Zaak aanspannen tegen winkel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Zaak aanspannen tegen winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 08:53

Hallo allemaal,

Ik ben goed genaaid door een winkel die ons een douchecabine heeft verkocht, na heel veel geheen en weer hebben we besloten een zaak bij de kantonrechter aan te spannen. Dit doen we zonder advocaat (ivm kosten én het feit dat we stikken van het bewijsmateriaal), maar hoe begin je zoiets? Ik kan er NIETS van vinden! Er staat duidelijk op internet dat je dit zonder advocaat kunt doen bij processen waarbij het om een bedrag onder de 5000 euro gaat, maar vervolgens moet je zelf maar bedenken hoe je dit aanpakt :\ Of kijk ik gewoon scheel? :D

Ik neem aan dat ik een brief om moet stellen en deze via de gerechtsdeurwaarder laten brengen? Soort dagvaarding?
Regel ik dat bij de rechtbank, of moet ik dit anders aanpakken? En zijn hier voorbeeldbrieven van te vinden?

Wie geeft mij het eerste handvat :D

Mistic

Re: Zaak aanspannen tegen winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:57

Ik zou als ik jou was eens informatie vragen bij een rechtswinkel. Als je rechtsbijstand verzekerd bent zou je die ook nog in kunnen schakelen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:00

Schrijf anders even de ombudsman uit de telegraaf aan of bel hem op.
Er staat eens per week een stukje in de telegraaf met zijn telefoonnummer erbij.
Hij kan je zelfs bijstaan ( kostenloos)en anders van goede info voorzien.
Dan sta je een stuk sterker en het kost je niks ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:18

Rechtswinkel zijn we al geweest en die heeft ons dit geadviseerd :D

Rechtsbijstand hebben we, maar helaas te laat afgesloten, alle zaken die voor die tijd liepen nemen zij niet in behandeling.

Ombudsman hebben we ook al gehad.

Geloof me, we zijn alle opties al langsgeweest en dit blijft over. Ik waardeer jullie tips enorm, maar ik wil graag weten hoe ik zelfstandig een rechtzaak aanspan :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:20

Als je een zaak aanspant met advocaat, en je wint die zaak uiteindelijk dan is de winkel toch verplicht om al jou kostten te betalen? Dus ook een advocaat?

Anders zou je eerst eens naar een eerste consult van een advocaat te gaan, die is vaak gratis en dan kan hij ook aangeven wat hij het beste vindt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:31

Citaat:
Dagvaardingen
Wat kunt u doen als u van een gerechtsdeurwaarder een dagvaarding heeft ontvangen?

Een civiele procedure begint meestal met een dagvaarding. Degene die de procedure start, de eiser, stuurt via een deurwaarder een dagvaarding. De persoon aan wie de dagvaarding is gericht noemen we de gedaagde. Na het ontvangen van de dagvaarding heeft de gedaagde het recht om zijn kant van de zaak toe te lichten voor de kantonrechter. Hoe dit in zijn werk gaat, ziet u in deze film.

De film is hier te vinden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:33

Hebben jullie ook het programma Radar geschreven? Misschien kunnen zij er wat aan doen? Nee heb je ,Ja kan je krijgen.
Succes.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:36

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:01

Dankjullie wel!

Mistic: ik kan hier helaas geen filmpje kijken (op mijn werk), maar zal vanavond even kijken.

Ghoya: yup, radar ook al ingelicht...

Floortje: die site kende ik inderdaad al, maar ik moet gewoon een heel simpel stappenplan hebben. Voorbeeld brief, dan deurwaarders info (moet ik één bij de winkel in de buurt in de arm nemen, of 1 bij mij?). Hele toestanden zijn het. :=

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:21

Wat wil je precies, gelijk naar de rechter of het eerst zo proberen te regelen?
Als je eerst zo wil regelen, kun je contact opnemen met een deurwaarderskantoor en vragen of zij profitletters versturen (niet elk kantoor doet dat).

Profitletter: de perfecte laatste aanmaning! Uw debiteur wordt door ons verzocht binnen de gestelde termijn het openstaande factuurbedrag vermeerderd met de kosten van de profit-letter te betalen. Rechtstreeks aan u! Ook voor eventuele vragen wordt uw debiteur verzocht zich direct tot u te wenden. Onze "profit-letter" heeft zich inmiddels in de praktijk bewezen en blijkt zeer succesvol!

Als er dan niet betaald wordt kun je alsnog besluiten de zaak via de deurwaarder te spelen of daar te stoppen en zelf naar de kantonrechter te gaan.
Bij de rechtbank kun je een dagvaardingsformulier opvragen (volgens mij bestaan die nog steeds). Dat is een formulier wat je dan moet invullen. Het ingevulde en ondertekende formulier, de eventuele bijlagen en de kopieën daarvan voor de gedaagde(n) moeten naar de griffie van het bevoegde kantongerecht. De kopieën voor de gedaagde(n) moet je zelf maken.
Daarna moet je deze stukken per post aan de griffie toezenden of ze daar zelf afgeven.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:47

http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/ ... kanton.pdf

Een advocaat heb je meestal omdat dit soort teksten en regelingen zonder enige juridische kennis idd behoorlijk ingewikkeld zijn.. niet om voor je te pleiten (dat doen we in NL bijna niet) maar om je door het doolhof van regeltjes te leiden..
De tegenpartij wordt trouwens bij verlies niet altijd veroordeeld tot het betalen van jullie kosten, maar het kan idd wel gebeuren als je daar om verzoekt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:57

Misterylady: gelijk naar de rechter. Het gaat namelijk niet om een laatste aanmaning, maar om het feit dat ik wil dat het bedrijf het product terugneemt en mij het aankoopbedrag retourneert. Het gaat niet om een openstaand bedrag. Maar het laatste stukje van he bericht is erg duidelijk! :j

Batje: het is inderdaad de bedoeling om van te voren het verzoek in te dien dat de tegenpartij alle gemaakte kosten vergoed wanneer wij in het gelijk gesteld worden.

Ik ben me er ook zeker van bewust dat als wij niet in het gelijk worden gesteld, dat wij voor die kosten opdraaien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:00

Je zult ze inderdaad moeten dagvaarden.
Dat is nog niet zo makkelijk....
Wat je het beste kunt doen is bij het Juridisch Loket navragen hoe je dit aan moet pakken.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:07

Dan zou ik even bij de rechtbank informeren of hetgeen wat jij wilt, of dat mogelijk is om via het dagvaardingsformulier te doen. Als dat niet kan moet je toch een deurwaarder inschakelen, die kan ook de dagvaarding voor je opstellen (heb je geen advocaat nodig die dat doet, scheelt weer hoop centen).