Ervaringen met eigen horecabedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Ervaringen met eigen horecabedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:49

(weet niet of het hier goed staat)

Ik ben bezig met een opleiding basisvakbekwaamheid horeca & sociale hygiene.
Nou lijkt het mij wel wat om over een aantal jaar iets voor mezelf te beginnen, ik weet nog niet precies wat.. het liefst een klein cafeetje maar ik vraag me af hoe dit te combineren zou zijn met een eventueel gezinsleven.. Nou vroeg ik me af of er mensen hier zìjn die zoiets hebben (of iets anders wat met horeca te maken heeft) en hoe ze dit combineren, hoeveel tijd en geld je erin gestoken hebt en of het ook echt loont zeg maar, hoe vaak je daar aanwezig bent.. of je personeel (en hoeveel) in dienst hebt ed.

Hoop dat iemand me iets wijzer kan maken hier..

Hermelijn

Re: Ervaringen met eigen horecabedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:55

Reken maar dat je héél weinig tijd gaat hebben. Mijn oom en tante hebben samen een restaurant, maar je bent eigenlijk altijd aan het werk. Met de meeste familiedagen zoals kerst en oud op nieuw ben je aan het werk, tenzij je dan de zaak sluit (maar dan loop je wel inkomsten mis). Ook maak je lange dagen, je moet eigenlijk elke dag op de zaak zijn, en dan de hele dag. Je kan niet zomaar een dag vrij nemen. Het valt wel te combineren met een gezinsleven, maar dan moet je óf een goeie oppas hebben, óf je partner moet volledig achter je staan.

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:00

@Silvaantje ....tegenwoordig is het niet makkelijk om een cafe te beginnen of te behouden .
Mijn moeder had tot vorig jaar juni een cafe , alle kinderen zijn volwasse en desondanks was het voor me moeder qua huishouden altijd een hoop geregel .
Mijn moeder had het cafe dagelijks geopend van 16.00 tot 1uur en in de weekende van 16.00 tot 4 uur
de tijden dat ze thuis was moest het huishouden gedaan worden .
Qua personeel is vooral voor een beginnende ondernemer nauwelijks te doen .
als wij als kinderen me moeder wilde zien dan moesten we op visite in het cafe .....
Mijn moeder is er mee gestopt ...niet om het werk maar qua de kosten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:03

je gaat inderdaad heel weinig vrije tijd krijgen.
ik heb 8 jaar een cafe met zaal gehad, hard werken dus.
elke dag het cafe open van half 9 tot 1 en het weekend van half 9 tot 2.
opruimen en kassa tellen en naar bed, en s'morgens weer vroeg op.
wij hadden ook een zaal erbij die elke avond bezet was, en weekend feesten en bruiloften.
wij hebben het toen overgenomen van me schoonouders, en die hadden het bedrijf al 50 jaar in de familie

je kunt nooit gezamelijk eten.( wij hadden geen kinderen) en voor als je kinderen hebt, is het helemaal niks want pa en ma moeten werken.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:04

ik ga met Hermelelijn mee.
Mijn broer en neef hebben op dit moment samen 2 horecazaken.
Een restaurant en een cafe.
Het is bikkelhard werken,bijna geen vrije tijd meer maar dat is nu eenmaal zo als jonge/startende ondernemer.
Ze zijn er nooit met familiefeestjes of iets dergelijks soms een uurtje.
Ik zou als ik jou was eerst maar proberen om bedrijfsleider te worden, kan je er toch eerst een beetje hoogte van krijgen.
En vergeet natuurlijk niet als je thuiskomt na een dag/avond/nacht je administratie nog te doen.
Nee hun liever als ik.....
Veel succes!