xRosa schreef:Zijn er hier mensen die de opleiding paardenhouderij doen? Ik zit nu in 3 vmbo en heb nog geen idee wat ik daarna wil gaan doen. Eén van de weinige mbo opleidingen die mij trekt, is paardenhouderij. Maar kan iemand me vertellen wat het allemaal inhoudt? Hoe gaat zo'n opleiding? Wat leer je er? Wat moet je allemaal doen? Wat kun je er uiteindelijk mee?
Je hebt verschillende niveau's, niveau 2 is stalmedewerker, 3 is assistent bedrijfsleider/manager en 4 is bedrijfsleider/manager.
Niveau 2 is vooral dat je zorgt voor de paarden de stallen schoonhoud en opdrachten uitvoert die je krijgt van bijv. de assistent, en je geeft meestal de stagaires begeleiding. Duurt 2 jaar heb je niks voor nodig.
Niveau 3 is dus eigenlijk een stapje hoger dat je de assistent bent en de rest opdracht geeft en zelf ook bezig bent en weer opdrachten uitvoert van de bedrijfsleider, je bent ook meer bezig met dingen voor diegene te regelen. Duurt 3 jaar, diploma van niveau 2 (dan is het 2 jaar) nodig of vmbo.
Niveau 4 is dat je de bedrijfsleider bent en je dus het hele bedrijf runt, je houd alles in de gaten geeft opdrachten, adminstratief werk, bestelling van hooi, stro enz. Duurt 4 jaar, diploma niveau 3 of vmbo diploma, overgangsbewijs havo of vwo 4.
Je leert alles over anatomie, ziektes, bekappen, voer en bij niveau 3/4 krijg je ook managment.
Stages lopen enz., en op verschillende scholen heb je 3 dagen les en ben je 2 dagen op de manege
krijg je rijles en uitleg.