Gestopt met mijn studie, En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Gestopt met mijn studie, En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:17

Hoi bokkers!!

Ik zit echt met mijn handen in het haar qua een studie..
Ik Heb mijn Havo diploma gehaald en ben afgelopen jaar met een HBO studie begonnen, deze opleiding bleek helaas niet de juiste te zijn en nu heb ik besloten te stoppen.
Eigenlijk zou ik volgend jaar door willen gaan met een andere studie, maar ik heb echt geen idee wat..
Ik heb op school al met de decaan gepraat en ben vandaag naar de Hogere hotelschool geweest, dit was het alleen niet helemaal, ik had toen ik er liep niet het gevoel: Ja, dit is het, dit wil ik studeren..
Nu heb ik ook zitten denken om een jaar te gaan werken, maar ik ben bang dat ik daarna misschien geen motivatie meer heb om te leren..
Ook zou ik Deeltijd kunnen gaan doen en daarnaast gaan werken..

Maargoed, ik weet het dus echt niet en ben eigenlijk benieuwd wat jullie ervaringen zijn?
Zijn er nog meer die zijn gestopt met hun opleiding, wat hebben jullie toen gedaan etc. ?

Brand maar los!

Themba

Re: Gestopt met mijn studie, En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:19

ik ben ook gestopt met mijn opleiding na een jaar.. toen gaan werken en nu 2 jaar later ben ik alweer in mijn 2e leerjaar van een andere opleiding... wel in deeltijd 5 dagen school is niks voor mij!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:54

Ik ben vorig jaar ook met mijn studie gestopt.. had totaal geen idee meer wat ik wilde doen. Ben toen naar de vrije hogeschool geweest (www.vrijehogeschool.nl )en daar een herorientatietrimester gevolgd..
Nu doe ik de opleiding PW/MZ (vernieuwde versie van SPW) Het is op zich wel leuk maar te makkelijk voor mij, maar ik wil beslist niet weer stoppen met mijn studie, dan voel je je zo zinloos (dat gevoel had ik tenminste) dus ik doe deze studie maar, misschien dat ik er een avondcursusje filosofie ofzo bij ga doen..

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:00

Toevallig ben ik ook net gestopt. Het was wel moeilijk om de knoop door te hakken maar ben toch wel opgelucht.
Ik weet nog niet wat voor studie ik nu zou willen doen, vandaar dat ik naar centrum studiekeuze ben gegaan. Daar hebben ze trajecten waarmee ze je kunnen helpen om een studie te vinden. Had vandaag intake en heb er wel een goed gevoel over.
Dat gevoel zinloos te zijn ken ik ook heel goed..

Suuszels: wel grappig, een vriendin van mij is nu met dat traject bezig. Ik vind het erg goed klinken, ook best heftig soms maar je werkt wel echt aan jezelf. (Alleen jammer dat het zo duur is..anders had ik dat misschien ook nog wel gedaan.)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:07

RoseK schreef:
Toevallig ben ik ook net gestopt. Het was wel moeilijk om de knoop door te hakken maar ben toch wel opgelucht.
Ik weet nog niet wat voor studie ik nu zou willen doen, vandaar dat ik naar centrum studiekeuze ben gegaan. Daar hebben ze trajecten waarmee ze je kunnen helpen om een studie te vinden. Had vandaag intake en heb er wel een goed gevoel over.
Dat gevoel zinloos te zijn ken ik ook heel goed..

Suuszels: wel grappig, een vriendin van mij is nu met dat traject bezig. Ik vind het erg goed klinken, ook best heftig soms maar je werkt wel echt aan jezelf. (Alleen jammer dat het zo duur is..anders had ik dat misschien ook nog wel gedaan.)

Ja het is inderdaad erg duur, maar gelukkig heb ik aardige ouders O:) Het was wel echt een geweldige tijd, met veel ups & downs..het is enorm zwaar maar dat was ook wel goed voor me, ik ben er een stuk volwassener van geworden :)

Trouwens een idee is ook, als je iets leuk lijkt probeer dan te regelen dat je een dagje mee kan lopen met iemand die dat beroep doet..om te kijken hoe het nou echt in de praktijk gaat.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:09

Ik ben in eerste instantie ook gestopt met mijn studie, het was gewoon niet wat ik zocht en het was te laat om nog aan een andere studie te beginnen (maart). Ik ben toen gewoon heel simpel werk gaan doen, gewoon om geld te verdienen. Op die manier heb ik toen ook motivatie gevonden om weer een andere studie op te pakken!

Nu doe ik een andere HBO opleiding die wel naar mijn zin is :). Maar wel goede gesprekken gevoerd op die school enzo, zodat ik zeker wist dat ik dit leuk zou vinden.

Succes in ieder geval!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:02

Dankjewel voor de reacties allemaal!
Ik denk er zelf ook aan om te gaan werken totaan de zomer..

Die herorientatie cursus klinkt ook wel interessant, wat houd het precies in?
Ik heb namelijk al een studiekeuzetest gedaan die ook erg duur was, en daar heb ik uiteindelijk nou niet echt heel erg veel aan gehad..

Ik ga in iedere geval weer met mijn decaan praten, die heeft evt ook nog een test voor mij..

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:10

Hmmm, ik ben van mening dat je gewoon moet doorzetten, en je opleiding af moet maken.
Ook al vindt je er niet zoveel aan. Dat heb ik namelijk ook gedaan. In die tussentijd dat je je opleiding doet, heb je genoeg tijd om je heen te kijken, bij dingen die je wel leuk lijken. Zo heb ik eerst een opleiding Directiesecretaresse gedaan. Maar dat was ook niks voor mij. Heb ik wel afgemaakt, en een diploma is altijd welkom voor de toekomst. Nu doe ik een opleiding wat ik wel leuk vindt, CMD, met als uitgangs punt 3D artist en gamedesigner. Ik weet niet precies hoeveelste jaars je bent, want bij HBO is de eerste jaar een gift, en heb je nog tijd om te veranderen. Zit je al langer op school, dan bouw je een studieschuld op.
Zelf heb ik geen ervaring met stoppen van dingen, maar ik hoor wel van anderen dat het lastig is om terug te keren in de school sfeer, als je een jaar, of meerdere jaren eruit bent geweest. ^^
Enige wat ik kan zeggen uit dit verhaal, denk goed na, en praat er ook over met je ouders eventueel ^^ Misschien kunnen die meer advies geven.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:12

Maar waarom zou ik mijn geld uitgeven aan een opleiding die ik niet leuk vind, waar ik dus niet in verder wil.. en mijn stufi verspillen?
ik ben 1e jaars !

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:15

Als je eerste jaars bent, dan heeft het nog niet zoveel invloed op je financien ;) Aangezien het eerste jaar een gift is. Maar als je bijvoorbeeld al 4e jaars bent, en je stopt dan, nou... Ik heb al een studieschuld van 5000 euro ongeveer. Als je dan stopt, dan moet je dat terug betalen. Waarom heb je die opleiding eerst gekozen dan? Ik ben gewoon altijd van mening dat je moet doorzetten met wat je doet, en niet een quiter moet zijn ^^ No offence, nothing personal ^^

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:19

groot gelijk hoor dat je gestopt bent, als je in je eerste jaar voor februari stopt, dan wordt die schuld kwijt gescholden, dat gebeurd maar 1 x, en als je toch twijfelt, waarom zou je dan nopg 3,5 jaar langer dooorstuderen, en vervolgens ook geen stufi meer krijgen bij een nieuwe hbo opleiding :) . En 3,5 jaar een hbo studie doen die echt niet bij je past, wordt een lange weg!! Denk dat je dan niet eens de motivatie hebt om je P te halen eerlijk gezegd.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:20

Ik ben gaan reizen en daarna nog een studie begonnen en weer gestopt. Toen kwam ik er pas achter wat ik echt leuk vond en zit nu aan mijn Masterscriptie :D Het geeft wel een fijn gevoel om aan het eind van zo'n studie te staan en te denken, ja, dit vind ik echt leuk! Ik ben nu 25, en vind het een prima leeftijd om af te studeren. Als ik meteen op mijn 18e de goede keuze had gemaakt en op mijn 22e klaar was geweest, had ik nog de onrust gehad om op reis oid te gaan. Nu heb ik dat allemaal gedaan, studentenleven uitvoerig geleefd :D en heb ik zin in een werkend leven!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:22

Ik weet ook niet of er veel mensen zijn die in het 4e jaar nog stoppen..
Wel weet ik dat het behoorlijk naar kan zijn om op een opleiding te zitten waar je niet op je plek bent. Ik merk dat in dit eerste jaar al dus stop ik nu ook.
Als deze opleiding alleen theoretisch zou zijn had ik in ieder geval wel mijn P kunnen halen. Het is echter behoorlijk praktisch en dat werkt voor mij echt niet als het me niet interesseerd.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:23

Mijn zus was ook gestopt met haar studie, en toen in de tussentijd ook hele dagen gewerkt. Maar ze wou toch wel weer graag aan de studie hoor, 40 uur per week werken vond ze echt veel. Ligt er natuurlijk ook wel aan of je heel leuk werk hebt, zij had gewoon administratief werk en wou toch wel weer graag studeren! Hele dagen werken is denk ik ook nog niet alles, als je je bedenkt dat je veel leuker werk kunt doen ;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:26

Nee klopt, er zijn weinig mensen die dan stoppen, maar ook als je 2e of 3e jaars bent, heb je een studieschuld. Die pas wordt kwijtgescholden, wanneer je geslaagd ben. Ik kan mij goed voorstellen dat iemand diep ongelukkig kan raken, wanneer diegene op een opleiding zit, die helemaal niet bij die persoon past. Maar dan denk ik ook van; waarom heeft die persoon dan voor die opleiding gekozen? Heeft diegene zich niet genoeg verdiept in de opleiding en school? :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:36

Ja dat is wel makkelijk zeggen, maar het is echt vreselijk als je geen idee hebt wat je wilt gaan doen!
Ik heb dat zelf ook wel gehoord in mijn omgeving, maar tja, ik was niet iemand die vanaf zijn 10e al wist dat ze arts wilde worden of leraar of dierenarts. Sommige mensen hebben dat nou eenmaal en geef toe, gaf de voorlichting van jou studie een correct beeld van de hele studie? Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt!
Studieshoppen is helemaal niet zo erg, ik zit al twee jaar buiten mijn stufi om, dus heb twee jaar schuld, jammer dan, dat verdien ik wel weer terug in een baan die ik WEL leuk vind ;)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:29

Er stoppen echt best veel mensen in hun eerste jaar! Dus dat troost misschien een beetje ;). Je moet al vrij jong een keuze maken voor de rest van je leven, dus zo raar is dat niet.

Ik ben zelf ook in m'n eerste jaar voor februari gestopt (die stufi die je al gehad hebt ben je sowieso kwijt, houd daar wel rekening mee), heb toen een half jaar gewerkt en rustig rondgekeken voor een andere studie. Gemotiveerd om weer te gaan studeren was ik zeker, vond alleen maar werken echt ontzettend saai.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:21

ja, ik wil ook eigenlijk wel heel graag verder gaan volgend jaar, met een andere studie..
Ik denk nml dat een jaar lang werken niks voor mij is, tenminste nog niet..

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:22

Grobegni schreef:
Ja dat is wel makkelijk zeggen, maar het is echt vreselijk als je geen idee hebt wat je wilt gaan doen!
Ik heb dat zelf ook wel gehoord in mijn omgeving, maar tja, ik was niet iemand die vanaf zijn 10e al wist dat ze arts wilde worden of leraar of dierenarts. Sommige mensen hebben dat nou eenmaal en geef toe, gaf de voorlichting van jou studie een correct beeld van de hele studie? Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt!
Studieshoppen is helemaal niet zo erg, ik zit al twee jaar buiten mijn stufi om, dus heb twee jaar schuld, jammer dan, dat verdien ik wel weer terug in een baan die ik WEL leuk vind ;)

Dit heb ik dus heel erg, dat ik niet weet wat ik wil..

En die studie voorlichting klopte bij mij dus helemaal niet, want het bleek voor meer organisatie te zijn dan ik in eerste instantie dacht..