Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bellow2

Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 07:57

Hoihoi,

gister zijn mijn vriend en ik wezen kijken bij een huis.
Het is ons ontzettend goed bevallen en nu willen we na gaan denken over een bod, maar aangezien we er totaal geen kijk op hebben zou ik graag jullie mening willen horen wat jullie eventueel zouden bieden, het gaat om:

-rijtjeshuis waar in de buurt best veel woningen op dit moment te koop staat.
-parkeerplek voor de deur
-2 grote slaapkamers
-grote zolder geen dakkapel
-tuin van 7x4,5
-badkamer nog in staat van toen het een huurhuis was, oud en het bad lekt in de huiskamer is ook een hele kleine lekkage hiervan te zien.
-keuken nog in staat van toen het een huurhuis was, ook oud.
-toilet ook nog in oude staat
-electriciteit niet overal even netjes afgewerkt.

Voor ons is dit echt een leuk huisje om mee te beginnen aangezien we van klussen houden en dit echt als een uitdaging zien om er iets moois van te maken.

de vraagprijs is 209.000, we zijn erg aan het twijfelen van wat we nu moeten bieden. Het huis staat sinds 2 maanden te koop en er zijn al enkele bezichtigingen geweest maar verder nog geen biedingen uitgebracht.

hebben jullie ervaringen met biedingen, en wat zouden jullie bieden?

Issy

Re: Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:58

altijd starten met 10 procent onder de vraagprijs

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:05

Dat is idd gebruikelijk, maar het is wel kredietcrisis he, dus misschien is het wel mogelijk er meer af te krijgen..
Maar het van zoveel factoren afhankelijk: bv de ligging, de staat van het huis, hoeveel huizen er omheen te koop staan (en voor welke prijs) Zeker met lekkages e.d. is het misschien toch wel verstandig om met een makelaar of een bouwkundige te gaan kijken. Met een beetje mazzel doet de makelaar de onderhandeligen beter dan jezelf zou doen en heb je de kosten van een makelaar er ook weer uit..

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:07

jullie alvast bedankt voor de antwoorden, er is een bouwkundig rapport en die gaan we morgen dan ook bij de makelaar bekijken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:08

Ga eens een keer met een makelaar terug en laat een aankoopkeuring doen... Die zal je ook een indicatie van de prijs geven waar je op uit moet proberen te komen. En een indicatie van wat er allemaal moet gebeuren en wat dat ongeveer zal gaan kosten. Ik heb voor dat rapport toen een € 300 betaald via Vereniging Eigen Huis...

Het is nl onmogelijk om vanaf een scherm te bepalen hoeveel je moet bieden op een huis. Dat hangt niet alleen af van de staat van onderhoud, maar ook van de wijk en de locatie. Ik vind € 209.000 voor het huis zoals jij het nu beschrijft veel, maar in de Randstad is het een koopje.

Altijd starten met 10% onder de vraagprijs is niet helemaal waar, dat hangt echt van het huis af. Wij hebben dit huis voor praktisch de vraafprijs gekocht, want het was scherp geprijsd én we wilden er op korte termijn in, waardoor de toenmalige bewoners moesten gaan huren. Als we daar een bod van 10% onder de vraagprijs gedaan hadden, dan waren de onderhandelingen voorbij geweest. Het hangt van het huis af, hoelang het al te koop staat - en 2 maanden is op dit moment nog niet zo heel lang - etc.

Ik moet ook zeggen dat ik een 'klushuis' niet direct de meest geschikte woning vind om mee te beginnen als starter, want tussen klussen en klussen zit een gigantisch verschil :)

Even heel praktisch: weet je hoeveel jullie eventueel kunnen lenen? Ik zag dat je net bent begonnen op de politie academie? € 209.000 is een behoorlijk bedrag, vooral als één van de 2 studeerd...

Maar nogmaals: ga eens kijken met een makelaar die een aankoopkeuring doet, ik vond dat toen iig erg zinnig en het is zijn geld waard!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:09

Toen wij ons huis kochten stond ie te koop voor de vraagprijs van 189.000(als allereerste heeft het huis te koop gestaan voor 219.500, ze zijn dus een heel eind gedaald met de prijs, toen wij bij het huis uit kwamen stond ie dus al een jaar te koop, maar wat wil je een woonhuis wat aan de buitenkant onafgewerkt eruit zag en het schilderwerk verrot was en hoge corniveren in de voortuin als ook hele achtertuin), wij ons 1e bod uitgebracht van 175.000euro deze werd afgeslagen maar ze bleven wel in die buurt kregen we toen een tegenbod van ze van 185.000euro die hebben wij weer afgeslagen en ons 2e bod van 178.000euro die hadden zij weer afgewezen en kwam hun tegenbod van 184.000euro en toen tsja .......... toen zij vriendlief aan de makelaar van nou sorry dan haken we hierbij af en mogen jullie verder met de andere gegadigden (hadden ons ook verteld dat er andere gegadigden waren), nou dat werd bij ons toen we zeiden dat we afhaken en dat ze met de andere verder mogen gaan duidelijkheid dat er gewoon weg geen andere gegadigden waren want de makelaar belde binnen half uur terug dat ze toch maar ons bod van 178.000euro accepteerden :D Maar ook hebben we een bouwkeuring laten uitvoeren om zo de bijv verborgen gebreken te achterhalen en zo kwamen we erop uit dat van 178.000euro nog eens 3000euro vanaf getrokken mocht worden ivm gebreken die niet gemeld waren.. :D

Wij konden nog wel meer bieden maar wij denken maar zo ´´Makelaars spelletje spelen dan kunnen wij het ook´´ :D En het is ons gelukt. En dat voor een woonhuis van 120m2 en achtertuin van 100m2 :D

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:12

met de politieacademie ben ik gestopt en we hebben op dit moment allebei een fulltime baan, we weten wat we kunnen lenen en daarom is dit huis ook zo aantrekkelijk, we weten wat eraan geklust moet worden en dat is goed te doen,er gaat natuurlijk wel wat tijd in zitten maar dit hebben we er graag voor over

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:15

mijn 1e huis was ook een bouwproject, en al sje hulp krijgt van familie en vrienden en zelf ook handig bent zie ik daar het punt niet
Ik zou met een makelaar terug gaan en onderhandelen
Mijn huis was echt uitgeleefd, voormalig huurhuis, heb met de makelaar van verkoper gehad over de uiterste prijs, die vond ik netjes gezien de dingen die nog gedaan moesten worden ( geen keuken meer, oude badkamer, alles nieuw laten stucken)
bouwkundig rapport heb ik ook laten opstellen, altijd handig

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:15

Schakel inderdaad eerst eens een aankoopmakelaar in. Ik geloof dat de rabobank dat ook doet, kostte een half jaar geleden (toen hebben wij ons huis gekocht) € 1400,- maar als de makelaar niet minimaal dat bedrag van de vraagprijs van het huis af krijgt hoef je het niet te betalen. En laat inderdaad een bouwkundige keuring doen. Dat bepaald niet de waarde van het huis, maar de kosten die je er nog aan kwijt bent met eventuele opknapwerkzaamheden. Je zou kunnen afspreken dat je na de keuring van de aankoopmakelaar een bod doet, en dat van dat bod de kosten nog af gaan die uit de bouwkundige keuring komen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:19

Babje_84 schreef:
Schakel inderdaad eerst eens een aankoopmakelaar in. Ik geloof dat de rabobank dat ook doet, kostte een half jaar geleden (toen hebben wij ons huis gekocht) € 1400,- maar als de makelaar niet minimaal dat bedrag van de vraagprijs van het huis af krijgt hoef je het niet te betalen. En laat inderdaad een bouwkundige keuring doen. Dat bepaald niet de waarde van het huis, maar de kosten die je er nog aan kwijt bent met eventuele opknapwerkzaamheden. Je zou kunnen afspreken dat je na de keuring van de aankoopmakelaar een bod doet, en dat van dat bod de kosten nog af gaan die uit de bouwkundige keuring komen.

Zo hebben wij dus ook een bouwkundige keuring laten doen en daar kwam uit voort dat er gebreken waren wat niet gemeld was maar dat er wel ruim 3000euro aan dat en dat bij zullen komen, we hadden misschien al wat gemeen gespeeld maar goed dat doet de verkoop makelaar ook. Daar weten wij wel mee om te gaan, en tsja toen accepteerden ze toch ons bod van 178.000euro waar 3000euro vanaf nog werd getrokken :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:20

Dat wij het huis van mijn overleden moeder gingen verkopen stond dat te koop voor 189000 euro. Het eerste bod wat wij kregen was 169000 euro. Ik heb dat bod zonder overleg met mijn zus gewoon afgeslagen. Onze makelaar vroeg ons of wij een tegenbod wilde doen. Dat heb ik express niet gedaan.
Ik wist dat die mensen dat huis MEER dan GRAAG wilden.
Zij dachten dat wij dat huis kwijt MOESTEN! Maar ons kosten dat huis niks dus of dat het nu meteen verkocht werd of dat dat nog een jaar zou duren maakte ons niet uit.
Uiteindelijk hebben we de woning verkocht voor 182500 euro. Gewoon aan de mensen die het eerste bod ook hebben uitgebracht.

Nu zit je natuurlijk wel in een hele andere situatie. Willen die mensen het zo snel mogelijk kwijt omdat ze misschien al een andere woning hebben gekocht! Of staat de woning leeg.
Wanneer zou de oplevering kunnen plaats vinden?
Is dat op korte termijn dan zou het kunnen zijn dat ze de woning graag kwijt zijn.
Maar duurt de oplevering nog heel lang dan hebben ze waarschijnlijk ook geen haast met verkoop!

209000 euro wordt er nu gevraagd. Als ik de verkopende partij zou zijn zou ik een bod van onder de 180000 euro niet serieus nemen! Maar wat zegt jullie makelaar wat jullie moeten doen?
Een goede aankoop makelaar is van groot belang!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:23

Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met een aankoopmakelaar. Ik heb het lekker zelf gedaan en heb er dikke 13% vanaf kunnen halen (zaten toen nog niet in crisis)

Als je je goed voelt bij een aankoopmakelaar zou ik dat zeker doen, zij kunnen vaak veel beter inschaten wat eruit te halen is omdat ze bekend zijn met het "wereldje" maar met hulp van je ouders en of vrienden kan je ook een heel eind komen.

Succes in ieder geval, ik hoop dat het gaat lukken!

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:23

het huis staat nog niet leeg, maar aanvaarding kan snel zei de makelaar. er woonde een stel, maar de vrouw is vertrokken en nu moet de man het huis verkopen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:26

Dus heb je kans voor een mindere prijs te kopen denk ik!

Ik zou dan een bod doen van 178000 euro. Wie weet krijg je meteen een leuk tegen bod. Wie weet wordt het gewoon afgeslagen!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:27

wij hebben onlangs onze woning verkocht voor 40.000,= euro onder de vraagprijs. Het huis stond te koop voor 339.000.= en uiteindelijk hebben wij het onder de drie ton te koop gezet. Het huis heeft 6 maanden te koop gestaan maar wij wilden er niet mee blijven zitten.

Het is een kopersmarkt maar bij starterswoningen is de doorstroom nog wel redelijk maar dat wil niet zeggen dat je erg laag kunt gaan bieden.

Ik zou ook niet gelijk " verliefd" worden op de woning en zeker ook verder kijken! Ga absoluut met een heel laag bod beginnen...maar komt deze woning uit de huur of is het al een koophuis geweest? Want als het de eerste is dan is heteigendom van een woonstichting? Deze kunnen er doorgaans wel voor vangen wat ze willen.

Ga anders met een aannemer kijken wat er allemaal aan gedaan moet worden en laat gewoon een offerte uitbrengen. Dan weet je in ieder geval de kosten van het verbouwen (ook al doen jullie het zelf en niet de aannemer). Dan weet je waar je rekening mee moet houden...

Succes!

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:34

het huis is 2 jaar geleden gekocht door de huidige bewoner, trouwens een goede tip om ons niet blind te staren op het huis, eigenlijk doen we dit ook niet maar we zijn er wel weg van, gister hebben we nog 2 woningen bekeken en die vielen wat tegen in totaal hebben we nu 5 woningen bekeken. en we zitten niet op een schopstoel dus het is geen moeten gelukkig

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:55

ik ga de 21ste ook een woning bekijken..
het is wel een "starterswoning"
en tegen mij is gezegd dat als je een bod uit brengt zeker 10% eronder moet gaan zitten..
maar je kijkt toch ook of de bewonders nog in de woning zitten??
en als het leeg staat willen de mensen er eerder vanaf want dan hebben ze dubbele kosten toch?
dus naar mijn idee kun je meer van de prijs afkrijgen als het leeg staat dan als de mensen er nog in wonen..
of zie ik het nou verkeerd? kan hoor ik heb dr ook geen kaas van gegeten :o
mensen die in deze tijd hun huis te koop zetten weten dat het lang kan gaan duren dus als er een kijker komt zijn ze al blij (denk ik)

staat het huis al leeg of zitten de mensen dr nog in?

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:02

de man woont er nog in, en dat is goed te merken ook :o

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:17

das minder _-:(
weg wezen met die man :P

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:19

haha nou het maakt niet uit hoor maar op dit moment (althans dat vond ik) zou ik daar niet naar de wc durven, en geen eten uit die keuken willen eten, maar verder valt het wel mee hoor dat zijn gewoon dingen waar je doorheen moet kijken

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:21

nou als het er zo slecht uit ziet dan moet je echt goed onderhandelen!!
of is het gewoon vies want dat kan ook

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:24

het is gewoon wat vies, een emmertje sop zou wonderen doen,maargoed dat is dan geen reden om eventueel nog lager te gaan bieden

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:29

nee das waar..
stel wel de eis dat het huis schoon opgeleverd word :P
ALS je het koopt ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:54

ponyparadijs schreef:
Nu zit je natuurlijk wel in een hele andere situatie. Willen die mensen het zo snel mogelijk kwijt omdat ze misschien al een andere woning hebben gekocht! Of staat de woning leeg.
Wanneer zou de oplevering kunnen plaats vinden?
Is dat op korte termijn dan zou het kunnen zijn dat ze de woning graag kwijt zijn.
Maar duurt de oplevering nog heel lang dan hebben ze waarschijnlijk ook geen haast met verkoop!

De toen nog verkopers van ons huis hadden best een aardige flexibele oplevering en namen daar ook ruim de tijd voor want zo in juli-aug hadden we de woning 2x bezichtigd. Want ze wouden de oplevering pas toen eind oktober/november doen.

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:56

ik zit nu aan een bod van 180.000 te denken, dat zitten we er ongeveer 13% onder