Respect voor de postbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Respect voor de postbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:39

:wave:

Sinds 2,5 maand ben ik TNT postbezorger, vier dagen in de week. Vlak voor de kerst ben ik ingewerkt. Betere tijd om te beginnen kan niet. :Y) Ik heb collega's die dit werk al dertig jaar doen, maar werken als postbode is lang niet meer zoals het was. Niemand heeft nog een 'eigen' wijk, je wordt in principe overal ingezet. Natuurlijk kies je er zelf voor om dit werk te doen, het is vaak ook hartstikke leuk vind ik. Hoewel er behoorlijk geklaagd kan worden bij de postbode die toevallig net langskomt - soms terecht, lang niet altijd - maak je af en toe ook een gezellig praatje en is het lekker om een paar uurtjes buiten te zijn. Behalve op een dag als gisteren!!

Mijn rechterhand na drie uur bezorgen in regen, wind en sneeuw. Ik ben zeker geen pluisje, maar dit deed ECHT pijn toen het ging ontdooien! >;)

Afbeelding

Er wordt best veel geklaagd over TNT. Hoewel ik persoonlijk alleen goede ervaringen heb, worden er absoluut ook slordige fouten gemaakt. Dat zal ik niet ontkennen. Maar dit topic is voor de andere kant van het verhaal. Namelijk dat veel postbezorgers wél hun best doen. En wind, regen en kou trotseren om iedereen blij te maken met mooie kaartjes, bol.com-dvd's, tijdschriften en af en toe een vervelende blauwe envelop. :(:) Dit topic is om je respect uit te spreken voor DIE postbode! *D

En een paar tips... :D

- Heb je eigenlijk voorrang in het verkeer, terwijl een fietsende postbode je nadert; het kan geen kwaad om die even voor te laten gaan zodat hij/zij niet hoeft te stoppen en daarna weer met die zware fietstassen hoeft op te starten. Dat is namelijk echt bout, vooral bij slecht weer en wind. -O-

- Zorg met glad/nat weer dat het stoepje/voetpad voor je deur ook echt veilig te betreden is. Dit is niet alleen voor jezelf fijn, ook de postbode kan veilig haar/zijn werk doen. Ik heb - ondanks goede schoenen - mijn nek verschillende keren bijna gebroken. :=

- Check eens bij je eigen brievenbus of die eigenlijk wel fijn is. Met één hand! Krijg je de post er makkelijk door heen? Ook als het vrij dikke bundel is, of juist een heel dun velletje (reclame)? Bedenk dat de postbode best wat gewicht losse, schuivende post en daarbij soms ook reclamefolders met één arm draagt. Dan kan een 'moeilijke' brievenbus heel onhandig zijn. Ik heb mijn handen bovendien ook al een paar keer open gehaald aan de brievenbussen die naar binnen opengaan en sluiten als je je hand terugtrekt. Auw!! :+

Tja... als je dit werk zelf doet of hebt gedaan, bekijk je het ineens van een heel andere kant. :-)
Laatst bijgewerkt door iefke op 18-10-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Kristie

Re: Respect voor de postbode!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:42

Helemaal mee eens dat je het ook van de andere kant moet bekijken!
Er worden overal fouten gemaakt, bij welk beroep dan ook. Maar (en vooral op bokt) worden er nogal eens wat topics geopend over 'stoute postbodes', tuurlijk is het niet fijn als je post te laat wordt bezorgt maar het gaat aan aan de andere kant ook heul vaak wel goed ;).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:42

Als 't gister waar jij woont net zulk weer was als hier in Utrecht heb ik er echt respect voor dat je daar 3 uur in hebt rond gelopen := Wat een k.utweer was 't gister zeg... Had je wel handschoenen aan eigenlijk? Je vingers zijn echt gewoon blauw.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:43

Precies Kristie! Heul, heul vaak!! :D
Tara: Ik had wel handschoenen aan, leren nog wel. En toch... :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:46

'T was ook wel echt rotweer gister... Sneeuw prikte gewoon als allemaal kleine naaldjes in m'n gezicht doordat 't zo hard waaide.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:50

ben het helemaal met je eens! Heb zelf een tijdje folders gelopen. Niks is irritanter dan brievenbussen waar de post niet inpast of die niet makkelijk opengaan. Of brievenbussen waar je niet eens bij komt door al die fietsen die voor de deur staan:S

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:52

Ha ha, ook een tijdje postbode geweest. Ik ken de beschrijving die je geeft.

Respect dus!!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:52

ahllo collega
hier nog een tnt postbode, ik doe dit werk nu 2 jaar en ik vind t keileuk alleen swinters met sneeuw is t een beetje uitkijken en jah blauwe vingers en tenen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:53

Ik heb ook respect voor de postbode! Vooral die op zaterdag, jummie :):) wat een fijne meneer!
Altijd weer blij als de post komt, hihi.

Maar lijkt me best pittig in weer en wind op de fiets! Net als de krantenbezorger, pfoeh, wat staan die vroeg op! (ik zou uitsluitend middagkrantjes kunnen rondbrengen ;-))

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:56

Haha WowAmigo... :')

Inderdaad ook respect voor de kranten- en reclamebezorgers hoor!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:57

Ik heb zelf bij tnt gewerkt, maar alleen als zomerhulp, want met dat koude weer zou ik het echt niet trekken. Ikk ga van de zomer zeker niet terug, jeetje wat wordt het allemaal slecht geregeld daar. De leidinggevenden die ik had waren compleet incompetend om de verdeling van de post te regelen, op tijd te zijn enz.
Mijn vriend werkt er nog steeds en heeft er minder problemen mee om zich er niet zo aan te irriteren.
Ik heb wel gemerkt dat het werk zeer onderschat wordt en ik heb zeker respect voor postbodes gekregen. Werd ik om 12 uur smiddags op mijn vrije dag nog eens gebeld of ik ff in de stromende regen ff 3 wijken wilde lopen, want hij was weer wat vergeten in te roosteren terwijl ik ook nog naar mijn paard moest:S, geen pretje. Met loodzware tassen en pakken vol reclame in een wijk die je voor geen meter kent bij een temperatuur van 30 graden, geen pretje. Uren wachten, omdat ik gebeld zou worden met mijn wijken om uiteindelijk zelf te bellen en erachter te komen dat hij me de hele week vergeten was in te roosteren en ik dus ook niet betaald kreeg, geen pretje. Je lamschrikken door honden die zowat door de brievenbus heen komen zetten en vervolgens een boos baasje dat de post verkreukeld is, geen pretje. Constant verkeerd gesorteerde post waardoor je je lange wijk ook nog eens 3 keer kan lopen voor noppes extra, geen pretje. Nee zeker niets voor mij.

Mijn vriend heeft ook een mooi voorbeeld van het ontbreken van respect in zijn vatse zaterdagwijk. Staat een briefje op de deur met: aub post helemaal doorduwen. Met een briefje eronder: ps uitkijken voor de nageltjes van de kat. Vriend is al een paar keer thuisgekomen met volledig opengekrabde handen omdat zodra je de post doorduwt die kat met zijn klauwen door de broevenbus komt vliegen en je keihard aanvliegd. Die mensen krijgen dus geen post meer op Zaterdag...
Hij is trouwens nog nooit thuisgekomen met zulke blauwe handen als jij. Hij heeft op zaterdag wijken van ongeveer 10 tot 4, maar zelfs dan heeft hij dat niet zo extreem.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:04

Ik ben ook postbode bij TNT, al bijna 3 jaar en nog steeds met plezier. Ik herken ook alle dingen die jij zegt.
Vooral 's winters is het zwaar als het glad en koud is en dan ook nog een zware huis aan huis erbij, dan ben je echt wel kapot aan het eind van de dag.
En inderdaad die brievenbussen die naar binnen open gaan (en meestal nog erg zwaar ook) die mogen ze afschaffen van mij. Zo irritant.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:07

Ik ben het helemaal eens met je tips :))

Ik heb zelf ook bij de post gewerkt en hoevaak ik wel niet gevloekt heb op van die rottige brievenbussen O:) Veel brievenbussen die zo zwaar gaan dat je je klauwen ertussen krijgt, en ja dat doet pijn -O-
Ook kwam ik vaak veel te kleine brievenbussen tegen. En dit zijn altijd de mensen die de meeste post krijgen :+ Zet er dan een grotere neer als je zo populair bent }>

Maar toch, ik ben blij dat ik niet meer die rottige huis-aan-huis hoef te bezorgen :+ Wat een rotwerk vond ik dat zeg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:11

Zelf heb ik 2 jaar lang als zaterdagbesteller gewerkt... Hoe vaak mijn handen al niet hebben open gelegen en mijn achterwiel van m'n fiets verbogen was door de zware tassen...

Vooral brievenbussen die een heel sterke dranger hebben om weer dicht te gaan zijn echt een crime!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:13

mee eens, ze verdienen wel respect hoor!!

ik heb vorig jaar ook een paar maanden bij tnt post bezorgd, en het is echt zwaar werk, zeker met slecht weer.
Die gewone groene brievenbussen aan de weg zijn eigenlijk het fijnst!
die met drangers en die waar honden of katten achter zitten zijn het minst fijn :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:14

Juval: Klopt die zijn het fijnste :j
Wij hebben hem zelfs weer tevoorschijn gehaald en vooral de straat gezet. Alles voor de postbode :')

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:17

Haha, die tips zijn idd voor iedereen handig xd Ik heb zelf 2 jaar kranten bezorgt en ik heb diverse keren bijna in de sloot gelegen door gevaarlijk gladde bruggetjes (de huizen staan aan de andere kant van een sloot, dus je moet over bruggetjes heen). En je tips zijn idd ook helemaal waar, zo vervelend brievenbussen die bijna niet open gaan!
Ik weet nog een goede tip erbij: zorg dat je brievenbus niet 20 meter van de weg af staat, dat is ook zó vervelend.

Succes nog met bezorgen xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:17

juval schreef:
mee eens, ze verdienen wel respect hoor!!

ik heb vorig jaar ook een paar maanden bij tnt post bezorgd, en het is echt zwaar werk, zeker met slecht weer.
Die gewone groene brievenbussen aan de weg zijn eigenlijk het fijnst!
die met drangers en die waar honden of katten achter zitten zijn het minst fijn :)

Hihi dat doet me denken aan een huis waar ik een keer bezorgde... Ik ben bezig de post door de voordeur te doen.. Het was een brievenbus op ooghoogte ongeveer. En ineens hoor ik een soort geroffel... Net alsof iemand aan het trommelen was. Het werd luider, en luider en luider en ineens zie ik door het raam vlak boven de brievenbus de ogen van een Dobermann en HAP! Post weg! :oo

Heb me dat huisnummer héél goed in mijn hoofd geplant, en er nooit meer langer dan een halve seconde over gedaan om de post door de brievenbus te smijten :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:27

Heerlijk die verhalen. :+

Cerilene: Dat is ook wat! Gelukkig is dat bij mij wel goed geregeld.
Martine: Oooh ja die kleine/smalle brievenbussen, moet je post dubbelvouwen als het grote enveloppen zijn. En die krijgen zij natuurlijk het meest idd. Of het is een harde, kartonnen envelop en die kun je niet 'buigen' in die losse brievenbussen (dus niet die in de deur).
Suus: Het is geloof ik wel (wettelijk?) vastgelegd dat de brievenbus maximaal ... meter van de openbare weg moet staan. Meter of zeven ofzo?

Haha Rock, dat vertel je lekker droog. Ik zie het ook gelijk voor me. := Over onthouden gesproken: heb nu sinds een paar weken regelmatig dezelfde wijk en je gaat best veel dingen onthouden. Zoals welk huis een sticker op de deur heeft, en ook namen van mensen die er wonen. :D

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:36

Grappig zon topic tegen komen :D.

Ik werk sinds tijd ook als postbode op de zaterdag en heb het prima naar mn zin :). Alleen die hele zware tassen vind ik juist mega mee vallen hier. Aangezien wel genoeg nabreng adressen hebben.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:36

Wat ik me (stiekem) een beetje afvraag; wat betaald het nou als postbezorger :Y).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:37

Ja klopt! En sommige namen zijn écht apart... Zo heb ik post bezorgd bij het duo Nacht en Ontij (nee, geen grapje! :') )
en woonde er in een straat vlakbij een W.I.N. Hoos (had daar nou nog een D tussen geplakt).

Overigens ken ik mijn man ook van de post, en wij gingen eens stappen met mijn beste vriend en een vriendin van hem... We zijn aan het praten, en die vriendin vertelt dat ze in Amsterdam West woont. Mijn vent: Oh, waar ergens?

Zij noemt het adres... En dat was dus zijn wijk :') Dus hij zegt; Écht, welk nummer??

Zij geeft het nummer en hij zegt; Ohh dan is jouw achternaam "..."

Ze zag er met recht zó ----> :wow: uit

:')

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:44

Whahaha Rock!! Waar de post al niet goed voor is! _O-
En die namen... :') Ik heb een paar keer de post bezorgd bij mevrouw Koppijn.

Kristie: Het minimumloon, voor mij is dat iets van 10,50 per uur. Dus nog een extra reden voor een beetje respect! :Y)

Chatelaine: Soms valt het mee, hangt er bij mij ook vanaf wie mijn wijk heeft gesorteerd/ingepakt (doe ik niet zelf). Sommigen proppen er zoveel mogelijk in, anderen verdelen in 3 á 4 tassen en brengen inderdaad na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:47

Wij hadden altijd een hele smak, en dan drie zakken nabreng die we in één keer ophaalden.

Ach, die goeie ouwe tijd :+:

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:52

Ja ik werk natuurlijk alleen op zaterdag en laatste twee maanden werk ik alleen binnen. Sorteer dus voor andere en doe die in zakken maar laat toch altijd zo goed mogelijk nabrengen en noteer altijd welke tas 1 en welke tas 2 is lijkt me zelf ook fijner :j