Wat betaalden de buren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Wat betaalden de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:55

Tegenwoordig kan je per sms allerlei waarden en gegevens opvragen van auto's, simpelweg door een kenteken de smsen. Ook kan je nu al de koopsom van een woning opvragen! Als ik wil weten hoeveel mijn buren gekregen hebben voor hun woning kan ik dit met een simpele sms opvragen. Ik vind het allemaal een beetje op het randje van de privacy. Ik vind eigenlijk dat andere mensen, die ik helemaal niet ken, er niets mee te maken hebben hoeveel ik voor mijn huis betaald heb!

Hoe denken jullie hier over?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:57

Kloppen die gegevens wel? Dat vraag ik me altijd af...

Britty

Re: Wat betaalden de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:57

Als ik mijn eigen gegevens door sms, kloppen ze als een bus...dus ik ga er maar vanuit dat de gegevens wel kloppen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:58

Volgens mij wordt de WOZ waarde van je huis dan vermeld, die is gewoon op te vragen bij de gemeente en niet het exacte koopbedrag wat jij op tafel hebt gelegd. Al moet dat bedrag als het goed is wel in lijn liggen met de WOZ waarde van je huis, anders heb je of veel te veel betaald, of te weinig (wat een voordeel voor jou dus is..)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:59

Ik vind het te zot voor woorden :(

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:00

Nee echt waar, je krijgt de koopsom te zien, niet de WOZ waarde. Ik heb het zelf getest met mijn eigen gegevens en mijn WOZ waarde en koopsom zijn niet hetzelfde. Ik kreeg mijn koopsom te zien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:02

Al die gegevens die je nu via sms op kan vragen zijn nooit prive geweest. Die kon je altijd al opvragen bij het kadaster, je moest er alleen wat meer moeite voor doen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:02

Schending van de privacywet !!!!!!!

Nog even en dan heb je reclames: hoeveel schulden hebben jou buren? toets nu 2334 en lach je kapot om de ellende van jouw buurtjes :r

Nee dit gaat echt te ver en eigenlijk zouden ze dit moeten verbieden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:04

Ik vind het ook niet kunnen..
Ze verzinnen steeds vreemdere dingen om geld binnen te krijgen.. :n

Ik vraag me dan ook af waar de regering blijft, maar die is hard bezig om meer centjes binnen te krijgen voor de eigen schatkist..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:06

Meetje22 schreef:

Nog even en dan heb je reclames: hoeveel schulden hebben jou buren? toets nu 2334 en lach je kapot om de ellende van jouw buurtjes :r

Schulden kan niet iedereen zo maar opvragen. Daarvoor moet je toegang hebben tot het BKR.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:07

Anne_GTI schreef:
Al die gegevens die je nu via sms op kan vragen zijn nooit prive geweest. Die kon je altijd al opvragen bij het kadaster, je moest er alleen wat meer moeite voor doen.

Ja ok, misschien waren deze gegevens niet altijd helemaal prive, maar nu wordt het wel heel erg gemakkelijk om de gegevens op te vragen, terwijl je daarvoor er nog moeite voor moest doen. 1 Stom smsje en je krijgt de hele handel terug gestuurd. Ik vind het nogal wat dat mijn buren kunnen opvragen hoeveel ik voor mijn huis betaald heb....kunnen ze meteen een beetje nagaan hoe mijn financiele wandel er uit ziet. Ik vind het gewoon een beetje ver gaan en ik vraag me dan ook af wie er in dit soort sms-diensten interesse zou hebben, waarom is zoiets in het leven geroepen? Zijn we dan echt zo nieuwsgierig?

En ja Anne: om schulden op te vragen moet je toegang hebben tot de BKR, maar ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat ze dit ook helemaal vrij geven, als ze inzien dat ze er een centje aan kunnen verdienen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:10

voor woningen klopt het voor geen meter.
Ze nemen het gemiddelde van de straat wat de huizen waard zijn.

Het huis van mijn ouders is de duurste van de straat maar word vergeleken met de goedkope woningen.
Ik deed voor de grap eens kijken hoeveel die waard zou zijn.

Het huis is getaxeerd op 800.000 euro en volgens die sms dienst was het nog geen 300.000 waard

lijkt me nogal een verschil :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:12

Iedereen kon inderdaad altijd al die gegevens opvragen bij t Kadaster, was alleen niet bekend bij gem. 80 % van NL. Nu wordt t via reclame bekend gemaakt en is t ineens schending van de privacywet?
Tsja mensen willen gewoon graag alles weten ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:13

Britty schreef:
En ja Anne: om schulden op te vragen moet je toegang hebben tot de BKR, maar ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren voordat ze dit ook helemaal vrij geven, als ze inzien dat ze er een centje aan kunnen verdienen.

Ik denk dat het land te klein is als ze dat gaan opperen. Maar zoals ik al zei waren alle kadastrale gegevens al gewoon openbaar voor iedereen, het wordt nu alleen anders aangeboden. De vorm van aanbieden van diensten veranderd op allerlei vlak maar in essentie blijft de dienst hetzelfde als voorheen. Sommige informatie kan je opvragen als particulier, waarom zou je daarin niet mogen vernieuwen hoe je die informatie aanbied?

Meetje22

Anne_GTI schreef:
Meetje22 schreef:

Schulden kan niet iedereen zo maar opvragen. Daarvoor moet je toegang hebben tot het BKR.

Wacht nou af,deze reclame zie je eerdaags ook op tv ;)

Mi_Amore

Meetje22 schreef:

:') Ok beetje grappig maar in werkelijkheid zou het niet zo grappig zijn.

Ik zou echt niet willen dat iemand weet wat ik voor mijn woning betaald heb. Op den duur moeten ze niet meer gokken op mijn bh-maat, maar kunnen ze het gewoon opvragen.

Ik vind dit echt wel ver gaan!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:14

@nathalie, zeg dat maar niet te hard hoor, mijn instructrice woont in een vrijstaand huis, weinig huizen om mee te vergelijken in de buurt... en zij had ook gesmst en kreeg het precieze bedrag dat hun voor dat huis hadden betaald...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:16

chipieke schreef:
:') Ok beetje grappig maar in werkelijkheid zou het niet zo grappig zijn.

Ik zou echt niet willen dat iemand weet wat ik voor mijn woning betaald heb. Op den duur moeten ze niet meer gokken op mijn bh-maat, maar kunnen ze het gewoon opvragen.

Ik vind dit echt wel ver gaan!

:D Bij de Wehkamp, Otto en Neckermann moet daar softwarematig best van een grote groep inzicht in te krijgen zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:17

Britty schreef:
Nee echt waar, je krijgt de koopsom te zien, niet de WOZ waarde. Ik heb het zelf getest met mijn eigen gegevens en mijn WOZ waarde en koopsom zijn niet hetzelfde. Ik kreeg mijn koopsom te zien.

wat ik mij dan afvraag is: hoe weten ze dat?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:18

Wedden dat het klopt. Ik heb het gedaan met mijn eigen huis en ze wisten precies de aankoopbedrag waar ik mijn huis voor gekocht heb. En kan geen gemiddelde zijn aangezien mijn zwager en schoonzus hun huis voor 20.000 minder hebben gekocht (alleen dan nog niet af, bij ons wel)!!! Ze halen die gegevens bij het kadaster vandaar. Staat ook bij die reclame.

Alleen de verkoopwaarde van mijn huis vond ik een beetje hoog. Die zou dan in 1 jaar tijd met 15.000 zijn gestegen en lijkt me nu met deze crisis iets teveel van het goede haha.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:20

dan klopt het dus niet altijd.
van 3 ton naar 8 ton is nogal een verschil!
heb 2 keer gesmst, ook 1 keer met huis nummer, kreeg het zelfde bedrag.

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:21

heb het ook geprobeerd. koopprijs klopte exact.
Wat het nu waard zou zijn klopt niet, WOZ ligt een stuk hoger als wat zij doorgeven.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:21

__Nathalie__ schreef:

Het huis van mijn ouders is de duurste van de straat maar word vergeleken met de goedkope woningen.

Het huis is getaxeerd op 800.000 euro en volgens die sms dienst was het nog geen 300.000 waard

Echt niet dus, ze geven echt de aankoopsom door, zoals bekend bij het kadaster. Bij het huis van mij en dat van mijn vriend klopt het tot op de laatste cent. Je kan een huis wel hoog laten taxeren, maar als je dat er niet voor betaald hebt, is dat dus ook niet het bedrag wat je per sms krijgt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:22

Je kon dit altijd al opvragen!!
Ook dat hebben wij gedaan met het aankoop van ons huis 13 jaar terug.
We wisten precies hoeveel er (toen 5 jaar terug) voor betaald was en hoeveel hypotheek ze toen aangevraagd hadden.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:22

__Nathalie__ schreef:

Ja, maar het gaat toch om het bedrag dat er voor betaald is door jouw ouders. Niet om hoeveel het huis nu op zou kunnen brengen. Toch?