Jaaropgaaf!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Jaaropgaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:04

Welke handige mensen kunnen mij helpen :D

Mijn vader, collega en ik hebben een discussie. Mijn vader zegt dat ik geen geld van de belasting terug krijg omdat er bij mij onder het kopje 'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekerigen' niets wordt ingehouden. Mijn collega heeft vorig jaar de aangifte ingevuld het heeft het bedrag wat onder het kopje 'Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet/vervangende LH' opgegeven en dit terug gekregen. Heeft ze hier nu mazzel mee gehad en is dit een foutje van de belastingdienst of kun je dit bedrag ook terug vragen, omdat het 'een vervangende LH' is?

Ik ben benieuwd! :+

Marchador

Re: Jaaropgaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:05

Ik zou het niet weten, maar je kan toch alles invullen en kijken of je dan iets terug krijgt ja of nee?
Tenminste ik laat het altijd aan mijn broer over en die kijkt dan eerst hoeveel ik terug zou krijgen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:08

Ik zei dat ook al tegen mijn vader, maar dat kan verder geen kwaad? Als ik nu geld krijg van de belastingdienst en later blijkt dat ik er geen recht op had, moet je het dan weer terug betalen of wordt alles grondig gecheckt voordat je geld krijgt?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:11

jnee , word niet altijd even grondig gecheckt
wij kregen 3 jaar terug teveel terug
2 jaar later bij definitieve aanslag
of we "EVEN" (betalen doen ze nooit zo snel ,maar willen wel per direct retour ) bijna 2000 wilde terug betalen ...

wel gezamelijk

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:11

Als ze er uiteindelijk achterkomen dat ze een fout hebben gemaakt in jouw nadeel, zul je dit wel terug moeten betalen ja.

Vorig jaar hadden ze bij mij ook een fout gemaakt, gelukkig was dat in mijn voordeel :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:12

Dat is ook het gene waar ik bang voor ben. Het is natuurlijk een mooi extratje als je het wel krijgt, maar als je het achteraf terug moet betalen is het niet zo leuk!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:13

Ik zou voorzichtig zijn met 'gewoon even invullen en hopen dat je wat terugkrijgt', daar kun je een hoop gezeik mee krijgen.
Reken maar dat je zo'n fout terug moet betalen en als jij al een paar jaar gewoon alles invult wat je leuk vindt, kan dat best een heel bedrag zijn..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:02

Ik doe al jaren aangifte en krijg altijd wel iets terug,ik zet het dan altijd op mijn spaarrekening en wacht keurig tot ik de definitieve brief heb gehad.Als je er eenmaal aan begint kom je er niet meer van af maar tegenwoordig is het wel een stuk simpeler en kun je direct zien waar je eventueel recht op hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:04

ja, ze kunnen het terugvragen als het teveel is
ik heb afgelopen jaar van 2005 nog ff iets van 2700 terug moeten betalen....
ik zou gewoon je belasting invullen en dan geld apart zetten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:20

Een IB-aangifte is zelfs met een definitieve aanslag nog niet definitief :) In principe zijn de 6-nummers (H.46, H.56, H.66, etc) de definitieve aanslagen, maar het verjaart pas na - ik geloof - 5 jaar. Een inspecteur mag, als hij een materiele/bewuste fout ziet, de aanslag herzien. Het komt wel eens voor dat er 7- of 8-nummers komen...

In het geval van TS acht ik die kans vrij klein. Om te beginnen is het niet duidelijk wáár die inkomensafhankelijke bijdrage ingevuld is (want als het in het stukje van de aftrekposten is, is het wel goed), daarbij zal het geen groot bedrag zijn. De aangifte is inmiddels definitief en dit is een fout die de Belastingdienst zelf had kunnen zien. Dus daar zal hoogstwaarschijnlijk geen correctie meer op komen, ténzij de aangifte nog niet definitief vastgesteld is.

En verder is het een kwestie van invullen. Als TS iets terug krijgt, dan zullen het vanwege eventuele ziektekosten zijn. Ik moet zeggen dat ik het wel vreemd vind dat er geen loonheffing afgedragen is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:21

Digitaal invullen, dan krijg je een schatting of/wat je terug krijgt voordat je je aangifte verstuurt.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:09

Je vader heeft gelijk. Er is geen loonheffing bij je ingehouden en als je niets betaald hebt kun je ook niets terugvragen.

Jou collega heeft haar aangifte niet juist ingevuld. Voor haar een gelukje dat het er door gekomen is, maar hier kunnen ze altijd nog op terugkomen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:43

De inkomensafhankelijke bijdrage die je via je loon betaalt voor de zorgverzekeringswet wás wel aftrekbaar (evenals de premie van de basisverzekering), maar sinds 1 januari 2008 niet meer. De premie die je zelf betaalt voor een aanvullende verzekering nog steeds wel. Maar het gaat dus idd sowieso alleen om aftrekposten!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:58

Falbala schreef:
De inkomensafhankelijke bijdrage die je via je loon betaalt voor de zorgverzekeringswet wás wel aftrekbaar (evenals de premie van de basisverzekering), maar sinds 1 januari 2008 niet meer. De premie die je zelf betaalt voor een aanvullende verzekering nog steeds wel. Maar het gaat dus idd sowieso alleen om aftrekposten!

Ik zou dus het bedrag van de zorgverzekeringswet van 2006 en 2007 wel terug kunnen vragen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:33

Als je boven de drempel uit komt. En dat kom je doorgaans niet, ténzij je ziektekosten hebt gehad die je niet vergoed hebt gekregen en als je geen zorgtoeslag krijgt.