van MBO naar HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

atilla

van MBO naar HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:19

hallo bokkers,

ik ben bijna klaar met mijn opleiding SPW4.
Nu wil ik graag naar het HBO alleen wil ik dan een hele andere opleiding gaan doen... namelijk Financiële dienstverlening (AD) als dit mogelijk is.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het overstappen van MBO naar HBO?
En die dan eventueel op het HBO nu een hele andere studie doen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:33

Ik heb eerst een driejarige MBO opleiding Sociale Dienstverlening gedaan, en daarna een kopjaar Sociaal Cultureel Werk, waarna ik ben doorgestoomd naar het tweede jaar Sociaal Pedagogische Werk. In het begin is het zeker wennen, wij werden echter wel redelijk begeleid, dat wil zeggen; niet meteen college's maar 'gewoon' groepsvorm les en veel mentorgesprekken.

Eenmaal gewend is het HBO eigenlijk net zo een rotzooitje als het MBO; veel wat niet, of niet goed is gergeld, veel dingen waar je zelf achter aan moet, maar aan de andere kant leer je wel wat (af en toe ;)) Ik vind als je het maar bijhoudt (het volgen van de colleges, maken van huiswerk enz) het goed te doen is.

atilla

Re: van MBO naar HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:43

Bedoel je sociaal pedagogische Hulpverlening kristie???
Sociaal Pedagogisch Werk is namelijk MBO

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:14

*oeps* yeps bedoel Sociaal Pedagogische Hulpverlening :)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:13

Ik ben van 4 jaar MBO Bedrijfsadministratie naar HBO leraar economie overgestapt

En ik kan je zeggen het valt me op bepaalde punten vies tegen
De stof is veel moeilijker en het tempo ligt een stuk hoger dan in het MBO. Wel vind ik de begeleiding een stuk beter en als er iets is wordt er vrij snel aan de bel getrokken dat is dus wel een stuk beter dan in het MBO.

Ik heb gewoon het probleem dat ik het MBO zo ben door gefloten hoefde eigelijk niks te doen en nu op het HBO moet ik gewoon echt aan het werk en ja dat is moeilijk om te doen als je het niet echt gewend bent.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:18

Ik heb MBO Onderwijsassistent gedaan en doe nu Ipabo (HBO dus).
Vind het qua niveau geen grote overgang, maar het werk is écht veel. Dat was wel even een tegenvaller, na aantal jaren niksen op het MBO.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:27

Ik denk dat je echt gemotiveerd moet zijn en hard wil werken als je van MBO naar HBO wilt. Ik kom zelf van het VWO en wandel eigenlijk door mijn HBO opleiding heen, ook de mensen van de HAVO kunnen de stof hier redelijk goed aan. In de MBO instroom zie ik echter ontzettend veel uitval, stof is te zwaar en tempo ligt te hoog hoor ik vaak.
Het zal ook wel per opleiding verschillend, maar het is belangrijk je te bedenken of dit is wat je wilt en of je er echt voor wil gaan. Begeleiding is soms minimaal en qua organisatie is ook het HBO niet denderend. Heel veel komt dus neer op je eigen initiatief, discipline en doorzettingsvermogen.
Maar als dat goed zit dan moet het te doen zijn :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:53

Ik kom van mbo spw af en doe nu hbo paardenhouderij/ docentenopleiding.
Voor mij was het ook weer wennen om naar school te gaan was er een jaar tussenuit geweest. Qua verslagen heb ik ontzettende voordeel op het HBO de ca (natuur/scheikunde etc) vallen mij tegen.
Ik heb een hele goede MBO opleiding, de school had het super voor elkaar dat valt me erg tegen op het HBO de organisatie.

Het tempo ligt wat hoger, maar ik doe soms ook een beetje teveel :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:58

Ik ben van MBO schoonheidsverzorging naar HBO gegaan, en dan in de economische richting.
Heel goed te doen, je bent vaak een stuk volwassener dan de mensen die direct van de HAVO komen.

Ik heb er geen moeite mee gehad, gewoon doen.
Ben nu inmiddels 4e jaars die gaat beginnen met afstuderen :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:02

Mas schreef:
In de MBO instroom zie ik echter ontzettend veel uitval, stof is te zwaar en tempo ligt te hoog hoor ik vaak.

Hier ben ik het niet mee eens. Je hoort juist van de leraren dat de MBO-ers die naar het HBO doorstromen het beter doen dan de havisten (ik heb het niet over de VWO-ers)
Wat het verschil bij de havisten en MBO-ers zijn, is dat de MBO-ers er al 4 jaar op hebben zitten en de havisten net van de middelbare komen en nog niet aan het zelfstandige en serieuse niveau zitten dan de MBO-ers (uitzonderingen daargelaten)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:05

@ lucifertje dat ben ik met je eens,
op het mbo leer je veel meer zelfstandig, zoals er al word gezegd: je moet zelf achter je dingen aangaan,
terwijl op de middelbare nog alles in je handen word gedrukt.

ikzelf ben nu bezig met mbo en hoop over 2 jaar door te kunnen stromen naar hbo

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:09

Ik ben na de HAVO met een verkorte opleiding Marketing&communicatie niveau 4 begonnen, hierna fulltime gewerkt en studeer nu commerciele economie en ik vind het zelf heel goed te doen. Tempo niet te hoog en de stof is heel goed te doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:13

na het MBO ben je meestal gewoon volwassener dan wanneer je net van de HAVO komt.

gewoon doen dus! en dat het een andere richting is maakt vaak niet uit, kan alleen wel zijn dat je een "zomer cursus" moet doen voor een bepaald vak :j

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:49

wow bedankt voor al jullie antwoorden. Ik heb er echt zin in om naar het HBO te gaan, en weer eens écht te moeten leren. op MBO deden we heel weinig ...
Alleen heb ik niet zoveel zelfvertrouwen wat school betreft.
maar julllie antwoorden praten me veel moet in :D ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:07

lucifertje schreef:
Mas schreef:
In de MBO instroom zie ik echter ontzettend veel uitval, stof is te zwaar en tempo ligt te hoog hoor ik vaak.

Hier ben ik het niet mee eens. Je hoort juist van de leraren dat de MBO-ers die naar het HBO doorstromen het beter doen dan de havisten (ik heb het niet over de VWO-ers)
Wat het verschil bij de havisten en MBO-ers zijn, is dat de MBO-ers er al 4 jaar op hebben zitten en de havisten net van de middelbare komen en nog niet aan het zelfstandige en serieuse niveau zitten dan de MBO-ers (uitzonderingen daargelaten)

Dan heb jij wat anders gehoord dan ik, ik vertel hier alleen mijn eigen ervaring maar.
Veruit het grootste deel van de mensen die stopt op mijn opleiding komt van het MBO en vind de stof te zwaar en teveel.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:16

Heb hiervoor ook een MBO opleiding gedaan, namelijk niveau 4 Directiesecretaresse. Nu doe ik HBO Communicatie en Multimedia Design. Het instromen viel voor mij wel mee, alhoewel het wel erg wennen was, met het nieuwe school beleid. Dat vrije leren, kom naar school wanneer je wilt, dat soort dingen. De informatie kon ik makkelijk aan. Alleen programmeren ben ik geen ster in :P
Misschien heeft het ook te maken met welke opleiding je wilt gaan doen, zo hoor ik dat het aan de economie kant, heel erg streng en moeilijk is. Maar dat is simpelweg van 8 tot 5 uur op school zitten, en blokken totdat je dood valt volgens mij :P
Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring met het uitvallen van MBO-ers. Maar ik vindt het in het algemeen best meevallen. Zo heb ik ook veel havo'ers en hoger, uit zien vallen met bosjes bij deze opleiding :D Simpel omdat ze de manier van leren niet aankunnen. Teveel vrijheid, denk ik. Nu ben ik ook wat ouder dan de gemiddelde student die net van Havo afkomt, en heb wat meer verantwoordelijkheids gevoel.
Meer weet ik even op het moment niet te zeggen :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:48

Ik heb eerst Marketing en communicatie gedaan op het mbo, nu doe ik hbo toegepaste psychologie..

moet zeggen dat de overstap mij heel erg mee viel!! Je hebt heeeel veeel voor op de rest, ondanks het een andere studie is.. Je hebt namelijk een breedere basiskennis, meer ervaring met projecten en in groepen werken ed. Ik vind het HBO niet moeilijk, het is alleen veel en je moet alles zelf inplannen.. Maar ik heb dan ook eerst VWo gedaan wat ik door omstandigheden niet af kon maken.. Dus dit is misschien geen eerlijke vergelijking!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:16

Citaat:
Dan heb jij wat anders gehoord dan ik, ik vertel hier alleen mijn eigen ervaring maar.
Veruit het grootste deel van de mensen die stopt op mijn opleiding komt van het MBO en vind de stof te zwaar en teveel.

Ik zet er toch ook mijn eigen ervaringen neer. Bij mijn opleiding vallen juist de meeste havisten af.

(Ik doe nu HLO richting biochemie ben ook een instromer afkomstig van het MLO)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:06

Ik zelf heb PABO gedaan maar zat op 2 mensen na met allemaal SPW'ers en op 1 na had de rest allemaal moeite met het niveau, de hoeveelheid en de snelheid. De meeste liepen dan ook snel achter.

Ze kwamen naar mijn ogen ook een stuk ongemotiveerder (veel mopperend) over.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:58

het ligt dus zoals ik het lees, het meeste aan de studenten zelf,
zet je door, ga je voor deze opleiding, of niet?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:24

Ik heb zelf MBO gedaan en doe nu verkort een totaal andere HBO. Ik deed grafisch vormgeven en doe nu jounalistiek. Ik kon dankzij een doorstroom in het 4e jaar van het MBO doorstromen in het 2e jaar van een HBO opleiding in een media richting. Is wel allebei media, maar verder totaal verschillend. Eerst creatief met beeld, nu met schrijven. En dus het P jaar kunnen overslaan.

Ik vond de overstap totaal niet zwaar. Eigelijk alleen maar een opluchting. Eindelijk weer het idee dat je echt wat moet doen en dat je wel wat leert.

lucifertje schreef:
Mas schreef:

Agree. Dat is ook mijn ervaring. MBO-ers kiezen vaak ook veel bewuster voor een bepaalde HBO opleiding dan een deel van de havisten. MBO-ers hebben vaak ook al ervaring met in groepen werken en projectgericht leren. Projectonderwijs (en dus in groepen werken) is iets wat je nu ook steeds vaker bij het HBO ziet. Dat zijn MBO-ers vaak wel gewend, die hebben er al 4 jaar op zitten. En in groepen werken gaat op het HBO ook een een stuk geograniseerder en is makkelijker dan op het MBO qua planning (dat is mijn ervaring athans, hoeft uiteraard niet overal zo te zijn.)

Mijn MBO was ook totaal ongeograniseerd en je moest het zelf allemaal maar uitzoeken. De HBO opkleiding waar ik nu zit, is veel gestructureerder. Het is duidelijk wanneer je wat moet inleveren en wanneer welk tentamen is over welke stof. Op het MBO was het meer zelfstudie. Sterker nog, als je uberhaupt iets wilde leren, moest je wel aan zelfstudie doen. Nu is mijn MBO een extreem voorbeeld, maar mijn ervaring wat betreft zelfstandigheid en structuur is dus juist geheel omgekeerd in vergelijking met wat andere vaak zeggen. Op het HBO krijg ik meer begeleiding, er is meer structuur, meer college, etc. Mijn HBO is ook absoluut niet super goed georganiseerd, helemaal niet, maar in ieder geval een stuk beter dan het MBO.

De stof is uiteraard wel moeilijker en het tempo ligt hoger. Gelukkig maar, want anders sloeg HBO nergens op.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 23:52

Dat merk ik ook Knoffer! Mijn MBO is ook zoo ongeorganiseerd!
Ik ben erg blij dat jullie je ervaringen met mij delen!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:55

ik ben van mbo paraveterinair naar HBO medisch laboratorium onderzoek en biologie gegaan. overstap was zwaar miste een hoop scheikunde maar uiteindelijk zit ik er nu lekker op mn plekkie nog 1,5 te gaan!!