Bami

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Bami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 08:07

Ik heb besloten om vandaag Bami te maken, maar heb geen bamikruiden meer in huis. Aangezien die bij ons niet te krijgen zijn (Frankrijk) moet ik het dus oplossen met andere kruiden. Ik heb wel héél veel oosterse kruiden in huis dus dat zal wel goed komen.
Wat gooien jullie allemaal in de Bami? En wat serveer je er bij?

Anoniem

Re: Bami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:28

Ik roerbak gewoon groenten, doe daar een beste lepel sambal bij, scheutje ketjap, en daar doe ik dan de gekookte bami bij in. Even opbakken en klaar is Klara.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:56

Djinten, trassi en ketumbar zijn (wat mij betreft) echt een must in bami (en nasi). Die zitten overigens volgens mij ook altijd in die kant-en-klare mixen.
Ui fruiten met trassi, knoflook er later bij (anders verbrandt het) en dan djinten en ketumbar toevoegen. Ik weet niet de exacte hoeveelheden, maar ik geloof dat de verhouding djinten:ketumbar 2:1 is. Dus twee theelepels djinten op 1 ketumbar (en dat kan dus in totale hoeveelheid verschillen, maar net hoeveel je maakt en hoe kruidig je het wilt).
Het is bij zowel bami als nasi trouwens erg lekker om prei in hele dunne ringetjes op het laatst rauw erdoorheen te roeren. Eeet smakelijk! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:01

bij mij gaat er ook altijd djahé in (gember.
meestal gewoon poeder, theelepeltje denk ik ongeveer?

mijn groenten zijn meestal dezelfde als die van de nasi haha. :P

ui,knoflook, taugé, soms prei,soms paprika. bamboescheuten.
maar net wat ik in huis heb en waar ik zin in heb.
ik doe bij de knoflook en ui fruiten altijd wel meteen een flinke theelepel sambal.
elke sambal is lekker,maar favoriet bij mij is toch wel de sambal brandal :D

leuke site over kruiden:
http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruid-oost.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:34

Wij maken altijd hele simpele bami:

Olie in een wol verhitten en daar twee a drie teentjes knoflook en ongeveer een cm gember die klein gesneden zijn in fruiten. Groente erbij, en dat kan van alles zijn. Prei, paprika, ui, chinese kool, babymais, tauge, voorgekookte sperziebonen, peultjes of doperwten zijn er ook lekker door.
Klein pepertje snijden en die er doorheen doen. Alles wokken met een scheut ketjap. Gekookte bami er door en klaar.

Erg lekker met pinda's of omelet erbij. :)