Even een vraag voor de mensen die iets weten van belastingen!
Mijn ouders willen een ander huis kopen, en hun huidige huis aan mij & mijn vriend 'verhuren'. (alles wat we betalen wordt van de waarde van het huis afgetrokken en geldt als een soort rentevrije aflossing)
Nu zitten we alleen een beetje in de knoop met de regeltjes. Hoe kun je dit het beste aanpakken? (en dan voornamelijk; wat voor invloed heeft dit bijvoorbeeld op de belastingaftrek etc. en hoe kun je dit oplossen?)
Ik hoop dat er mensen zijn die hier adviezen en tips voor hebben!
Sylvia
Geplaatst: 06-02-09 23:12
Dat huis gaat voor je ouders als box 3 gelden. Het is net hoe hoog de hypotheekschuld op die woning nog is. De schuld mag je aftrekken van de waarde van de woning, maar daar zit wel een drempel in.
Gezien dat ze verhuren zullen ze de de waarde in het economische verkeer aan moeten geven (op 1 januari en 31 december). Je inkomstenbelasting in box 3 wordt dan de gemiddelde waarde x 4% x 30% (eventuele hypotheekschulden buiten beschouwing gelaten).
Wat interessanter is: die huur die jij en je vriend gaan betalen. Ik denk dat je er verstandig aan doet om eens met een fiscalist te gaan praten daarover, want als de Belastingdienst die huur als niet zakelijk beschouwd wordt het een schenking en dat wil je niet... Hetzelfde met dat huis zelf; als ik het goed begrijp wordt de constructie dat jullie het huis in termijnen gaan betalen als een soort van huur en dat jullie tzt de waarde -/- de huurbetalingen als koopsom hanteren? Grote kans dat de fiscus dat als schenking aan gaat merken en daar wil je niet over afrekenen, geloof me...
Dat is overigens wel te vermijden door een reële rente te gaan betalen over de waarde van het huis, je overdrachtsbelasting betaald en je ouders je jaarlijks een deel te laten schenken. Die jaarlijkse vrijstellingen liggen rond de € 4.500 en je mag eenmalig een goeie € 22.000 schenken. Maar dan ben je nog steeds een behoorlijke tijd aan het schenken wil je dat huis eruit hebben...
Sylvia; bedankt voor je reactie! Als ik het zo hoor komt er meer bij kijken dan dat ik in eerste instantie dacht en is het inderdaad misschien een beter idee om eens met een fiscalist om tafel te gaan zitten!
Hoopt heel hard dat het op een goede manier geregeld kan worden... vind het zo'n mooie kans!
Mijn ouders hebben overigens geen hypotheekschuld.
Sylvia
Geplaatst: 06-02-09 23:21
Dat had ik al verwacht, gezien dat ze een 2e huis willen gaan kopen en dat zo makkelijk niet kan als je nog belast bent met een hypotheek. Op zich is die belasting in box 3 niet zo heel schokkend - het is natuurlijk maar net wat het huis waard is. Even uitgaand van 2 ton kom je op een bijtelling van zo'n € 2.400. Maar net wat ik zeg, die constructie met huur kan behoorlijk tricky zijn...
Ik heb er echt geen verstand van dus probeer wat jij verteld een beetje te plaatsen / begrijpen...
Het huis wat wij dan gaan bewonen is ongeveer 225000/250000 waard. Als wij dan bijbehorende bijtelling zouden betalen is in principe (puur en alleen) dat probleem opgelost of? (of sla ik nu volledig de plank mis?)
Sylvia
Geplaatst: 06-02-09 23:42
Ik ben geen fiscalist, ik zit in de accountancy, maar ik vind fiscale zaken wel interessant dus ik probeer me er enigzins in te verdiepen Maar nogmaals, ik ben geen fiscalist.
Ik heb ff zitten lezen op de website van de Belastingdienst en zoals ik het begrijp zouden jullie overdrachtsbelasting moeten betalen en een reële rente. Dus als je uit gaat van € 250.000, dan zouden jullie 6% overdrachtsbelasting = € 15.000 moeten betalen plus wat OZB en dat soort spul. Met reële rente neem ik aan dat ze gewoon de marktrente bedoelen. De kortlopende rente is meen ik 5,1%, dus dan zou je jaarlijks € 250.000 x 5,1% = € 12.750 moeten betalen. Dus dat is al snel € 1.062 per maand, flinke last, vooral als je nog studeert.
Je ouders moeten tegelijkertijd jaarlijks die vrijgestelde schenking van circa € 4.500 doen; als je ouders komen te overlijden of als je het huis koopt dan is de erfenis de marktwaarde -/- de reeds gedane schenkingen. En dat kan een hoop schelen... Hoe het precies met dat huis in box 3 komt te zitten in dat geval durf ik niet te zeggen...
Voor die schenkingen moet je overigens weer het één en ander op laten stellen door de notaris.
Hou er wel rekening mee dat zakelijk/reëel een rekbaar begrip is. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat dat de kortlopende marktrente is, maar het kan ook lager liggen. Voor directeur-grootaandeelhouders is de zakelijke rente voor schulden aan en vorderingen op hun BV bijvoorbeeld maar 3%. In dat geval zit je op € 7.500 per jaar, € 625 per maand.
Dat zijn zaken die een fiscalist jullie zo kan vertellen in principe. Net als of het bv verstandiger is om een huur te betalen en je ouders het pand in box 3 aan te laten houden en zo.
Kyno
Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-09 12:01
Haha, ik voel me echt dom nu.
Ik begrijp er niet zoveel van. Dit is denk ik toch echt iets wat mijn ouders zelf maar moeten gaan uitzoeken met een fiscalist. Het is mij echt veel te ingewikkeld!
[Offtopic; GE-WÉL-DIG onderschrift trouwens ]
XFiemoX
Geplaatst: 07-02-09 17:30
De baas van mijn vriend heeft ook 2 huizen het ene koophuis verhuurt ie al jaren en heeft ook al enige tijd zijn eigen koophuis.