:27

Ik vind het niet echt om k klusjes te doen. Dat zijn ook dingen waar je van leert. Maar zoals ik al zij, ik wil wel 100 dossiers voor haar opruimen , als ik ook het werk mag doen. Het komt een beetje over dat ze lekker van me profiteerd.
Maar als het moment er is ga ik er wel wat van zeggen als ik het durf! bedankt voor reacties!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:56

hetzelfde als ik stage loopt,
vind het echt niet erg om af en toe bij de afwas te staan, of bijv. bakblikken schoon te moeten krabben.
maar dag in dag uit.... no way, sorry hoor ik ben geen slaaf die je maar overal neer kan pleuren.

maar over het algemeen kan ik er wel goed mee praten met m'n begeleiders...

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:29

Veel stagebedrijven profiteren heel erg van de mensen die er stage lopen.
Zou gewoon zeggen dat je het hier niet mee eens bent, anders word het alleen maar erger...

Als me iets niet bevalt zeg ik het ook gewoon.. geven ze me niks anders.. ben ik gewoon weg.. daag.. :wave:

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:29

Weet je wat het probleem vaak is?

Werknemers die stagiares onder hun hoede krijgen en die daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Ze zijn dan "bang" om te delegeren en doen daarom liever het "echte werk" zelf maar omdat ze weten dat ze jou aan de gang moeten houden geven ze je maar dit soort klusjes.

Ik praat het niet goed maar ik denk dat dit de achterliggende reden is.
Heb dat zelf ook gehad, ik vond het ook heel moeilijk om nieuwe meiden taken met verantwoordelijkheid te geven omdat ik wist dat als het fout ging het op míjn dak terecht kwam!

Misschien helpt het om duidelijke afspraken te maken over wat jij mag doen qua werk en als ze je dit dan niet laat doen kun je haar hierover aanspreken. Verder kun je veel vragen stellen en interesse tonen in wat zij doet en vragen of je het ook eens mag proberen. Laat haar het achteraf controleren oid zodat zij vertrouwen in jou krijgt.

Ik weet niet of het zo in elkaar zit maar het zóu kunnen. :)
Succes!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:31

Rytm schreef:
Weet je wat het probleem vaak is?

Werknemers die stagiares onder hun hoede krijgen en die daar eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Ze zijn dan "bang" om te delegeren en doen daarom liever het "echte werk" zelf maar omdat ze weten dat ze jou aan de gang moeten houden geven ze je maar dit soort klusjes.
Ik praat het niet goed maar ik denk dat dit de achterliggende reden is.
Heb dat zelf ook gehad, ik vond het ook heel moeilijk om nieuwe meiden taken met verantwoordelijkheid te geven omdat ik wist dat als het fout ging het op míjn dak terecht kwam!

Misschien helpt het om duidelijke afspraken te maken over wat jij mag doen qua werk en als ze je dit dan niet laat doen kun je haar hierover aanspreken. Verder kun je veel vragen stellen en interesse tonen in wat zij doet en vragen of je het ook eens mag proberen. Laat haar het achteraf controleren oid zodat zij vertrouwen in jou krijgt.

Ik weet niet of het zo in elkaar zit maar het zóu kunnen. :)
Succes!

Als dat zo is... moeten ze gewoon niet aan stagairs beginnen vind ik..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:44

Daar heb je gelijk in, maar meestal heeft degene die een stagiar moet begeleiden daar geen inspraak in.

Edit. En dan nog, ook het begeleiden van stagiars moeten mensen weer leren. Dus eens moet de eerste keer zijn.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:58

even voor de duidelijkheid het gaat mij niet om de poedersuiker klusjes. Dat vind ik niet erg maar ik vind het ronduit belachelijk om voor haar te moeten lopen. Dat zijn geen klusjes meer.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:58

Vind niet dat je overdrijft. Je komt er ook om te leren en niet om voor iemand allemaal dingen te pakken.
Zal het toch nog een keer met je baas bespreken.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:59

XxriieterxX schreef:
even voor de duidelijkheid het gaat mij niet om de poedersuiker klusjes. Dat vind ik niet erg maar ik vind het ronduit belachelijk om voor haar te moeten lopen. Dat zijn geen klusjes meer.

Tja dan nog.. je bent er toch om iets nuttigs te leren.. niet om nutteloze klusjes te doen. :7
Mijn complimenten dat jij niet zo moeilijk bent. :o

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:25

Ik zou zeggen; geef duidelijk je grenzen aan!

'Wil je het raam voor mij open doen?'
'Nee.'

Punt.

Waarschijnlijk gaat ze dan vanzelf de dialoog wel aan & kun je het erover hebben.

Je kunt natuurlijk ook zelf het initiatief nemen.
Wat ik wel zou doen, is vanuit jezelf spreken.
('Ik heb het gevoel dat je mij steeds opzadelt met onzinnige klusjes en voel me daar niet prettig bij...')

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:35

Als stagiaire ben je er af en toe wel een beetje om de rot klusjes te doen, maar er zijn wel grenzen en die grenzen moet je zelf stellen. Als jij niet aangeeft dat je het raam niet wil open zetten, dat dossier wil opberen, dan weet je collega dat ook ;)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:05

Als stagiaire ben je er om dingen te leren.
Níet om rotklusjes te doen... Ja, bedrijven doen dit heel veel.
Gelukkig heb ik een stage gehad waar ik het júist niet hoefde te doen. De rot-klusjes moesten de vaste werknemers doen, want ik leerde daar niets van.

TS: als je baas als heeft gezegd dat je geen slaaf moet zijn, dan moet je het er met haar over hebben. En ook gewoon 'nee' zeggen. Zij bepaalt toch niet hoe jij het gedaan hebt, dat is jouw baas.
Dat je nee durft te zeggen is denk ik alleen maar goed :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:00

[LZP] > [STW]